اجرایی شدن 90 درصد وعده ها و تفاهم نامه های مصوب شده در سفر رئیس جمهوری به سیستان وبلوچستان، ترسیم آینده روشن در مسیر توسعه پایدار این استان است.
کد خبر: ۳۵۸۹۵۶
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۵ 11 January 2017


به گزارش ایرنا دکتر روحانی رئیس جمهوری در سه سال گذشته با عنایت ویژه به استان محروم سیستان وبلوچستان 90 درصد وعده ها و تفاهم نامه هایی را که در سفر به این استان مورد تاکید قرار داده بود، محقق کرد.
سیستان و بلوچستان تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در محرومیت های بسیاری بسر می برد و از داشتن امکانات مناسب در بخش های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و غیره بی نصیب بود تا این که با پیروزی انقلاب اسلامی به سبب توجه ویژه مسئولان نظام به ویژه حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب حرکت برای محرومیت زدایی آغاز شد اما محرومیت ها آنقدر گسترده بود که تلاش های بیش از 30 ساله نتوانست آن را در ردیف استان های برخوردار قرار دهد.

*** رویکرد دولت تدبیر و امید به ویژه شخص رئیس جمهوری فروردین سال 93 در سفر به سیستان و بلوچستان مبتنی بر باز تعریف نقش و جایگاه استان در تقسیم کار ملی و ارتقای نقش این منطقه راهبردی کشور در همکاری های منطقه ای و بین المللی با توجه به دسترسی استان به آبهای آزاد بخصوص در حوزه تجارت، بازرگانی و ترانزیت کالا بوده است.
چند هدف از جمله «تقویت مناسبات اقتصادی فراملی کشور با بهره گیری از موقعیت جغرافیایی، سیاسی و اقتصادی استان، تقویت پیوند و تعامل ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان با سطح ملی، بکارگیری قابلیت ها و استعدادهای موجود و ایجاد مزیت های جدید در استان به منظور ارتقای نقش و سهم استان در اقتصاد ملی و اصلاح ساختارها و تقویت بخش رسمی اقتصاد استان» در نگاه دولت به سیستان و بلوچستان نهفته است.
پروژه ها و طرح های مختلفی برای سیستان و بلوچستان در این سفر تعریف شد که به نوعی بتوانند از یک سو منویات رهبر معظم انقلاب را در ارتباط با توسعه جنوب شرق مد نظر قرار دهد و از سوی دیگر برنامه های دولت تدبیر و امید را کارشناسانه به پیش برد.
به گفته کارشناسان دولت یازدهم با وجود تمامی محدودیت ها اعم از تحریم ها، کاهش درآمدهای دولت به دلیل کاهش قابل ملاحظه قیمت جهانی نفت، با نگاه ویژه به مناطق کمتر توسعه یافته به ویژه استان سیستان و بلوچستان در این مدت کوتاه موفق شد چرخه اقتصادی و زیرساخت های استان را به گونه ای غیر قابل تصور و باور فعال کند.
روی کار آمدن دولت یازدهم و توجه ویژه دولتمردان به مزیت ها و توانمندی های بالقوه سیستان و بلوچستان و اجرایی کردن طرح های مختلف ضمن افزایش امید به زندگی، سبب پویایی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی استان شده است.
در سفر رئیس جمهوری به سیستان و بلوچستان در مجموع 77 وعده و تفاهم نامه شامل ( 23 وعده و 54 تفاهم نامه ) به تصویب رسید که به گفته کارشناسان این حوزه حدود 70 درصد وعده ها و 98،5 درصد تفاهم نامه ها محقق شده که مجموع تحقق هر دو آنها 90 درصد است.
*** مهمترین این مصوبات شامل موارد زیر است:
تکمیل خط لوله گاز از ایرانشهر به زاهدان، مهار و تثبیت شن های روان، توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، فعال شدن بازارچه های مرزی استان، تکمیل جاده چابهار - کنارک - جاسک - بندرعباس که با تغییر(بزرگراه چابهار-شلمچه)، آبرسانی به شهرهای چابهار و کنارک، انتقال آب با لوله به 46 هزار هکتار از اراضی دشت سیستان، اجرای آبیاری تحت فشار برای 100 هزار هکتار، تکمیل راه آهن چابهار-زاهدان، ساخت مجتمع فولاد و پتروشیمی در چابهار، آغاز اکتشاف معادن توسط هشت گروه در سطح استان، ساخت 2 نیروگاه 100 مگاواتی در زابل توسط بخش خصوصی و اختصاص تسهیلات برای استان با شرایط ویژه از صندوق توسعه ملی از جمله برخی از مصوبات این سفر بود.
همچنین ساخت بزرگراه های ایرانشهر - بمپور، بم - زاهدان - میرجاوه، باند دوم زاهدان - بیرجند، بزرگراه زاهدان - زابل و بزرگراه زابل - دوست محمد، بهسازی راه اصلی زابل - نهبندان و راه زابل - میلک، ساخت بیمارستان سراوان، کمک به ساخت یا تکمیل پروژه های در دست اجرای هامون، سیب و سوران، قصرقند، مهرستان، دلگان و نیمروز، ساخت خط دوم انتقال آب به زاهدان، آبرسانی به شهر زابل و شهرهای مسیر، آبرسانی به شهر خاش، تکمیل طرح مجتمع آبرسانی از محل طرح تکمیل مجتمع های آبرسانی اولویت دار روستایی، ساخت و توسعه و اصلاح شبکه توزیع آب آشامیدنی زاهدان از محل ماده 10 قانون تنظیم مقررات مالی دولت و ماده 12 قانون مدیریت بحران از دیگر طرح های مصوب در سفر رئیس جمهوری است.
ساخت، توسعه و اصلاح شبکه توزیع آب آشامیدنی زابل، تامین آب شهری ایرانشهر، چابهار، خاش، دلگان، زهک، سراوان، سرباز، سیب و سوران، فنوج، قصرقند، کنارک، میرجاوه، مهرستان، نیکشهر، نیمروز، هامون و هیرمند، ساختمان شبکه آبیاری و زهکشی زیردان، ساختمان سدچاه نیمه و شبکه آبیاری و زهکشی، ساختمان سد ماشکید و سد شهری کور و شبکه آبیاری و زهکشی، ساماندهی و لایروبی رودخانه سیستان، کمک به تسریع در تکمیل سد کهیر، آبرسانی به شهرهای سوران، مهرستان و هیدوچ از سد ماشکید علیا، لایروبی و اجرای پروژه های کوچک تامین آب شهرستان های ایرانشهر، خاش، دلگان، زابل، زاهدان، سراوان، سرباز، سیب و سوران، فنوج، قصرقند، میرجاوه، کنارک، مهرستان، نیکشهر، هامون، هیرمند، نیمروز و زهک از طرح های دیگر به حساب می آید.
لایروبی انهار سیستان، جلوگیری از زوال تدریجی باغات پسته و لیمو و اصلاح باغات موجود در شهرستانهای خاش و زاهدان، حفر و تجهیز چاهک های زابل، تکمیل و بازسازی دایک حفاظتی مجتمع پرورش میگو گواتر، ترمیم و بازسازی استخرهای چند منظوره پرورش ماهی در منطقه شیلات سیستان، انتقال آب کشاورزی از 10 حلقه چاه منطقه سردگال به زمین های منطقه بمپور، انتقال پساب تصفیه خانه برای تامین آب مجتمع گلخانه ای سیاد، بازسازی سازه های هیرولیکلی شبکه کانال های اصلی شیردل و گلمیر، ساخت سیل بند مورتان، بند انگوری، بندان و بند پشامک، ساخت یا تکمیل پروژه های در دست اجرای هیرمند و تکمیل خط انتقال آب از چاه نیمه به شهر سوخته و شهر رامشار نیز از جمله این طرح هاست.
تامین آب آشامیدنی روستایی و عشایری تمام شهرستان های استان، تجهیز مرکز بهداشتی درمانی شبانه روزی 10 تختخوابی گلمورتی و بیمارستان 30 تختخوابی راسک، تکمیل ساختمان بیمارستان سوختگی علی ابن ابیطالب(ع) زاهدان، تجهیز بیمارستان 48 تختی زهک، بیمارستان 64 تختخوابی نیکشهر، مرکز بهداشتی درمانی شبانه روزی 10 تختخوابی مهرستان و بیمارستان دوست محمد، تخصیص 100درصد مسکن متخصصان پزشکی استان و ساخت بیمارستان 35 تختی میرجاوه از دیگر طرح های مصوب است.
سرسراهای ورزشی چابهار، ایرانشهر، گوهرکوه خاش، چاهوک مهرستان، کرباسک زابل، زاهدان، امیرنظام زهک، ده خمر هیرمند، ناهوک سراوان، دشتوک سراوان، بان سنت کنارک، پیپ نیکشهر و حسن خون زهک، طرح پرورش میگو، بهسازی بنادر، ساخت بنادر صیادی، مرکز جدید صدا و سیما، مطالعه و ساخت مرکز فرهنگی دفاع مقدس در زاهدان و تجهیز ناوگان خدماتی تمام شهرداری های استان به خودروی حمل زباله، آتش نشانی و آمبولانس از جمله برخی دیگر از مصوبات بوده است.
ساخت سیل بند حفاظتی شهر اسپکه، بمپور، نصرت آباد، هیدوچ، سوران و مهرستان، هدایت آبهای سطحی مسیل حاشیه شهر زاهدان و آبهای شهر چابهار، تکمیل سایت مدیریت بحران شهرستان زاهدان، تکمیل و تجهیز انبارهای هلال احمر، تکمیل دیوار حفاظتی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار و بازسازی تاسیسات منابع آب یادمان شهدای تاسوکی از دیگر مصوبات است.

*** دبیرستاد پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهوری در سیستان و بلوچستان گفت: در سفر فروردین 93 رئیس جمهوری به استان در مجموع 77 عنوان وعده و تفاهم نامه به تصویب رسید که بیشتر وعده های مهم ریاست جمهور از پیشرفت فیزیکی قابل قبولی برخوردار هستند و در دهه مبارک فجر امسال نیز تعدادی از آنها به بهره برداری می رسد.
ماندانا زنگنه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: اجرایی شدن طرح ها به معنی اتمام عملیات ساخت آنها نیست بلکه به این معنی است که از سال 1393 تاکنون عملیات ساخت 90 درصد مصوبات سفر رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان آغاز شده و با پیشرفت های مختلف فیزیکی در حال انجام است.
وی ادامه داد: خط انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان، افتتاح چند مرحله از طرح عظیم انتقال آب با لوله به مزارع کشاورزی دشت سیستان، راه اندازی مرحله نخست طرح توسعه اسکله شهید بهشتی چابهار و کارخانه مس و دهها پروژه بزرگ و کوچک دیگر از جمله این طرح ها هستند.
وی تصریح کرد: پیگیری ها و گزارشهای ارسالی استان به معاونت اجرایی نهاد ریاست جمهوری در چند ماه اخیر سبب شده که سیستان و بلوچستان به عنوان پایلوت برای بررسی وعده ها و تفاهمنامه های سفر رئیس جمهور انتخاب شود و دکتر شریعتمداری به زودی به استان سفر می کند تا از نزدیک همه این طرح ها را مورد بازدید و بررسی قرار دهد.
وی با اشاره به طرح های مهم در دست اجرا در سیستان و بلوچستان گفت: طرح آبرسانی با لوله در گستره 46 هزار هکتار در دشت سیستان یکی از وعده های مهم رئیس جمهور در سفر به استان بود که با اعتباری حدود 20 هزار میلیارد ریال در راستای دستور رهبر معظم انقلاب مصوب شد.
وی ادامه داد: تاکنون بیش از چهار هزار و 300 میلیارد ریال در آن تعهد و کار صورت گرفته و سه هزار و 300 میلیارد ریال به پیمانکاران طرح پرداخت شده است.
وی تاکید کرد: اعتبار این طرح به تنهایی بیش از پنج برابر کل اعتبارات مصوب تملک دارایی سالجاری استان است و شاید غیر قابل باور باشد که اعتبارات مصوب این طرح به تنهایی بیش از کل اعتبارات عمرانی منطقه سیستان واقع در شمال استان شامل پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز در قبل و بعد از انقلاب است.
وی گازرسانی به شهرها و مرکز استان را وعده دیگر رئیس جمهور در سفر به استان ذکر کرد و افزود: این طرح با اعتبار بیش از هفت هزار میلیارد ریال با پیشرفت فیزیکی قابل قبول در حال اجراست.
وی با اشاره به اجرای طرح های عظیم پتروشیمی در حوزه سواحل مکران به عنوان وعده دیگر رئیس جمهور گفت: این طرح عظیم و راهبردی در دولت یازدهم مصوب و عملیاتی شد و چابهار را به عنوان قطب جدید پتروشیمی ایران با میزبانی 21 مجتمع پتروشیمی معرفی کرد.
وی افزود: اعتبار مصوب اولیه این طرح 18 میلیارد دلار است که به تنهایی بیش از 10 برابر کل اعتبارات عمرانی استان قبل و بعد از انقلاب می شود و اعتباراتی که تاکنون در این طرح عظیم هزینه شده معادل کل سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش صنعت حوزه مکران (شهرستان های چابهار و کنارک) است.
دبیر ستاد پیگیری مصوبات سفر ریاست جمهوری در سیستان و بلوچستان با اشاره به ساخت کارخانه فولاد سازی در چابهار به عنوان یکی از وعده های دولت گفت: این طرح در دولت های گذشته مصوبه دولت را داشته اما در سه سال گذشته اجرایی شده است.
وی افزود: این طرح امروز با وجود پیشرفت فیزیکی قابل قبول و افزایش میزان تولید سالانه آن و مشارکت چندین سرمایه گذار داخلی و خارجی (شرکت posco کره جنوبی) با اعتباری بالغ بر 1،6 میلیارد دلار در حال اجراست که بعد از مجتمع های پتروشیمی بزرگترین پروژه صنعتی و اقتصادی تاریخ سیستان و بلوچستان به شمار می رود.
زنگنه توسعه سواحل مکران را یکی دیگر از تفاهمنامه های مهم مصوب شده در سفر رئیس جمهوری به استان ذکر کرد و افزود: در دولت یازدهم با نگاه ویژه رئیس جمهور به بیانات رهبر معظم انقلاب اقدامات بسیار خوب و قابل ملاحظه ای در این خصوص صورت گرفته از جمله در اختیار قرار گرفتن اعتبارات در بخش کمک های فنی و اعتباری به پروژه های صنعتی که در کنارک و چابهار توسط سرمایه گذاران در حال ساخت است.
وی گفت: پرداخت تسهیلات کمک فنی و اعتباری برای ایجاد و توسعه مجتمع های تولیدی صادرات گرا در سواحل مکران برای نخستین بار به بخش خصوصی سیستان و بلوچستان تخصیص یافت که بابت این مهم در 2 سال پیش رو حدود هزار میلیارد ریال به صورت بلاعوض به طرح های معرفی شده استان پرداخت می شود و این ردیف تا پایان برنامه ششم 6 هزار میلیارد ریال خواهد بود.
وی ادامه داد: طرح های معرفی شده استان تاکنون پنج هزار میلیارد ریال در قالب 30 طرح است.
وی گفت: تسریع در اجرای طرح توسعه بندر چابهار با اعتبار 30 هزار میلیارد ریال، اجرای خط راه آهن چابهار - زاهدان - سرخس با اعتباری 41 هزار و 230 میلیارد ریال، مطالعه و ساخت دهها سد در سطح استان، تسریع در ساخت بزرگراه ها و جاده های دسترسی و ترانزیتی استان، تکمیل و افتتاح کارخانه کنستانتره مس در دهه فجر امسال با اعتباری بیش از هزار میلیارد ریال، ایجاد و تخصیص ردیف مستقل 6 هزار میلیارد ریالی برای مدرسه سازی در سیستان و بلوچستان و عملیاتی شدن بیمه سلامت در سطح استان به عنوان برگ زرین دیگری در دولت تدبیر و امید است.
وی همچنین تفاهم نامه حوادث غیر مترقبه ماده 10 و 12 با 100 طرح با اعتبار هزار و 626 میلیارد ریال و تحرک بخشی به اقتصاد استان با 6 طرح و اعتبار 137 میلیارد ریال را از جمله تفاهم نامه های سفر رئیس جمهور به استان ذکر کرد که هر دوی آنها پیشرفت 100 درصدی در عملیات اجرایی و تخصیص اعتبار داشتند.
مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان با اشاره به اقدامات اقتصادی در استان گفت: 6 نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت 2 هزار و 700 مگاوات در سطح استان در حال اجراست.
زنگنه اظهار داشت: از مجموعه 6 نیروگاه در دست ساخت سه نیروگاه دولتی است که در چابهار با ظرفیت 160 مگاوات وابسته به بنیاد مستضعفان، ایرانشهر با ظرفیت 160 مگاوات و زاهدان با ظرفیت 500 مگاوات وابسته به شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی ایران در حال انجام است.
وی ادامه داد: همچنین سه نیروگاه خصوصی در زاهدان شامل یونیت اینترنشنال با ظرفیت 88 مگاوات، پارسیان با ظرفیت 500 مگاوات و آلا افق توس با ظرفیت 500 مگاوات است.
وی با اشاره به ظرفیت های انرژی های نو در سیستان و بلوچستان گفت: این استان به عنوان پهناورترین استان کشور با برخورداری از انواع انرژی های نو و تجدید پذیر مانند انرژی بادی و خورشیدی و غیره به گنجینه ای با ارزش تبدیل شده که سرمایه گذاران می توانند با برخورداری از مزیت های فراوان این نوع انرژی زمینه را برای تولید برق فراهم کنند.
زنگنه ادامه داد: به گزارش واصله از سازمان انرژی های نو ایران (سانا) 31 طرح نیروگاهی در حوزه انرژی های نو ( 20 طرح بادی و 11 طرح خورشیدی ) در سیستان و بلوچستان موافقت اصولی کسب کردند که از این تعداد پنج طرح موفق به عقد قرارداد خرید تضمینی برق با توانیر شده اند و زمین محل اجرای طرح نیز به آنها واگذار شده است.
وی با بیان اینکه بقیه طرح ها در حوزه انرژی های نو در مرحله واگذاری زمین و اخذ مجوزهای لازم هستند گفت: تاکنون چندین کشور خارجی از جمله کره جنوبی، ایتالیا، امارات، آلمان و چین در حوزه انرژی های نو به استان ورود پیدا کرده اند.
وی گفت: همچنین طرح ساخت نیروگاههای خانگی برق خورشیدی با ظرفیت پنج کیلو وات در ساعت و خرید تضمینی آن در استان تصویب و تفاهمنامه آن امضا شده است.
وی ادامه داد: این تفاهمنامه از سوی دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری و دفتر امور روستایی استانداری سیستان و بلوچستان، شرکت توزیع برق منطقه ای، صندوق کار آفرینی امید و پست بانک استان تصویب و امضا شد.
وی افزود: بر اساس این تفاهم نامه هزار و 500 واحد نیروگاه خانگی برق خورشیدی با ظرفیت تولید پنج کیلو وات در ساعت و خرید تضمینی آن توسط شرکت توزیع برق منطقه ای (نماینده وزارت نیرو) در روستاهای هدف استان برای خانوارهای زیرپوشش کمیته امداد و سایر خانوارهای روستایی ساخته می شود.
وی تاکید کرد: وزارت نیرو بر اساس تفاهم نامه در مدت 20 سال برق تولید شده را به صورت تضمینی خریداری می کند که این موضوع می تواند هم به کاهش بار شبکه برق کمک کند و هم منبع درآمدی برای روستاییان در راستای اشتغال و خود کفایی مالی باشد.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان با توجه به موقعیت ژئوپلتیک خاص خود در تمامی زمینه ها به ویژه انرژی های تجدید پذیر توانمندی و ظرفیت های بسیار ایده آلی دارد که قرار گرفتن در مسیر بادهای پر قدرت سیستان و انرژی تابشی خورشید با بیش از 6 کیلووات ساعت بر مترمربع در روز، گوشه ای از سرازیر شدن نعمت های خدادادی بر این سرزمین است که با بهره گیری از آنها می توان بهترین شرایط را در منطقه به وجود آورد.
مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان با اشاره به اقدامات ستاد تسهیل استان گفت: این ستاد با برگزاری 40 نشست موفق به پرداخت بیش از 700 میلیارد ریال به واحدهای استان و اشتغال زایی برای هزار و 500 نفر شد.
زنگنه افزود: در این راستا تا کنون بیش از 20 واحد تولیدی راکد سیستان و بلوچستان فعال شده، 24 واحد ارتقای ظرفیت یافته و 85 واحد نیز به بهره برداری رسیده است.
وی با اشاره به اهمیت سرمایه گذاری خارجی در استان گفت: 2 سند توسعه روابط با کشورهای عمان و افغانستان تدوین و فرصت های سرمایه گذاری مشترک استخراج شده است.
وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه ایران با محوریت سیستان و بلوچستان در ماه جاری در قندهار افغانستان گفت: انعقاد 21 قرارداد و 19 مورد اعطای نمایندگی از جمله دستاوردهای این نمایشگاه بود.
مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان افزود: همچنین مقرر شده نمایشگاه دیگری از دستاوردهای استان، اسفند امسال در کراچی پاکستان برگزار شود.
وی با اشاره به قابلیت های معدنی سیستان و بلوچستان گفت: کشور چین در چند روز آینده در 2 طرح معدنی در منطقه سیستان (متشکل از پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز)سرمایه گذاری می کند که علاوه بر انتقال فناوری، فرصت های خوبی را برای اشتغال و بهبود فضای کسب و کار در منطقه در پی دارد.
استاندار سیستان و بلوچستان در دیدار اخیرش با رئیس جمهوری گفت: این استان با عنایت رهبر معظم انقلاب و توجه دولت یازدهم با وجود مشکلات فراوان اقتصادی کشور، در مسیر توسعه پایدار قرار گرفته و رئیس جمهوری نیز به تمام درخواست های ما پاسخ مثبت داده است.
علی اوسط هاشمی اظهار داشت: دولت تدبیر و امید در بیش از سه سال گذشته با عملیاتی کردن پروژه های خط انتقال گاز به طول هزار و 544 کیلومتر، راه آهن با هزار و 500 کیلومتر، طرح 146 هزار هکتاری آبیاری نوین زمین های کشاورزی استان و توسعه بندر چابهار، این استان را در زمینه زیرساخت های اقتصادی در مسیر توسعه قرار داده است.
وی ادامه داد: در حالی که سال 94 بدترین سال مالی برای کشور بود این استان تبدیل به کارگاه عمرانی برای ساخت طرح های زیربنایی در مسیر توسعه و پیشرفت شد.
هاشمی اظهار داشت: دولت تدبیر و امید در سخت ترین شرایط اقتصادی طرح های بسیار بزرگی را در این استان به جریان انداخت و استان را به کارگاه عمرانی تبدیل کرد.
نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت با همتی بلند در سه سال سخت توانسته شاخص های سلامت در استان محروم سیستان و بلوچستان را ارتقا دهد.
محمدنعیم امینی فرد اظهار داشت: دولت تدبیر و امید با اراده ای قوی روی کار آمد و با محور قرار دادن خدمت به مردم توانست امید را به مردم هدیه دهد و وعده های خود را محقق سازد.
وی افزود: تقویت حوزه سلامت در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت صورت گرفت و در سیستان و بلوچستان خدمات چشمگیری را در مساله بهداشت و درمان شاهد بوده ایم.
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از خدمات و نگاه دولت به حوزه سلامت سیستان و بلوچستان قدردانی می کنیم.
نماینده مردم خاش، میرجاوه، کورین و نصرت آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: خدمات ارزنده دولت در حوزه سلامت بسیار چشمگیر و شایسته تجلیل است.
علی کرد افزود: مردم خاش و منطقه سیستان و بلوچستان قدردان تلاش های دولتمردان هستند زیرا مسئولان خدمتگزار در دولت با مجاهدت، سخت کوشی و دلسوزی برای مردم مرزدار و ولایتمدار این استان سنگ تمام گذاشته اند.
وی اظهار داشت: دولت برای رفع محرومیت ها و ارائه خدمات شایسته به مردم اقدامات خوبی انجام داده است.

سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود 187 هزار و 502 کیلومترمربع (معادل 5/11 درصد مساحت کشور) و بیش از 2 میلیون و 800 هزار نفر جمعیت یکی از پهناورترین استان های کشور محسوب می شود.
این استان از 2 حوزه سیستان در شمال استان شامل شهرستان های زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز و بلوچستان در جنوب با شهرستان های خاش، ایرانشهر، سراوان، سیب و سوران، مهرستان، دلگان، فنوج، قصرقند، نیکشهر، سرباز، کنارک و چابهار تشکیل شده است.
شهرستان های زاهدان و میرجاوه نیز در مرکز این استان واقع شده اند.
این استان با داشتن 19 شهرستان و حدود 9 هزار روستا و آبادی که 6 هزار و 500 روستای آن دارای سکنه هستند از شمال به خراسان جنوبی از جنوب به دریای عمان از شرق به کشور افغانستان و پاکستان و از غرب به استان های کرمان و هرمزگان محدود شده است.
سکونت اقوام مختلف بلوچ، سیستانی، کرد، لر و سایر اقوام با مذاهب شیعه و سنی در این استان و زندگی مسالمت آمیز و بدون دغدغه در کنار یکدیگر آن هم با وحدت و انسجام مثال زدنی، سیستان و بلوچستان را به الگویی از وحدت تبدیل کرده است.
وجود بیش از 1100 کیلومتر مرز خاکی با افغانستان و پاکستان و 310 کیلومتر مرز دریایی در سواحل دریای عمان این استان را در موقعیت بسیار حساس و مهمی قرار داده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار