تابناک مرکزی: سیاست‌های کلی خانواده از سوی جهانگیری معاون اول رییس جمهور برای اجرا به معاونت امور زنان و خانواده ابلاغ شد.
کد خبر: ۳۳۵۷۵۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۹ 27 November 2016

به گزارش تابناک مرکزی به نقل از ایسنا، پیرو ابلاغ سیاست‌های کلی خانواده مصوب مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و ابلاغ نامه شماره 71758 مورخ 95.06.15 ریاست محترم جمهوری، سیاست‌های مذکور از سوی معاون اول رئیس جمهور به معاونت اموز زنان به شرح ذیل جهت اجرا ابلاغ می‌گردد:  

۱- ایجاد جامعه‌ای خانواده محور و تقویت و تحکیم خانواده و کارکردهای اصلی آن بر پایه الگوی اسلامی خانواده به عنوان مرکز نشو و نما و تربیت اسلامی فرزند و کانون آرامش بخش.  

دستگاه‌های همکار: وزارت آموزش و پرورش – وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – وزارت علوم، تحقیقات و فناوری – سازمان صداوسیما.  

۲- محور قرار گرفتن خانواده در قوانین و مقررات، برنامه‌ها، سیاست‌های اجرایی و تمام نظامات آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به‌ویژه نظام مسکن و شهرسازی.  

دستگاه‌های همکار: وزارت آموزش و پرورش- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – وزارت علوم، تحقیقا تو فناوری – وزارت راه و شهرسازی.  

۳- برجسته کردن کارکردهای ارتباط خانواده و مسجد برای حفظ و ارتقاء هویت اسلامی و ملی و صیانت از خانواده و جامعه.  

دستگاه‌های همکار: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – سازمان صداوسیما.  

۴- ایجاد نهضت فراگیر ملی برای ترویج و تسهیل ازدواج موفق و آسان برای همه دختران و پسران و افراد در سنین مناسب ازدواج و تشکیل خانواده و نفی تجرد در جامعه با وضع سیاست‌های اجرایی و قوانین و مقررات تشویقی و حمایتی و فرهنگ‌سازی و ارزش‌گذاری به تشکیل خانواده متعالی بر اساس سنت الهی.  

دستگاه‌های همکار: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – وزارت علوم، تحقیقات و فناوری – وزارت ورزش و جوانان – سازمان برنامه و بودجه کشور – سازمان صداوسیما – بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.  

۵- تحکیم خانواده و ارتقاء سرمایه اجتماعی آن بر پایه رضایت و انصاف، خدمت و احترام و مودت و رحمت با تأکید بر:  

به‌کارگیری یکپارچه ظرفیت‌های آموزشی، تربیتی و رسانه‌ای کشور در جهت تحکیم بنیان خانواده و روابط خانوادگی.  

فرهنگ سازی و تقویت تعاملات اخلاقی.  

مقابله مؤثر با جنگ نرم دشمنان برای فروپاشی و انحراف روابط خانوادگی و رفع موانع و زدودن آسیب‌ها و چالش‌های تحکیم خانواده.  

ممنوعیت نشر برنامه‌های مخل ارزش‌های خانواده.  

ایجاد فرصت برای حضور مفید و مؤثر اعضای خانواده در کنار یکدیگر و استفاده مؤثر خانواده از اوقات فراغت به صورت جمعی.  

دستگاه‌های همکار: وزارت آموزش و پرورش – وزارت ورزش و جوانان – وزارت علوم، تحقیقات و فناوری – وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – سازمان صداوسیما  

۶- ارائه و ترسیم الگوی اسلامی خانواده و تقویت و ترویج سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی با:  

ترویج ارزش‌های متعالی و سنت‌های پسندیده در ازدواج و خانواده.  

پر رنگ کردن ارزش‌های اخلاقی و زدودن پیرایه‌های باطل از آن.  

مبارزه با اشرافیت و تجمل‌گرایی و مظاهر فرهنگ غرب.  

اصلاح رفتار گروه‌های مرجع و برجسته سازی رفتارهای شایسته آنها و جلوگیری از شکل‌گیری گروه‌های مرجع ناسالم.  

دستگاه‌های همکار: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – وزارت آموزش و پرورش – وزارت علوم، تحقیقات و فناوری – وزارت ورزش و جوانان – سازمان صداوسیما.  

۷- بازنگری، اصلاح و تکمیل نظام حقوقی و رویه‌های قضایی در حوزه خانواده متناسب با نیازها و مقتضیات جدید و حل و فصل دعاوی در مراحل اولیه توسط حکمیت و تأمین عدالت و امنیت در تمامی مراحل انتظامی، دادرسی و اجرای احکام در دعاوی خانواده با هدف تثبیت و تحکیم خانواده.  

دستگاه‌های همکار: وزارت دادگستری – وزارت کشور – معاونت حقوقی ریاست جمهوری.  

۸- ایجاد فضای سالم و رعایت روابط اسلامی زن و مرد در جامعه.  

دستگاه‌های همکار: وزارت کشور – وزارت علوم، تحقیقات و فناوری – وزارت آموزش و پرورش- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – سازمان صداوسیما.  

۹- ارتقاء معیشت و اقتصاد خانواده‌ها با توانمندسازی آنان برای کاهش دغدغه‌های آینده آنها درباره اشتغال، ازدواج و مسکن.  

دستگاه‌های همکار: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت راه و شهرسازی – وزارت امور اقتصادی و دارایی – سازمان برنامه و بودجه کشور.  

۱۰- ساماندهی نظام مشاوره‌ای و آموزش قبل، حین و پس از تشکیل خانواده و تسهیل دسترسی به آن بر اساس مبانی اسلامی ـ ایرانی در جهت استحکام خانواده.  

دستگاه‌های همکار: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت ورزش و جوانان، وزارت کشور، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری – وزارت دادگستری – سازمان صداوسیما.  

۱۱- تقویت و تشویق خانواده در جهت جلب مشارکت خانواده برای پیشبرد اهداف و برنامه‌های کشور در همه عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و دفاعی.  

دستگاه‌های همکار: وزارت کشور – وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – سازمان صداوسیما.  

۱۲- حمایت از عزت و کرامت همسری، نقش مادری و خانه‌داری زنان و نقش پدری و اقتصادی مردان و مسؤولیت تربیتی و معنوی زنان و مردان و توانمندسازی اعضای خانواده در مسؤولیت پذیری، تعاملات خانوادگی و ایفاء نقش و رسالت خود.  

دستگاه‌های همکار: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – وزارت آموزش و پرورش – وزارت علوم، تحقیقات و فناوری – وزارت کشور – سازمان صداوسیما.

۱۳- پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و عوامل تزلزل نهاد خانواده بویژه موضوع طلاق و جبران آسیب‌های ناشی از آن با شناسایی مستمر عوامل طلاق و فروپاشی خانواده و فرهنگ‌سازی کراهت طلاق.  

دستگاه‌های همکار: وزارت کشور – وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – سازمان صداوسیما.  

۱۴- حمایت حقوقی، اقتصادی و فرهنگی از خانواده‌های با سرپرستی زنان و تشویق و تسهیل ازدواج آنان.  

دستگاه‌های همکار: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت دادگستری – وزارت کشور.  

۱۵- اتخاذ روش‌های حمایتی و تشویقی مناسب برای تکریم سالمندان در خانواده و تقویت مراقبت‌های جسمی و روحی و عاطفی از آنان.

 دستگاه‌های همکار: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی – وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی – سازمان صداوسیما.  

۱۶- ایجاد ساز و کارهای لازم برای ارتقاء سلامت همه جانبه خانواده‌ها بویژه سلامت باروری و افزایش فرزندآوری در جهت برخورداری از جامعه جوان، سالم، پویا و بالنده.  

دستگاه‌های همکار: وزارت بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی – وزارت علوم، تحقیقا تو فناوری – سازمان صداوسیما.  

لازم است در راستای تحقق سیاست‌های کلی ابلاغی مذکور به شرح زیر اقدام نمایید:  

الف: حسب تشخیص معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و موسسات دولتی  نهادهای انقلاب اسلامی جهت همکاری با آن معاونت، دعوت شوند.  

ب: لازم است معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در پیگیری و اجرای سیاست‌های ابلاغی از ظرفیت و همکاری دبیرخانه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی و سایر شوراها و ستادهای عالی، بهره‌گیری نماید.

ج: کلیه دستگاه‌های همکار موظفند برنامه‌ها، اقدامات و پیشنهادات خود را در قالب سیاست‌های کلی خانواده، به صورت دقیق و شفاف با زمان‌بندی و شاخص‌های ارزیابی، تهیه و به معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری (دبیرخانه ستاد ملی زن و خانواده)، ارائه نمایند.

د: کلیه دستگاه‌های همکار موظفند حداکثر ظرف سه ماه نسبت به ارسال برنامه تدوین شده به معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری جهت تصویب و تدوین برنامه ملی توسط ستاد ملی زن و خانواده اقدام نمایند.

ه: چنانچه در تهیه و یا اجرای برنامه‌های هر دستگاه، نیاز به وضع بخشنامه، مقررات و یا قوانین باشد، پیشنهاد لازم از سوی آن دستگاه تهیه و به معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ارائه شود تا جهت تصویب مراحل قانونی خود را طی نماید.

و: کلیه دستگاه‌های همکار موظفند گزارش اقدامات خود را مطابق برنامه‌های مصوب معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری (دبیرخانه ستاد ملی زن و خانواده)، در مقاطع سه ماهه به دبیرخانه ستاد مذکور، ارسال نمایند و آن معاونت موظف است جمع‌بندی گزارش عملکرد دستگاه‌های همکار به همراه گزارشی از روند اجرا و پیشرفت برنامه‌های مرتبط، موضوع را هر شش ماه یک بار به دفتر معاون اول رییس جمهور ارسال نماید.»

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار