رصد‌خانه «تابناک»؛ ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند:«ادعای کیهان دروغ از آب درآمد؟»،«توصیه وزیر کشور دولت اصلاحات به روحانی»،«احمدی‌نژاد: من و ترامپ شبیه هم نیستیم، او قد بلند است و من قد کوتاه!»،«حسن روحانی برای سهم‌خواهان خط و نشان کشید» و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۴۰۹۳۰۶
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۲ 17 April 2017

تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

ادعای کیهان دروغ از آب درآمد؟

روزنامه کیهان در تیتر یک امروز خود ادعا کرد که فازهای افتتاح شده توسط رئیس جمهور دستاورد دولت قبل بوده و بیش از 90 درصد تکمیل این فازها مربوط به دولت احمدی نژاد است! تخریب سیاسی دولت به بهانه انتخابات اگر چه مسبوق به سابقه است اما زیر سوال بردن این دستاورد ملی که تیتر بسیاری از رسانه های دنیا شد، چیزی جز تلاش عامدانه یا غیر عامدانه برای مايوس كردن مردم معنا نمی دهد! اگر چه این طرح ملی از سال ها قبل کلید خورد و در طول سال های دولت احمدی نژاد به دلیل تحریم ها و همچنین عدم سرمایه گذاری بسیار کند پیش رفت، اما هم وزیر نفت و هم رئیس جمهور این پروژه بزرگ و ملی را حاصل چندین سال فعالیت دولت های قبل و این دولت عنوان کردند. بر اساس جدول زیر که شرکت نفت و گاز پارس به عنوان مسئول توسعه فازهای پارس جنوبی ارائه داده است مشاهده می شود که ادعای کیهان خلاف واقعیت بوده و هیچ کدام از فازهای افتتاح شده به پیشرفت 90 درصدی نرسیده بودند! انتخاب این خبر را منتشر کرد.


٩ درصد از داوطلبان انتخابات شوراها ردّ صلاحیت شدند

رئیس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها گفت: ۹ درصد از داوطلبان انتخابات شوراها در شهرهای کشور توسط هیأت‌های اجرایی ردّ صلاحیت شدند. ۳۱ فروردین اسامی داوطلبان تأیید یا ردّ صلاحیت شده تحویل فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها می‌شود. افرادی که ردّ صلاحیت شدند، از ۳۱ فروردین الی ۳ اردیبهشت فرصت دارند برای شکایت به هیأت‌های نظارت استان یا شهرستان مراجعه کنند. دانشجو این خبر را منتشر کرد.


حمایت دختر آیت الله هاشمی از آمدن جهانگیری

فائزه هاشمی به روزنامه «ایران» گفت: به نظرم آمدن جهانگیری استراتژی بسیار خوبی بود. تعدد کاندیداهای اصلاح‌طلب در هنگام مناظره‌ها کمک بزرگی به آقای روحانی خواهد بود که یک‌صدا در مقابل صداهای طرف مقابل که زیاد هم هستند نباشد، فرصت بیشتری برای بیان نظرات و برنامه‌ها و... ایجاد می‌شود و در صورت نیاز جایگزین نیز می‌تواند باشد، قرار است در نهایت یک کاندیدای اصلاح‌طلب باقی بماند که آرا نیز شکسته نشود و یکجا و برای یک نفر بماند و آن یک نفر از نگاه ما آقای روحانی است که از ایشان قویاً حمایت می‌کنیم. می توانم بگویم حامیان اصلی احمدی نژاد اکنون چنان با کاندیدا شدن ایشان گیر افتاده‌اند که به نظر می‌رسد نه راه پس دارند و نه راه پیش. کاش قدری به هشدارهای آقای هاشمی که واقع بینانه بودن آنها روز به روز خود را بیشتر نشان می‌دهد و به منافع ملی و حقوق مردم توجه می‌کردند و از منافع شخصی و گروهی خود یک مقدار کوتاه می‌آمدند.


روحانی مجبور شد کاندیداتوری جهانگیری را بپذیرد

‏روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز در گزارشی پیرامون انتخابات ایران با اشاره به چالشهای روحانی در انتخابات 96 نوشت: روحانی ابتدا با کاندیداتوری جهانگیری مخالف بوده و گفته این اقدام احتمال رد صلاحیت او را بالا می‌برد؛ اما سرانجام تحت فشار جبهه اصلاح طلبان، علی الخصوص شخص رئیس دولت اصلاحات این موضوع را می‌پذیرد. نسیم این خبر را منتشر کرد.


وزرا از کار انتخاباتی منع شدند

صالحی امیری در پاسخ به این سوال که گفته شده است رئیس جمهور کارهای انتخاباتی اش را به وزرای امنیتی تفویض کرده است گفت: اینها سوالات انحرافی است، من هر روز از صبح تا شب در وزارت ارشاد مستقر هستم. شما می توانید بیایید ببینید و اصولا وزرا به عنوان مسئولان رسمی از کارهای انتخاباتی منع شده اند. جماران این خبر را منتشر کرد.


همه برای حمله به روحانی آمده‌اند

امیر محبیان در روزنامه آرمان نوشت: بر این باورم موج ثبت‌ نام که تقریبا همه منتقد روحانی هستند، به‌ رغم اینکه او مایل به هیچ کاندیدای ذخیره نبود، روحانی را وادار به پذیرش حضور جهانگیری کرده است. انتخاب جهانگیری از بابت حضور او در همه امور اجرایی دولت و تسلط به ارقام و عملکرد است. روحانی می‌داند مناظرات و بحث‌های این نوبت متفاوت با مصاحبه‌های تعارفی بوده و همه برای حمله به او و عملکرد دولتش می‌آیند. البته حدس می‌زنم در عمل، شاید حضور جهانگیری و دفاع با واسطه از روحانی به‌ ویژه آن که قدرت نطق روحانی از جهانگیری بیشتر است، نماد عدم تسلط روحانی به امور تلقی شده و ممکن است تصویر خوبی از روحانی ایجاد نکند.


انتقاد صریح یک نامزد ریاست‌جمهوری از جمنا

محمدعلي پورمختار، داوطلب كانديداتوري انتخابات رياست‌جمهوري در مورد اين كه چرا به تصميم جمنا پايبند نبوده و كانديدا شده است، به خبرنگار نامه‌نيوز گفت: بنده اعتقاد دارم كه جمنا كامل نيست يعني جمع نيروهاي انقلابي نيست و به تعداد خاص محدود است و اين تعداد را خودشان با ساز و كاري كه باز هم خودشان تعريف كرده‌اند، مشخص كرده‌اند. امثال بنده و تفكري كه داريم بحث جذب حداكثري و استفاده از همه نيروهاي انقلابي با ديدگاه‌هاي مختلف سياسي است و اين مسئله خواست مقام معظم رهبري و نياز انقلاب است اما متاسفانه جمنا به اين موضوع توجه نكرد و همين مسئله نقص جمنا است. ایسنا این خبر را منتشر کرد.


توصیه وزیر کشور دولت اصلاحات به روحانی

به اعتقاد من آقای روحانی به صفت شخص خودش و به عنوان رییس دولت فعلی ناگفته هایی دارد که وقتی این ناگفته ها گفته شود این تقابل های جزیی دیگر چندان جایی پیدا نمی کند. فرض من بر این است که روحانی حرف هایی دارد که در زمان برنامه های انتخابات می تواند آن ها را بیان کند. خیلی از کسانی که امروز طلبکار هستند بدهکارانی هستند که باید به ملت پاسخ بدهند. کسانی که 8 سال دولت های نهم و دهم را در دست داشتند با آن همه ثروت افسانه ای نتوانستند کاری کنند و حتی سر از سوء‌استفاده های میلیاردی درآوردند باید بیایند به مردم جواب بدهند نه اینکه طلبکار دولت باشند. آقای روحانی الان تا این لحطه همچنان مشغول آواربرداری از خرابی هایی است که آن زمان به وجود آمده است. روحانی خیلی از این حرف ها را می توانند بیان کنند و مردم هم داورهای خوبی هستند و می توانند عملکردها را قضاوت کنند. خبرانلاین این خبر را منتشر کرد.


کاندیداتوری «نزدیکان روحانی» اعتراض به کارنامه دولت است

محمدی، عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی: شرایط اقتصادی کشور شرایط وخیمی دارد و طوری کشور اداره شده که حتی طرفداران دولت هم نمی‌توانند از آن دفاع کنند. خود آقای روحانی هم نمی‌تواند از کارنامه‌اش دفاع کند و متوجه شده است در حوزه اقتصاد و معیشت و اجرا توان لازم برای پاسخگویی ندارند و به همین دلیل دوپینگ کرده‌اند. تسنیم این خبر را منتشر کرد.


توضیحات دختر هاشمی درباره مسافرت اخیرش به لندن

فاطمه هاشمی، رئیس بنیاد امور بیماریهای خاص در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مطالب منتشر شده اخیر در برخی خبرگزاری ها در زمینه سفر وی و مادرش به انگلیس، گفت: من از حدود بیست سال قبل به علت فعالیت در حوزه بیماریهای خاص، عضو هیات مدیره بنیاد تالاسمی و موظف به شرکت در جلسه سالانه هیات مدیره این بنیاد که امسال در لندن برگزار می شود، هستم. روز گذشته در حالیکه هنوز در هواپیما بودم، رسانه های تخریبگر بواسطه کینه ای که از آیت الله هاشمی رفسنجانی داشته‌اند و سالها توهین و تهمت و هتاکی به ایشان نتوانست به آنان آرامش دهد، پس از رحلت آیت الله هاشمی نیز در پی تخریب و تهمت به خانواده ایشان هستند، و در حالیکه روزانه سفرهای کاری زیادی توسط افراد صورت می گیرد، سفر کاری من را وارونه جلوه دادند. در این سفر مادرم که سال گذشته عمل جراحی سنگین و ناگهانی را متحمل شد را جهت کنترل مراحل درمان به همراه بردم. برای این سفر هیچ گونه هزینه ای از بیت المال نشده است، اینکه دلواپسان چگونه می توانند اینگونه در مسایل خصوصی افراد وارد شوند، با انتشار این خبر خطرات امنیتی برای خانواده آیت الله هاشمی ایجاد کنند، در موضوع سفری که هیچگونه هزینه ای از بیت المال نمی شود، تخریب کنند و در برابر هزاران مورد از خودشان گونه ای دیگر عمل کنند، موضوعی است که آن را به وجدان افکار عمومی و روز قیامت می گذاریم، گرچه انتظار مردم از مسئولان نظام ، آن است که در برابر این اقدامات سازمان یافته بی تفاوت نباشند.


ناطق نوری فعالیتی در فضای مجازی ندارد

روابط عمومی دفتر حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که وی هیچگونه فعالیتی در فضای مجازی ندارد. در این اطلاعیه آمده است: با توجه به مشاهدهی فعالیت غیر رسمی برخی افراد که با جعل نام و عنوان رجال سیاسی کشور در فضای مجازی صورت می پذیرد، به اطلاع عموم می رساند: حضرت حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر ناطق نوری تاکنون هیچ گونه فعالیتی در فضای مجازی اعم از اینستاگرام، فیسبوک، تلگرام، توییتر و .... نداشته اند. بدیهی است در صورت ایجاد و راه اندازی پایگاه اطلاع رسانی و یا صفحات مجازی متعلق به ایشان، موضوع از طریق این دفتر و به واسطه ی رسانه های عمومی اعلام خواهد شد. لذا تمامی صفحات و حساب های موجود که در حال حاضر به نام ایشان در فضای مجازی مشغول به فعالیت هستند، به طور قطع فاقد هرگونه ارتباط با شخص و یا دفتر ایشان بوده و توسط دیگران راه اندازی شده و اداره می گردد.


اشتباه استراتژیک رئیسی در روز ثبت‌نام چه بود؟

محمدرضا تاجیک به روزنامه شرق گفت: من اگر جای آقای رئیسی بودم، نمی‌گذاشتم حرکت اولم برای نام‌نویسی به این شکل (حضور برای ثبت نام به همراه یاران سابق احمدی نژاد) انجام بشود. اگر من بخواهم از یک پوزیشن مستقیم وارد صحنه بشوم، یا اصرار داشته باشم خودم را به جریان خاصی منتسب نکنم، باید این رویکرد را در کنش عملی‌ خود هم نشان بدهم. بنابراین به نظرم رئیسی در حرکت اول خود یک اشتباه استراتژیک کرد که که موقع ثبت نام، مدیران دولت احمدی‌نژاد همراهش بودند. این اقدام حتما هزینه‌هایی برای او در پی خواهد داشت و اگر می‌توانست در آینده در عرصه جغرافیای جمعیتی ایران، حرکت خود را ساماندهی کند و امید داشته باشد موفق ظاهر شود، با این حرکت اول، خیلی از این باب‌ها به روی او بسته شد.


توصیه دوستانه صفار به احمدی نژاد

lحمدحسین صفار هرندی طی سخنرانی در شهر قم گفت: وی خاطرنشان کرد: احمدی‌نژاد خود را در معرض شورای نگهبان قرار نمی‌دهد و باید خود را از این مخمصه نجات دهد چراکه گزینه رد صلاحیت برای این فرد به معنای پایان کار اوست اما اگر به این مرحله نرسد در آینده فرصت تغییر و بازگشت وجود خواهد داشت.


احمدی‌نژاد: من و ترامپ شبیه هم نیستیم، او قد بلند است و من قد کوتاه!

محمود احمدی نژاد در گفت و گویی با شبکه تلویزیونی فونیکس در پاسخ به سوالی درباره شباهتش با ترامپ گفت: موهای من سیاه است و موهای آقای ترامپ بور، چشمهایش هم آبی است، قدش بلند است و قد من کوتاه، شباهتی به هم نداریم.


نظر آیت‌الله هم نامزدی جهانگیری بود

حجت الاسلام قدرت الله عليخاني نماینده سابق مجلس در مورد اينكه آیا آیت‌الله هاشمي رفسنجاني با كانديداي پوششي در كنار روحاني موافق بود در مصاحبه با خبرنگار عصر ایران گفت: اصل اين قصه كه كسي در كنار روحاني و كمك وي باشد ايده مرحوم آیت‌الله هاشمی بود. منتها عمرشان وفا نكرد و نتوانستند خوشان این طرح را اجرایی کنند .مشاور پارلمانی رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: سران اصلاحات نيز همان نظر آیت‌الله هاشمی را داشته و دارند .عليخاني در مورد اينكه آیا ايت الله هاشمي افرادي را نيز در اين زمينه معرفي كرده بودند بيان كرد: آقای هاشمي نيز نظرشان اين بود كه جهانگيري به عنوان نامزد پوششی در كنار روحاني باشد. بیش از هر فردی ایشان با حضور جهانگيري موافق بودند.


استیضاح وزیر آموزش و پرورش با ۵۰ امضا

اکبر رنجبرزاده عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح استیضاح فخرالدین دانش‌آشتیانی با امضا رئیس کمیسیون آموزش مجلس به هیئت رئیسه پارلمان ارائه شده، گفت: هفته گذشته وزیر آموزش و پرورش برای پاسخگویی به سئوالات نمایندگان در کمیسیون آموزش حضور یافته بود که نمایندگان از پاسخ‌های وی قانع نشده‌اند.وی ادامه داد: رئیس کمیسیون آموش نامه مطرح شدن استیضاخ وزیر آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس را به هیئت رئیسه مجلس تقدیم کرده است.نماینده مردم اسدآباد در مجلس با بیان اینکه در نامه رئیس کمیسیون آموزش مجلس ذکر شده که 50 نفر این طرح استیضاح را امضا کرده‌اند، افزود: قرار است هیئت‌رئیسه جلسه‌ای با حضور طراحان این استیضاح و دانش‌آشتیانی برگزار کند و اگر طراحان استیضاح بار دیگر از پاسخ‌های وزیر قانع نشدند، این طرح در صحن علنی مطرح شود.


پیش بینی یک اصلاح طلب درباره امکان ردصلاحیت احمدی نژاد

عباس عبدی در رابطه با سخنان صفار هرندی در مورد کناره گیری احمدی نژاد قبل از اعلام نتایج شورای نگهبان و تنها فرصت او برای بازگشت، گفت: اقای احمدی‌نژاد رد صلاحیت می‌شود، اقای بقایی که جای خود دارد. توصیه آقای هرندی به آقای احمدی‌نژاد مشکلی را حل نمی‌کند چراکه وی اگر نمی‌دانست که رد صلاحیت می‌شود حاکی از نداشتن درک، تحلیل و تدبیرش است که همه این ویژگی‌ها را باید در سال ۸۴ می‌داشت تا صلاحیتش تایید شود و اگر می‌داند که رد می‌شود پس با علم به این موضوع آمده است و دوست دارد که اتفاق موردنظر آقای هرندی رخ بدهد، ولی این سوال را اقای هرندی باید پاسخ دهند که چه زمانی باید هر رئیس جمهوری از قطار پیاده شود؟ آیا نباید برای این فرایند تقسیم بر دو فکری صورت بگیرد؟


حسن روحانی برای سهم‌خواهان خط و نشان کشید

روحانی در حاشیه جلسه‌ای رسمی، با قاطعیت اعلام کرده که دولت او، دولتی فراجناحی است و سهم خواهی جریانات سیاسی جایی در کابینه او ندارد.در پی ثبت نام برخی چهره های اصلاح طلب و اعتدالی در روزهای آخر ثبت نام برای ریاست جمهوری، پیغام هایی مبنی بر سهم خواهی این جریانات از روحانی در محافل سیاسی منتشر شده که با واکنش جدی رییس جمهور مواجه شده است.روحانی در حاشیه جلسه ای رسمی، با قاطعیت اعلام کرده که دولت او، دولتی فراجناحی است و سهم خواهی جریانات سیاسی جایی در کابینه او ندارد.شایان ذکر است این گمانه زنی ها زمانی قوت گرفته که برخی سیاسیون با اذعان به پیروزی روحانی در انتخابات، ثبت نام های دو روز آخر را، با هدف کناره گیری در دقیقه نود به نفع روحانی در جهت امتیاز گرفتن در کابینه بعدی تحلیل کرده اند.


علت فیلتر تماس صوتی تلگرام

تلگرام صوتی که از روز جمعه هفته گذشته در ایران فعال شده بود، امروز غیرقابل دسترس شده است.در اولین روز راه‌اندازی این خدمت نیز، تماس صوتی تلگرام برای چند ساعت غیرفعال شد و پس از آن اخبار تایید نشده ای درباره فیلتر شدن این سرویس توسط وزارت ارتباطات و اپراتورها منتشر شد.وزارت ارتباطات و اپراتور با رد این اخبار هر گونه اقدام برای فیلتر کردن این سرویس را تکذیب کردند که ساعاتی پس از رسانه‌ای شدن این خبر، تماس صوتی تلگرام یکباره در تمامی سرویس‌دهنده‌های اینترنت برقرار شد.امروز بار دیگر تلگرام صوتی در ایران غیرفعال شده است.وزارت ارتباطات، اپراتورهای ثابت و موبایل اینترنت و حتی مدیر تلگرام هنوز در این باره توضیحی نداده‌اند، اما یک منبع در وزارت ارتباطات تایید کرده‌اند که این سرویس با دستور قضایی مسدود شده است.


توضیح وزارت بهداشت درباره مرگ عارف لرستانی

ایرج حریرچی قائم مقام و سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به فوت عارف لرستانی بازیگر فقید کشورمان ضمن عرض تسلیت به مردم و خانواده وی، اظهار داشت: زمانی که فردی فوت ‌می‌کند، دفن نخواهد شد مگر اینکه علت مرگ وی تشخیص داده شود و برای وی گواهی فوت صادر گردد.وی ادامه داد: در برخی موارد علت فوت مشخص نیست و اگر کسی کمتر از ۲۴ ساعت بعد از مراجعه به بیمارستان فوت کند باید به پزشکی قانونی ارجاع شود.سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: پزشکی قانونی یا در محل و یا در سازمان با اقداماتی شامل کالبد شکافی، سم شناسی و ... علل فوت را بررسی میکند.حریرچی افزود: برخی از افراد در اثر مرگ ناگهانی فوت می‌کنند و این امر بیشتر در میان جوانان اتفاق می‌افتد و در حد دهم درصد مرگ‌هایی که به وقوع می‌پیوندد علل مشخص و مختلفی دارد و با کالبد شکافی مشخص می‌شود.حریرچی اضافه کرد: در پزشکی قانونی آزمایش‌های مربوطه همچون سم‌شناسی بر روی جسد صورت گرفته تا علت فوت مشخص شود. همچنین باید توجه داشت که الزاماً همیشه بیماری شناخته شده سبب مرگ فرد نمی‌شود و مرگ‌های ناگهانی ناشی از سکته قلبی، مغزی، پارگی عروق بزرگ و انسداد عروق وجود دارد که همه این موارد از طریق کالبدشکافی مشخص می‌شود. وی افزود: درباره مرحوم لرستانی نیز این اقدامات انجام شده و آزمایشات لازم پس از مدتی توسط مراجع مربوطه اعلام می‌شود.


رونمایی از نقشه دوم احمدی‌نژاد بعد از ردصلاحیت

برخی از منابع گفته اند که احمدی نژاد یک پلن برای رد صلاحیت احتمالی خود آماده کرده است. این منابع گفته اند که احمدی نژاد از همین حالا خود را برای درخواست حکم حکومتی آماده کرده است . او در تلاش برای ماندن در عرصه قدرت وارد چنین فازی خواهد شد ؛ این به احتمال زیاد خود را برای چنین اقدامی آماده می کند . باید چند روز صبر کرد .نامه نیوز این خبر را منتشر کرد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار