مروری بر روزنامه های سه شنبه 24 اسفندماه؛
روزنامه های امروز همزمان با آخرین شب چهارشنبه سال مطالب فروانی را در مذمت چهارشنبه سوزی به جای چهارشنبه سوری نوشته اند. این در حالی است که موضوع انتخابات و اظهارات علی لاریجانی در کنفرانس خبری نیز از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
کد خبر: ۳۹۴۵۶۹
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳ 14 March 2017

روزنامه های امروز همزمان با آخرین شب چهارشنبه سال مطالب فروانی را در مذمت چهارشنبه سوزی به جای چهارشنبه سوری نوشته اند. این در حالی است که موضوع انتخابات و اظهارات علی لاریجانی در کنفرانس خبری نیز از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

به گزارش«تابناک»، نه به چهارشنبه سوزی در کانون توجه روزنامه های امروز قرار دارد.

 

روزنامه شهروند در گزارشی با تیتر «نه به چهارشنبه‌سوزی» مدعی می شود، آمارهای اقتصادی از نتیجه دادن پویش های مردمی خبر می‌دهد. این روزنامه در بخشی از این خبر می نویسد: «آمارهای اقتصادی نشان می‌دهد که پویش‌های مردمی موثر افتاده و ایرانی‌ها امسال تصمیم جدی‌تری برای تحریم ترقه و مواد آتش‌زا گرفته‌اند. ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به «شهروند» خبر می‌دهد که کشفیات مواد آتش‌زا در آستانه چهارشنبه‌سوری ١٠‌درصد کاهش داشته است و این موضوع نشان می‌دهد که حادثه تلخ دی‌ماه برای آتش‌نشانان تاثیرگذار بوده و تقاضا برای مواد آتش‌زا در بازار ایران کمتر شده است. این موضوع در شرایطی رخ می‌دهد که هر چهارشنبه‌سوری، مواد آتش‌زا هزینه سنگینی به اقتصاد ملی وارد می‌کند و اگر فرض کنیم ٢٣‌میلیون و ٨٠٠‌هزار خانوار ایرانی به‌طور متوسط ١٥‌هزار تومان صرف خرید مواد آتش‌زا کنند، رقمی معادل ٣٥٧‌میلیارد تومان یک‌شبه دود می‌شود و به هوا می‌رود. عددی که معادل پایه حقوق ٤٣٩‌هزار و ٦٥٥ کارگر است. جالب است که بدانید خانواده‌های ایرانی غالب این پول کلان را به جیب هندی‌ها و چینی‌ها می‌ریزند و در وهله بعدی قاچاقچیان سودش را می‌برند. درنهایت زیان آن برای اقتصاد ملی می‌ماند و حوادث تلخ و جبران‌ناپذیر جسمانی آن برای نیروهای مفید انسانی مانند آتش‌نشان‌ها و اعضای خانواده‌ها باقی می‌ماند.»

طرح از روزنامه شهروند

پویش های مردمی نه به «چهارشنبه‌سوزی» جواب می دهد؟/ دعوا بر سر رشد 11/6 اقتصاد ایران! 

روزنامه قانون در گزارشی با تیتر «سرخی از جنس شادی و امنیت» با اشاره به اینکه کمپین فرهنگ سازی و عهد مردمی برای پایان دادن به چهارشنبه سوری خطرناک، به روز موعود رسید نوشت: «چندماهی از حادثه پلاسکو می گذرد و تلخی این اتفاق هنوز در ذهن بسیاری از مردم شهر زنده است. در همان روزها دانش آموزان بسیاری به آتش‌نشانان نامه نوشتند و به آن‌ها قول دادند که امسال به‌خاطر سلامت آتش‌نشانان نيز که شده با آتش بازی نکنند. این روزها شبکه های مجازی پر شده است از پیام های کمپین‌هایی که با یادآوری خاطرات تلخی که چندماه پیش برای آتش‌نشانان در حادثه پلاسکو رخ داده بود، با يكديگر هم‌عهد شده‌اند تا برای آرامش آتش‌نشانان خسته از حادثه غم‌انگیز پلاسکو،به چهارشنبه سوزی نه بگویند.این بار خود مردم به نجات خود و خانواده‌های‌شان آمده‌اند؛کمپین‌های مختلفی که خبر از تحریم آتش بازی‌های خطرناک آخرین چهارشنبه سال می دهند. بسیاری از هنرمندان و ورزشکاران و سلبریتی‌ها نیزهرکدام به نوعی با حمایت از این کمپین‌ها و عضویت درهرکدام از این کمپین‌ها، بر تاثیرگذاری آن افزوده اند. این کمپین به نشانه ادای احترام به شهدای آتش نشان پلاسکو تشکیل شده و هدف این است که مردم در چهارشنبه آخر سال کمترین آسیب را ببینند و در کنار دیگر آتش نشانان شب خوبی را سپری کنند و یاد شهدای آتش نشان را گرامی بدارند.»

طرح از روزنامه قانون

پویش های مردمی نه به «چهارشنبه‌سوزی» جواب می دهد؟/ دعوا بر سر رشد 11/6 اقتصاد ایران!
 

دعوا بر سر رشد 11/6 اقتصاد ایران

روزنامه کیهان در گزارشی با عنوان «رشد اقتصادی روی کاغذ 11/6 درصد/دولت باز هم رکورد شکست!» نوشت: «پیمان قربانی در اظهارات دیروز خود با اعلام آماری تعجب‌برانگیز، گفته است: در بهار 95 رشد اقتصادی با نفت 7/4 درصد و بدون نفت منفی 1/5 درصد بود که در تابستان 95 این رقم با احتساب درآمد حاصل از فروش نفت 11/9 و بدون نفت 2/8 درصد و در پاییز 95 نیز با نفت 15/4 و بدون نفت 4/6 درصد شد. به این ترتیب رشد 9 ماهه امسال با احتساب نفت، 11/6 و بدون نفت 1/9 درصد بوده است(!) روز گذشته یک اتفاق عجیب دیگر هم رخ داد. بعد از ظهر دیروز تنها به فاصله چند ساعت از نشست خبری معاون بانک مرکزی، مرکز آمار هم نرخ رشد اقتصادی 9 ماهه سال 94 را اعلام کرد که مقایسه آن با آمار بانک مرکزی، همچنان از اختلاف 4/4 درصدی این ارقام حکایت دارد!در حالی که پیمان قربانی در نشست صبح از دستور رئیس‌جمهور مبنی بر تغییر سال پایه به منظور کاهش اختلاف آماری میان دو سازمان خبر داده بود، مدیرکل دفتر حساب‌های اقتصادی مرکز آمار ایران در نشست اعلام نتایج مقدماتی سرشماری عمومی نفوس مسکن سال 95 با اشاره به نرخ رشد اقتصادی 9 ماهه کشور اظهار داشت:‌ نرخ رشد 9 ماهه با احتساب نفت 7/2 درصد و بدون نفت 5 درصد است.

بر این اساس علی رغم آنکه قرار بوده است با دستور رئیس‌جمهور مشکل اختلاف آماری این دو سازمان مرتفع شود، با این وجود همچنان اختلاف 4/4 و 3/1 درصدی میان نرخ رشد اقتصادی نفتی و بدون نفت اعلام شده از سوی مرکز آمار و بانک مرکزی مشاهده می‌شود.این تفاوت چشم‌گیر نشان می‌هد با وجود آنکه بانک مرکزی علت تأخیر در انتشار آمار رشد اقتصادی را جلوگیری از تشتت آمارها عنوان کرده بود، همچنان سازمان‌های تولیدکننده آمار ساز خود را می‌نوازند.»

 

اما سعید لیلاز در یادداشتی در روزنامه شرق با عنوان «سال ٩٥، مافوق انتظار» نوشت: «با انتشار آمار رشد اقتصادی ١١,٦ درصدی اقتصاد ایران از سوی بانک مرکزی، می‌توان با جرأت گفت، روحانی موفق شد نقش خود را در جایگاه رئیس‌جمهور به خوبی ایفا کند. به همین دلیل پربیراه نیست اگر بگوییم سال ٩٥، سال خیزش مجدد اقتصاد ایران است. اکنون آنچه از گذشته بر دولت یازدهم تحمیل شده بود، پشت ‌سر گذاشته شده و از لبه پرتگاه نجات پیدا کردیم.این آمار بسیار درخشان و خیره‌کننده است.نمی‌توان انتظار داشت که این رشد حتی در سه‌ماهه چهارم هم ادامه پیدا کند. اگر ١١,٦ درصد رشد اقتصادی ٩‌ماهه باشد، به این معناست که حتی اگر در سه‌ماهه آخر سال، رشد هفت درصد (کمتر از نصف رشد سه‌ماهه سوم) را داشته باشیم، باز هم رشد سالانه دورقمی خواهد شد و بالاترین رقم در بین اقتصادهای بزرگ جهان به وقوع خواهد پیوست. در واقع ایران رکورد بالاترین رشد اقتصادی را که در سال ٢٠١٦ رخ داده بود، می‌شکند. اکنون بزرگ‌ترین اقتصاد جهان از منظر رشد اقتصادی، هند با ٧.٥ درصد است و در حال حاضر کاملا قابل پیش‌بینی است که ایران از هندوستان پیشی بگیرد.بنابراین مهم‌ترین نکته‌ای که باید برای آن نگران باشیم، آن است که در سال ٩٦ نمی‌توان انتظار داشت این رشد تداوم پیدا کند؛ هرچند پیش‌بینی می‌شود نیمی از این رشد، رقمی بین پنج تا شش درصد رشد در سال آینده هم اتفاق بیفتد؛ اما رشد اقتصادی برای سال ٩٧، قطعا بسیار نگران‌کننده خواهد بود؛ زیرا هنوز نتوانسته‌ایم نرخ تشکیل سرمایه را احیا کنیم.»

انتخابات 96


روزنامه ایران در گزارشی با عنوان «ائتلاف سوم برای تقویت منافع ملی» نوشت: «آرامش» و «التهاب» شاید مناسب‌ترین اصطلاحاتی باشند که وضعیت اردوگاه‌های سیاسی- انتخاباتی این روزهای کشور را ترسیم می‌کند. در شرایطی که مجموعه نیروهای اصولگرا همچنان درگیر اختلاف نظرهای درون گروهی هستند، اصلاح‌طلبان در آرامش نامزد نهایی خود برای انتخابات ریاست جمهوری سال 96 را انتخاب کرده‌اند. حمایت از روحانی، تصمیم انتخاباتی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان بود که در جلسه یکشنبه شب به اتفاق آرا اتخاذ شد. در اظهار نظرهایی که فعالان سیاسی اصلاح‌طلب داشته‌اند، تأکید بر ادامه مسیر اعتدالی محور اساسی دفاع آنها از روحانی است. مسیری که سال 92 و بعد از تجربیات مختلف اصلاح‌طلبان آغاز شد و در ادامه در انتخابات دهمین دوره مجلس تحکیم یافت. حال جبهه امید شامل اصلاح طلبان ، اعتدالی ها و اصولگرایان میانه رو تلاش دارند سومین گام را نیز استوار بردارند تا برنامه‌ها و سیاست‌های اعلامی حسن روحانی فرصت مناسب برای اجرایی شدن پیدا کند.»

پویش های مردمی نه به «چهارشنبه‌سوزی» جواب می دهد؟/ دعوا بر سر رشد 11/6 اقتصاد ایران! 

روزنامه جوان در گزارشی با عنوان «تنور سهام عدالت ماهانه فقط 2 عدد نان سنگک می‌دهد!» نوشت: «رئيس كميسيون اقتصادي مجلس اقدام دولت تدبير و اميد مبني بر خارج كردن برخي از شركت‌هاي ارزشمند را از سبد سهام عدالت غير‌قانوني خواند و گفت: 2ميليون نفر از صاحبان سهام عدالت فوت شدند و خيري از اين سهام نديدند و در سال 96 در صورت تقسيم سود به 50 ميليون صاحب سهام عدالت‌، به هر فرد ماهانه 3هزار تومان مي‌رسد كه با اين پول دو عدد نان سنگك مي‌توان خريد . رئيس كميسيون اقتصادي مجلس اقدام دولت تدبير و اميد مبني بر خارج كردن برخي از شركت‌هاي ارزشمند را از سبد سهام عدالت غير‌قانوني خواند و گفت: 2ميليون نفر از صاحبان سهام عدالت فوت شدند و خيري از اين سهام نديدند و در سال 96 در صورت تقسيم سود به 50 ميليون صاحب سهام عدالت‌، به هر فرد ماهانه 3هزار تومان مي‌رسد كه با اين پول دو عدد نان سنگك مي‌توان خريد .

به گزارش «جوان»، حدود 11 سال از عمر سهام عدالت مي‌گذرد و با اين دارايي طي سال‌هاي مذكور بسيار بد‌رفتاري شده است. حال رئيس كميسيون اقتصادي مجلس كه خوب به زير و بم طرح سهام عدالت آشنا‌ست و در همه اين سال‌ها مفاسد موجود در شركت‌هاي مذكور و خيانت امانت داران در هيئت مديره شركت‌هاي سهام عدالت را نظاره‌گر بوده است با اشاره به اينكه 2ميليون نفر فوت شدند و خيري از سهام عدالتشان نديدند، بر اين باور است كه اقدام دولت در راه‌اندازي سامانه سهام عدالت و صدور يك سند بي‌ارزش صورت حساب حركت غيركارشناسي و نمايشي بود.

در اين بين در حالي كه در برنامه تيتر امشب، رئيس سازمان خصوصي‌سازي سودي كه در سال 96 به هر فرد از سهام عدالت تعلق مي‌گيرد را 90هزار تومان اعلام كرد‌، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: سود سالانه هر فرد از سهام عدالت تنها 36 هزار تومان می‌شود که معادل سه هزار تومان در ماه است، یعنی مردم با این سهم تنها قدرت خرید دو عدد نان سنگک در ماه را پیدا می‌کنند.»/م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار