شهردار قزوين:
شهردار قزوين گفت: برگزاري پنجمين اجلاس بين‌المللي مجمع جهاني شهرهاي اسلامي با حضور رئيس جمهور در قزوين، توسعه اشتغال، توليد و ثروت را براي شهر قزوين به همراه دارد.
کد خبر: ۴۱۱۶۸۶
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳ 22 April 2017
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از اداره روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری قزوین؛ مسعود نصرتی در برنامه تلویزیونی گفت‌وگوی ویژه با تشکر از پیگیری‌های استاندار قزوین مبنی بر  برگزاری این مجمع جهانی در شهر تاریخی فرهنگی قزوین گفت: با شناسایی ظرفیت‌های شهر قزوین دولت به نوعی مجاب شد تا این اجلاس در شهر قزوین برگزار شود و امید است که در روز یکشنبه سوم اردیبهشت ماه شاهد برگزاری پنجمین اجلاس شهرهای اسلامی باشیم.

نصرتی بیان کرد: مجمع جهانی شهرهای اسلامی یک آژانس تخصصی برای برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد بوده که مورد وثوق این سازمان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه وظایفی در رابطه با شهرهای اسلامی به این مجمع ظرف پنج سال گذشته سپرده شده است، گفت: ورود شهرهای اسلامی به شکوفایی شهری به عهده این آژانس گذاشته شده و دبیرخانه این مجمع در ایران با 12 وزارتخانه، سازمان و نهاد تفاهم نامه های امضا کرده است.

شهردار قزوین گفت: این مجمع برای مجلس شورای اسلامی فعالیت‌های تخصصی انجام می‌دهد و مورد حمایت مجلس هم هست.

نصرتی عنوان کرد: برای معرفی شهر قزوین که شاید در چند دهه گذشته، یک مقدار به این موضوع غفلت شده است این مجمع می‌تواند معرفی خوبی از قزوین داشته باشد.

نصرتی ادامه داد: دبیرخانه این مجمع با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، سازمان محیط زیست کشور، وزارت علوم وزارت خارجه و وزارت کشور تفاهم نامه امضا کرده است.

وی بیان کرد: مجمع جهانی اهل‌بیت جزو گروه‌هایی است که با این مجمع همکاری مستقیم دارند و تفاهم‌نامه‌های همکاری امضا شده است و همچنین با شورای عالی استان‌ها همکاری مستقیم هم دارد.

شهردار قزوین تصریح کرد: اقداماتی که این مجمع برای این وزارتخانه‌ها چه داخل کشور چه خارج کشور انجام می‌دهد در محوریت موضوع شهر هست، یعنی به هیچ عنوان با کشورها کار نداریم و تو ایران هم فقط داریم فعالیت شهر به شهر را انجام می‌دهیم و اکثر شهرهای ایرانی عضو مجمع جهانی شهرها هستند.

نصرتی گفت: ما داریم سعی می‌کنیم که آموزه‌های دینی و  محتوی را در کنار شهرها، یعنی معنی‌دار شدن شهر و شهروند و کالبد شهر در کنار شهروند معنی‌دار باشد و فعالیت بکند.

وی بیان کرد: اجلاس سال 92 شاید نخستین اجلاسی بود که تمام اندیشمندان و متخصصین علوم شهری، علوم دینی و دستگاه‌های اجرایی شهرداری‌ها کنار هم قرار گرفتند و این مجمع در خرداد ماه در سالن اجلاس وزارت خارجه با مدیریت دکتر ولایتی کار خود را آغاز کرد و اجلاس دوم در شهریور ماه در قزوین با حضور نمایندگان سازمان ملل و 135 مهمان خارجی در شهریور ماه سال 92 برگزار شد و با آن ظرفیت بود که سازمان ملل اعتماد کرد تا دبیرخانه دائمی را به شهر قزوین سپرده شود.

شهردار قزوین با بیان اینکه برگزاری این نوع اجلاس‌ها در قزوین یک سرمایه‌گذاری و ظرفیت سازی برای توسعه شهر و استان است، گفت: به طور حتمی در یک برنامه میان مدت نتایج برگزاری این نوع اجلاس‌ها در راستای معرفی شهر قزوین و توسعه صنعت گردشگری مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

نصرتی تشریح کرد: برگزاری این نوع اجلاس‌های بین‌المللی، توسعه اشتغال، تولید و ثروت را برای شهر قزوین به همراه دارد و بهترین شیوه برای سرعت بخشیدن به معرفی قزوین در سطح بین‌المللی و ملی است.

وی ادامه داد: قرار بود پنجمین اجلاس بین‌المللی مجمع جهانی شهرهای اسلامی در یکی دیگر از کشورها برگزار شود و ابتدای سال 95 در هیأت امنای مجمع این موضوع مصوب شده بود که تقریباً دو ماه قبل از ابلاغ این مصوبه برای معرفی کشور میزبان، مطرح شد که  این ظرفیت در خود ایران وجود دارد و این مجمع در تهران برگزار شود که با فاصله 7 و 8 ماه با پیگیری‌های متعدد شرایط میزبانی این اجلاس برای شهر قزوین فراهم شد.

شهردار قزوین گفت: در روز یک شنبه سوم اردیبهشت 96 شاهد حضور 200 شهر از ایران با نگاه تخصصی در این اجلاس هستیم و به طور حتمی این شهرها از ظرفیت‌های قزوین در شهرشان اسم خواهند برد.

نصرتی گفت: همچنین در این اجلاس 50 تا  از مدیران عامل نوسازی و بهسازی کشور حضور دارند و همچنین شهرهای دارای بافت تاریخی مهمان ما در این اجلاس هستند.

وی افزود: در اجلاس حدود 40 مهمان خارجی و 9 نماینده از سازمان ملل و سفرا و مابقی شهرداران کشورهای که دعوت شدند در این اجلاس حضور دارند که نقش تأثیرگذاری در معرفی شهر قزوین دارد.

شهردار قزوین بیان کرد: همه در کنار هم خوب قرار گرفتند تا یک برنامه خوب و اجرایی برای معرفی قزوین با سرعت خوبی صورت بگیرد و جا دارد از تمام ادارات کلی که شرح وظیفه گرفتند در برگزاری این اجلاس با دستور استاندار تشکر کنم.

نصرتی تصریح کرد: امیدواریم با برگزاری این اجلاس نتیجه‌ای خوشایند برای یک گام رو به جلو برای تولید ثروت و اشتغال که از بزرگ‌ترین دغدغه‌های کشور است، داشته باشیم و بتوانیم این شرح وظایف را در استان به خوبی اجرا کنیم.

وی بیان کرد: برای 750مهمان داخلی و خارجی برنامه‌های بسیار متنوع و کوتاهی دیده شده است.

شهردار قزوین مطرح کرد: در این اجلاس موضوع مالی و اقتصاد شهرداری‌ها در سطح بین‌المللی توسط نماینده سازمان ملل ارائه می‌شود و مطالب ارائه شده آخرین دستاوردهای مورد نیاز شهرداری‌ها بوده و با توجه به اینکه بزرگ‌ترین دغدغه‌های کشور داشتن درآمدهای پایدار است، در این اجلاس مطالبی در این راستا ارائه می‌شود.

نصرتی گفت: در این اجلاس آخرین وضعیت گزارش جهانی شهرها 2016  توسط یکی از نمایندگان سازمان ملل ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین مطالبی در راستای اهداف توسعه پایدار و نحوه تحقق آن توسط دیگر سخنران در این اجلاس ارائه می‌شود.

شهردار قزوین با بیان اینکه در این اجلاس بحث اقتصاد و مدیریت شهری توسط یکی از اساتید دانشگاه هاروارد در حوزه بین الملل ارائه می‌شود، گفت: یکی از شهرداران خارج از ایران درباره کشور خود سخنرانی خواهند کرد و وضعیت این کشور را برای حوزه درآمد پایدار و اهداف توسعه پایدار تشریح خواهند کرد.

نصرتی اظهار داشت: از نظر بنده با توجه به تجربه‌ای که از کشورهای دیگر به ایران دارم این اجلاس یک کارگاه آموزشی بسیار ارزشمند برای بهره‌برداری علمی و تخصصی در حوزه مدیریت شهری است.

وی گفت: کاری که این نوع مجامع و آژانس‌های تخصصی انجام می‌دهند تولید محتوی است و برای  آن شهری که مقعر آن بوده، ظرفیت‌سازی می شود.

شهردار قزوین بیان کرد: من فکر می‌کنم از سال 92 که نخستین اجلاس در قزوین برگزار شد تا به حال، معرفی شهر قزوین معرفی با سرعت و با 50 گام رو به جلو بوده است.

نصرتی مطرح کرد: در راستای برگزاری این نوع اجلاس‌ها در شهر قزوین، حضور وزارتخانه‌های که با ما همکاری کردند و منابعی که به ما تخصیص دادند و ارتباط‌های که برقرار کردند بسیار ارزشمند بوده است.

وی گفت: تولید محتوی برای شهر قزوین و سایر دفاتر که در شهرهای مانند تهران و سایر کشورهاست در راستای اینکه شهرهای اسلامی را چطور تعریف بکنیم و 6 شاخصه و ویژگی مهم برای شکوفایی شهری چه جوری در نظر گرفته شود از نظر سازمان ملل و با چه ابتکاری معنویت و حاکمیت پیدا کند، یکی از نتایج مهم این اجلاس بوده است.

شهردار قزوین عنوان کرد: بر اساس همین ابتکارات مجمع موفق شدیم که در سال 94 در جهان، شهر قزوین پایلوت شکوفایی شهری بشود و اگر مجمع این موضوع را مدیریت و دولت هم حمایت نمی‌کرد، هیچ وقت این ویژگی برای یک شهر ایرانی به وجود نمی‌آمد.

نصرتی ادامه داد: و در این راستا ظرف یک سال و نیم با همراهی همه  مسؤولان استان در رأس آن استاندار سند این پایلوت تهیه شده و به تصویب سازمان ملل در مردادماه سال 95 رسیده است و ما اکنون صاحب یک سند جهانی هستیم که ایرانی‌ها آن را تهیه کردند.

وی گفت: نخستین پروژه‌ای که از 9 پروژه حاصل از شکوفایی شهری مصوب از ژنو در شهر قزوین اجرایی شده است، موزه تاریخ و تمدن جهان اسلام بوده که حدود دو ماه پیش سنگ بنای آن گذاشته شد.

شهردار قزوین اضافه کرد: موزه تاریخ و تمدن جهان اسلام، اقدام مشارکتی بین شهرداری و استانداری و وزارت راه و شهرسازی است که تامین مالی آن صورت گرفته است و اکنون کارهای تهیه طرح آن در حال انجام است که از نظر من هیچ موقع اگر این شرایط مهیا نشده بود ما صاحب امتیاز موزه تاریخ و تمدن جهان اسلام برای شهر قزوین نبودیم.

نصرتی خاطرنشان کرد: حضور رئیس جمهور و دولت همراه در این اجلاس به طور حتمی کیفیت برگزاری اجلاس و درجه اهمیت آن را که به عنوان پیش اجلاس شورای حکام محسوب می‌شود، بالا می‌برد.

وی تشریح کرد: نام این اجلاس با عنوان قزوین همچون اجلاس‌های دیگر که عنوان‌دار است و دائم ازش بهره‌برداری می‌شود، برای قزوین خواهد ماند و این اجلاس در سطحی هست که می‌شود به آن در آینده آدرس داد.

شهردار قزوین گفت: یکی از برگ‌ترین دغدغه‌ها و کمبودهای استان قزوین که فرودگاه است ظرف چند ماه گذشته با همت، حمایت و دستور استاندار قزوین 65 درصد از منابعی که باید برای تسویه حساب با سازمان خصوصی‌سازی صورت می‎گرفت به صورت اوراق تحویل داده و نهایی شد.

نصرتی اضافه کرد: در نامه‌ای دیگر توسط استاندار قزوین به رئیس جمهور در این سفر بتوانیم از رئیس جمهور دستور دریافت 35درصد باقی مانده از تسویه حساب با بخش خصوصی را به صورت اوراق تحویل بگیریم تا این فرودگاه نهایی شود.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی های اصلی در صنعت گردشگری  و اهداف توسعه پایدار داشتن فرودگاه است و اکنون استاندار قزوین قول‌های گرفتند که اگر موفق به اجرای آن شویم این فرودگاه یکی از یادگاری‌های سفر رئیس جمهور به قزوین در کنار پنجمین اجلاس شهرهای اسلامی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار