مدیرعامل خانه سازمان‌های مردم نهاد استان مرکزی؛
تابناک: سیاوش آقاخانی با بیان اینکه جبران کامل خسارات وارد شده از سوی ایرالکو به سلامتی مردم غیرممکن است گفت: ایرالکو موزه‌ای از آلام و دردهای فعالین زیست محیطی و شهروندان اراک است و انتخاب این واحد به عنوان جاذبه گردشگری اقدامی غیرمنصفانه است.
کد خبر: ۳۳۰۵۲۵
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۸ 17 November 2016

به گزارش تابناک مرکزی به نقل از ایسنا، واحد صنعتی ایرالکو به دلیل آلاینده بودن و عدم همکاری موثر جهت رفع آلایندگی در سال‌های اخیر و عدم اجرای مصوبه‌های کارگروه کاهش آلودگی هوا همواره مورد انتقاد فعالان زیست محیطی و شهروندان اراک بوده است و ادعای آلاینده نبودن که توسط این شرکت مطرح شده بر دامنه انتقادات عمومی از این شرکت افزوده است.

حال علیرغم این اقدامات و تاثیری که آلاینده‌های این شرکت بر سلامتی مردم می‌گذارد، ایرالکو در لیست جاذبه‌های گردشگری استان قرار گرفته که در اجلاس سه روزه راهنمایان گردشگری کشور ارائه می شود.

برخی فعالان محیط زیست و گردشگری معتقدند که قطعا این اجلاس فرصتی برای معرفی داشته‌های گردشگری استان مرکزی است و می‌تواند سبب رونق صنعت گردشگری استان شود ولی انتخاب صنعت آلاینده ایرالکو می‌تواند این فرصت را به تهدید تبدیل کند، از سوی دیگر این تصمیم با تعریف گردشگری صنعتی همخوانی ندارد.

مدیرعامل خانه سازمان‌های مردم نهاد استان مرکزی، گفت: متاسفانه یکی از رفتارهایی که از ایرالکو شاهد بوده‌ایم عدم صداقت این مجموعه بوده است.

سیاوش آقاخانی بیان کرد: مجموعه ایرالکو آلاینده بودن را انکار می‌کند و با شکایت از شهرداری و اداره کل حفاظت از محیط زیست استان ادعای خود را پیگیر‌ی می‌کند و در نقطه مقابل این جریان با تکیه بر آلاینده بودن در سفر هیات دولت دریافت تسهیلات 300 میلیارد تومانی جهت رفع آلایندگی را به عنوان برگی برنده به دست می‌آورد.

وی با بیان اینکه با عدم اجرای مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوا توسط این شرکت در سال‌های گذشته و تاثیر آلاینده‌های این واحد صنعتی بر سلامت مردم بی‌اعتمادی نسبت به این شرکت در افکار عمومی به وجود آمده است، عنوان کرد: این شرکت به دنبال فرصت‌هایی جهت کم‌رنگ کردن بی‌اعتمادی به وجود آمده است که معرفی به عنوان جاذبه گردشگری بودن فرصت مورد انتظار را در اختیار این شرکت قرار می‌دهد.

این متخصص محیط زیست ادامه داد: قطعا استان مرکزی فرصت‌ها و ظرفیت‌های بسیاری در حوزه گردشگری دارد که اغلب این فرصت‌ها ناشناخته هستند و متاسفانه صنعت آلاینده ایرالکو با تمامی چالش‌های چند سال اخیر به عنوان جاذبه گردشگری این استان معرفی خواهد شد و به نظر می‌رسد این تصمیم نه تنها یک فرصت مناسب جهت رونق گردشگری نیست بلکه می‌تواند بستری جهت تضعیف صنعت گردشگری در استان باشد.

آقاخانی بیان کرد: صنایع بزرگ و مادر دیگری در استان مرکزی وجود دارند که صنعت آلاینده نیز محسوب نمی‌شوند و می‌توان این صنایع شاخص را به عنوان جاذبه گردشگری صنعتی استان معرفی کرد و به این طریق چهره زیبایی از استان به نمایش گذاشت.

وی ادامه داد: ایرالکو از تکنولوژی جدید چینی استفاده کرده و مجهز به تکنولوژی روز کشورهای پیشرفته دنیا نیست و نمی‌تواند جاذبه خاصی در بخش گردشگری صنعتی باشد.

این متخصص محیط زیست با تاکید بر اینکه این شرکت با هدف بهبود چهره خود در افکار عمومی و دیگر منافع مد نظر، خود را در لیست جاذبه‌های گردشگری استان در اجلاس راهنمایان گردشگری کشور جای داده عنوان کرد: ایرالکو موزه‌ای از آلام و دردهای فعالین زیست محیطی و شهروندان اراک است و انتخاب این واحد به عنوان جاذبه گردشگری اقدامی غیرمنصفانه است.

آقاخانی افزود: قطعا این واحد صنعتی با جا دادن خود در لیست جاذبه‌های گردشگری استان نمی‌تواند نام نیکی از خود به نمایش گذارد و باید نسبت به اجرای کامل مصوبات و رفع آلایندگی اقدام کند، هرچند قطعا جبران کامل خسارات وارد شده به سلامتی مردم غیرممکن است.

وی عنوان کرد: رونق گردشگری استان با این نوع انتخاب‌ها محقق نمی‌شود و قطعا انتظار می‌رود که مسئولین گردشگری استان در این تصمیم تجدید نظر کنند و ظرفیت‌های مناسب‌تری از استان را به عنوان جاذبه گردشگری در نظر بگیرند.

این فعال زیست‌محیطی بیان کرد: مهمترین آلاینده‌های ایرالکو شامل آلاینده هیدروژن فلوراید (HF) مربوط به خطوط احیاء و منواکسید کربن (CO) مربوط به بخش فعلی آندسازی است.

به گزارش ایسنا، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، گفت: انتخاب ایرالکو دلیل خاصی نداشته است و این واحد تنها به عنوان واحدی صنعتی جهت معرفی بخش گردشگری صنعتی استان انتخاب شده است.

سید‌محمد حسینی عنوان کرد: این موضوع مورد بررسی مجدد قرار می‌گیرد و در صورت لزوم تصمیم مناسب دراین خصوص اتخاذ می‌ شود.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار