روزها و هفته‌های اخیر شاهد افشاگری‌های پی‌درپی رسانه‌های آمریکایی درباره ارتباط مقامات دولت ترامپ با سفیر روسیه در این کشور است، سفیری که جامعه اطلاعاتی واشنگتن استاد جاسوسان می‌خواندش.
کد خبر: ۳۸۸۴۰۶
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۷ 04 March 2017

به گزارش تابناک : در 7 اکتبر 2016 (18 بهمن 94) مدیریت اطلاعات ملی و وزارت امنیت داخلی بیانیه‌ای به نیابت از 17 سازمان اطلاعاتی آمریکا منتشر کردند مبنی بر اینکه اطمینان دارند دولت روسیه عملیات هک ایمیل‌های کمیته ملی دموکراتیک و کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون را بر عهده داشته است. در بیانیه اعلام شده بود این هک‌ها و افشاگری‌های متعاقب آنها «با هدف دخالت در فرآیند انتخابات آمریکا» انجام گرفتند.

این هک‌ها چندین ماه قبل در ژوئن 2016 کشف شده بودند. در آن زمان، کارشناسان می‌گفتند هکرها احتمالا به مدت یک سال به ایمیل‌های کمیته ملی دموکراتیک دسترسی داشتند. همین کارشناسان مدعی بودند که احتمالا روسیه در این هک‌ها دست داشته است.

دونالد ترامپ، رقیب آن زمان کلینتون، قانع نشد. نامزد جمهوری‌خواه طی یک مناظره درباره منشأ این هک‌ها ابراز تردید کرد. ترامپ در ماه سپتامبر گفت: «فکر نمی‌کنم کسی به یقین بداند که روس‌ها کنگره ملی دموکرات را هک کردند. شاید این گونه باشد، شاید کار روسیه بود، اما می‌تواند کار چین نیز باشد. می‌تواند کار بسیاری دیگر نیز باشد. ممکن است کار یک فرد 180 کیلویی باشد که در تختخوابش نشسته.»

از زمان انتخاب ترامپ، جریان ادامه‌داری از گزارش‌ها منتشر شده که در آنها پرده از ارتباط اعضای محفل داخلی وی با دولت روسیه در زمان انتخابات برداشته می‌شود. سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا ادعا کرده‌اند که روس‌ها سعی داشته‌اند ترامپ را برنده انتخابات سازند.

پل مانافورت، مدیر سابق کمپین انتخاباتی ترامپ

در ماه ژانویه، روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده که اف‌بی‌ای - با کمک آژانس امنیت ملی، سازمان سیا و واحد جرائم مالی وزارت خزانه‌داری - در حال بررسی تماس‌های رهگیری شده و تبادلات تجاری است که نشان دهنده ارتباط بین افسران اطلاعاتی روسیه و مدیر سابق کمپین انتخاباتی روسیه است. مانافورت در دفاع از خود مدعی بود که نمی‌دانست این افراد جاسوسان روس هستند. وی در گفتگو با نیویورک‌تایمز گفت: «اینگونه نیست که آنها برچسب‌هایی داشته باشند که روی آن نوشته شده باشد من یک افسر اطلاعاتی روس هستم.»

در گزارش نیویورک‌تایمز اشاره‌ای به جزئیات تماس‌ها نشده بود اما وبگاه پولوتیکو در ماه فوریه گزارشی منتشر کرد که در آن پیامک‌هایی که از تلفن‌ها متعلق به دختر مانافورت هک شده بودند، آمده بود. پیامک‌ها بیان می‌کردندیک نماینده پارلمان اوکراین به نام سرهی لشنکو از مانافورت باج می‌گیرد. ظاهرا لشچنکو تهدید کرده بود مدارکی درباره مانافورت و ترامپ را به اداره ملی مبارزه با فساد اوکراین و اف‌بی‌آی ارائه کند.

مانافورت، مدیر کارزار انتخاباتی ترامپ، که به مدت 10 سال به عنوان لابی‌گر در اوکراین فعالیت کرده بود، در برهه‌ای سعی تلاش داشت اطمینان حاصل شود که پلت‌فرم جدید جمهوری‌خواهان شامل موضع متمایل به ارسال سلاح به دولت اوکراین در نبرد با روس‌ها و نیروهای شورشی نیست.

تایمز در ماه آگوست، اندکی پس از اینکه کمپین ترامپ را ترک کرد، گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه اداره ملی مبارزه با فساد اوکراین دارای مدارکی است که نشان می‌دهد 12.7 میلیون دلار به مانافورت پرداخت شده است. در پیامک‌های هک شده، دختر مانافورت فعالیت پدرش در اوکراین را «از منظر حقوقی سؤال‌برانگیز» و پولی که برای آن کار دریافت داشته بود را «پول خون‌آلود» نامید.

کارتر پیج؛ مشاور سابق سیاست خارجی ترامپ

تایمز در همان گزارشی که به مانافورت پرداخته بود اعلام داشت که تحقیقات درباره دو فرد دیگر مرتبط با ترامپ - کارتر پیج و راجر استون - ادامه دارد. پیج در مارس 2016 به عنوان مشاور سیاست خارجی ترامپ انتخاب شد اما در سپتامبر، زمانی که گزارش‌های اعلام داشتند سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در حال بررسی روابط وی با مقامات ارشد روسی،‌ شامل ایگور سشین، معاون سابق نخست‌وزیر، و ایگور دیویکین، قائم مقام سیاست داخلی، هستند، سمت خود را ترک کرد. مقامات آمریکایی معتقدند که دیویکین مسئول «اطلاعاتی است که توسط سازمان‌های روسی درباره انتخابات آمریکا جمع‌آوری می‌شوند.»

پیج پنج‌شنبه گذشته در گفتگو با ام‌اس‌ان‌بی‌سی اذعان کرد با سرگی کیسلیاک، سفیر روسیه، نیز در کلیولند دیدار کرده است.

راجر استون، مشاور غیررسمی

استون، یکی از فعالین قدیمی جمهوری‌خواهان، در دوران پیش از انتخابات با ترامپ در ارتباط بوده و در تلویزیون و راهپیمایی‌ها برای حمایت از کاندیدای جمهوری‌خواه ظاهر می‌شد. وی البته هیچ جایگاه رسمی در کمپین نداشت. ادعا می‌شود استون درباره محتوای ایمیل‌هایی که از کمپین کلینتون هک شده‌اند و نیز زمانبندی افشای آنها،‌ اطلاع داشته است.

زمانی که ویکی‌لیکس در تابستان محتوای ایمیل‌های هک شده کمیته ملی دموکرات‌ها را منتشر می‌کرد، استون خبر داد که ایمیل‌های بیشتری در راه است. در ماه آگوست، ماه‌ها قبل از اینکه ایمیل‌های جان پودستا، معاون کمپین کلینتون، فاش شود، وی هشدار داد: «به من اعتماد داشته باشید، به زودی نوبت پودستا می‌شود که درون بشکه بیفتد.»

استون بعدها هر گونه پیش‌آگاهی درباره این افشاگری ها را رد کرده و در گفتگو با تایمز اتهامات را «بی‌اساس» و «کاملا غلط» خواند. وی ادامه داد: «من هیچ ارتباطی با روس‌ها ندارم.»

ژنرال مایکل فلین، مشاور سابق امنیت ملی ترامپ

در اواخر دسامبر، روزی که اوباما اعلام کرد تحریم‌های جدیدی علیه روسیه به دلیل تلاش‌های کرملین برای شکست کاندیداتوری کلینتون و پیروزی ترامپ اعمال خواهد کرد، مایکل فلین، پنج بار با کیسلیاک گفتگو کرد. شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید، بعدها اعلام کرد که دلیل این تماس‌ها ابراز تسلیت درباره دو رویداد بودند: قتل سفیر روسیه در ترکیه و نیز ساقط شدن یک هواپیمای روسی در سوریه. مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، بعدها در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد همزمانی تماس‌های فلین با دستور اوباما برای اخراج 35 دیپلمات روس کاملا تصادفی بوده است.

فلین، مدیر سابق اطلاعات ملی، ظاهرا از این حقیقت که اف‌بی‌آی به صورت دائم تماس‌های تلفنی دیپلمات‌های روسی در واشنگتن را استراق‌سمع می‌کند، خبر نداشت. تماس‌های ضبط شده نشان می‌دادند که فلین و کیسلیاک، که مقامات اطلاعاتی آمریکا یک جاسوس ارشد می‌دانند، درباره تحریم‌ها نیز صحبت کرده‌اند. همان روز، ولادیمیر پوتین اعلام کرد که علیه تحریم‌های جدید واشنگتن و اخراج دیپلمات‌ها تلافی‌جویی نکرده و پیش از هر گونه پاسخ منتظر ورود دولت جدید به کاخ سفید خواهد ماند.

علاوه بر تماس‌های تلفنی دسامبر 2016 با کیسلیاک، دموکرات‌های کنگره سؤالاتی درباره سفر دسامبر 2015 فلین به روسیه مطرح کردند. در زمان این سفر، که به هزینه دولت روسیه انجام شده بود، فلین در دهمین سالگرد تأسیس شبکه‌ خبری آرتی شرکت کرد. در زمان شام، که جیل استین، کاندیدای حزب سبز هم حضور داشت، هم فلین و هم استین در میز پوتین نشسته بودند.

بر اساس گذارش روز پنج‌شنبه نیویورک‌تایمز «در زمان کارزار انتخاباتی و فیلین فرد اصلی ارتباط با دیپلمات‌ روس در حلقه درونی آقای ترامپ، بود.» فیلین 13 فوریه استعفاء داد.

جف سشنز، دادستان کل ترامپ

گزارشی که واشنگتن‌پست چهارشنبه گذشته منتشر کرد شامل دستکم دو مورد دیدار بین شسنز، سناتور سابق آلاباما که اخیرا به عنوان دادستان کل انتخاب شده، و کیسلیاک، سفیر روسیه، است. به نوشته پست، سشنز ابتدا در گردهمایی ملی جمهوری‌خواهان در ماه جولای و در بنیاد هریتیج با کیسلیاک دیدار کرده و سپس بار دیگر در ماه دسامبر، «در اوج دورانی که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا از آن به عنوان اوج عملیات سایبری برای تغییر در رقابت ریاست‌جمهوری آمریکا یاد می‌کنند»، در دفترش وی را به حضور پذیرفت.

سشنز در زمان جلسات استماع سنا برای تأییدش به عنوان دادستان کل، منکر برخورداری از  هر گونه اطلاعات درباره ارتباط بین کمپین ترامپ و مقامات روس شد. وی در میان درخواست برای استعفاء (از جانب دموکرات‌ها) و نیز جدا کردن خودش از تحقیقات درباره دخالت روس‌ها در انتخابات (از جانب جمهوری‌خواهان) اعلام کرد که خود را از تحقیقات مرتبط با انتخابات کنار خواهد کشید.

جارد کوشنر، داماد و مشاور ارشد ترامپ

مجله نیویورکر گزارش داده  کیسلیاک علاوه بر ارتباط مداوم با فلین و سشنز در دوران انتخابات، در ماه دسامبر و طی یک دیدار اعلام نشده در برج ترامپ با کوشنر دیدار کرد. کاخ سفید به نیویورکر اعلام کرد هدف از این دیدار ایجاد «یک خط ارتباطی بازتر برای آینده بود.»

جی‌دی گوردون، مشاور پیشین امنیت ملی در کمپین ترامپ

برای مدت‌ها گمان می‌رفت که وسواس گیج کننده کمپین ترامپ برای مخالفت با یکی از سیاست‌های اصلی حزب جمهوری‌خواه یعنی حمایت از تسلیحات اوکراین در نبرد علیه شورشیان مورد حمایت نیروهای روس،‌ نمونه‌ای از تأثیرگذاری مانافورت است. اما روز پنج‌شنبه گذشته، جی‌دی گوردون - مشاور وقت امنیت ملی در کمپین ترامپ - به سی‌ان‌ان گفت که دستورات برای بازنویسی این خط‌مشی به صورت مستقیم از ترامپ آمد. گوردون به سی‌ان‌ان گفت که ترامپ در یک دیدار در ماه مارس در واشنگتن به مشاورینش دستور داد جملاتی دیگری را برای این خط‌مشی به کار گیرند. به گفته گوردون، ترامپ تأکید داشت که «نمی‌خواهد بر سر اوکراین وارد جنگ جهانی سوم شود.»

گوردون همچنین به سی‌ان‌ان گفت که دو بار در کلیولند با سرگئی کیسلیاک دیدار کرده است. در دیدار اول گوردون با کیسلیاک در دانشگاه کیس‌وسترن‌ریزرو، کارتر پیج و ولید فارس، مشاورین ترامپ، نیز حضور داشتند. وی شب بعد و در جریان یک میهمانی بار دیگر با سفیر روس برخورد کرد.



منبع : تسنیم

برچسب ها: تابناک ، استان ها ، خبرروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار