فاصله از حرف تا عمل در حمایت از صنعت
تابناک مرکزی: کارگران شرکت هپکو اراک در اعتراض به مشکلات پیشروی این شرکت و عدم پرداخت حقوق معوقه خود امروز راهپیمایی و تجمع کردند.
کد خبر: ۳۵۶۴۸۵
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۲ 07 January 2017

به گزارش تابناک مرکزی به نقل از اراک امروز؛ شرکت هپکو در تولید و تامین ماشین آلات راه‌سازی، معدنی و کشاورزی از جمله ماشین آلاتی بیل چرخ زنجیری، بیل چرخ لاستیکی، بلدوزر، لودر ، بهکو لودر، مینی لودر، غلطک، گریدر، شاول، دامپتراک، لوله گذار، کمباین، تراکتور فعالیت دارد.

این شرکت از سال 85 تاکنون به دلیل سو مدیریت با مشکلات فراوانی روبه رو بوده است و طی این مدت روز به روز به مشکلات این شرکت افزوده شده است و مسئولان هم تا کنون به قول های که برای رفع مشکلات این شرکت داده اند عمل نکرده اند.

کارگران هپکو امروز  ۱۸ دی ماه با راهپیمایی در مسیر شرکت تا مرکز شهر بار دیگر خواسته خود را به مسئولین گوشزد کردند. در جریان این راهپیمایی، میدان اصلی شهر و خیابان های منتهی به آن مسدود شده است.

فرماندار شهر اراک با حضور در بین این کارگران به بیان توضیحاتی پرداخت که از سوی کارگران مورد اعتراض قرار گرفت و واکنش این کارگران معترض به فرماندار شعار «مرگ بر دروغگو» بود.

این در حالی است که کارگران این شرکت بارها در پی عدم تحقق وعده های مسئولان در پرداخت حقوق و معوقاتشان مقابل استانداری مرکزی تجمع کرده اند و حتی طی چندین بار در داخل مجموعه شرکت دست به اعتصاب زده بودند.

۱۱ اسفندماه سال گذشته این کارگران به دلیل تاخیر شش ماهه حقوقشان مقابل ساختمان استانداری مرکزی تجمع کردند و از سوی مسئولان استانی وعده هایی برای رفع مشکلشان داده شد که این قول ها هنوز به صورت کامل عملیاتی نشده است و اعتراضات دنباله دار کارگران را به همراه دارد.

 

در ۱۲ آبان معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری مرکزی با اشاره به اینکه ظرف دو هفته آینده مطالبات کارگران پرداخت می شود، گفته بود: بر اساس برآودهای صورت گرفته میزان مطالبات کارگران شرکت بالغ بر ۶ میلیارد تومان است که قرار شد سه میلیارد تومان تا پنج شنبه این هفته و سه میلیارد تومان مابقی پنج شنبه هفته آینده به حساب کارگران واریز شود.

اعتراض کارگران بزرگترین تولیدکننده ماشین آلات راهسازی خاورمیانه ادامه دارد

لطیفی عضو شورای کار شرکت هپکو اراک در حاشیه این تجمع گفت: جلسه بررسی آخرین وضعیت شرکت هپکو اراک و رسیدگی به مشکلات پیش رو روز یکشنبه ۱۶ آبان با حضور سهامدار عمده هپکو، مدیرعامل شرکت و نماینده کارگران و دستگاه‌های مرتبط برگزار شد.

لطیفی در رابطه با  قول مسئولین استان مرکزی در خصوص پرداخت مطالبات شرکت هپکو گفت: در جلسه بررسی مشکلات شرکت، میزان مطالبات کارگران شرکت بالغ بر ۶ میلیارد تومان عنوان شد و قرار شد ۳٫۵ میلیارد تومان توسط مدیرعامل تا پنج شنبه ۲۰ آبان ماه و ۲٫۵ میلیارد تومان مابقی توسط سهامدار روز پنج شنبه ۲۷ آبان ماه به حساب کارگران واریز شود که هنوز سهم سهامداران پرداخت نشده است.

عضو شورای کار شرکت هپکو اراک بیان کرد: این درحالی است که کارگران شرکت هپکو حقوق اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد و شهریور را به صورت نصف نیمه و ماه های آبان و آذر را هم دریافت نکرده اند.

وی تعیین و تکلیف سهامداران شرکت هپکو را یکی دیگر از مشکلات شرکت عنوان کرد و ادامه داد: بر اساس وعدهای مسئولان قرار بود که وضعیت سهامداران شرکت هپکو تا پایان آذر ماه مشخص شود که تاکنون این مهم محقق نشده است.

لطیفی اضافه کرد: هم اکنون ۲۴ لودر آماده تحویل داریم که سازمان همیاری های شهرداری می تواند تحویل بگیرد و با این اقدام بخشی از بدهی کارگران را پرداخت کنیم در حالی که معاون وزیر کشور هم در این زمینه همکاری نمی کند.

وی بسیاری از مشکلات شرکت از عدم همکاری ادارات دولتی است بیان کرد: دولت با همکاری می توانند بخشی از این مشکلات شرکت را کم کنند.

عضو شورای کار شرکت هپکو اراک خاطرنشان کرد: برخی به دنبال این هستند وضعیت را به سمت و سویی برند تا این کارخانه را تعطیل کنند که این برای کارگران پذیرفتنی نیست.

گفتنی است پنج شنبه ۱۶ دی ماه در جریان سفر وزیر صنعت به استان مرکزی، جلسه ای برای حل مشکلات صنایع استان برگزار شد. اما هنوز از مصوبات این جلسه در خصوص نحوه رسیدگی به مشکلات هپکو رسانه ای نشده است.

در جریان این بازدید وزیر صنعت تنها به ارائه وضعیت این شرکت بسنده کرد و گفت: شرکت هپکو سال های قبل به بخش خصوصی واگذارشد و روند آن موفق نبود و بخش خصوصی نتوانست به تعهدات خود عمل کند و سهام این شرکت در چند نوبت مزایده گذاشته شده که هنوز مشتری جدی برای آن پیدا نشده است.

کارگران هپکو یک سال است که به نحوه پرداخت حقوق خود اعتراض دارند. قبل از حضور وزیر صنعت در اراک نیز، در ۱۲ دی ماه تعدادی از کارگران شرکت هپکو به منظور تسریع در تعیین و تکلیف سهامدار شرکت در مقابل سازمان خصوصی سازی تجمع کردند.

شرکت هپکو در پی اجرای سیاستهای اصل ۴۴  شرکت هپکو در سال ۸۵ به  بخش خصوصی واگذار شد و در طول سالهای فعالیت ، علاوه بر تحکیم روابط با شرکای خود جهت انتقال تکنولوژی و تامین محصولات و قطعات،  نسبت به توسعه روابط با تامین کنندگان معتبر جهانی در کلیه زمینه ها اقدام کرد.

مدیریت شرکت از سال ۸۷ به منظور توسعه کسب و کار اقدام به ایجاد شرکتهای مستقل کرد بطوری که در حال حاضر ۱۱ شرکت تحت مالکیت هپکو تاسیس شده و فعال هستند.

بعد از واگذاری نادرست شرکت به بخش خصوصی،سوء مدیریت و ایجاد شرکت های مستقل از این شرکت که سوددهی لازم را نداشتند، مشکلات شرکت هپکو آغاز و در سه سال اخیر مشکلات به اوج خود رسیده است به طوری که کارگران شرکت در این مدت چندین بار تجمع کرده اند.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار