ارزش سهام تخصیص یافته به هر نفر در زمان ثبت نام یک میلیون تومان بوده میزان سهام تسویه شده هر فرد در صورتحساب آن مشمول قید شده و فرد مجاز است الباقی سهام را با پرداخت نقدی خود تملک نماید.
کد خبر: ۳۹۲۵۵۱
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۷ 11 March 2017
تابناک رضوی به نقل از خبر ایرانی: در حالی هفته گذشته از سامانه سهام عدالت رونمایی شد که مشمولین این سهام ابهامات بسیاری در خصوص برگه سهام عدالت و پیگیری های آن دارند.
افراد برای اطمینان از اینکه مشمول سهام عدالت هستند یا خیر می توانند در سامانه تایید عضویت و صدور صورت حساب مشمولین سهام عدالت در آدرس اینترنتی www.samanese.ir مراجعه کرده واز این طریق از عضویت خود مطلع شده و آخرین وضعیت سهامداریشان را پیگیری و صورت حساب خود را مشاهده کنند.
این در حالی است که فهرست اقشار جمعیتی که در ده سال گذشته واجد شرایط دریافت سهام عدالت شده اند به همراه تعداد ثبت نامه شدگان هر یک از اقشار در بخش سهام عدالت همین پایگاه اطلاع رسانی قابل مشاهده است.
 با این وجود مردم در انتظار ثبت نام سری جدید برای سهام عدالت هستند که در این باره می توان گفت دوره مجاز ثبت نام بازه زمانی ده ساله 1385 الی 1394 بوده و پس از آن ثبت نام جدید صورت نمی گیرد و در صورت صدور مجوزهای جدید این موضوع اطلاع رسانی خواهد شد.
 علاوه براین افراد جامانده و کسانی که قبلا ثبت نام نکرده اند نمی توانند ثبت نام جدید داشته باشند و دوره مجاز سهام عدالت به پایان رسیده و در حال حاضر به دلیل عدم وجود مجوز و ظرفیت قانون ثبت و توزیع سهام عدالت به افراد امکان پذیر نیست که در صورت صدور مجوز اطلاع رسانی صورت خواهد گرفت.
همچنین نکته قابل توجه اینجاست که افرادی که با وجود ثبت نام اولیه در زمان مقرر در تعاونی سهام عدالت شهرستانها ثبت نام نهایی نداشته اند مشمول سهام عدالت محسوب نمی شوند و فقط  کسانی که در شرکت های تعاونی شهرستانی ثبت نام نهایی داشته اند و نامشان از طریق آن شرکت تعاونی به سازمان خصوصی سازی ارسال و در بانک اطلاعاتی مشمولین درج شده مشمول سهام عدالت هستند و صرفا ثبت نامه اولیه دلیل عضویت مشمولین نخواهد بود.
در این میان ثبت نام شدگان فوت شده کماکان مشمول سهام عدالت هستند و وراث قانونی شان می توانند متعاقبا از طریق سامانه سهام عدالت اطلاعات لازم جهت اقدامات بعدی را کسب نمایند و در حال حاضر ضرورتی به هیچ گونه پیگیری و یا مراجعه حضوری نیست.
با این وجود هستند افرادی که برگه عضویت سهام عدالت آنها مفقود شده ودر این باره می توان گفت هیچ لزومی به در اختیار داشتن برگه عضویت سهام عدالت نیست و این برگه دارای کاربرد  وارزش نیست با این وجود مشمولین سهام عدالت با مراجعه به سامانه سهام عدالت می توانند اطلاعات لازم را برای عضویت و سهامداری خود پیگیری کنند.
نکته قابل توجه اینجاست که هر گونه معامله برگه سهام عدالت ممنوع و فاقد اعتبار است و دربانک اطلاعاتی مشمولان سهام عدالت فقط ثبت نام شدگان قطعی مشمول سهام عدالت محسوب می شوند و هر گونه جا به جایی مالکیت وهرنوع معامله سهام و یا خرید و فروش برگه های در دست مشمولین غیر قانونی و بلااثر است.
 
گفتنی است زمان آزادسازی و معاملاتی شدن سهام عدالت نیاز به مجوز مراجع ذی صلاح قانونی دارد که زمان ونحوه معاملات سهام عدالت متعاقبا به صورت گسترده به مردم اطلاع رسانی خواهد شد اما در این میان لازم نیست در زمان آزادسازی سهام عدالت برگه های عضویت در اختیار مشمولین باشد زیرا برگه های در اختیار این افراد صرف  تاییده ثبت نام و عضویت در طرح سهام عدالت است وارزش معاملاتی ندارد و در زمان آزاد سازی معامله و خرید و فروش نیازی به ارائه این برگها از سوی مشمولین نخواهد بود.
علاوه برا ین نکته قابل تو جه برای تمامی سهامداران عدالت ارزش سهام تخصیص یافته به هر در زمان ثبت نام یک میلیون تومان بوده ( درخانوارهای بالای 5نفر مبلغ 5میلیون تومان به تعداد اعضای خانوار تقسیم می شود)  میزان سهام تسویه شده هر فرد در صورتحساب آن مشمول قید شده و فرد  مجاز است الباقی سهام را با پرداخت نقدی خود تملک نماید که مبلغ آن نیز از طریق سامانه سهام عدالت اعلام می شود.
قابل توجه است که ارزش سهام عدالت تخصیص یافته به طور مثال برای یک خانوار مشمول بالاتر از 5 نفر مثلا 8 نفره به صورت زیر است:
625000 هزار تومان = جمع سهام تخصیصی به خانوار ( 5 میلیون تومان) تقسیم بر تعداد عضو خانواردر زمان ثبت نام( 8 نفر) مساوی است با ارزش سهام تخصیصی هر نفر
در این میان ارزش روز سهام متناسب با افزایش یا کاهش ارز ش سهام شرکت های سرمایه پذیر در نوسان است به همین دلیل در حال میزان می توان با تخمین مناسب اعلام کرد ارزش روز این سهام حدودا دو برابر ارزش زمان واگذاری است.
به علاوه برخی افرادی  که تا قبل از سال 1387 مشمول سهام عدالت شده اند از محل سود عملکرد در سالهای 85 و 86 مبالغی به عنوان سود پرداخت شده و با این وجود پرداخت هر گونه سود سهام عدالت تا سقف اقساط سررسید در تبصره یک ماده 100 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران ممنوع است و به همین دلیل  از سال 1387 به هیچ یک از مشمولین سودی پرداخت نشده و مبالغ مذکور بابت مطالبات دولت ناشی از اقساط سهام واگذار شده به حساب خزانه واریز شده است.
اما دراین میان اگر اطلاعات هویتی و شناسنامه ای مشمولین سهام عدالت از تاریخ ثبت نام تغییری  کرده باشد آخرین اطلاعات تا دی ماه سال جاری از سازمان ثبت احوال دریافت و به بانک اطلاعاتی سازمان اعمال شده این مشخصات نهایی مبنای عضویت و سهامداری مشمولان است به همین دلیل نیازی به اقدام خاصی از طرف افراد نیست اما در این میان افرادی که تعداد خانوار آنها نسبت به زمان ثبت نام تغییر کرده نیاز به اقدام خاصی از طرف افراد نیست چون تخصیص سهام عدالت بر مبنای بعد خانواد در زمان ثبت نام بوده و ازدواج، طلاق و فوت تاثیری در شرایط و مبلغ سهامداری ندارد.
 
همچنین متولدین بعد از تاریخ ثبت نام  در خانوارها نیز از سهام عدالت برخوردار نیستند. این در حالی است که خانوارهایی در قالب یکی از اقشار نظیر روستائیان یا مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) ثبت نام  نموده اند ولی اکنون جزو آن اقشار نیستند کماکان سهامدار محسوب می شوند زیرا ملاک سهامداری افراد و خانواده های قطعی شدن ثبت نام آ‌نها در سهام عدالت است و درج تغییرات وضعیت اقشارخانوار در بانک اطلاعاتی مشمولین سهام عدالت ضروری نیست.
ارزش پرتفوی سهام عدالت در ابتدا 96 هزار میلیارد تومان بوده که برا ساس برآوردهای جدید ارزش سهام هم اکنون 50 هزار میلیارد تومان شده وارزش آن کاهش یافته است.
گفتنی است 7 شرکت پالایشگاهی نیز از سبد سهام عدالت خارج شده اند که این 7 شرکت سودآورترین شرکت های بورسی بوده و به جای آن دو شرکت بورسی ارائه شده است.
 
براساس این گزارش تنها افرادی که ثبت نام آنها قطعی شده امکان دریافت صورت حساب و در زمان واریز سود ، دریافت آن را دارند و هیچ ثبت نام جدیدی تا سال آینده به هیچ عنوان صورت نخواهد گرفت وا ین سهام تحت هیچ شرایطی قابل خرید و فروش نیست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار