تابناک: دبیر اتاق های فکر و کارشناس مقابله با اعتیاد استان مرکزی گفت: یکی از آسیب های مهم اعتیاد تحت الشعاع قرار دادن شعار اقتصاد مقاومتی با خسارتی بالغ بر 20 میلیارد تومان به صورت روزانه و مهم تر از آن خسارت هایی از حیث انسانی که منجر به شهادت 3700 نفر و جانباز شدن 12 هزار نفر گردیده است، اشاره کرد.
کد خبر: ۳۲۳۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۱ 05 November 2016

به گزارش تابناک مرکزی، ابراهیم عباسی، دبیر اتاق های فکر و کارشناس مقابله با اعتیاد استان مرکزی، صبح امروز در  پنجمین جلسه شورای مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی، با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در راستای مبارزه با این آسیب های اجتماعی گفت: از 5 آسیب اجتماعی که مقام معظم رهبری به آن اشاره کرده اند، ما به اعتیاد به عنوان محور تمام آسیب ها پرداخته ایم.

دبیر اتاق های فکر و کارشناس مقابله با اعتیاد استان مرکزی با اشاره به سرعت عمل، گستردگی جامعه هدف و مشارکت مردمی به عنوان یک اصل اساسی و نوآوری، در زمینه اقدام به شرح آمار تاسف برانگیز کشور و استان پرداخت.

وی در این گزارش به دو آسیب بسیار مهم این بلای خانمانسوز، یعنی تحت الشعاع قرار دادن شعار اقتصاد مقاومتی با خسارتی بالغ بر 20 میلیارد تومان به صورت روزانه و مهم تر از آن خسارت هایی از حیث انسانی که منجر به شهادت 3700 نفر و جانباز شدن 12 هزار نفر گردیده است، اشاره کرد.

عباسی در ادامه گزارش خود به ویژگی های عصر حاضر اشاره کرد و اعتیاد را سومین معضل و چهارمین علت مرگ و میر برشمرد و آماری مطابق با دو جامعه هدف، یعنی دانش آموزان و دانشجویان را ارائه داد و گفت: آمار شیوع شناسی در سال 89 نشان می دهد که حداقل 1% از دانش آموزان کل کشور تجربه  استفاده از مواد مخدر یا محرک را داشته اند و از سال 82 تا 89 ما با رشد 2 برابری مواجه بودیم و سن مصرف مواد مخدر نیز به 15 سال کاهش یافته است.

دبیر اتاق های فکر و کارشناس مقابله با اعتیاد استان مرکزی به آلوده بودن یکی از اعضای خانواده و یا معاشرت با دوستان معتاد به دخانیات و مواد محرک را به عنوان مهم ترین علل اعتیاد نام برد و افزود: در بین جامعه دانشجویان نیز طی تحقیقات سال 93 و 94، تجربه مصرف مواد مخدر به 7/5 و مصرف الکل به 7/8 درصد رسیده است که بر خلاف تصور 56% از این افراد در مورد مواد مخدر اطلاعات کافی نداشته اند.

عباسی در ادامه از آمار افزایش اعتیاد بانوان جامعه سخن گفت و اظهار داشت: تعداد بانوان معتاد از 5% در سال 86 به 10% در سال 90 رسیده و حدود 40 هزار نفر مصرف کننده شیشه در کشور وجود دارد که معمولا سن شروع اعتیاد بین 15 تا 19 سال می باشد که افزایش 21 درصدی شیوع مصرف مواد روان‌گردان بین این قشر را نشان می دهد.

وی از آمار 21 تا 23 درصدی اعتیاد کارگران گفت و از ارتباط مستقیم و غیر مستقیم  70%  از جرایم کشور با مواد مخدر خبر داد و به رواج مصرف چند ماده ای که موجب به مخاطره افتادن بحث درمان اشاره کرد.

کارشناس مقابله با مواد مخدر استان مرکزی، کسب لذت، کنجکاوی و تفریح  را از مهمترین دلایل گرایش به مواد مخدر دانست و از تریاک به عنوان رایج ترین ماده مخدر در کشور اشاره کرد و به برنامه های خود در راستای طرح مقابله با این معضل اشاره کرد که ارائه برنامه های فرهنگی و آموزشی، کارگروه ویژه مبارزه از جمله جلوگیری از تغییر الگوی مصرف، برگزاری نشست های تخصصی، مقابله با عرضه و تقویت سمن ها و سازمانهای مردم نهاد از مهمترین های این طرح بودند.

انتهای پیام/

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار