گرچه امروز ورزش بانوان در قم نسبت به آن چه که سال‌ها پیش در آن جایگاه قرار داشت پیشرفت چشمگیری داشته است اما به نظر می‌رسد ورزش بانوان قم هنوز هم در مقایسه با شرایط یک کلانشهر از استانداردها فاصله زیادی دارد.
کد خبر: ۳۴۳۲۵۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۲ 13 December 2016
به گزارش تابناک قم، در مورد وضع ورزش بانوان در قم، حکایت بسیار است. شاید اگر به 20 سال قبل برگردیم ورزش بانوان در قم در انزوا بود. در آن دوران، ماهیت ورزش و نقش آن در سلامت جسمانی، روحی جامعه انسانی برای مردم تبیین نشده بود و نگاه عموم مردم به ورزش، فعالیتی بر مبنای تفریح بود. در چنین شرایطی فعالیت بانوان در حوزه ورزش با توجه به ساختار فرهنگی استان قم، بسیار محدود بود و ورزش بانوان در قم در وضعیت تعطیل قرار داشت.

امروز با گذشت زمان، شرایط تغییر کرده است. ورزش اکنون بخشی از برنامه سلامت اجتماعی است و سلامت، مرد و زن نمی‌شناسد. تفکر عامه مردم از یک سو و بررسی علمی چالش‌های دوری از ورزش، شرایط را برای نفوذ ورزش بین بانوان قمی مهیا کرده است.

گرچه امروز ورزش بانوان در قم نسبت به آن چه که سال‌ها پیش در آن جایگاه قرار داشت پیشرفت چشمگیری داشته است اما به نظر می‌رسد ورزش بانوان قم هنوز هم در مقایسه با شرایط یک کلانشهر از استانداردها فاصله زیادی دارد.

برای درک این فاصله، کافی است نگاهی به وضعیت باشگاه‌ها و مکان‌های ورزشی بانوان در قم و نیز تیم‌های ورزشی فعال قم در حوزه قهرمانی در بخش بانوان داشته باشید. بانوان ورزشکار در قم در 90 درصد موارد در نوبت صبح تا ظهر باشگاه‌های ورزشی در فضاهای بسته به تمرین‌های ورزشی عمومی می‌پردازند. حتی تمرین ورزشکاران حوزه قهرمانی نیز معمولاً در این زمان انجام می‌شود.

در قم، ورزشگاه تخصصی برای ورزش بانوان وجود ندارد و فعالان ورزش بانوان گرچه برای حل این مشکل بارها اقدام کرده‌اند اما همیشه پاسخی سربالا شنیده‌اند. با این حال ورزش بانوان در قم امروز در حوزه قهرمانی حرف‌های تازه‌ای برای گفتن دارد. حضور دختران ورزشکار قم در تیم‌های ملی با زحمت فراوان محقق شده و بدون شک دختران ورزشکار قم برای رسیدن به تیم‌های ملی راه‌هایی به مراتب پرسنگلاخ تر از همتایان خود در سایر استان‌ها را طی کرده‌اند.

نیاز به دگرگونی اساسی

معاون هماهنگ کننده امور بانوان در اداره کل ورزش و جوانان در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری در مورد مشکلات موجود ورزش بانوان قم اظهار کرد: با همه مشکلات آشنا هستیم، اما اعتقاد داریم حل مشکلات کنونی ورزش بانوان در قم روندی تدریجی است و به عوامل مختلف وابسته است. در بخش همگانی نیاز به دگرگونی اساسی داریم و شرایط باید به کلی تغییر کند. 

یک بانوی شهروند قمی با دوری از ورزش به هر دلیلی، خود را در معرض خطر قرار داده است. وقتی خطر برای یک مادر وجود داشته باشد، زیان‌های آن متوجه خانواده خواهد بود.«سیده لیلا عنبری» افزود: در بخش ورزش قهرمانی، ظرفیت خوبی میان بانوان ورزشکار ما وجود دارد اما مشکلات مالی و کمبود بودجه ایجاد مشکل کرده است. تیم‌های ورزشی بانوان که از قم در مسابقه های مختلف شرکت می‌کنند به دلیل کمبود بودجه، شرایط بسیار سختی دارند. در این باره دست ما بسته است. ما تلاش کرده‌ایم تیم‌های بانوان قم در لیگ‌ها حفظ شوند اما باید بپذیریم که در شرایط اقتصادی کنونی کار بسیار دشوار شده است.

وی تأکید کرد: مشکل اصلی ما فرهنگ سازی ورزش بانوان است. هنوز هم در قم خانواده‌هایی داریم که می‌گویند نیازی نیست که یک دختر ورزش کند. این دیدگاه از ناآگاهی می‌آید به طوری که خانواده درک نمی‌كند که بدن انسان در صورت رخوت و دوری از تحرک، به‌تدریج مستعد و آماده جذب انواع و اقسام مشکلات روحی و جسمی می‌شود. نیاز داریم که مردم بدانند ورزش پیش از آن که تفریح و عامل گذران اوقات فراغت باشد، یک ضرورت است. آن هم در شرایط کنونی جامعه که تحرک در بین عموم مردم به حداقل رسیده و زندگی ماشینی جای تحرک را گرفته است.

فضای ورزشی کنونی شهر مناسب نیست

معاون توسعه ورزش همگانی اداره کل ورزش و جوانان استان معتقد است: کلید توسعه ورزش همگانی در قم، تحول ورزش بانوان است و این تحول، دامنه خود را به سمت ورزش همگانی مردان گسترش می‌دهد.

«اسماعیل زند» در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اظهار کرد: بهداشت و ورزش با هم در ارتباط مستقیم هستند. همه کسانی که امروز در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی می‌بینید می‌توانستند در برنامه روزانه و هفتگی خود ورزش را بگنجانند و اگر این اتفاق رخ می‌داد بدون تردید آمار بیماران ما که دچار مشکل قلبی، روانی، گوارشی و کبدی بودند به مراتب کمتر بود. در حال حاضر وضعیت ورزش بانوان در قم نسبت به گذشته بهتر شده اما راضی کننده نیست.

وی افزود: بانوان قمی تا حدودی به حضور در باشگاه‌ها گرایش پیدا کرده‌اند و آمار ورزشکاران زیر مجموعه هیأت ورزش‌های همگانی حاکی از این مسأله است، اما از نظر کمی شرایط خوبی نداریم. از سوی دیگر، فضاهای شهری، پارک‌ها و بوستان‌ها فرصت خوبی برای ورزش صبحگاهی و عصرگاهی بانوان فراهم می‌آورد که در این زمینه شهرداری قم به قضیه ورود پیدا کرد، اما خروجی کار هنوز مطلوب نیست.

معاون توسعه ورزش همگانی اداره کل ورزش و جوانان استان با بیان این که در این زمینه مشکلاتی وجود دارد، اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی این است که بوستان‌های شهر برای ورزش بانوان مناسب نیست. برای مثال بوستان‌هایی در شهر داریم که می‌تواند فضای خوبی ایجاد کند اما فضای اطراف آن آزاد است و برای این که بانوان قمی بیایند و در این فضا ورزش کنند مناسب نیست. به عبارت بهتر، بوستان‌های مناسب برای راه اندازی ورزش بانوان به صورت همگانی در قم کافی نیست. در حال حاضر بوستان نرگس یکی از مراکز مهم ورزش همگانی بانوان است، اما ما نیازی چندین برابری به این بوستان‌ها داریم.

نیاز به توسعه فضاهای ورزشی ویژه بانوان

بانوان قمی در مورد ورزش نظرهای مختلفی دارند. بعضی از آنها به صراحت اعلام می‌کنند که فرصت ورزش کردن را ندارند اما بسیاری از آن‌ها فراهم بودن فضاهای مناسب ورزشی را عاملی برای افزایش رغبت بانوان به ورزش می‌دانند.

«ریحانه زمانی» یک ورزشکار جوان در رشته والیبال است که به طور منظم تمرین و ورزش می‌کند. وی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اظهار کرد: حدود یک سال است که مرتب ورزش می‌کنم. پیش از این که ورزش منظمی داشته باشم با مشکل اضافه وزن مواجه بودم و از نظر جسمانی شرایط دلخواه را نداشتم، اما حالا احساس سلامتی می‌کنم. مشکلات جسمی گذشته را ندارم و ورزش به من کمک کرده که همیشه سرحال باشم.

وی افزود: بسیاری از دوستانم تعجب می‌کنند که چطور در هفته 3 جلسه تمرین می‌کنم. آن‌ها فکر می‌کنند طی یک مسیر کوتاه در طول روز برای خرید یا رفتن به دانشگاه یا سر کار ورزش محسوب می‌شود، اما بدن به تحرک بیشتری نیاز دارد تا بتوان نام آن را ورزش گذاشت.

«نیره محمدی» بانوی خانه‌دار دیگر و 36 ساله است که 2 فرزند دارد اما نمی‌تواند ورزش کند. وی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری گفت: اگر بتوانم هر از گاهی به استخر می‌روم. البته آن هم چند ماه یک باراتفاق می افتد. شرایط خانه و کارهایی که در محیط خانه دارم اجازه نمی‌دهد ورزش منظمی داشته باشم. می‌دانم که ورزش لازم است اما وقت کافی برای آن ندارم. بسیاری از اطرافیان من هم همین طور هستند. دوستانم و همسایگان ما برنامه ورزشی ندارند ولی اگر فضای مناسبی در شهر برای ورزش بانوان فراهم شود رغبت بانوان به ورزش بیشتر می‌شود.

«عزیزی» 29 ساله یکی دیگر از بانوانی است که با وی هم کلام شدیم. وی که کارمند است گفت که فرصت زیادی برای ورزش کردن ندارد اما اگر هم قصد ورزش داشته باشد نمی‌داند که باید پس از فراغت از کار کجا ورزش کند.

 وی افزود: تا جایی که می‌دانم مکان‌های ورزشی در نوبت عصر و شب در اختیار مردان است. پس زنان باید کجا ورزش کنیم. امثال من که کارمند هستیم نمی‌توانیم پیش از ظهر در باشگاه‌های ورزشی حاضر شویم. پس چه زمانی و کجا باید به ورزش بپردازیم؟

منبع: همشهری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار