رييس دانشگاه علوم پزشكي استان مرکزی؛
تابناک مرکزی: طاهر احمدی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتي بطور كلي تلاش در جهت كاهش وابستگي و واردات و افزايش صادرات و كيفيت توليدات داخلي تعريف مي شود گفت: امروز كاري كه در قالب طرح تحول نظام سلامت انجام شد جزء افتخارات نظام مقدس جمهوري اسلامي به حساب مي آيد.
کد خبر: ۳۹۷۰۷۶
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۶ 19 March 2017

به گزارش تابناك مركزي، حسن طاهر احمدي رييس دانشگاه علوم پزشكي استان مرکزی که به دعوت بسيج دانشجويي برای تشریح عملکرد اقتصاد مقاومتی در حوزه بهداشت و سلامت در سالن كنفرانس امام جواد (ع) دانشگاه علوم پزشكي سردشت حضور پیدا کرده بود حوزه سلامت را از اركان اصلي اقتصاد مقاومتي قلمداد كرد و اظهار داشت: اقتصاد مقاومتي بطور كلي تلاش جهت كاهش وابستگي و واردات و افزايش صادرات و كيفيت توليدات داخلي تعريف مي شود به همين دليل قسمت اعظم اقتصاد مقاومتي با حوزه سلامت مرتبط است، زيرا به نوعي زندگي همه انسان ها با تغديه و درمان و حوزه سلامت در ارتباط مستقيم است.

وي افزود: اقتصاد مقاومتي يعني جامعه اي بسازيم كه عدالت در درمان آن لحاظ شود و امروز كاري كه در قالب طرح تحول نظام سلامت انجام شد جزء افتخارات نظام مقدس جمهوري اسلامي به حساب مي آيد كه علاوه بر تأمين هزينه هاي درمان در بيمارستان هاي دولتي عليرغم آنكه قرار بود  ٥/٥ ميليون نفر بيمه شوند،١١ميليون نفر بيمه شده اند كه علاوه بر هزينه هايي كه دولت متحمل شده است كمتر كسي در جامعه ميبيند كه از داشتن بيمه درماني محروم باشد.

طاهر احمدي شاه كليد اجراي اقتصاد مقاومتي در حوزه سلامت را توجه و سرمايه گذاري خاص در حوزه بهداشت بيان و ابراز كرد: شعار وزارتخانه پيشگيري بر درمان مقدم و خود مراقبتي است زيرا كه اگر ما یکهزار تومان در حوزه پيشگيري هزينه كنيم در واقع ٧-١٠هزار تومان سيره صعودي انجام داده ايم اما متأسفانه آنقدر وضع درمان مردم خراب بود که لازم بود ابتدا مردم نجات پيدا كنند و بعد پيشگيري و سيستم هاي خدمتي در حوزه بهداشتي تعريف شوند.

وی افزود: با توجه به اينكه افراد جامعه حدود ١٤درصد دچار ديابت، ١٩درصد دچار فشار خون،٣٠درصد دچار چربي بالا و ١٨درصد كم تحرك هستند و منشاء و ريشه ٧٥ درصد بيماري هاي قلبي و عروقي و بعضي سرطان ها هستند موضوع پيشگيري و كنترل بيماري هاي غير واگيردار و سرطاني و خود مراقبتي  در دستور كار قرار گرفته است و وظيفه تعريف شده در دانشگاه ها، وزارت بهداشت و درمان به سوي عملي شدن این مهم حركت ميكند.

رئيس دانشگاه علوم پزشكي اراك خود را وارث بدهي ١٠٠ميليارد توماني مديريت دولت قبل دانست و با اعلام اينكه امروز تنها عقب افتادگي كارانه در سيستم داريم بيان كرد: نقش بيمه در ساز و كار مديريت منابع كم رنگ شده است عقب افتادگي حقوق كارمندان و پرسنل و معاونان مربوط به اين است كه در طرح تحول نظام سلامت به  منابع و مصارف توجه نشده است.

وی با اشاره به اينكه نقص طرح تحول نظام سلامت را قبول دارم افزود: وزارت بهداشت با بيش از ٨ هزار ميليارد تومان از دولت قبل تحويل گرفته شد و سهم دانشگاه علوم پزشكي اراك بيش از  ١٠٠ميليارد تومان بدهي و عقب افتادگي ١٦-١٨ماه طرح كارانه بود.

وي ادامه داد: عمدتا در آمد دانشگاه از طريق بيمه است اگر ماهيانه ٢٠ميليارد تومان خدمات انجام دهيم، ١٩ميليارد تومان مربوط به بيمه ها از جمله بيمه سلامت و تأمين اجتماعي و ١ميليارد نقد است و اگر خلل مالي ايجاد شده مربوط به بيمه ها است هرچند افزايش ٥/٥ ميليون نفري بيمه شدگان بار مالي عظيمي بر دولت تحمیل كرد.

طاهر احمدي افزايش ميزان تعرفه پزشكان در طرح تحول نظام سلامت را مثبت ارزيابي و ابرازكرد: يكي از افتخارات تحول نظام سلامت از بين بردن ارتباط مالي پزشك و بيمار و گرفتن زير ميزي با افزايش ميزان تعرفه ها بود هرچند كه در مقايسه با كشورهاي همسايه هنوز ميزان  تعرفه ها پايين است.

وي  با رد دريافت هاي نجومي پزشكان و تضعيف حقوق پرستاران در طرح تحول نظام سلامت گفت: پرستار و پزشك در يك مسير حركت ميكنند و بايد سعي كنيم آن ها را متحد و دوست نگه داريم و از پرداختن به صحبت هايي كه باعث شكاف بين آن ها ميشود خودداري كنيم زيرا كه بيماران از اين موضوع ضرر خواهند كرد.

وی تصریح کرد: اينكه  گفته ميشود پزشكان نجومي دريافت ميكنند فقط باعث ميشود پزشكان به سمت بخش خصوصي بروند و امروز اکثر پزشکان در قبال خدمات و وقتی که برای بیماران در نظر می‌گیرند هزینه اندکی دریافت می‌کنند و از اينكه دريافتي را در اختيار مردم بگذاريم هيچ اباعي نداريم زيرا كه دريافتي درصد بالايي از همكاران كمتر از دو ميليون تومان در ماه است.

طاهر احمدي افزود: در طرح تحول نظام سلامت قانون پرداخت حقوق پرستاران مبتني بر عملكرد و براساس سابقه و درجه علمي و ساعت كاري  آن ها صورت ميگيرد.

رييس دانشگاه علوم پزشكي اراك از ساخت كلينيك دندانپزشكي دولتي در مركز شهر خبر داد و افزود: خدمات دندانپزشكي لوكس و گران است و مشكل دندان در سنين مختلف وجود دارد در طرح تحول نظام سلامت خدمات تخصصي تبيين شده است و  متخصصين با حضور در دانشكده دندانپزشكي علوم پزشكي اراك با تعرفه هاي دولتي براي بهره مندي بهتر مردم آماده خدمت رساني هستند و در آينده نزديك كلينيك تخصصي دندانپزشكي در مركز شهر جهت بهره مندي بيشتر مردم ايجاد خواهيم كرد.

وي در ادامه گفت: باتوجه به اينكه حل معضلات و آسيب  هاي اجتماعي اراده فرا استاني و ملي طلب ميكند و تعرفه ها در روانپزشكي بدليل وقت زيادي كه گذاشته ميشود بالا است درمانگاه هايي دولتي براي ارائه خدمات به افرادي كه آسيب پذير هستند در نظر گرفته شده است كه هنوز با نرم هاي ايده ال مدنظر فاصله دارد.

رييس دانشگاه علوم پزشكي اراک لازمه شروع پژوهش هاي تحقيقاتي تاثير ميزان آلاينده ها بر روي سلامت مردم استان را تامين منابع مالي درجهت تجهيزات خواند و تصريح كرد: طرح هاي تحقيقاتي  مبني بر شناسائي علل آلاينده ها و سهم هر آلاينده و ارتباط با بيماري هاي موجود را تحويل مسئولين دادیم و حدود ٢-٣ميليارد تومان منابع مالي در جهت خريد تجهيزات را پيش بيني كرديم درحالي كه اساتيد ما نگاه مالي به پروژه هاي تحقيقاتي نخواهند داشت.

طاهر احمدی هجمه ها عليه حوزه سلامت را غير منصفانه خواند و تصريح كرد: امروز هجمه ها عليه حوزه سلامت زياد است و با حمله كردن به جامعه پزشكي مشكلات و معضلات جامعه حل نخواهد شد بلكه بدتر خواهد شد.

طاهر احمدي در پايان افزود: تأمین نشدن هزینه‌های زندگی برخی از پزشکان و نخبگان باعث کوچ این افراد به خارج از کشور می‌شود، به جای این نقدها و حملات، بايد به قشر نخبه و تحصيلكرده و بويژه پزشك توجه ویژه داشته باشيم زيرا كه براساس آمار جهاني براي تحصيل پزشك چيزي حدود ١ميليون دلار هزينه ميشود و بايد ١ميليون دلارها را حفظ كنيم زيرا كه يكي از راهکارهای مهم اجرای اقتصاد مقاومتی حفظ نخبگان جامعه است.

انتهاي پيام/خ

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار