معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور ؛
تابناک مرکزی: معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با اشاره به تبدیل موضوع اعتیاد و مواد مخدر به یک بحران اجتماعی و برنامه ریزی با دو محور پیشگیری و مدیریت مصرف اظهار کرد: استان مرکزی در مورد پیشگیری از مبارز هبا مواد مخدر فعالیت های خوبی انجام داده است و بررسی که کردم نشان دهنده این بود که زوایای امر را به خوبی می‌شناسند.
کد خبر: ۳۵۵۲۶۷
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۲ 04 January 2017

به گزارش تابناک مرکزی، پرویز افشار معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور پیش از ظهر امروز در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر که در استانداری برگزار شد با اشاره به تبدیل موضوع اعتیاد و مواد مخدر به یک بحران اجتماعی اظهار داشت: مواد مخدر ریشه در تاریخ دارد و تا الان هم ادامه داشته است و ادامه خواهد داشت این موضوع در دنیا ریشه کن شدنی نیست  بلکه باید کارهایی جهت مهار و مدیریت مصرف صورت گیرد و کاهش 25 درصدی اعتیاد باید در طول برنامه ای با دو محوریت پیشگیری و مدیریت مصرف انجام گیرد.

وی ادامه داد: مدیریت مصرف یعنی در پاره‌ای از موارد در بررسی افرادی که عمق مصرف پیدا کرده‌اند دنبال ریشه‌کنی نباشیم و باید رابطه این افراد را با قاچاقچیان مواد مخدر و مواد فروشان قطع کنیم و مصرف را با آموزش‌های مهارتهای مربوطه کنترل و مدیریت کنیم.

افشار تصریح کرد: حاکمیت جامعه اسلامی با تمام سازوکارهایی که در دست دارد اگر بخواهد به همه موضوعات و آسیب‌های اجتماعی و به ویژه اعتیاد بپردازد به طور قطع نمی‌تواند اعتیاد را پوشش کامل بدهد چرا که اعتیاد از تمامی ابعاد کمی و کیفی در حال شیوع گسترده است، بیش از 70 درصد از جرایم در ارتباط با مواد مخدر است.

وی با اشاره به این که اعتیاد تنها متوجه ما نیست بلکه همه دنیا را در بر گرفته است بیان کرد: در یک دهه پیش کم تر از 200 میلیون مصرف کننده داشتیم اما امسال به گزارش سازمان ملل  این رقم به 260 میلیون رسیده است و بیش از 450 نوع مواد جدید وارد دنیا شده است، وظیفه ما بسیار سخت و سنگین است زیرا همسایگان ما وضعیت پیچیده ای دارند و کشور ما با وجود این که در یکی از نا امن ترین مناطق دنیا قرار دارد بسیار امن است، دست هایی در کار اند که بتوانند به چنین جوامعی که سر کرنش فرو نمی آورند صدمه بزنند تا تحت سلطه خود درآورند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور میزان کشفیات ایران را با آمریکا که کشوری پیشرفته است مقایسه کرد و افزود: آمریکا که یک قدرت جهانی و پیشرفته است تنها توانسته 20 درصد از کوکائین وارد شده از کلمبیا را کشف کند در حالی که فاصله بسیار زیادی این کشور با آمریکا دارد اما ایران با وجود هم مرز بودن با افغانستان و پاکستان توانسته است میزان کشفیات خود را به 30 درصد برساند اما متاسفانه 70 درصد آن وارد کشور می شود مقداری از این 70 درصد در کشور مصرف می شود.

افشار تصریح کرد: مقابله با عرضه به تنهایی انجام نمی شود بلکه ساز کاری را می طلبد که شاه بیت آن در دنیا پیشگیری است که این پیشگیری هم باید مداخله زود رس باشد که در کشور های پیشرفته این مداخله در سنین پیش دبستانی صورت گرفته است که این اقدام آن ها ریشه در حدیث پیامبر (ص) دارد که می فرماید شاکله شخصیت کودک در 7 سالگی شکل می گیرد و ما هم اگر نسل سالم می خواهیم باید مداخلات را به این سن بیاوریم و پیشگیری های ما باید زود رس باشد.

افشار گفت: 46-45 درصد از زندانیان به علت مواد مخدر دستگیر شده اند اما وقتی پرونده آنها بررسی می شود این رقم نزدیک به 70 درصد می رسد و واقعا هم مصداق دارد یعنی زن آزاری، کودک آزاری انجام داده است و اقدام علیه اموال کرده است و ... اما علت تامه بروز جرمش یا حالات روحی ناشی از مصرف مواد بوده است یا حالات روحی ناشی از خماری از عدم مصرف بوده است یا تلاش جهت تامین مواد از علل ارتکاب جرم بوده است فلذا پیشگیری را باید در اولویت اصلی و اساسی قرار دهیم.

افشار استان مرکزی را بارانداز مواد مخدر خواند افزود: این استان در مورد پیشگیری فعالیت های خوبی انجام داده است و بررسی که کردم نشان دهنده این بود که زوایای امر را به خوبی می‌شناسند اما این استان را از چند جهت آسیب پذیر می دانم زیرا استان مرکزی در مسیر ترانزیت جنوب، شمال و غرب است و مطمئنا به عنوان بارانداز مواد مخدر آسیب پذیری بیشتری خواهد داشت و باید توجه بیشتری به مبادی وردی و خروجی استان داشت تا یک مقدار آسیب پذیری ما در این بارانداز بودن کم شود.

وی ادامه داد: جاده های استان با توجه به تردد های بسیار زیادی که دارند معمولا رانندگان خطر آفرین می توانند مشکلاتی را برای استان ایجاد کنند و موضوع کنترل رفتارهای مخاطره آمیز رانندگان و پیشگیری بروز اعتیاد بسیار اساسی و مهم است که با راهبر ناجا سال گذشته صحبت هایی کردیم که در این استان هم می توان انجام داد اینکه بخواهیم راننده‌ای را وادار کنیم در ورودی جاده‌ها تست اعتیاد انجام دهد کار سختی است اما قبل از اتفاق افتادن اعتیاد باید آموزش های جدی به آن ها داده شود.

وی به تغییر الگوی مصرف اشاره کرد و افزود: میزان شیشه در کشور کم شده و انگشت اتهام که به سمت جمهوری اسلامی ایران بود در رابطه با تبدیل ایران به کارگاه شیشه در نهاد های بین المللی در بوق و کرنا نیست اما مواد جدیدی مثل حشیش، گل و ماری‌جو‌آنا جای آن را گرفته است که کاشت ساده ای دارند و در فضای مجازی تبلیغات می کنند، تبلیغاتی شامل این که مواد جدید وابستگی ایجاد نمی‌کنند در صورتی که تخریبات روانی شدیدی را در پی دارد.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با اشاره به این که نسل پویا و امید آینده را هدف گرفته اند افزود: این مواد را بین نسل دانش آموز و دانشجو و بین نسل 15 تا 27-28 شایع می کنند.

وی به طرح ها پیشگیری مطرح شده پرداخت و افزود: کلیه طرح ها بسیار ارزنده اند و باید مراحل خود را بگذرانند و حمایت هم خواهیم کرد و اگر طرح های مداخله ای هستند و بودجه کلان نیاز دارند حتما باید در تفاهم نامه سال آینده قرار گیرد و اگر قالب آنها پژوهشی باشد باید در کمیته تحقیقاتی ستاد مبارزه با مواد مخدر مصوب بشوند تا از بودجه مربوط به تحقیقات اعتبار در نظر گرفته شود.

افشار موضوع زندان ها را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: در راستای کاهش آسیب در زندان‌ها اقدامات خوبی انجام گرفته است و مشکل اصلی تنها متوجه تامین بودجه است، ما در سال‌های گذشته بیشتر اعتبارات طرح درمان اعتیاد را از صندوق جهانی کنترل ایدز تامین می‌کردیم که با قطع حمایت این صندوق در تنگنا و سختی قرار گرفتیم.

وی ادامه داد: در تلاش هستیم که بتوانیم برای تامین تهیه متادون که مصوبه قانونی و حدود 3 میلیارد تومان است تخصیص اعتبار دهیم، در حال حاضر تفاهم یک میلیارد تومانی امضا شده است که به زندان پرداخت شد، پزشکان زندان قراردادی با حقوقی کم هستند که این خود سبب عدم استقبال جامعه پزشکان می‌باشد که قرار شد این پزشکان را نیز وارد طرح تحول سلامت بگذارند که ظاهرا عملیاتی نشده است.

افشار با بیان این که پزشکان زندان ها سختی کار دارند خاطر نشان کرد: طرحی دادم که برای پزشکانی که در زندان ها مشغول به کار هستند ضرایبی در نظر گرفته شود و زندان را در امتیاز بندی بالاترین امتیاز درنظر بگیریم.

وی روی صحبت خود را به حمایت از خانواده های محکومان مصرف کننده مواد آورد و گفت: 5-6 ماه پیش دستور العمل این امر مصوب شد و سازمان بهزیستی، کمیته امداد، انجمن حمایت از زندانیان و دبیر خانه ستاد متولی هستند که اعتبارات مورد نیاز را برای این امر تامین کنند و سهم ما در این حمایت 20 درصد است.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد اردوگاه‌های ماده 42 که مکمل کار زندان‌بانی است تصریح کرد: بخش عظیمی از این  زندانبانان جزو گروه‌های پرخطر هستند که برای این اردوگاه ها هر سال چند ده میلیارد تومان هزینه می شود که امسال هم 85 میلیارد تومان مصوب شده است که آخرین اعتباری است که امسال به سازمان زندان ها برای تکمیل اردوگاه های باقی مانده داده می شود.

وی ارتباطات با جمعیت دانش آموزی و وزارت آموزش و پرورش را در بهترین سطح خود دانست و افزود: که در توانمند‌سازی اولیا و مربیان مقطع دوم متوسطه برنامه ها و اقدامات خوبی داریم که در این استان هم در حال اجرا است، همچنین بیشتر افراد آسیب دیده و یا در معرض خطر را شناسایی کرده‌ایم و مشاوره انجام شد و تعداد کمی معتاد که در سیستم آموزشی ما پیدا شد را به مراکز ممتاز و درجه یک درمان اعتیاد فرستادیم تا آسیب جمعیت دانش آموزی ما به حداقل برسد.

افشار وزارت ارشاد را یکی از شرکای بسیار کلیدی ستاد خواند و تصریح کرد: متاسفانه از 3 سال پیش ارتباط وزارت ارشاد با ستاد مبارزه با مواد مخدر قطع شد و در طول مدت 2 سال تنها 2 جلسه با وزیر سابق ارشاد داشتیم که قرار شد در این زمینه کار هایی انجام گیرد اما نافی این نیست که نتوانیم در استان ها کاری انجام دهیم.

وی به اهمیت مراکز صنعتی اشاره کرد و ادامه داد: متوسط شیوع اعتیاد جامعه در سطح کشوری 16 تا 21 درصد اعلام شده است که برخی مناطق صنعتی بیشترین درصد را به خود اختصاص می‌دهند، در عسلویه هم  که از پر خطر ترین هاست 2 مرکز در راستای اجرای طرح همیاری و توانمند‌سازی کارگران راه‌اندازی کرده ایم که در تلاش هستیم در استان مرکزی که  قطب صنعتی کشور و جزو مناطق مهم وآسیب پذیر است راه اندازی شود.

وی افزود: طرح‌های پیشنهاد شده در این نشست در گذشته در سطح ملی انجام شده و تجارب خوبی را به دست آمده و لازم است با مشورت و استفاده از این تجربه‌ها هدفمندانه‌تر عمل کرد.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار