کد خبر: ۳۹۸۲
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۲ 10 February 2015

انسان بیش از آموختن کشاورزی و کشف فنون و ابزارهای مختلف برای تامین نیازهای زندگی خود به کوچ نشینی و یا چندنشینی می نمود. و انسان ها برای تامین غذاهای مورد نیاز خود و یافتن مکانی مناسب برای سکونت به مکان های مناسب دارای طبیعت شامل آب، مرتع، حیوانات مهاجرت می نمودند.

از زمانی که انسان کشاورزی آموخت و توانست ابزارهای مورد نیاز زندگی خود را بسازد به یکجانشینی روی آورد و در نتیجه روستاها متولد شدند. روستاها یا دهات اولین مرکز اجتماعی زندگی نوین انسان محسوب می گردد.

شکل گیری روستاها به امکانات موجود در بعضی از مکان ها و فضاها وابسته بوده است.فضایی از جهت کشت و کار، دامداری به ویژه آب و خاک مناسب منابعی بودند که توان ماندگاری روستائیان را مستحکم می کرد.

از روند زندگی و معاشرت روستائیان و فرهنگ آنان در ساخت قدرت در روستاها می توان به وجهه ایدئولوژی قوی شامل کدخدا، روحانی، ریش سفیدها، وجود نقشه جغرافیایی روستا و اظهارات صداقت، انسانیت و نفع طرف متقابل اشاره نمود.

در حال حاضر جامعه روستایی در برنامه ریزی می بایست به عنوان یک سیستم مطرح شود و این موضوع از جهت های مختلف با بررسی شناخت و اجزای آن می توان در جهت رفاه و توسعه جوامع روستایی مد نظر قرار داد.

در دوراني که آب و خاک مهم ترين منابع طبيعي هر کشور و توسعه جوامع بشري محسوب مي گردد، نمي توان نقش اساسي آب و خاک را در پديد آوردن تمدن ها و حيات انساني و توسعه همه جانبه انکار نمود.

امروز فرسايش خاک مهم ترين مشکل زيست محيطي و کشاورزي دنياست و به عنوان خطر جدي براي حيات به شمار مي رود. زيرا با افزايش جمعيت و نيازهاي متعدد روز افزون جوامع بشري براي تامين غذا و ساير مايحتاج، فشار زيادي بر طبيعت وارد مي کند.

يکي از مواهب الهي که مي توان به آن اشاره کرد، منابع طبيعي است که خداوند به بشر ارزاني داشته تا بهره برداري بهينه و مطلوب از آن بستر در جهت حفاظت آب و خاک و فراهم نمودن محيط زيست است.

اين ثروت خداوندي صرفا مختص نسل حاضر نبوده، بلکه ميراثي است که بايستي براي آيندگان باقي بماند.

روند رو به رشد و در نتيجه افزايش تقاضا، فزوني انواع توليدات کشاورزي و فرآورده هاي دامي با توجه به محدوديت خاک حاصلخيز، منابع آب و... سبب گرديده که انسان در جهت تامين نيازهاي خود فشار بيشتري به منابع محدود در مناطق روستايي وعشايري، مراتع و جنگلها وارد نمايد.

عزیز قشقایی - کارشناس کشاورزی و منابع طبیعی

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
gbfixeid
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
20
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار