روحانی در نشست خبری:
تابناک مرکزی: رئیس‌جمهور در نشست خبری پیرامون حل مشکلات در ۱۰۰ روز، این پرسش را مطرح کرد که من کی گفتم ۱۰۰ روزه مشکلات را حل می‌کنم!؟
کد خبر: ۴۰۵۹۰۲
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۸ 11 April 2017

به گزارش تابناک مرکزی به نقل از 598، حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی که در مجلس نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، در سخنان ابتدایی خود، اظهار داشت: در آغاز ایام سال جدید عید نوروز که اکنون اولین فرصتی است که ما خدمت شما رسیدیم، ایام مبارک ماه رجب مخصوصاً میلاد باسعادت مولای متقیان حضرت علی (ع) را خدمت همه شما تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

وی افزود: دولت یازدهم در طول تلاش‌هایش در بیش از 3 سال و نیم گذشته و به ویژه در سال 95 موفقیت‌هایی داشته که به برخی از آن اشاره می‌کنم و احتمالاً در ضمن سؤال و پاسخ هم اگر فرصتی بود به برخی دیگر از آنها اشاره خواهم کرد.

روحانی تصریح کرد: در مجموع احساس می‌کنیم با رهنمودهای مقام معظم رهبری و حمایت مردم دولت به اهدافی که داشته در برخی از آن اهداف به حمدالله موفق بوده، در سال 95 ما شرایط زندگی مردم از لحاظ سیاسی، خدمات دولت و اقتصادی طبق همه مراکز آمار رسمی کشور و جهانی بهتر از حدی بود که در ‌آغاز سال پیش‌بینی می‌کردیم.

رئیس جمهور، گفت: اولاً‌ خوشحالم که به ملت ایران بگویم اقشاری که دارای درآمد کمتری هستند مثل حقوق‌بگیرانی که حقوق آنها حداقلی است، بازنشستگان و افرادی که تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی هستند در مجموع 4 سال دولت یازدهم دریافتی‌شان به 2 برابر و یا به بیش از 2 برابر افزایش پیدا کرده و در سال 96 هم برای مستمری‌بگیران کمیته امداد و بهزیستی 20 درصد حداقل حقوق به دریافتی آنها اضافه خواهد شد که رقمی بین 180 تا 200 هزار تومان می‌شود و در مجموع 4 سال حقوق همه افراد کم‌درآمد حداقل به دو برابر افزایش پیدا کرده است، گاهی 2.3 و 2.5 و گاهی بیشتر مثل معلمین و یا کارمندانی که حقوق بالایی ندارند، این یک نکته حائز اهمیت است که دولت اولین دغدغه‌‌اش زندگی افراد کم‌درآمد این جامعه بوده و این دولت شاید اولین دولت در مقایسه با دولت‌های گذشته باشد که همه ساله افرادی که حقوق و دستمزد دریافت می‌کنند شامل کارمندان و کارگران اضافه حقوقشان بیش از تورم سالانه بوده در حالی که در گذشته هیچ وقت این گونه نبوده که اگر تورم سالانه 10 یا 12 درصد است، حقوق و مستمری‌شان 15 درصد اضافه شود و این به طور عام از آغاز این دولت یعنی از سال 93 که بودجه را تقدیم کردیم تا 96 به طور منظم این کار را انجام دادیم.

وی با اشاره به موضوع کشاورزی، گفت: در سال 95 اعتباری بالغ بر نزدیک 15 هزار میلیارد تومان برای خرید گندم پرداخت کردیم که این عدد در قبال 860 میلیارد قبل از این دولت مقایسه کنید و ببینید چند برابر شده است لذا کشاورزان همان اقشار زحمتکش جامعه ما هستند که بزرگترین خدمت را به جامعه می‌کنند و امنیت غذایی جامعه را تأمین می‌کنند، همچنین به این آمار توجه کنید که تراز تجاری ما در مواد غذایی در سال 92 حدود 8.1- بوده، صادرات و واردات ما در مجموع ترازش منفی و 8.1- بوده و این در حالی است که در سال 95 تراز تجاری ما به 2.6- رسید. هر چند تراز همچنان منفی است اما نسبت به 8.1- ببینید چه فاصله‌ای وجود دارد و در واقع این فاصله نشان‌دهنده تولید بیشتر و تلاش بیشتر و خوداتکایی بیشتر بوده و از نظر آمار شما می‌دانید که در سال 92 تولیدات کشاورزی حدود 97 میلیون تن بوده و در سال 95 به 118 میلیون تن یعنی مجموعاً 21 میلیون تن تولید مواد غذایی در این دولت افزایش پیدا کرده است.

روحانی ادامه داد: افزایش تولید مواد غذایی هم به معنای بهتر شدن زندگی باغداران و  کشاورزان است و هم به معنی خودکفایی و خوداتکایی بیشتر و اقتصاد مقاومتی است.

رئیس جمهور بیان کرد: همچنین در زمینه بهداشت و درمان که بخشی از زندگی مردم هنگامی که بیمار می‌شوند و فشار زیادی به آنها وارد می‌شود برای تأمین مخارج درمانی لذا شما توجه دارید که این دولت بیشترین توجه‌اش را به مسأله درمان و محیط زیست قرار داده، سلامت و محیط زیست که با یکدیگر ارتباط تنگاتنگی هم دارند جزو اولویت‌های این دولت بوده است.

وی ادامه داد:  برای نخستین بار در تاریخ ایران تمام مردم تحت پوشش بیمه درمانی و همچنین برای اولین بار تمام حاشیه‌نشین‌ها تحت پوشش بیمه درمانی و خدمات درمانی قرار گرفتند، این دولت دولتی است که به فکر محرومین و مستضعفان و به فکر حاشیه‌نشینان بوده لذا طبق آمار و ارقام تخت‌های بیمارستانی که برای رفاه بیماران در این دولت اضافه شده 21 هزار تخت بیمارستانی است البته وزیر بهداشت خیلی با صدای بلند نگفت اما با صدای متوسط به من گفت که این رقم تا آخر دولت نیز بیشتر خواهد شد. به او گفتم چقدر افزایش می‌یابد و او در پاسخ گفت تلاش ما این است که به 23 تا 24 هزار برسد لذا برای اینکه مردم عزیزمان بهتر توجه کنند که معنای این رقم چیست باید تأکید کنم 21 هزار تخت بیمارستانی یعنی یک چهارم کل تخت بیمارستانی کشور در طول تاریخ. یعنی آنچه تخت بیمارستانی در ایران بوده حدود 80 هزار بوده و الان نیز به آن 21 هزار تخت دیگر اضافه شده و این به معنای توسعه امکانات کشور برای درمان بیماران است.

روحانی با اشاره به توجه این دولت به روستاها، گفت: روستاییان به طور کلی اقشاری هستند که درآمد کمتر و مشکلات بیشتری دارند، بنابراین نیاز به توجه بیشتری هستند، کاری که این دولت برای روستاها انجام داده بنده خواهش می‌کنم آنهایی که با آمار و ارقام، مطبوعات و رسانه‌ها مقایسه‌ای داشته باشند، تمام روستاهایی که از قبل انقلاب تا بعد انقلاب گازرسانی شده تا سال 92 تعداد 14 هزار روستا بوده در حالی که در این دولت 9 هزار روستا گازرسانی شده است.

رئیس جمهور، اضافه کرد: در این دولت تمام روستاهایی که از 10 خانوار بیشتر هستند امروز دارای برق هستند، بنده از وزیر نیرو پرسیدم که آیا این موضوع استثناء ندارد که وی گفت تنها 8 روستا را به خاطر تخلفاتی که داشته‌اند اگر آنها را استثناء کنیم تمام روستاهای 10 خانوار دارای برق هستند.

وی با بیان اینکه در زمینه ‌آب‌رسانی به روستاها اقدامات بزرگی انجام گرفته، افزود: تعداد 5200 روستا در این دولت دارای آب بهداشتی شدند که این موضوع به معنای کمک به اقشار کم درآمد جامعه و توجه به آنها است، همچنین 25 هزار روستا در کشور به اینترنت وصل شدند و یکی از افتخارات دولت این است که اینترنت را توسعه داده و شبکه ملی اطلاعات را دارد نهایی می‌کند همچنین یکی دیگر از افتخارات این دولت این است که کیفیت اینترنت را بالا برده و توأمان قیمت آن را افزایش نداده همچنین این دولت، جامعه، فضا، خیابان‌ها، مدارس و دانشگاه‌های ما کمتر این فضاها امنیتی شده است.

روحانی، تأکید کرد: تمام تلاش این دولت این بوده که فضاها، فضای دوستانه، محبت، برادری باشد، بنده از همه مردم خواهش می‌کنم زیرا دو انتخابات بزرگ پیش‌رو داریم، در این دو انتخابات بزرگ حواسمان باشد، انتخابات برای نزدیک‌تر شدن ما است. باید جناح‌ها، احزاب و گروه‌ها، اشکالی ندارد حرف‌هایشان را بزنند؛ اولاً آمار و ارقام دقیق باشد همچنین سخن دقیق بگوییم، به مردم دروغ گفته نشود و این بالاترین خیانت به یک ملت است که کسی به مردم دروغ بگوید یا حرف و آمار دروغ بگوید، مخصوصاً دروغی که باعث یأس و ناامیدی خدای ناکرده مردم شود، مردم بگویند پس چه شد؟ ما این همه 39 سال و بعد از انقلاب این همه فراز و نشیب داشتیم و این همه خون داده شد و فداکاری کردیم پس چه شد؟ لذا ملت ما همواره امیدوار بوده و شرایط منطقه و جهانی را می‌داند.

رئیس جمهور، ادامه داد: مردم ما به خوبی می‌دانند که طی مسیرهای پرافتخارتر برای این کشور در سایه وحدت، اتحاد و همدلی امکانپذیر است، بنده دیروز در افتتاح پروژه‌های متعدد انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای بسیار خوشحال شدم که در سال 95، 42 پروژه مهم به ثمر رسید و دیروز پروژه‌های مهم آن اعلام و افتتاح شد و این به معنای آن است که ما در همه فناوری‌های پیشرفته و از جمله در زمینه فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای در مسیر پیشرفت هستیم مخصوصاً بعد از برجام، به نظر من بعد از برجام نسبت به قبل از برجام در هر زمینه‌ای که ما بخواهیم مقایسه کنیم آمار به ما خواهد گفت که فضا برای تحرک و پیشرفت ما بیشتر شده و من از همه ارگان‌ها و دستگاه‌هایی که دارند از این فضا استفاده می‌کنند تشکر می‌کنم.

وی، خاطرنشان کرد: ما باید این فضا را فضای بهتری قرار دهیم و ایام انتخابات باید نتیجه‌اش وحدت، اتحاد، دوستی بیشتر و شکاف کمتر باشد، همچنین باید نتیجه‌اش ترس بیشتر دشمن از ما و امید بیشتر دوستان نسبت به ما باشد. حتماً ان‌شاءالله مردم ما انتخاباتی قانونی، رقابتی، اخلاقی خلق خواهند کرد با یک حماسه بزرگ و 96 سالی است که برای تولید ملی و اشتغال بیش از گذشته تلاش کنیم.

روحانی، خاطرنشان کرد: بنده خوشحالم که به اطلاع شما و ملت ایران برسانم که روز گذشته ابلاغیه‌هایی به تمام دستگاه‌های اجرایی تهیه شد و دیروز امضا کردم و این ابلاغیه‌ها امروز به تمام دستگاه‌ها واصل خواهد شد، برنامه امسال برای تولید ملی و اشتغال مشخص شده و همه دستگاه‌ها کارهایی که از امروز باید آغاز کنند و برای همه آنها زمانبندی شده که باید در چه زمانی آن برنامه را تدوین و در چه تاریخی به سازمان برنامه و بودجه و ستاد اقتصاد مقاومتی ارائه کرده و چه زمانی آنها را عملی کنند مشخص شده، ان‌شاءالله امیدوارم پایان سال 96 دولت بتواند آمار افتخارآمیزی از کارهایی که در زمینه تولید ملی و اشتغال بوده به ملت ایران ارائه کند و آنچه مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده ان‌شاءالله همه موفق به اجرای آن باشند.

رئیس‌جمهور در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه وجه تمایز اولویت‌های اقتصادی دولت در صورت پیروزی در انتخابات با دولت کنونی چه خواهد بود، از جمله در پرداخت یارانه نقدی و تسریع رونق اقتصادی گفت: در این جلسه نمی‌خواهیم اصلاً راجع به بحث‌های انتخاباتی صحبت کنیم، اما اینکه دولت به طور کلی برای آینده چه برنامه‌ای دارد، می‌توان توجه داشت.

وی افزود: مسئله یارانه برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر جامعه ما و در چارچوب قانون می‌بایست اجرا می‌شد. این دولت تلاش کرده برنامه یارانه را در چارچوب قانون اجرا کند. بخشی از یارانه را نیز در بخش‌هایی برده که اهمیت داشته است.

روحانی ادامه داد: برای مثال در کشاورزی پولی که برای گندم می‌دهیم با قیمت گندم در بازار بین‌المللی متفاوت است حدود دو برابر است، گندم بین‌المللی 700 تومان است، ما 1300 تومان می‌خریم؛ یعنی داریم به کشاورز یارانه می‌دهیم. یارانه‌ای که دولت می‌دهد به کشاورز و یا درمان که مردم باید در بیمارستان 37 درصد پول می‌دادند، الان 6 درصد می‌دهند و در روستاها 3 درصد است، این به معنی استفاده صحیح از یارانه است.

وی پیرامون پرداخت یارانه نقدی نیز گفت: دولت باید تابع قانون باشد، در چارچوب آنچه که مجلس تصویب کرده، این دولت آن را اجرا خواهد کرد. دولت بعدی هم در چارچوب مصوبات مجلس آن را اجرا خواهد کرد. نظر شخصی من این است و مدتی است که به دوستان اقتصادی گفته‌ام از اینکه یکسری اقشاری در جامعه داریم که آسیب‌پذیرتر هستند و بیشتر تحت فشار هستند، اینکه یک یارانه یکسان به همه داده شود معلوم نیست که مطلوب باشد، باید اقشار آسیب‌پذیر یارانه بیشتری بگیرند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: برای این کار ما در حال برنامه‌ریزی هستیم، انشاالله یارانه نقدی اقشار کم‌درآمد طبق برنامه‌ای که دولت دارد اضافه خواهد شد.

روحانی در ادامه در پاسخ به سؤال دیگری که یکی از وعده های انتخاباتی شما مبنی بر این بود که وضعیت اقتصادی مردم را به نحوی بهبود می‌بخشید که نیاز به یارانه نقدی نداشته باشند، آیا محقق شده یا نه؟ و همچنین در بخش نظام بانکی، از منتقدان اصلی اصلاح نظام بانکی کشور بودیم، مردم و مراجع تقلید نیز نسبت به این وضعیت انتقاد دارند، چرا این موضوع ریشه‌ای اصلاح نمی‌شود، گفت: ما باید به جایی برسیم که مردم ما نیازمند به یارانه نقدی نباشند و این حرف درستی است.

وی افزود: اما آیا این کار در ظرف چهار سال ما به نتیجه می‌رسیم؟ کاری که ما در دولت یازدهم کردیم این بوده که به جای اینکه یارانه نقدی را اضافه کنیم، به بخش‌های تولیدی و سایر بخش‌ها ببریم. باید وضع زندگی مردم آنقدر خوب شود که مردم نیاز نداشته باشند، که این حرف درستی است. اینکه چگونه این کار صورت بگیرد مهم است. همه مردم باید مشغول به کار شوند، یعنی بیکار نباید داشته باشیم. همه باید درآمد به اندازه کافی برای زندگی داشته باشند، اینها چگونه امکان‌پذیر است؟ اگر می‌خواهیم همه شغل داشته باشند، بدون فناوری و سرمایه‌گذاری و امنیت، امکان‌پذیر هست؟

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما باید سرمایه زیادی را بیاوریم، باید سرمایه‌گذاران و کارآفرینان دلشان قرص باشد. آینده را سیاه و تاریک کردن خوب نیست. نمی‌دانم چرا برخی ماشین دودی هستند؟ همین که حرف می‌زنند دود پخش می‌کنند و فضا را سیاه می‌کنند، برای چه این کار را می‌کنید؟ ما یک فضای روشنی داریم و ایران ابادی داریم و حتماً ایران بهتری خواهیم داشت. برای چی فضا را دودآلود می‌کنید و مردم را به تردید می‌اندازید؟ برای چی عدم قطعیت را القا می‌کنید؟

روحانی خاطرنشان کرد: ما باید فضا را امیدوارانه کنیم، باید سرمایه جذب شود و بیاید. مثلاً یک تعداد هواپیما آمد و خریداری شد. بعضی‌ها نمی‌دانم که چطور شد که به آنها برخورد، یعنی هواپیمای نو به آنها برخورد. هنوز نتوانستم بفهمم که این از کجا پیش آمد، که گفتند ما برای چی هواپیمای نو سوار شویم، کهنه را داریم. آنهایی که می‌خواهند کهنه سوار شوند بروند کهنه سوار شوند. ما که در سال بیش از 4 میلیارد دلار مردم ما به شرکت‌های خارجی می‌دهند برای صندلی‌هایی که می‌خواهند برای سفر بگیرند، اشکال دارد که این 4 میلیارد دلار را خودمان از مردم بگیریم و شرکت‌های داخلی خودمان آن را بگیرند و به شرکت‌های خارجی ندهیم؟ بعضی‌ها می‌گویند نه ما این را به شرکت‌های خارجی بدهیم. ما باید صنعت گردشگری را پیش ببریم.

وی ادامه داد: باز هم تأکید می‌کنم کشور ما باید به روزی برسد که هیچ کس نیاز به یارانه نقدی نداشته باشد، در اینجا راه طولانی پیش روی ماست. وقتی ما می‌گوییم این کار باید بشود شما فکر می‌کنید یعنی دستگاه اجرایی، مگر دستگاه اجرایی به تنهایی می‌تواند؟ باید دیگر دستگاه‌ها بیایند. این کاری است که رسالت همه ماست.

روحانی در ادامه پیرامون بحث نظام بانکی با بیان اینکه هنوز می‌گویم البانک و ما ادراک مع البانک، گفت: بانک خیلی نیاز به اصلاحات دارد، البته می‌خواهم از بانک‌های کشور به خاطر کاری که در سال 95 کردند تشکر کنم. بانک‌های ما در سال 95، 43 درصد بیشتر از سال قبل تسهیلات به مردم دادند، این رقم بسیار خوبی است. بیش از 430 هزار میلیارد تومان تسهیلات به مردم داده شد. در بخش‌های مختلف، 24 هزار واحد صنعتی متوسط و کوچک از بانک‌ها تسهیلات گرفتند. بانک ها در سال گذشته کار خوبی انجام دادند و از آنها تشکر می‌کنم و برخی هم نسبت به برخی مدیران بانک‌ها ظلم کردند و بی‌انصافی کردند در قضاوت، اما آن را هم کنار می‌گذاریم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: بانک های ما نیاز به تحول دارند و این درست است. این دولت اولین دولتی است که دارد بدهی خود را پرداخت می‌کند، همه دولت‌ها بدهی درست می‌کردند و می‌رفتند. این دولت دارد بدهی‌اش را پرداخت می‌کند آن هم برای اولین‌بار و سرمایه بانک‌های دولتی تقریباً دو برابر شده است و این کار بزرگی است که دولت انجام داده است. سال گذشته یک دستورالعملی را ابلاغ کردم که بخشی از آن مربوط به بانک‌ها بود. معاون اول در این زمینه کارهای بسیاری کردند. مشکل بانک‌ها یکی از مشکلاتی است که در دولت یازدهم خیلی کم حل شده است.

وی با بیان اینکه ما در دولت یازدهم مسیرهایی را شروع کردیم، گفت: در بعضی مسیرها پیشرفت خیلی بود، حتی سرعت بیش از حدی که فکر می‌کردیم بود. در بعضی جاها سرعت کم بود و در بعضی‌ها جاها حرکت ما بسیار بسیار کند بود. در مبارزه با فساد ما یک حرکت بزرگی را دنبال می‌کردیم، اما همه می‌بایست می‌آمدند. این دولت در مبارزه با قاچاق کار بزرگی کرد. از 25 میلیارد به 15 میلیارد رسید.

روحانی افزود: آخرین آماری که از ستاد مبارزه با قاچاق کالا گرفتم گفت رقم پایین تر از این آمده، قرار شد محاسبه کنند و به من بدهند که هنوز به من نداده‌اند، من احتمال می‌دهم که این رقم بین 15 تا 10 میلیارد باشد. این معنی‌اش این است که قاچاق نصف شده، اما این کار باید با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند. در بحث بانک‌ها قدم‌هایی برداشته شده و قدم‌های بیشتری باید برداشته شود.

خبرنگار یورو نیوز پرسید: با توجه به حضور نظامی ایران در سوریه و حمله موشکی اخیر آمریکا به مواضع نیروهای دولتی سوریه جنگ 6 ساله در این کشور وارد مرحله تازه‌ای شده به خصوص در موضع ایران در حمایت از آقای بشار اسد که این موضع را حساس‌تر کرده، می‌خواستم از جنابعالی بپرسم که آیا ممکن است ایران سیاست‌های خود را در سوریه تعدیل کند و یا برای تغییر آن برنامه‌ای داشته باشد؟ همچنین بحث افتتاح دفتر اتحادیه اروپا در تهران مطرح است می‌خواستم نظر جنابعالی را در این خصوص جویا شوم، روحانی در پاسخ گفت: موضوع بسیار مهم و حساسی در منطقه ما وجود دارد، ما از ابتدای ماجرای سوریه که مربوط به 6 سال قبل می‌شود، نظر ما این بود که کشورهای دیگر در حمایت از تروریسم دخالت نکند، متأسفانه برخی کشورهای منطقه و غربی به تروریست‌ها کمک کرده‌اند، بنده در همان اولین سفرم به نیویورک برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد به رؤسای اروپایی که بسیاری از آنها را ملاقات کردم گفتم که حمایت شما از تروریست‌ها چقدر می‌تواند برای خودتان خطرناک باشد و این موضوع عین حرف بنده در آن جلسات به این رؤسا است که شما اگر این کمک‌ها را ادامه دهید به زودی این ناامنی‌ها را در پایتخت‌های خودتان شاهد خواهید بود و این مسأله در سال 92 به آنها گفته شد.

وی افزود: به نظر من یک خطا و اشتباهی در این زمینه رخ داد، جمهوری اسلامی ایران از ابتدا معتقد بود که تروریست‌هایی که از سراسر کشورهای منطقه و غیرمنطقه در سوریه جمع شده‌اند و دارند با مردم به وحشیانه‌ترین شکل می‌جنگند باید به تروریسم خاتمه داده شود و البته در خود سوریه و حکومت سوریه باید اصلاحاتی صورت بگیرد، همانطور که ما می‌گوییم تنها راه‌حل صندوق رأی است، صندوق رأی فقط برای تهران، اصفهان و ایران توصیه نمی‌کنیم زیرا این صندوق رأی را برای همه منطقه توصیه می‌کنیم، همه منطقه اگر مثل ایران اتکایشان به صندوق آرا باشد مشکلاتشان کم و در نهایت تمام می‌شود و ان‌شاءالله امیدواریم در نهایت اصلاحاتی در سوریه تحقق پیدا کند که حتماً ضرورت دارد.

رئیس جمهور یادآور شد: در حادثه اخیر اولاً آمریکایی‌ها به یک بهانه‌ای حمله را انجام دادند که این بهانه نه مستند و نه معلوم است، یک مقداری گاز شیمیایی در خان‌شیخون انتشار پیدا کرده و عده‌ای مصدوم و کشته شدند، اینکه این از کجا و چه بود، پیشنهاد ما این بوده که دیروز هم به آقای بشار اسد و پوتین در مکالمه تلفنی گفتم کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی تشکیل شود و عازم منطقه شوند و نگاه کنند که موضوع چیست، لذا آسان است تشخیص اینکه این گاز از کجا بوده، خود آقای پوتین هم در این مکالمه تلفنی گفت که تشخیص این موضوع از نظر ما آسان است لذا اگر یک هیأت و کمیته حقیقت‌یاب به آن منطقه برود و بی‌طرف باشد و موضوع را علمی بررسی کند موضوع مشخص خواهد شد.

روحانی ادامه داد: اگر این اتفاق افتاد و معلوم شد این کار از سوی تروریست‌ها بوده آن وقت آمریکا چه جوابی خواهد داد؟ همچنین اگر تروریست‌ها بفهمند که هر وقت یک گازی را در جایی منتشر کنند و آمریکا نیز به حمایت از آنها به پا می‌خیزد آن وقت وضعیت سوریه و منطقه چه می‌شود؟ مگر آمریکا یکبار این کار را کرد؟، مگر در دفعات بعد بی‌پاسخ و بی‌جواب می‌ماند؟ خود مقامات روسی گفتند تا درگیری فقط چند اینچ فاصله داشتیم درست هم می‌گویند زیرا اگر این موشک‌ها چند صد متر بالای یا پایین اصابت می‌کردند ممکن بود به یک درگیری بزرگ منجر شود لذا به نظر من کاری که آمریکایی‌ها انجام دادند نه با حقوق بین‌الملل و نه با منطق و نه با منافع کشورها و منطقه سازگار است لذا آن کشورهایی که آمریکا را تشویق می‌کنند که تروریست‌ها تقویت شوند اشتباه می‌کنند لذا تروریست‌ها دو شکست بسیار بزرگ خوردند یکی در حلب و دیگری در حملات هفته‌های اخیر که در منطقه حما انجام شد. شکست بزرگی خوردند و این اقدام اخیر شاید برای جبران شکست تروریست‌ها بود لذا به هر دلیلی این کار از نظر ما ناپسند و نادرست است و البته کاربرد سلاح شیمیایی صرفنظر اینکه عاملانش که باشند به طور کلی محکوم و غلط است، ما کشور و ملتی هستیم که قربانی سلاح شیمیایی هستیم و هنگامی می‌گویند خان‌شیخون ما یاد سردشت می‌افتیم، وقتی می‌گویند خان‌شیخون ما به یاد حلبچه می‌افتیم، ما در این منطقه سالها در برابر سلاح شیمیایی ملت ما زجر کشیدند و به هیچ عنوان نباید در منطقه ما اجازه داده شود هیچ گروه تروریستی و هیچ کسی از سلاح شیمیایی مخرب استفاده کند.

روحانی همچنین در مورد سؤال دوم این خبرنگار در رابطه با تأسیس دفتر اتحادیه اروپایی در تهران تأکید کرد: وزارت خارجه این کار را دنبال می‌کند و در چارچوب مقررات کشور انجام خواهد شد.

خبرنگار روزنامه همشهری پرسید: شما در سال 92 از رفع مشکلات اقتصادی به مدت 100 روز سخن گفتید اما 30 اسفند سال گذشته بعد از 4 سال گفتید 10 دولت بعدی هم نخواهند توانست مشکلات را حل کنند، آقای روحانی چه اتفاقی افتاده که نظر شما تغییر کرد و حل مشکلات از صد روز به 40 سال تبدیل شد که روحانی در پاسخ گفت: سؤال خوبی کردید بنده از شما ممنونم چون دروغ بزرگی در برخی روزنامه‌ها و سایت‌ها پخش می‌شود و شما این را اشاره کردید و خیلی مهم است، بنده چه زمانی گفتم صد روزه حل می‌کنم؟ آن جمله‌ای که بنده گفتم این است که بنده اگر موفق شوم در انتخابات، پایان صد روز اول کارهایی که در این صد روز انجام دادم اعلام می‌کنم و عین صحبت‌های بنده را بیاورید و ببینید، بعد از این عده‌ای مخرب آمدند و گفتند ایشان گفته صد روزه مشکلات را حل می‌کنم، آن کسی که یک شبه حل می‌کرد ما نیستیم کس دیگری است.

وی افزود: بنابراین دولت یک کارهایی در صد روز اول داشت، پایان صد روز هم آمد و اعلام کرد که کارهایی که انجام داده‌ام اینها بود، در صد روز نیز یکسری برنامه‌هایی از جمله برای موانعی که برای پیشرفت اقتصادی وجود داشته در همان 15 روز اول به دولت بردیم، 19 ماده بود که تصویب و ابلاغ کردیم و شروع به اجرا شد، شما فکر می‌کنید که تورم از 40 درصد یک دفعه در سال 93 به 25 درصد رسید و یک دفعه از آسمان هفتم این کار نازل شد لذا ما از روز اول نشستیم برنامه‌ریزی کرده و کار کردیم که تورم به 25 درصد، 15 و در نهایت تک‌رقمی شد. برنامه من این بود و از اول اعلام کردم در سال 96 تلاش من این است که تورم را تک‌رقمی کنم که من در سال 95 تورم را تک‌رقمی کردم، شما باید ببینید که برنامه من دقیق بوده و کار ما دقیق‌تر از برنامه‌مان بوده که توانستیم یک سال زودتر به آن هدفمان برسیم.

وی یادآور شد: بنده در برنامه گفتم رشد منفی را مثبت می‌کنم، رشد منفی در سال 91، 6.8- بود که این رشد در سال 93 را مثبت کردیم و در سال 94 و 95 این روند ادامه داشت و برای نخستین بار بعد از ابلاغ سند چشم‌انداز توسط رهبری ما امسال رشد اقتصادی را به بالای 8 درصد رساندیم پس برنامه اقتصادی و کار ما روشن است، ما در گندم و گازوئیل خودکفا شدیم و امسال نیز در بنزین هم خودکفا خواهیم شد همچنین ما در گاز خودکفا شده‌ایم و در زمینه ریل، جاده، راه‌آهن و ... هم همین روال ادامه داشته است.

رئیس جمهور تأکید کرد: نکته شما بسیار مهم بود چون بنده 4 سال منتظر این سؤال بودم که کسی این را از من بپرسد و من جواب این دروغ را بدهم. بنده دقیقاً می‌دانم چه گفته‌ام، بنده گفته‌ام دولتی هستم که در برنامه صد روزه‌ام اعلام می‌کنم که در پایان صد روز چه کاری انجام داده‌ام. من که نگفتم در صد روز حل می‌کنم مگر اینکه آدمی عقل نداشته باشد این حرف را بزند مگر می‌شود مشکلات را در صد روز حل کرد لذا مگر می‌شود مشکلات را در 40 سال حل کرد، این سوال شما هم درست نیست زیرا تا صد دیگر مشکلات وجود دارد لذا مشکلات باید قدم به قدم حل شود و قدم به قدم آن این است که تورم پایین بیاید و رشد اقتصادی افزایش یابد و سرمایه‌گذاری انجام بگیرد تا به پیشرفت برسیم بنابراین به نظر من کار دولت درست بوده و طبق برنامه پیش رفته و بنده هم از شما ممنونم که آن دروغ را یک بار دیگر مطرح کردید که من توضیح بدهم و این دروغ بزرگی که برخی آدم‌های مخرب آن را تکرار می‌کنند.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار