نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس مطرح کرد
تابناک مرکزی: نماینده مردم اراک در مجلس گفت: تحلیل‌های سیاسی، بین‌المللی و منطقه‌ای نشان می‌دهد بین آمریکا و انگلیس یک جا‌به‌جایی در حال انجام گرفتن است که طی آن انگلیس در تلاش است نقش پر رنگ‌تری برای حضور در خاورمیانه و نقش‌آفرینی در این منطقه به دست آورد.
کد خبر: ۳۴۴۱۸۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۲ 15 December 2016

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، چندی است که سیاست‌های مکارانه روباه پیر در منطقه علنی شده و این کشور قصد دارد با سیاست «تفرقه بینداز و حکومت کن» جایگاه خود را در منطقه بیشتر باز کند و از غافله کشورهای دیگر مانند آمریکا عقب نماند.

سیاست‌های انگلیس در منطقه که بسیاری با آن آشنا هستند، باید مورد توجه مسئولان کشور به خصوص وزارت نفت قرار داشته باشد تا خدایی ناکرده فریب این روباه مکار که عمری بر سر چاه‌های نفت ایران خیمه زده بود و مفت منابع نفتی ما را غارت می‌کرد را نخوریم.

باید مراقب این کشور سیاس باشیم و چه بهتر که از منفعت رساندن انگلیس که خیالی باطل است، بگذریم و به طور کل از شراکت و باز کردن پای روباه پیر به کشور حذر کنیم، شرکت‌های نفتی انگلیس با کشورهای دیگر حوزه خلیج فارس قرارداد بسته و می‌خواهد با ورود به ایران هم از توبره بخورد و هم از آخور.

در این رابطه با علی‌اکبر کریمی نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه آن را می‌خوانید.

نماینده مردم اراک، در مجلس شورای اسلامی گفت: انعقاد قرارداد با شرکت‌های نفتی انگلیسی به معنای توسعه نفوذ انگلیس و حضور مجدد روباه پیر در منطقه است، نباید اجازه دهیم جنجال‌ها به نحوی انجام شود که از انعقاد قراردادهای بلند مدت نفتی با این شرکت‌ها غافل شویم.

کریمی با تاکید بر اینکه به آمریکا و انگلیس نمی‌توان اعتماد کرد و هر دو با ایجاد تفرقه و ایران هراسی به دنبال منفعت بردن از منطقه هستند، اظهار کرد: تحلیل‌های سیاسی، بین‌المللی و منطقه‌ای نشان می‌دهد بین آمریکا و انگلیس یک جا‌بجایی در حال انجام گرفتن است که طی آن انگلیس در تلاش است نقش پر رنگ‌تری برای حضور در خاورمیانه و نقش‌آفرینی در این منطقه به دست آورد.

وی ادامه داد: حضور نخست‌ وزیر انگلیس در کشورهای منطقه و رجزخوانی و بیان اراجیفی توسط وی مبنی بر اینکه انگلیس امنیت کشورهای منطقه را حفظ و حمایت می‌کند و در مورد ایران هم سخنان گزاف و اراجیفی را بیان کرده، نشان دهنده همین تحلیل و واقعیت است که روباه پیر به دنبال منافع بیشتری از کشورهای عربی مانند عربستان سعودی، قطر و... با ایران هراسی، حضور در این کشورها و فروش سلاح و خرید نفت ارزان است.

*حضور شرکت‌های نفتی انگلیسی به صلاح کشور نیست

وی تصریح کرد: انگلیس به دنبال ایفای نقش پررنگ‌تری در منطقه است، نکته‌ای که بسیار مهم است و به نظر می‌رسد مسئولان جمهوری اسلامی ایران باید علاوه بر پاسخگویی به یاوه‌گویی‌های نخست وزیر انگلیس مد نظر داشته باشند، آن است که به هیچ وجه نباید به کشور انگلیس به خصوص شرکت‌های نفتی این کشور اجازه دهند در بازار بزرگ کشور در حوزه نفت به ویژه قراردادهای بلند مدتی که اخیراً در کشور تدوین شده و فرآیند انعقادش در کشورهای خارجی در حال پیگیری است، حضور یابند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به هیچ وجه به مصلحت کشور نیست که شرکت‌های نفتی همانند بریتیش پترولیوم، شل و... که نماد صنعت نفت انگلیس هستند، مجدداً در صنعت نفت ایران حضور پیدا کرده و بخواهند سهم مشخص و قابل توجه در صنعت نفت کشور به ویژه در بلند مدت را به دست آورند.

*مسئولان وزارت نفت نسبت به حضور مجدد روباه پیر در صنعت نفت حساسیت ویژه‌ای داشته باشند

کریمی با تاکید بر اینکه مسئولان وزارت نفت باید نسبت به حضور مجدد روباه پیر در کشور و صنعت نفت حساسیت ویژه‌ای داشته باشند، ملت ایران هیچ‌گاه روی خوشی از این روباه پیر ندیده است، اظهار کرد: صنعت نفت سال‌های سال تحت سلطه روباه پیر بوده است، ملت ایران نسبت به این کشور در مقایسه با سایر کشورها حساسیت بیشتری داشته و دارند.

وی با بیان اینکه نباید به شرکت‌های نفتی انگلیسی در ایران میدان داده شود، تصریح کرد: امروز انگلیسی‌ها با توسل به حربه تهدید و ارعاب، به دنبال فروش سلاح‌های بیشتر و حضور گسترده‌تر نیروهای نظامی خود در منطقه هستند تا بتوانند از این طریق منافع بیشتری برای خود جمع کنند.

*کشورهای عربی مخالف پذیرفتن سلطه‌طلبی آمریکا و انگلیس در منطقه نیستند

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کشورهای عربی مخالف پذیرفتن سلطه‌طلبی آمریکا و انگلیس در منطقه نیستند، گفت: این ایران است که باید هوشیار باشد و بیش از گذشته حواسش را برای جلوگیری از توسعه حضور و نفوذ این قدرت‌های سلطه‌طلب در کشور جمع کند.

کریمی گفت: انعقاد قرارداد با شرکت‌های نفتی انگلیسی همراهی با توسعه نفوذ انگلیس در منطقه و همراهی با حضور مجدد انگلیس در منطقه است، نباید اجازه دهیم هیاهوها و جنجال‌ها به نحوی انجام شود که از انعقاد قراردادهای بلند مدت نفتی با این شرکت‌ها غافل شویم.

*انگلیس در پی بردن منافع دوطرفه است

وی اظهار کرد: انگلستان با سیاستی که دارد هم با کشورهای عربی قرارداد منعقد کرده و هم می‌خواهد با ایران در صنعت نفت قرارداد ببندد، این در حالی است که در برخی از منابع نفتی مشترک این روباه پیر است که از هر دو طرف می‌تواند سوء استفاده کند و مشخص نخواهد بود که چه اتفاقی بر سر این منابع مشترک نفتی خواهد افتاد.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار