مدیرکل محیط زیست استان مرکزی؛
تابناک مرکزی: ابراهیمی کارنامی با هشدار نسبت به اینکه در استان مرکزی 240 میلیون متر مکعب کسری مخزن آب وجود دارد و این بدین معناست هر سال 8 تالاب میقان زیر زمین این استان خشک می شود توجه ویژه مسئولان به این امر را خواستار شد و گفت: هشت ماه قبل درخواست خود را برای رفتن از استان مرکزی به سبب مسائل خانوادگی به خانم ابتکار داده ام
کد خبر: ۳۳۷۹۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۶ 03 December 2016

به گزارش تابناک مرکزی، حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل محیط زیست استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار تابناک مرکزی سفر هیات دولت به استان مرکزی را سفری زیست محیطی خواند و گفت: مطالبات مردمی، تشکل های مردم نهاد، رسانه و دستگاه هایی اجرایی با محوریت محیط زیست استان مرکزی در سفر هیات دولت به استان مرکزی پیگیری شد.

 مدیرکل محیط زیست استان مرکزی تصویب مصوبات زیست محیطی را حاصل تامین دلیل و ارائه طرح های توجیهی از سوی محیط زیست استان مرکزی به هیات دولت عنوان کرد و افزود: در سفر هیات دولت 12 میلیارد تومان برای کاشت 5 هزار هکتار نهال به منظور تثبیت کویر حاشیه میقان در نظر گرفته است که در نوع خود بسیار مهم و ضروری بود.

کارنامی حساسیت دولت به مسائل زیست محیطی را حائز اهمیت عنوان و تصریح کرد: اختصاص سه هزار میلیار ریال برای خروج واحد آند سازی ایرالکو، اجرای 700 هکتار فضای سبز اراک که در طرح جامع کاهش آلودگی هوا به آن اشاره شده است، احداث پنج واحد تصفیه خانه فاضلاب در شهرک های صنعتی استان و بهره برداری از نیرگاه یک مگاواتی خورشیدی به عنوان بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور از دیگر اقادامت و مصوبات سفر هیات دولت به استان مرکزی بوده است.

وی در خصوص ایرالکو به عنوان یک صنعت آلاینده گفت: هر چند اختصاص این میزان اعتبار به شرکت ایرالکو مورد انتقاد عده ای قرار گرفت اما این تعهدی بود که دولت در سال 86  برای خروج آند سازی داده بود و باید تعلق می گرفت.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه مدیران ایرالکو در خصوص رفع آلایندگی تنها شعار می دهند که اگر پیگیری های محیط زیست نبود امروز همین اجرایی شدن تعهدات شرکت ایرالکو در خصوص رفع آلایندگی را هم شاهد نبودیم خاطر نشان کرد: هیچ اراده ای در مدیران ایراکو برای رفع آلایندگی وجود ندارد، عدم پایبندی ایرالکو به تعهدات خود بی اعتمادی مردم و مسئولان را در پی داشته است.

وی در خصوص شکایت شرکت ایرالکو از محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه به صراحت اعلام میکنم آلومینیوم صنعت آلاینده است اما از محیط زیست استان مرکزی نمی توان توقع تغییر مدیر ایرالکو را داشت گفت: شرکت ایرالکو با استخدام وکیل 200 میلیاردی هم نمی تواند از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند و در برابر انجام وظیفه محیط زیست ایستادگی کند.

وی در خصوص نیروگاه شازند مصرف مازوت در نیروگاه طی روزهای گذشته  گفت: این نیروگاه در گذشته 70 درصد مازوت مصرف میکرده است که این امروز با تدابیر انجام شده این رقم به طور قابل قبولی کاهش پیدا کرده است و از طریق دادستانی پیگیری کردیم و این مقام قضایی باید در خصوص فعالیت نیروگاه تصمیم گیری کند.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی خروج پتروشیمی از لیست صنایع آلاینده را علیرغم انتقادات بسیار در راستای وظیفه محیط زیست که رفع آلایندگی است نه درآمد برای شهرداری دانست و اظهار کرد: صنعتی که دنبال رفع آلایندگی رفته است توقع دارد از مزایای آن هم برخوردار شود که از جمله این مزایا عدم پرداخت عوارض آلایندگی است اینکه  هم توقع داشته باشیم شرکتی عوارض آلودگی بدهد هم رفع آلودگی کند شدنی نیست.

کارنامی با اشاره به اینکه تعداد روزهای ناسالم استان مرکزی در سال 93 تقریبا 50 روز، در سال 94  37 روز بوده است و امروز این رقم افزایش داشته است به بیان دلایل آلودگی هوای اراک پرداخت و گفت: آلودگی هوا منشا داخلی و خارجی دارد که در خصوص منبع داخلی برای اولین در سال 94 و 95 آلودگی حاصل از احتراق سوخت به عنوان فاکتور آلاینده نداشتیم.

وی ادامه داد: در استان مرکزی پنج کانون ایجاد ریزگر وجود دارد که اگر کنترل و نظارت کافی روی آن صورت نگیرد فاجعه بار خواهد بود زیرا بخش ترمیم طبیعی زمانبر است.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی با انتقاد از فعالیت بی ضابطه کشاورزان و دامداران عدم تعادل بین دام و مرتع، عدم مدیریت صحیح منابع آب، کشت گیاهان آببر و خشکسالی را از خطرات پیش رو در افزایش کانون های ایجاد ریزگرد عنوان کرد و گفت: معیشت کشاورز و دامدار برای ما مهم است اما برای اینکه استمرار تولید در طبیعت از بین نرود لازم است اگاهی های کافی به کشاورز و دامدار  داده شود و از ابزارهای قانوی برای مقابله به حفر چاه های غیر قانونی استفاده کرد.

کارنامی با هشدار نسبت به اینکه در استان مرکزی 240 میلیون متر مکعب کسری مخزن آب وجود دارد و این بدین معناست هر سال  8 تالاب میقان زیر زمین این استان خشک می شود توجه ویژه مسئولان به این امر را خواستار شد.

کارنامیبا بیان اینکه اساس کار محیط زیست نظارت است نه اجرا خاطر نشان کرد: در تاریخ سابقه نداشته است محیط زیست به عنوان مجری وارد عملیات اجرایی شود اما امروز اجرای احیا تالاب میقان با کاشت بیش 200 هکتار نهال در حال انجام است.

وی ادامه داد: برنامه جامع احیا تالاب میقان که تا پیش از این وجود خارجی نداشت در مرحله نهایی تدوین هست و امروز تالاب دارای برنامه مدیریت زیست بومی شده است.

وی از راه اندازی اتاق فکر محیط زیست به منظور ارائه راهکارهای علمی و ریشه ای خبر داد و بیان کرد: بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوا از تیر ماه شروع شده است چرا که به طور دقیق باید منابع  آلودگی هوا مشخص شوند.

کارنامی با اشاره به اقدامات موثری که محیط زیست در منطقه هفتاد قله انجام داده است بیان کرد: برای اولین در هفتاد قله بیش از 30 درصد رشد جمعیت حیات وحش وجود داشته است همچنین 1600 هکتار از اراضی آزاد شد، کنترل دامداری در هفتاد قله، یکسان سازی زمان ورود و خروج دام و تعادل بین دام و مرتع نیز برقرار شده است و بی اصنافی اگر این اقدامات نادیده گرفته شوند.

وی با بیان اینکه بر اساس سند ارتقا شاخص های زیست محیطی وضعیت زباله های استان در شزایط نامطلوبی قرار داشت و عملا توجه به آلودگی آب و خاک به فراموشی سپرده شده بود تصریح کرد: زباله های عفونی فراموش شه بودند اما امروز بیمارستان ها مجهز به سیستم کم خطر سازی شدند.

کارنامی ورود شیرابه های زباله به آب های زیر زمینی را سبب بروز فاجعه دانست و با بیان اینکه سایت دفع پسماند ساوه که عملا تعطیل شده بود با رعایت همه ضوابط زیست محیطی مجددا راه اندازی شده است گفت: تا قبل از این هیچ سایت تفکیک زباله بهداشتی وجود نداشت و با فعال شدن کارگروه پسماند برای اولین بار شهردارها هم به دادگاه رفتند و حکم زندان برای آنها صادر شد.

کارنامی تغییر مدیریتی در سطح سازمان محیط زیست را منوط به نظر مستقیم رئیس سازمان دانست و با بیان اینکه قریب به هشت ماه قبل درخواست خود را برای رفتن از استان مرکزی به سبب مسائل خانوادگی به خانم ابتکار داده ام خاطر نشان ساخت: این که فردی رفتن من از استان مرکزی را بنام خود ثبت کند اقدامی ناپسند است از طرفی تصمیم درباره رفتن یا ماندن من فقط در حوزه اختیارات خانم ابتکار است که با درایت و قاطعیتی که از ایشان سراغ دارم حاشیه ها اثری نخواهند داشت.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه فرصت برای خدمت کردن کم است گفت: اگر کسی را وارد حاشیه کنیم که از کار بیفتد حق مردم را ادا نکرده ایم و این حق با شعار و تبلیغات عملیاتی نمی شود.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
جواد میرزایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
باسلام .جواب نامه ها درسفر ریاست محترم جمهور چه شد .قرار بود تا شش آ ذر پآسخ دهند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار