رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند: «ٖٖچرا باید بوی ربا و رباخواری از بانک‌ها به مشام برسد؟»، «ٖخط و نشان وزیر فرهنگ برای حاشیه‌سازان موسیقی»، «رهامی: در مورد روحانی هنوز به قطعیت نرسیدیم»، «از ترس آمریکا موشک ماهواره‌بر را داخل انبار گذاشته‌اند» رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۳۹۱۹۳۱
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۱ 09 March 2017
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

توقع مراجع از روحانی
 
محسن غرویان در گفت‌وگو با انتخاب گفت: در قم برای حمایت از آقای دکتر روحانی اجماع نسبی وجود دارد البته خوب است که رئیس جمهور به همراه وزراء در زمان پایان سال و قبل از برگزاری انتخابات سفری به استان قم داشته باشند و با مراجع دیدار کنند چراکه وی شخصیتی روحانی بوده که پیوسته احترام مراجع را حفظ کرده است و مراجع نیز به‌ طور مداوم از وی حمایتی پدرانه داشته‌اند هرچند که نسبت به برخی عملکردهایش انتقاداتی هم دارند که این امری طبیعی است. بی‌تردید سفر آقای دکتر روحانی به همراه وزرایشان به استان قم به منظور دیدار با مراجع در موفقیت انتخاباتی وی تاثیرگذار خواهد بود چراکه با آخرین اخباری که کسب کرده‌ام مطلع شدم توقع مراجع و علمای قم این است که رئیس جمهور دیداری با آنها داشته باشد.

خط و نشان وزیر فرهنگ برای حاشیه‌سازان موسیقی
 
صالحی امیری با اشاره به اینکه در حوزه موسیقی، عده‌ای ارشاد را به زمین بازی خودشان کشیده اسند گفت من هرگز وارد این زمین بازی نخواهم شد. صالحی امیر گفت: مرز ما قانون است و در حوزه جهانی مرز ما شرع است. چارچوب نگرش ما هم گفتمان اعتدال است. در جایی که در یک درصد به چالش برخورد می‌کنیم از طریق گفت‌و‌گو و بعد از طریق قانون است. شکل دیگری که شما مطرح می‌کنید که تبدیل به مناقشه می‌شود به اعتقاد من ارشاد باید این هوشمندی را داشته باشد که در زمینی که دیگران طراحی کرده‌اند بازی نکند. و من دقیقاً به این باور هستم که در حوزه موسیقی ارشاد به زمینی کشیده شد که دیگران طراحی کردند. من در این مدت وارد این زمین نشدم و نخواهم شد. معتقدم یک بحث انحرافی است و آگاهانه مجموعه بزرگ ارشاد را به زمین حاشیه می‌کشانند. وزیر باید با سرعت و شتاب در مسیر استراتژی‌ای که تعیین کرده حرکت کند. و اگر بنا باشد بنده و مجموعه بزرگ ارشاد به حواشی بپردازیم، به تدریج حواشی فربه‌تر از متن خواهد شد و متن فراموش می‌شود. فراموش نکنید کار ما توسعه فرهنگی و ارتقای سطح‌آگاهی فرهنگی است. کار نظام فرهنگی معرفت‌افزایی است و مناقشه نیست. انتخاب این خبر را منتشر کرد.

شاید بهتر بود مصلحی به جلسه تایید صلاحیت هاشمی نمی‌آمد
 
با گذشت چند سال از آن زمان، ابهام‌ها و سؤال ها در این باره آنقدر مهم است که یک بار دیگر سراغ عباسعلی کدخدایی سخنگوی وقت شورای نگهبان برویم. کدخدایی اگرچه تأکید دارد که حضور مسئولان اطلاعاتی در شورای نگهبان مرسوم است خبر حضور مصلحی در جلسه شورای نگهبان را تأیید کرده و در عین حال می‌گوید: «شاید بهتر بود از آقای مصلحی دعوت نمی‌کردیم». سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سؤال که«اگر دوباره جلسه بررسی صلاحیت آیت‌الله هاشمی تشکیل می‌دادید و فرضاً دولت احمدی‌نژاد، مستقر و مصلحی وزیر اطلاعات بود، باز هم از مصلحی برای حضور در جلسه دعوت می‌کردید؟» گفت: الان اگر بودیم، شاید بهتر بود ایشان دعوت نشود تا این شائبه‌ها ایجاد نشود. عباسعلی کدخدایی در این گفت‌ و‌گو همچنین از تلاش حسن روحانی برای پیدا کردن راهی برای تأیید صلاحیت هاشمی خبر می‌دهد.ایران این خبر  را منتشر کرد.

ناکامی دولت برای رفع حصر قابل پیش بینی بود
 
سيد مصطفي تاجزاده به نشريه جوانه گفت: ناکامی دولت در زمینه ی رفع حصر قابل پیش بینی بود زیرا حل این مساله تنها با تلاش های دولت به نتیجه نخواهد رسید از طرفی عملی شدن این امر باعث افزایش شدید آرای دکتر روحانی در انتخابات پیش رو خواهد شد بنابراین چنین موضوعی در چند ماه آینده در دستور کار حاکمیت و جناح رقیب قرار نخواهد گرفت.

انتقاد تند یک روزنامه از سخنان اخیر جنتی
 
روزنامه جمهورى اسلامى نوشت: فرهنگ اعتراف به اشتباهات و معذرت خواهی بابت خطاها، همیشه پسندیده و لازم است و در نظام جمهوری اسلامی شایسته‌تر. ولی اینکه مسئولان بالای کشور مدام یکدیگر را دعوت به عذر خواهی نمایند دیگر از نوادر روزگار ماست و در صورت تداوم موجب مضحکه می‌شود و آثار منفی فراوانی خواهد داشت، زیرا: اولا نظام ما یک پارچه است و تصمیمات کلان در چهار چوب سیاست گذاری‌های قانون‌مند صورت می‌پذیرد و این رویه تداعی نوعی هرج و مرج می‌کند. ثانیا: برای ناظرین داخلی و خارجی این تصور حاصل می‌شود که گویا مقامات عالی رتبه کشور غیر از رنجاندن مردم خدمتی نمی‌کنند و باید همواره عذر خواه باشند و این رویه خلاف مصالح کشور است. ثالثا: کدام یک از وظایف مجلس خبرگان رهبری حکم می‌کند رئیس آن اینگونه به دولت بتازد؟ و نکته پایانی اینکه بله! دولت‌ها و کسانی بودند که با مردم بسیار بد کردند ولی نه خود آنها و نه حامیان و پدیدآورندگان، کلمه‌ای در عذر خواهی نگفتند هیچ که طلب کار هم هستند و خود را به خواب غفلت زده‌اند. چرا کسی به سراغ آن کارنامه سیاه تاریخ معاصر انقلاب نمی‌رود. دولت آقای روحانی قطعاً اگر جایی اشتباهی کرده نباید از عذرخواهی ابایی داشته باشد و مردم بخاطر همین صداقت به او رای داده‌اند اما نکته اینجاست که اگر رقبا مرتب به این دولت نیش خنجر می‌زنند یک سر سوزن نیز به خود بزنند.

حضور جریان سوم در انتخابات شورای شهر تهران
 
یک منبع آگاه از حضور جریان سومی با محوریت «تخصص گرایی» و «مبارزه با فساد» در کنار اصلاح طلبان واصولگرایان در انتخابات آینده شورای شهر، خبر داد. ائتلاف مذکور که براساس دو ویژگی مقابله با فساد و تخصص گرایی در حال تشکیل شدن است که عمدتا از چهره های غیرسیاسی تشکیل می شود و احتمال حضور کاندیداهای متخصص با گرایش مقابله با فساد و نیز با تمایلات سیاسی متنوع در آن وجود دارد. از یاشار سلطانی روزنامه نگار، رحمت‌الله حافظی عضو فعلی شورای شهر و حسین راغفر اقتصاددان، به عنوان سه چهره مشهوری که در حال تشکیل دادن این ائتلاف هستند نام برده می شود. ایسنا این خبر را منتشر کرد.

احتمال تعیین ریاست مجمع تشخیص تا پایان سال
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص انتخاب ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: احکام مربوط به مجمع تشخیص مصلحت نظام اغلب از طرف رهبر معظم انقلاب در اسفندماه صادر شده است و بنابراین محتمل است که احکام در خصوص ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی رهبر معظم انقلاب تا پایان سالجاری صادر شود. خبرآنلاین این خبر را منتشر کرد.

عده‌ای بیخودی ردصلاحیت شدند!
 
محمدرضا باهنر گفت: در همین انتخابات اخیر 12 هزار نفر برای انتخابات مجلس ثبت‌نام کردند. شورای نگهبان هم صلاحیت حدود 6000 نفر را تأیید و صلاحیت حدود 6000 نفر را رد کرد یا احراز نکرد. بنده به‌ عنوان فعال سیاسی می‌توانم یک تعدادی را بشمارم که صلاحیتشان بی‌خود تأیید شد و یک عده‌ای را بشمارم که بی‌خود رد صلاحیت شدند و حق‌شان ضایع شد. گاهی آن قدر در برخی حوزه‌های انتخابیه تقلب و تخلف می‌شود که انتخابات باطل می‌شود. خب در چنین وضعیتی اینکه بگوییم هیچ تقلبی در کشور نمی‌شود، بی‌خود است. البته کسی هم بگوید تقلب در حد جابه‌جایی 15-10 میلیون است، دعوا و فتنه می‌شود. در کل اصولگرایان معمولاً بخشی از آرایشان را به خاطر حمایت از نهادهای حکومتی از دست می‌دهند. خبرآنلاین این خبر را منتشر کرد.

چرا باید بوی ربا و رباخواری از بانک‌ها به مشام برسد؟
 
حجت‌الاسلام محمد جعفر منتظری در مراسم اختتامیه چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن قوه قضائیه با بیان اینکه چرا باید بوی نزول و عملیات رباخواری در بانک‌های ما به مشام برسد، گفت: نتوانستیم ننگ نزول و ربا را از سیستم بانکی پاک کنیم.

شرط عدم افزایش نرخ کرایه ها
 
مهدی چمران در حاشیه اجلاس شورای عالی استان‌ها در جمع خبرنگاران درخصوص اظهارات عیسی فرهادی فرماندار تهران مبنی بر اینکه هیچگونه افزایش قیمت نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی در سال 96 نخواهیم داشت، گفت: با توجه به افزایش حقوق کارمندان بنابراین باید نرخ بلیت کرایه نیز افزایش یابد. رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: اگر دولت سهمش را در حمل و نقل عمومی پرداخت کند دیگر نیازی به افزایش کرایه‌ها نیست.

از هر 10 ایرانی 6 نفر عضو شبکه‌های اجتماعی هستند
 
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در بهمن ماه اقدام به اجرای نظرسنجی ملی در خصوص "سنجش میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی و نگرش مردم به این شبکه‌ها" از طریق تلفنی و با حجم نمونه 1500 نفر کرد.در این نظر سنجی 72 درصد پاسخگویان ساکن شهرها و 28 درصد ساکن روستا، 50 درصد مرد و 50 درصد با میانگین سنی 38 سال بودند ضمن آنکه 61 درصد از پاسخگویان دارای تحصیلات دیپلم و پایین‌تر از آن و 39 درصد دارای تحصیلات دانشگاهی، 69 درصد متاهل، 27.5 درصد مجرد و 3.5 درصد بدون همسر بر اثر طلاق یا فوت همسر بوده‌اند.مقایسه نتایج نظرسنجی اخیر ایسپا با نتایج نظرسنجی‌های پیشین این مرکز نشان داد که شبکه اجتماعی تلگرام و اینستاگرام از روند صعودی میزان کاربر برخوردار هستند و سایر شبکه‌های اجتماعی مجازی در حال افول هستند.

فدراسیون فوتبال عقب‌نشینی کرد
 
در حالی که سازمان لیگ روز گذشته ورود دوربین‌های تلویزیونی به ورزشگاه‌ها را ممنوع کرده بود، مهدی تاج این موضوع را منتفی اعلام کرد.به گزارش سایت رسمی فدراسیون فوتبال، مهدی تاج، رئیس فدراسیون نامه‌ای به امیر عابدینی، رئیس کمیته اقتصادی و بازاریابی ارسال کرد.
متن نامه به شرح زیر است؛
با توجه به مذاکرات انجام شده فی مابین وزیر ورزش و جوانان و رئیس صدا و سیما و قول مساعد جهت انعقاد قرارداد درخصوص تبلیغات مسابقات فوتبال، خواهشمند است نسبت به ورود دوربین‌ها به ورزشگاه‌ها اقدام شود، همچنین در صورت عدم انجام تعهدات فی مابین مجددا نسبت به اجرا مصوبه کمیته اقتصادی و بازاریابی و سازمان لیگ اقدام لازم به عمل آید.

تهدید ایران از سوی FATF با وجود الحاق
 
محمدرضا پورابراهیمی در گفت وگو با مهر، با اشاره به در دست بررسی بودن نتایج الحاق ایران به کارگروه اقدام مالی FATF (برای مبارزه با پولشویی) در کارگروه‌های تخصصی کمیسیون اقتصادی مجلس، اظهار داشت: آنچه در دست بررسی است، این نکته است که پس از اینکه جمهوری اسلامی در قبال FATF اعلام موضع کرده و وزیر اقتصاد ما الحاق به آن را امضا کرده است، وضعیت امروز کشور و نقاط ضعف و قوت مسائل مرتبط با این الحاق چگونه است و در آینده چه باید کرد. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، از تهدید جمهوری اسلامی از سوی FATF با وجود الحاق کشورمان به این کارگروه خبر داد و گفت: گزارش مجلس از نتایج این الحاق، اردیبهشت ماه سال آینده در مجلس قرائت می شود.

بیانیه ضد برجامی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس
 
فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در بیانیه ای تأکید کردند: متأسفانه برخی مقامات و جریانات سیاسی که به دلیل ارتکاب اشتباهات تاریخی همه امور را به مذاکرات با آمریکا وابسته کردند و عملا کشور را در یک خواب عمیق اقتصادی و رکورد بی سابقه قرار دادند و امروز دست خود را برای پاسخگویی به مردم و رفع مشکلات آنها خالی می یابند به دنبال ایجاد دوقطبی های کاذب و مضر برای انحراف افکار عمومی از مسائل اصلی هستند.

از ترس آمریکا موشک ماهواره‌بر را داخل انبار گذاشته‌اند
 
حاجی زاده گفت: نمی‌خواهم سیاه نمایی کنم ولی آمریکا این است که به همه وعده‌هایش عمل نکرد.فرمانده هوافضای سپاه گفت: رفتیم از امریکای دشمن قرارداد هواپیمای بوئینگ بستیم این نطفه‌ای که امروز بسته می‌شود، حتما اولاد ناقص‌الخلقه‌ای تحویل ملت خواهد داد شاید بگویند به شما چه ارتباطی دارد، من تخصصم اول هوایی و بعد فضایی است.حاجی زاده گفت: موشک ماهواره‌بر آماده پرواز است ولی از ترس امریکا آن را داخل انبار گذاشته‌اند این تحقیرامیز است.

ستاد انتخابات کشور با شورای نگهبان به توافق نرسید
 
دبیر ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه تا این لحظه برای الکترونیکی کردن انتخابات ریاست جمهوری با شورای نگهبان به توافق نرسیده ایم، گفت: از ۶۵ هزار صندوق رای در نظر گرفته شده، در یک ششم آنها می توانیم انتخابات شوراهای شهر و روستا را الکترونیکی برگزار کنیم.علی پورعلی مطلق، دبیر ستاد انتخابات کشور در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: در انتخابات پیش رو که ۲۹ اردیبهشت سال آینده برگزار می شود، سه انتخابات مهم توسط ستاد انتخابات کشور برگزار می شود.وی افزود: دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا که به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار می شود و همچنین نخستین دوره انتخابات میان دوره‌ای دهمین دوره مجلس که فقط در چهار حوزه انتخابیه شهرستان های آذربایجان شرقی، هرمزگان و اصفهان برگزار خواهد شد.

رهامی: در مورد روحانی هنوز به قطعیت نرسیدیم
 
حجت الاسلام محسن رهامی، رئیس کمیته انتخاب احزاب اصلاح طلبان در مورد اینکه وعده های دولت از نظر اصلاح طلبان تا چه میزان تحقق یافته است، اظهار داشت: از نظر اصلاح طلبان بخش زیادی از وعده های دولت در زمینه سیاست خارجی، گشایش سیاسی، خروج از قطعنامه های که علیه ایران تصویب شده بود و فضای جنگ علیه ایران ایجادکرده بود، و کاهش و کنترل تورم موفق بوده ، رشد قیمت ها هم نیز امری طبیعی است و می توان نمره قابل قبولی به هر حال به دولت داد.وی تصریح کرد: اما باید گفت که متاسفانه دولت در ایجاد اشتغال و رونق بازار چندان موفق عمل نکرده و بسیاری از کارخانجات که تعطیل بوده کماکان تعطیل میباشد. همچنین در مورد کاهش فساد و اینکه اتهاماتی که در دولت قبل به وجود امد و متاسفانه مسائل و اتهامات اقتصادی زیادی ایجاد شده بود، تا حدی کاهش یافته است.عضو شورای مرکزی انجمن مدرسین دانشگاه ها ادامه داد: ولی ما فکر می کنیم که در سال 92 با توجه به شرایطی که کشور قرار داشت، روحانی انتخاب خوبی بود و پشتیبانی می کنیم و احتمالا کاندیدای ما نیز در سال 96 روحانی خواهد بود و می خواهیم که انسجام به وجود بیاید و با چند کاندیدا وارد انتخابات نشویم.

اعترافی که آیت الله جنتی کرد
 
رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: با تمام وجود باید اعتراف کنم که نه می‌توانیم امام را آنچنان که بود بشناسیم و نه می‌توانیم حقش را ادا کنیم و فقط می‌توانیم راهش را ادامه دهیم.آیت‌الله احمد جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری صبح امروز در مراسم ادای احترام به مقام بنیانگذار انقلاب اسلامی که در حرم مطهر امام (ره) برگزار شد، با اشاره به عظمت آن امام همام اظهار داشت: با تمام وجودمان اقرار می‌کنیم که امام خمینی (ره) آنقدر شخصیتی عظیم بودند که قدرت درکش را نداریم.وی افزود: به حق ایشان در مقام انبیای بنی‌اسرائیل بود و اگر قرار بر این بود که بعد از پیام عظیم‌الشأن اسلام پیامبر دیگری مبعوث شود، ایشان قطعاً این مقام را داشتند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار