تابناک مرکزی: آیت اله اراکی با اشاره به شخصیت علمی وسیاسی حضرت آیت الله بروجردی، برپایی کنگره ای در شأن این عالم جلیل القدر را ضروری خواند.
کد خبر: ۳۵۷۸۴۶
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۱ 09 January 2017

به گزارش تابناک مرکزی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله اراکی، ایشان در دیدار با رییس و اعضای هیأت مدیره انجمن اصول فقه حوزه با توجه به برگزاری نخستین کنگره نکوداشت حضرت آیت الله بروجردی از سوی انجمن اصول فقه حوزه در اسفندماه، این فعالیت را کار ارزشمندی خواند و اظهار داشت: یکی از تجربه های بزرگ ما در سال 73 برگزاری نخستین کنگره شیخ انصاری بود که در همان روزها بزرگان به ما سفارش می کردند شما در برگزاری این کنگره عجله نکنید، بلکه بگذارید کیفیت کار بالا برود.

چرا کنگره شیخ اعظم ماندگار شد؟

نماینده مردم استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه کارهای مقدماتی کنگره حضرت آیت الله بروجردی سال 68 شروع شد، عنوان داشت: در واقع ما برای این همایش پنج سال وقت گذاشتیم؛ یکی از کارهای مقدماتی ما این بود که همه محورهای کنگره را به یک کمیسیون تبدیل کردیم که بزرگان و علمای حوزه حضور پیدا می کردند و در هر جلسه یک مقاله به صورت کامل خوانده  و نقد می شد.

وی ادامه داد: جمع سنگینی از علمای بزرگ و طلاب حوزه در نشست های مختلف ما شرکت می کردند و در نهایت کنگره شیخ انصاری خیلی مفید از کار در آمد و بسیاری از محققان امروز آغاز کار علمی شان از همین نشست های آن روز بود و به همین جهت در مورد حضرت آیت الله بروجردی خوب است کار این چنینی صورت بپذیرد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه حضرت آیت الله بروجردی تألیفاتی دارند که جمع آوری نشده است، تمرکز برای تکمیل آثار و تقریرات درس ایشان را ضروری خواند و یادآور شد: این مسأله در مورد بزرگان دیگری نیز صادق است همچنانکه بنده روزی به فرزند آیت الله خویی گفتم پدر شما مرجع بزرگی بود ولی دوره ای از آثار ایشان در دست نیست که خوب است در این زمینه کار شود.

ضرورت چاپ و عرضه مناسب کتاب و آثار

وی با اشاره به چاپ و عرضه کتاب به عنوان یکی از اصلی ترین مسائل در ترویج اندیشه خاطرنشان کرد: همین کتاب «السنة النبویة» که اخیرا به صورت کامل چاپ کردیم در ابتدا به صورت متفرق پخش می شد که اصلا اثری در جامعه نداشت به همین جهت بعد از تکمیل کار، کتاب را در لبنان چاپ کردیم و بعد از آن بود که این اثر در همه جهان دیده شد به همین دلیل چاپ و عرضه خوب نیز کاری بسیار ارزشمند است تا برای اهل پژوهش و تحقیق هم کارایی داشته باشد.

استاد درس خارج حوزه علمیه تصریح کرد: بنده پیشنهاد می دهم شما این همایش را یک سال عقب بیاندازید و کمیته ای برای بهتر برگزار شدن کنگره تشکیل بدهید و ما نیز به لحاظ تقریب می توانیم روی این کنگره سرمایه گذاری کنیم چون واقعا ارزش کار را دارد ولی اگر یک بار هرچند به صورت ناقص برگزار شود دیگر کسی به دنبال این کار نمی رود.

تقریرات پراکنده آیت الله بروجردی جمع آوری شود

وی با تأکید بر اینکه باید شخصیت حضرت آیت الله بروجردی در جهان اسلام معرفی و آثار و تقریرات پراکنده ایشان جمع آوری شود، عنوان داشت: ایشان در حوزه های مختلف علمی اعم از فقه، اصول و رجال آثار خوبی دارد و مهم تر از آن سخنان اجتماعی و سیاسی ایشان است که باید مورد تحلیل قرار بگیرد و به عقیده من می شود در این زمینه دو سه کتاب به دست آورد.

حضرت آیت الله اراکی افزود: ایشان  در یکی از حساس ترین دوره های تاریخی رهبری مرجعیتی ایران را برعهده گرفت و اصلا حوزه قم مدیون ایشان است، بنابراین لازم است زندگانی، آثار علمی و به طور کلی شخصیت ایشان خوب تحلیل شود، چراکه در تاریخ مدون ایران نیز جایگاهی برای ایشان بیان نشده است و این به نوعی کم لطفی در حق ایشان است، در حالی که می دانیم ایشان در تاریخ ایران نقش بنیادین داشت.

ایشان با بیان اینکه مجمع تقریب مذاهب اسلامی می تواند به صورت نرم افزاری و سخت افزاری کمک های شایانی برای پرمحتواتر و اثر گذارتر شدن کار انجام دهد، تأکید کرد: اگر به فکر کار علمی بزرگی باشیم، در این راستا کل حوزه علمیه درگیر می شود و شما ببینید هنوز کنگره شیخ اعظم انصاری که 23 سال پیش برگزار شده هنوز اثر گذار است و کتاب های این کنگره در بین طلاب دست به دست می شود.

ضرورت تشکیل ستاد مشترکی از انجمن اصول و مجمع تقریب مذاهب

عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان تأکید کرد: هدف من این است که کار با کیفیت بهتری ارائه شود . برای دستیابی به این منظور بنده پیشنهاد می دهم ستاد مشترکی از انجمن اصول و مجمع تقریب مذاهب تشکیل شود تا برنامه ریزی خوبی برای رسیدن به مقصد داشته باشند.

شایان ذکر است، در پایان این دیدار قرار بر این شد که کنفرانس مقدماتی نکوداشت حضرت آیت الله اراکی در اسفندماه سال جاری برگزار شود و کار برای برگزاری کنگره علمی بزرگ دیگری در سال های آینده با همکاری مراکز علمی حوزوی آغاز شود.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار