رئيس ستاد انتخابات استان مطرح كرد؛
تابناک مرکزی: رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی با بیان اینکه در خصوص تاید صلاحیت ها اگر بخواهیم اجتهاد شخصی کنیم و دیدگاه و نظرات سیاسی خود را در امر انتخابات دخیل کنیم خیانتی است که به مردم استان و کشور خود روا داشته ایم گفت: بیش از 92 درصد از داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای این استان تایید صلاحیت شدند.
کد خبر: ۴۱۰۰۰۴
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۲ 18 April 2017

به گزارش تابناک مرکزی، شکرا... حسن بیگی رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی در دهمین نشست این ستاد در جمع خبرنگاران گفت: بیش از 92 درصد از داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای این استان تایید صلاحیت شدند.

حسن بیگی اظهار کرد:ستاد انتخابات کشور از دی ماه سال 95 تشکیل و استان مرکزی جزو نخستین استان هایی بود که این ستاد را در 14 دی ماه تشکیل داد.

حسن بیگی یادآور شد: ستاد انتخابات مجری انتخابات نیست و در واقع مرکزی برای پشتیبانی از فرمانداری ها و بخشداری ها است زیرا طبق قانون فرمانداران و بخشداران مجری انتخابات هستند.

وی آموزش مجریان انتخابات را  اصلی مهم در برگزاری انتخابات قانونمند دانست و  بیان کرد: بعد از تشکیل ستاد انتخابات ، فرمانداران، بخشداران و اعضای ستاد انتخابات این استان آموزش های لازم را به مدت 2 روز در مشهد مقدس و تهران فرا گرفته اند و آموزش هیات های اجرایی نیز در سطح استان از روز گذشته آغاز و تا فردا (سه شنبه) ادامه دارد.

حسن بیگی اضافه کرد: 35 هیات اجرایی در استان مرکزی برای انتخابات شوراهای اسلامی و 23 هیات اجرایی برای انتخابات ریاست جمهوری شکل گرفته است.

وی ادامه داد: برای تشکیل هیات های اجرائی انتخابات شوراها و ریاست جمهوی باید 30 نفر از معتمدین شهر به هیات نظارت معرفی شوند که این لیست برای انتخابات ریاست جمهوری به هیات نظارت شورای نگهبان و برای انتخابات شوراها به هیات نظارتی که از سوی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی انتخاب شده اند ارسال می شود و این لیست برای تشکیل هیات اجرائی باید مورد تائید هیات نظارت قرار گیرد.

حسن بیگی اظهار کرد: ثبت نام داوطلبان پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای این استان همزمان با سراسر کشور از 30 اسفندماه 95 آغاز و تا آخرین دقایق ششم فروردین ماه امسال ادامه داشت و در این مدت علی رغم وجود تعطیلات نوروزی  استقبال خوبی شد و  6 هزار و 619  نفر ثبت نام کردند و  این تعداد نسبت به دوره چهارم  معادل  9 و 40 صدم درصد افزایش داشت.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی تصریح کرد: در مدت زمان ثبت نام داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا  هر روز بعد از اتمام مدت زمان ثبت نام آمار و اطلاعات طی لیستی توسط  فرمانداران وبخشداران به مراجع چهارگانه برای دریافت استعلامات اعلام می شد  و با  توجه به اینکه قانوناً مکلف به ارسال این لیست به هیات نظارت نبودیم   ولی به درخواست هیات نظارت و  با توجه به هماهنگی و روحیه همکاری که بین هیات های اجرائی و نظارت وجود داشت هر روز این لیست به هیات نظارت هم ارسال شد.

وی بابیان اینکه هیات های اجرائی  قانوناً مکلف به بررسی پرونده ها و تعیین صلاحیت داوطلبان بر مبنای قانون هستند ،افزود:  بعد از اتمام روندثبت نام، رسیدگی به صلاحیت داوطلبان در هیات های اجرائی آغاز شد که  هفت روز فرصت داشتند که صلاحیت داوطلبان را بررسی کنند  و در این هفت روز به مرور زمان نظرات از مراجع چهارگانه می رسید  که در این دوره با توجه به تغییراتی که صورت گرفته بود باید گواهی عدم سوء پیشینه نیز دریافت می شد که این سوابق به  هیات های اجرائی منعکس و کار تعیین صلاحیت داوطلبان انجام شد.

حسن بیگی با بیان اینکه بیش از 93 درصد از داوطلبان انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان تائید صلاحیت شدند ، گفت:  در حوزه شهری یکهزار و 296 نفر ثبت نام کرده بودند که از این تعداد 51 نفر معادل چهار درصد انصراف داده اند و یکهزار و 203 نفر نزدیک به 93 درصد ( معادل 92 و 98 صدم درصد) تایید و 42 داوطلب معادل سه و 24 صدم درصد  توسط هیات های اجرائی رد صلاحیت شده اند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی ادامه داد: در حوزه شوراهای اسلامی روستایی نیز پنج هزار و 323 نفر ثبت نام کردند که از این تعداد 69 نفر معادل یک و سه دهم درصد انصراف داده اند و صلاحیت پنج هزار و 86 نفر معادل 95 و 94 صدم درصد تایید و 168 داوطلب معادل سه و 16 صدم درصد توسط هیات های اجرائی رد صلاحیت شدند.

وی عنوان کرد: حضور ثبت نام کنندگان زن در دوره چهارم شوراهای اسلامی شهر و روستا 315 نفر بود که این حضور در ثبت نام دوره پنجم به 421 نفر افزایش یافت که معادل 6 درصد از آمار ثبت نام کنندگان انتخابات شوراهای اسلامی می باشد.

رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی اضافه کرد: در این دوره 863 روستا داری واجد شرایط تشکیل شوراها در استان شناسایی شد که از این تعداد 40 روستای بزرگ با شوراهای پنج نفره و بقیه با اعضای سه نفره است.

حسن بیگی تصریح کرد: اعضای شوراهای شهر اراک در دوره پنجم 11 نفر، ساوه 9 نفر، خمین هفت نفر و 30 شهر دیگر این استان پنج نفره تعیین شده است.

وی گفت: از 863 روستای دارای شرایط تشکیل شوراهای اسلامی، در هفت روستا  تعداد داوطلبان به حد نصاب خود نرسید و این در حالی این که این آمار در دوره چهارم برای 41 روستا بوده است.

رئیس ستاد انتخابات استان با تاکید بر رعایت حق و حقوق افراد ثبت نام کننده در انتخابات، ابراز کرد:  فردی که در انتخابات ثبت نام می کند و خود را  در معرض عموم قرار می دهد دارای حق و حقوقی است که  ما موظف به رعایت آن هستیم لذا  محرمانه بودن مراحل ثبت نام یکی از این موارد است.

  حسن بیگی تصریح کرد: برای تحقق مشارکت حداکثری مردم در انتخابات که از مطالبات به حق رهبری است باید علل آن را بررسی و آسیب شناسی کنیم.

وی با بیان اینکه رد صلاحیت گسترده در هیات های اجرائی را می توان یکی از علل کمرنگ شدن مشارکت مردم در انتخابات دانست و افزود: در این راستا دولت و وزارت کشور برای اجرای مر قانون در  هیات های اجرائی تاکید داشتند زیرا  اگر بخواهیم اجتهاد شخصی کنیم و دیدگاه و نظرات سیاسی خود را در امر انتخابات دخیل کنیم خیانتی است که به مردم استان و کشور خود روا داشته ایم .

رئیس ستاد انتخابات استان با اشاره به اینکه در مجموع در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان 3 و 17 صدم  درصد داوطلبان رد صلاحیت شدند، گفت: به محض اینکه کارما در هیات های اجرائی تمام شد صورتجلسه نهائی و مدارک واستعلامات  توسط فرمانداران به هیات های نظارت ارسال شده است .

وی افزود: هیات نظارت که در آن نماینده  مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای بعنوان رئیس هیات و کریمی نماینده مردم شهرستانهای اراک، کمیجان و خنداب  و منصوری نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی به عنوان عضو انتخاب شده اند وظیفه دارند از 26 تا31 فروردین ماه با برگزاری جلساتی  صلاحیت داوطلبان تائید صلاحیت شده توسط هیات های اجرائی را بررسی و در این خصوص نظر خود را اعلام کنند.

حسن بیگی گفت: برگزاری انتخاباتی در سلامت کامل و  بدون اشکال و نقص که اگر  در دوره های گذشته اشکال و ایرادی وجود داشت کمیته ها این نقاط را  بررسی و رفع کردند، انتخاباتی قانونمند ،حفظ  بی طرفی کامل همانند انتخابات گذشته ، امانت داری  ازحق و حقوق  داوطلبان و رای دهندگان، صیانت از آرای مردم بعنوان حق الناس و همچنین برگزاری  انتخاباتی  بر محور اخلاق، در امنیت کامل و  با مشارکت حداکثری مردم از اهداف ستاد انتخابات استان است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گفت: با توجه به شرایط حاکم بر منطقه  باید در این دوره از انتخابات اقداماتی انجام دهیم که مردم روز به روز به نظام امیدوار تر شوند و در روز 29 اردیبهشت ماه با حضور پرشور خود آری محکمتری نسبت به گذشته به نظام بدهند  که این مهم حتما در معادلات و روابط خارجی ما تاثیر دارد.

رئیس ستاد انتخابات استان در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص تدابیر اندیشیده شده درخصوص بالا بودن مشارکت مردم در انتخابات، گفت: مقام معظم رهبری علاوه بر برگزاری انتخاباتی سالم و قانونی  بر حضور و مشارکت بالای مردم در انتخابات تاکید دارند و ما  بعنوان مجریان انتخابات می توانستیم مانند انتخابات 92  با تشکیل کمیته های مختلف در امر تبلیغ انتخابات هم وارد شویم ولی برای اینکه  شائبه خط دهی و دخالت در امر انتخابات ایجاد نشود  در این زمینه وارد نشدیم.

وی افزود: با توجه به اینکه در روزهای آینده که تبلیغات رسمی کاندیداها شروع می شود در مهلت 20 روزه تبلیغات آنها و یا نمایندگانشان در برنامه های سیاسی حضور و مشارکت خواهند داشت، احزاب و دانشگاه ها نیز در این زمینه فعال خواهند بود و صدا و سیمای استان هم برنامه هایی را برای مراحل مختلف انتخابات پیش بینی کرده است که امیدواریم در فراهم کردن زمینه برای مشارکت حداکثری مردم موثر باشد.

 حسن بیگی درخصوص برگزاری انتخابات تمام الکترونیک نیز اظهار کرد: از 25 فرایند انتخابات 24 فرایند الکترونیکی است و بیشتر فرآیند اخذ رای و شمارش آرا  مورد بحث است که ستاد انتخابات کشور و شورای نگهبان برای برگزاری  انتخابات تمام الکترونیک در انتخابات ریاست جمهوری به توافق نرسیدند و درانتخابات شوراهای اسلامی در کل کشور شهرهای دارای کرسی های  7 و 9 نفره  از مزیت برگزاری انتخابات تمام الکترونیک برخوردارند و در استان مرکزی نیز در دو شهر خمین و ساوه انتخابات شوراهای اسلامی به صورت تمام الکترونیک برگزار می شود.

وی درخصوص رصد تخلفات انتخاباتی نیز ابراز کرد: توسط ستاد انتخابات و مراجعی که در این زمینه مسئولیت دارند تخلفات رصد و تشکیل پرونده داده می شود و خصوصا تخلفاتی که محرز باشد در تائید یا رد صلاحیت داوطلبین تاثیر دارد چرا که کسی که می خواهد وارد پارلمان شهر و روستا شود و قانونگذاری کند باید حداقل موارد را رعایت کند.

رئیس ستاد انتخابات استان درخصوص اظهارات اعضای هیات نظارت مبنی بر عدم همکاری هیات های اجرائی با هیات نظارت و عدم ارسال پرونده ها و مستندات به هیات نظارت نیز بیان کرد: نماینده مردم شهرستانهای محلات و دلیجان بعنوان رئیس هیات نظارت استان بارها از همکاری ستاد انتخابات و هیات های اجرائی با هیات نظارت انتخابات ابراز تشکر و قدردانی کردند و مواردی که نیاز به همکاری بیشتر داشته مطرح و در این زمینه اقدام  شده است.

وی با اشاره به نطق نماینده مردم شهرستان های محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی نیز بیان کرد: صحبتهای ایشان مربوط به استان مرکزی نیست و کلی بیان کرده اند که در برخی استانها مدارک مربوط به داوطلبان شوراها توسط فرمانداریها به هیات نظارت ارسال نشده است .

وی درخصوص اظهاراتی مبنی بر عدم ارسال پرونده ها و مستندات به هیات نظارت از سوی فرمانداریها،گفت: با استعلام انجام شده از فرمانداریهای تابعه و ارسال مستندات  به ستاد انتخابات استان مشخص شد فرمانداران طی نامه ای محرمانه سوابق داوطلبان و مستندات را برای هیات نظارت ارسال کرده اند .

وی افزود: ستاد انتخابات استان مسئول کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی  ستاد انتخابات را بعنوان تنها کانال ارتباطی و اطلاع رسانی انتخابات قرار داده است و ایجاد فضایی با آرامش برای برگزاری انتخابات را در دستور کار دارد.

حسن بیگی گفت: مردم دارای بینش سیاسی بالایی هستند و مسائل را تشخیص می دهند و در پی اظهارات اخیر به دنبال انجام مصاحبه های جنجالی نبودم در حالیکه همه سوابق را دیروز هم در اختیار داشتیم و اگر شما سوال نمی کردید امروز هم در این خصوص مطلبی را بیان نمی کردیم چرا که به دنبال درست کردن جنجال نیستم بلکه به ایجاد فضایی آرام  برای برگزاری انتخاباتی پرشور را دنبال می کنیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی با بیان اینکه دفاع از عملکرد دولت وظیفه ی همه است،  گفت: استاندار بعنوان نماینده عالی دولت در استان است و دفاع از عملکرد دولت وظیفه ایشان است، مخصوصا در شرایط کنونی که برخی از سایتها 90 درصد مطالبشان درخصوص تخریب دولت است و با دروغ پردازی عملکرد دولت را زیر سوال می برند تا بتوانند ناکارآمدی آن را اثبات کنند و برای جلوگیری از رای آوری مجدد دولتی که چهار سال مدیریت کشور را بر عهده داشته است هر اقدامی را انجام می دهند که این امر بدور از انصاف است و با اینکار تیشه به ریشه نظام می زنند و مردم را نسبت به نظام بدبین می کنند.

وی افزود: در اظهارات اخیر مدیریت ارشد استان در دفاع از عملکرد دولت فضای تبلیغات انتخاباتی حاکم نبود و دکتر روحانی هم هنوز در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام  نکرده بودند و در مهلت بیست روزه تبلیغات کاندیداها هم نبود که بگوییم له یا علیه کاندیدایی صحبت کردند .

حسن بیگی درخصوص اخباری که گفته شده بود در نامه ای معاونان سیاسی استانداریها بعنوان رئیس ستاد تبلیغاتی و مسئول رای جمع کردن برای رئیس جمهور تعیین شده اند، گفت: کمیته ای تحت عنوان شورای اطلاع رسانی استانداری با چند عضو فعال است که معاون سیاسی استاندار بعنوان رئیس شورای اطلاع رسانی و مدیر کل روابط عمومی نیز دبیر این کمیته است و در دولتهای پیش نیز این کمیته فعال بوده است و  در این نامه بر فعالتر شدن این شورا  تاکید شده است .

رئیس ستاد انتخابات در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص تائید صلاحیت افراد دارای سوء پیشینه در روستاها، ابراز کرد:هر سوء پیشینه ای مانع از فعایت های اجتماعی نیست نماینده دادگستری در هیات اجرائی  حاضر است  و داوطلبان توسط اعضای هیات اجرایی مورد داوری قرار می گیرند و  اگر بنا بود که هر چه مراجع چهارگانه می نویسند توسط هیات اجرایی امضا شود که دیگر به بررسی صلاحیت داوطلبان در هیات های اجرائی نیاز نبود ، ما به فرمانداران تاکید کردیم که ما به هیچ عنوان موافق این نیستیم که افرادی که مخالفت با نظام دارند و برانداز نظام هستند و مسائل سوء اخلاقی دارند وارد انتخابات  شوند که این امر مورد تاکید قانون است و ما هم بر آن تاکید داریم.

وی درخصوص تعداد صندوق آرای  انتخابات نیز گفت: یکی از وظایف هیات های اجرائی این است که تعداد شعب اخذ رای و محل آنها را تعیین کند که  ما هنوز به این مرحله از انتخابات نرسیدیم و  منتظر هستیم هیات های نظارت نظر خود را بدهند .

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار