٨٠ نفر، ٣٤ نفر و تا آخر وقت روز چهارشنبه ٢٥ نفر، متقاضی استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه‌وشهرسازی شدند. این ریزش البته بی‌دلیل نبود. حامیان تخصصی او بین انجمن‌ها و گروه‌های تخصصی حوزه‌های زیر نظر او کم نبودند و بیانیه بود که پشت بیانیه علیه استیضاح‌کنندگان او صادر می‌شد.
کد خبر: ۳۷۹۷۱۲
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶ 18 February 2017
به گزارش تابناک تبریز، همه متفق‌القول بر آن بودند که این استیضاح بیش از آنکه جنبه تخصصی و فني داشته باشد، رفتاری سیاسی و جناحی است. بر همین‌ اساس بود که سه نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «شرق» از جوسازی‌هایی گفتند که علیه آخوندی در مجلس شکل گرفته بود و غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم در پست اینستاگرامی‌اش، به طرح استیضاح آخوندی، روز یکشنبه در صحن علنی مجلس، واکنش نشان داده و گفته بود: «اصلا وقت استیضاح نیست... کمک می‌کنیم استیضاح رأی نیاورد و در روزهای انتهایی سال یک وزارتخانه مهم به هم نریزد و این بخش مهم کشور سردرگم نشود».

‌رفتار استیضاح‌کنندگان ضربه به قوه ‌مقننه است
یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با «شرق» با اعلام حمایت قاطعانه فراکسیون امید از وزیر راه‌و‌شهرسازی و عملکرد این وزارتخانه، گفت: استیضاح وزیر راه‌و‌شهرسازی اقدامی سیاسی و برای مخدوش‌کردن چهره و تخریب دولت و رفتار استیضاح‌کنندگان ضربه به قوه‌ مقننه است.  محمدرضا بادامچی، عضو شورای ‌مرکزی حزب اسلامی کار و نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به مجموعه مسئولیت‌های گسترده‌ای که وزارت راه‌وشهرسازی دارد و در انجام وظایف تحت ‌مسئولیت خود نیز به خواسته‌های مردم توجه می‌کند، همچنین با توجه به عملکرد درخورتوجه وزارت راه‌و‌شهرسازی در نوسازی ناوگان هوایی کشور، نوسازی ناوگان ریلی، جاده‌ای و معماری راه‌ها و برنامه‌های انجام‌شده، نظر فراکسیون امید، حمایت قاطع از عملکرد وزارت راه‌و‌شهرسازی و شخص وزیر در این برهه از زمان است. 

‌این استیضاح، واقعا سیاسی است
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: با بررسی‌هایی که فراکسیون امید انجام داده است، واقعا این استیضاح، سیاسی و در جهت تخریب دولت است. بنابراین فراکسیون امید از دولت حمایت می‌کند و با استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی مخالف است. وی افزود: چهره مجلس با این اقدامات که از سوی عده‌ای خاص طراحی شده است، خراب نمی‌شود و اقدام استیضاح‌کنندگان ضربه به قوه مقننه است. به‌ویژه آنکه، این اقدامات زمانی ‌که در ماه‌های پایانی دولت یازدهم به سر می‌بریم به صلاح نظام جمهوری اسلامی ایران نیست. بادامچی تصریح کرد: فراکسیون امید به این جمع‌بندی رسیده است که استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی اقدامی سیاسی و برای مخدوش‌کردن چهره دولت و تخریب دولت است و از آنجا که این احتمال می‌رود برای سایر وزرای دولت یازدهم نیز چنین مشکلی که استیضاح است پیش بیاید، به همین دلیل قاطعانه در مقابل آن می‌ایستیم، زیرا تشخیص ما این است که این اقدام در جهت تخریب دولت است. 

استیضاح وزیر   را به مصلحت نمی‌دانم
سخنگوی کمیسیون انرژی هم در گفت‌وگو با «شرق» با تأکید بر آنکه استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی را با توجه به عملکرد شخص وزیر مناسب نمی‌داند، گفت: مسکن مهر نیز طرح و حرکتی شتاب‌زده بود که در دولت دهم آغاز شد و بیش از آنکه براساس نظرات کارشناسی و تخصصی باشد حرکتی برخاسته از احساسات بود و این واقعیتی است که بخش عمده‌ای از مشکلات مسکن مهر به دولت قبل مرتبط است اما در دولت یازدهم بخش عمده‌ای از‌ آنها تکمیل شد.  اسدالله قره‌خانی‌آلوستانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، درباره طرح استیضاح وزیر راه‌و‌شهرسازی با تأکید بر عملکرد مثبت وزارت راه‌و‌شهرسازی در حوزه‌های مختلف تحت ‌مسئولیت وزارتخانه گفت: استیضاح وزیر راه‌و‌شهرسازی را با توجه به عملکرد خوبی که وزارت راه‌و‌شهرسازی در دولت یازدهم داشته است، نه به مصلحت مردم و نه به مصلحت مجلس می‌دانم و در این شرایط زمانی اصلا طرح چنین موضوعاتی به صلاح نیست و باید مجلس بر کارهای مهم‌تری متمرکز شود.  

این نماینده مجلس تصریح کرد: در پروژه‌های بزرگ مثل آزادراه تهران- شمال در گذشته، فعالیت‌ها کند بود اما درحال‌حاضر شاهد هستیم در ساخت این آزادراه سه شیفت فعالیت انجام می‌شود که این نشان‌دهنده این است که وزارتخانه، استراتژی خوبی را از فعالیت‌ها تعریف کرده و اولویت‌بندی‌ها نیز مناسب هستند. چنین اولویت‌بندی‌اي ناظر بر رضایت‌مندی مردم، ایجاد رفاه و صرفه‌جویی در سوخت و وقت مردم و جلوگیری از واردشدن آسیب‌های روحی- روانی به شهروندان است. 

‌ضعف دیگران را به حساب وزیر راه‌وشهرسازی می‌گذارند
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به اینکه ورود هواپیماهای ایمن، آغازی برای رشد صنعت هوانوردی در کشور است، گفت: استیضاح‌کنندگان ضعف دیگران را به حساب وزیر راه‌وشهرسازی می‌گذارند درحالی‌که ساخت مسکن مهر، با وجود مشکلات فراوان در وزارت آقای آخوندی رشد چشمگیری داشته است. ‌ 

ورود هواپیماها کمر تحریم را شکسته است
عزت‌الله یوسفیان‌ملا، عضو فراکسیون امید، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات و از نمایندگان اصولگرای مجلس دهم نیز از مخالفان استیضاح وزیر است. او به «شرق» گفت: ورود یک فروند هواپیمای ایرباس به ایران که دومین فروند آن نيز در هفته‌های آتی به کشور می‌آید، از نکات حائز اهمیت عملکرد درخور توجه و تأثیرگذار این دوره از وزارتخانه است.  یوسفیان‌ملا ادامه داد: ورود هواپیماهای ایمن آغازی برای رشد صنعت هوانوردی ایران است. آمدن هواپیماهای ایمن، منفعتی است که هم دولت و هم شهروندان ایرانی از آن منتفع خواهند شد. دوستدارانِ ایرانی آباد، از انعقاد قراردادهای هوایی خرسند شدند و معتقدند ورود هواپیماها کمر تحریم را شکسته است. ‌

استیضاح‌کنندگان بدانند فردایی و قیامتی هست
این نماینده مجلس همچنین گفت: عباس آخوندی هواپیماهایی را که قرار بود با ٥٥‌میلیارد دلار خریداری شود، با ٤٨‌میلیارد دلار خریداری کرد و از بویینگ و ایرباس هم کتبا نامه گرفت تا در تحویل هواپیماهای باقی‌مانده، مباحث دلالی به‌هیچ‌عنوان رخ ندهد.  به گفته او، امضاکنندگان استیضاح توجه کنند که خدایی، فردایی و قیامتی هست که باید در قبال سؤالات بی‌اساس پاسخ‌گو باشند. آنها وقتی نتوانستند از شخص وزیر، ضعفی را پیدا کنند، ضعف دیگران را به حساب وزیر راه‌وشهرسازی دولت یازدهم نوشتند که مثال بارز آنها مسکن مهر است. 

آخوندی هیچ‌گاه به‌دنبال کارهای پوپولیستی نرفت
همچنین کورش کرم‌پورحقیقی، نماینده مردم استان فارس، گفت: عباس آخوندی در وزارت راه‌وشهرسازی هیچ‌گاه به‌دنبال کارهای پوپولیستی نرفته و با آب‌نبات اقدام به شیرین‌کردن کام مردم نکرده، بلکه با عمل خود، شیرینی بر لبان ملت آورده است. او تأکید مي‌كند: آن‌دسته از نمایندگانی که بدون توجه به جلسه کمیسیون و صحبت‌های وزیر راه‌وشهرسازی، جلسه را ترک کردند، در واقع به شعور نمایندگان اهانت کردند. 

مهرداد بائوج‌لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز با بیان اینکه «نمایندگان باید صلاح مردم را مد نظر قرار دهند»، گفته: «خیر و صلاح مردم در استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی نیست و سپردن این وزارتخانه به دست سرپرست به‌منزله بی‌هویت‌کردن وزارتخانه و آسیب‌زدن به کار مردم خواهد بود. استیضاح آخوندی به‌منزله واردشدن آسیب جدی به کارهای در دست اقدام و زمین‌ماندن پروژه‌هاست». به باور او، به‌طورقطع روز یکشنبه هم مجلس به این نکات توجه خواهد کرد. از طرفی فضای مجلس مخالف استیضاح و متقاضیان استیضاح در اقلیت هستند. 

‌امضایم را برای استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی پس گرفتم
کمال دهقانی‌فیروزآبادی، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز با بیان اینکه برکناری آقای آخوندی در این شرایط به صلاح نیست و امضای خود را برای استیضاح وزیر راه پس گرفته‌ام، به ایلنا گفته: همان‌طورکه مجلس دهم به سه وزیر پیشنهادی رأی اعتماد داد، باید با همان منطق با اسیتضاح وزرا رفتار کند. به گزارش «شرق»، جلسه استیضاح عباس آخوندی یکشنبه این هفته در صحن علنی مجلس برگزار خواهد شد. برخورد دو قطار در سمنان و مرگ جمعی از شهروندان، مسکن مهر، حزب‌سازی به‌جای کار در وزارتخانه و مواردی از این قبیل از جمله محورهایی است که وزیر راه، مسکن و شهرسازی را یک بار دیگر به صحن علنی مجلس کشانده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :