در بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه های شهر اراک؛
تابناک: در بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه های شهر اراک آمده است: از 70 نقطه ی شهری و روستایی بالادست سدکمال صالح روزانه بیش از 2400 مترمکعب فاضلاب خارج می شود و این حجم بالای پساب بدون هیچ گونه تصفیه اولیه راهی سد کمال صالح می شود.
کد خبر: ۳۳۴۱۹۲
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۲ 25 November 2016

به گزارش تابناک مرکزی، روز گذشته در نشست شوراي حفاظت از منابع آب استان مركزي استاندار مرکزی و مسئولان استانی در خصوص جلوگیری از ورود فاضلاب های روستای اطراف سد کمال صالح به داخل سد هشدار داده بودند و از مسئولان شرکت آب درخواست رسیدگی به این موضوع را داشتند.

در همین رابطه بسیج دانشجویی دانشگاه های شهر اراک در بیانیه ای پیرامون آلودگی آب سد کمال صالح به پساب  هشدار داده است و از مسولان خواسته است در جهت تامین آب شرب سالم برای مردم اراک اقدامات لازم را انجام دهند.

متن این بیانیه بدین شرح است:

تامين آب شرب سالم و كنترل آلودگي هوا برای آحاد مردم یکی از اساسی ترین نیازهای هر جامعه به حساب می آید که مسئولان و دست اندرکاران امر وظیفه دارند از هیچ کوششی در مسیر تحقق این مهم کوتاهی نکنند.

شهر اراک علی رغم قرارگرفتن در موقعیت راهبردی در سطح کشور و دارا بودن پتانسیل های فراوان در حوزه های مختلف همواره مورد بی مهری های مسئولان امر قرار گرفته است.

این بی مهری های آقایان تا جایی پیش رفته است که متاسفانه سلامت مردم اراک به خاطر وجود انواع آلاینده ها در خطر است و مرگ و میر بالای مردم این شهر به خاطر شیوع برخی بیماری های خاص شاهدی بر این مدعاست.

سد کمال صالح 5 سالی می شود که بخش عمده ای از آب شرب شهر اراک را تامین می کند لذا وضعیت سلامت و کیفیت آب این سد نقش بسیاری مهمی در سلامت مردم شهر اراک ایفا می کند.

بی تردید کوچکترین آلودگی در مسیر آب های منتهی به پشت این سد می تواند در  دراز مدت به عنوان یک معضل و بحران بسیار مهم برای سلامت جامعه ی شهری اراک به حساب بیاید.

متاسفانه بررسی ها نشان می دهد که پساب و فاضلاب 70 نقطه جمعیتی بالادست سدکمال صالح مستقیماً و بدون هیچ گونه پالایش وارد این سد می شود و همین مسئله مطمئناً سلامت آب ذخیره شده پشت این سد را تحت تاثیر قرار داده است.

از این 70 نقطه ی شهری و روستایی روزانه بیش از 2400 مترمکعب فاضلاب خارج می شود و این حجم بالای پساب با دارا بودن بخش قابل توجهی از نیترات و فسفر بدون هیچ گونه تصفیه اولیه راهی سد کمال صالح می شود.

ورود پساب ها به مخازن سد ها علاوه بر آلوده سازي آب به آلاينده هاي مختلف از جمله فلزات سنگين مي تواند با افزايش ميزان مواد آلي باعث پديده مغذي شدن و رشد و تکثير بيش از حد جانداران درياچه پشت سد شود که همین امر مي تواند کيفيت آب مخزن سد را تحت تاثير قرار داده و باعث اختلال در سيستمهاي تصفيه آب و فيلتر هاي آن شود.

اگر چه آب سد کمال صالح قبل از ورود به شبکه ی آب شرب اراک تصفیه می شود اما علوم مختلف ثابت کرده است که بسیاری از آلاینده های موجود در پساب ها به علت وجود عامل حلقوی در ساختمان مولکول شوینده(ABS) ، در حتی پیشرفته ترین تصفیه خانه ها غیر قابل تجزیه بیولوژیکی هستند و بسیاری از آلودگی ها از جمله بعضی از این آلاینده ها حتی پس از طی کردن مراحل تصفیه در آب باقی می مانند و خود عامل بیماری هستند.

روزانه بیش از 200 کیلوگرم نیترات از طریق همین پساب ها وارد سدکمال صالح به عنوان منبع اصلی تامین آب شرب اراک می شود و رابطه ی بین گسترش انواع سرطان ها و وجود نیترات بر هیچ کسی پوشیده نیست .

چرا مسئولان امر با توجه به اینکه بیش از 5 سال از بهره برداری آب از سد کمال صالح می گذرد هیچ گونه اقدام برای جلوگیری از ورود پساب ها به این سد به عنوان منبع اصلی تامین آب شرب اراک صورت نداده اند و اجازه می دهند که سلامت مردم تا این حد به خطر بیافتد؟

اینکه مدیران و مسئولان با صرف بودجه ها و هزینه های گزاف فقط شعار حمایت از سلامت مردم اراک را سر بدهند اما نتوانند آبی سالم را به دست مردم برسانند چیزی جز سوء مدیریت و بازی با جان مردم را حکایت نمی کند.

وضعیت کیفیت هوای شهر اراک که مشخص است و این هم از وضع آب شرب این شهر؛ چرا تا این حد باید سلامت مردم اسیر مدیرانی ناکارآمد شود.

آقایانی که اصرار دارند برای آلودگی شهر اراک منشا خارجی را عامل اصلی عنوان کنند، برای ورود این حجم فاضلاب به منبع آب شرب مردم چه چیزی را بهانه قرار خواهند داد؟

آیا کنترل و جلوگیری از ورود مستقیم این حجم از پساب به منبع آب شرب شهر اراک تا این حد دشوار است که مسئولان امر همچنان نسبت به مشکلات اساسی زیست محیطی مردم بی خیالی را پیشه کرده اند؟

به واقع تا کی قرار است سلامت مردم شهر اراک بازیچه دست مدیرانی شود که فقط و فقط شعار حمایت از مردم را سر می دهند؟

بسیج دانشجویی دانشگاه های شهر اراک

انتهای پیام /

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
فریدون از اراک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
پس مسئولین چه ... می کنند
ستاره
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
هیچ شهری ب اندازه اراک سرش بلا نیمده
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار