رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری؛
تابناک: بهزاد سلطانی تدریس دروسی مانند MBA در دانشگاه ها را برای آشنایی دانشجویان با تجاری سازی مفید دانست و اظهار کرد: دفاتر ارتباط با صنعت دانشگاه ها باید پایان نامه ها را پالایش کنند و آنهایی که امکان تجاری سازی دارند را تشخیص دهند و در هیئت رئیسه مصوب کنند تا شرکتی شامل دانشگاه، استاد راهنما و دانشجو تشکیل شود.
کد خبر: ۳۱۵۹۶۷
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۹ 22 October 2016

به گزارش تابناک مرکزی، بهزاد سلطانی رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در سالن اجتماعات دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه اراک در حضور هیات رئیسه و اعضاء هیات علمی دانشگاه های استان مرکزی ضمن با اشاره به اینکه این صندوق در سال 91 ایجاد شده است و از نظر حقوقی کاملا مستقل بوده و مستقیما زیر نظر رئیس جمهور اداره می شود گفت: برای انجام ماموریت های این صندوق مبلغ سه هزار میلیارد تومان به صورت مادام العمر و ثابت بعلاوه 0.5 درصد بودجه کشور برای سرمایه گذاری ریسک پذیر  پیش بینی شده است که تا کنون مبلغ 1400میلیارد تومان از سه هزار میلیارد تومان پرداخت شده و امید است تا پایان این دولت ما بقی آن هم پرداخت شود.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری ادامه داد: موسسه ی خصوصی یا تعاونی به ثبت رسیده که از نظر معاونت علمی وزارت علوم دانش بنیان شناخته شده باشد در صورتی که طرح های دانش بنیان با ماهیت اقتصادی داشته باشند می توانند از حمایت های صندوق بهره مند شوند اما در مورد طرح های پژوهشی دست ما بسته است و تنها می توایم از لحاظ قانونی حمایت انجام دهیم.

سلطانی با اشاره به وجود دو نوع صندوق در دنیا ( صندوق های حمایتی از طرح های به صورت گرنت و صندوق های حمایتی از طرح های در مرحله اقتصادی شدن) بیان کرد: در ایران طرح های بسیاری داریم که در مرحله گرنت هستند که جایی برای اجرا ندارند چون این طرح در ایران وجود ندارد.

وی افزود: بر اساس اساسنامه صندوق ما باید با بودجه اولیه سه هزار میلیارد تومان کا رکنیم و تنها می توانیم برای اقتصادی شدن طرح ها وارد عمل شویم.

این مقام مسئول خدمات صندوق را شامل وام های 4 تا 11 درصد واقعی با اعطای سریعتر نسبت به بانک ها، سرمایه گذاری ریسک پذیر ،ارائه ضمانت نامه ها و لیزینگ دانست و خاطر نشان کرد:  در صورت عدم فروش محصولات شرکت های تحت حمایت به خریداران واقعی وام اختصاص داده میش ود تا محصولات به فروش برسند.

وی در خصوص سرمایه گذاری ریسک پذیر گفت: در دنیا هیچ شرکت نو پایی وام دریافت نمی کند اما متاسفانه در ایران این شرکت ها وام های کلان دریافت می کنند.شرکت های نوپا بهتر است با یکدیگر مشارکت کنند تا اینکه وام بگیرند چرا که اگر طرح ها به صورت منطقی نه عدم کم کاری با شکست مواجه شد شرکت دانش بنیان هیچ هزینه اضافی پرداخت نکنند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری افزود: در فاصله 9 ماه 7 صندوق جدید ایجاد شده است و تا اخر امسال هم حداقل یک صندوق پژوهشی فناوری شروع به کار می کند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در خصوص عملکرد سه ساله این صندوق گفت: 2700 شرکت دانش بنیان داریم که تعداد 500 شرکت در محل پارک ها ی علم و فناوری و و مابقی در سطح شهر پراکنده شده اند.

ایشان ادامه داد:  2600 طرح به صندوق رسیده است که از این تعداد 1314طرح با مبلغ 834 میلیارد تومان مصوب شده است و 250 طرح هم خاتمه یافته است و این مبلغ جدای از هزینه ای است که بابت تجهیز دفاتر داده شده است.

سلطانی یکی از اهداف صندوق را ایجاد فرهنگ فناورانه در سطح شهر با یکجا نشینی شرکت های فناور و دانش بنیان  برای هویت بخشی به مقوله شهرسازی دانست و تصریح کرد: ما می توانیم برای هر 10 شرکت یک ساختمان خریداری کنیم  که با شرایط راحت تری شرکت ها بتوانند صاحب دفتر شوند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری بیان کرد: تا کنون 200 میلیارد تومان پرداخت کردیم و 100 میلیارد تومان هم بابت ضمانت نامه ها پرداخت شده است و 75 میلیارد هم برای صندوق های پژوهشی فناوری واریز شده است که سر جمع بیش از 1200 میلیارد تومان می باشد و از 1432 میلیارد تومان اختصاص داده شده مبلغ 223 میلیارد تومان دیگر باقیمانده است که با احتساب سود بانکی تقریبا مبلغی حدود 350 میلیارد تومان باقی مانده است.

سلطانی با بیان اینکه در استان مرکزی تا کنون هیچ صندوقی ایجاد نشده است و باید دانشگاه ها و صنایع برای تحقق این امر تلاش کنند بیان کرد: در استان مرکزی  52 شرکت وجود دارد که حدودا 1.9 درصد تعداد شرکت های کل استان است که با توجه به نسبت جمعیتی استان مرکزی نسبت به کل کشور نسبت خوب و قابل قبولی است هرچند هیچ محدودیتی برای تعدادشرکت ها نیست.

وی ادامه داد: 46 طرح از استان مرکزی ارائه شده است از لحاظ ارزش افزوده آوری و صنعتی بودن   ضعیف بوده است که تنها 27 طرح مصوب و 6 میلیارد و 750 میلیون تومان بودجه تخصیص یافته است که تقریبا برابر 0.8 درصد کل بودجه است و به نسبت جمعیت عددی بسیار ناچیز است.

ایشان همچنین بسته پیشنهادی خود را به شرح زیر ارائه کردند :

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری تدریس دروسی مانند MBA در دانشگاه ها را برای آشنایی دانشجویان با تجاری سازی مفید دانست و اظهار کرد: دانشگاه ها بهتر است به سمت سهام دار شدن در شرکت ها بروند، دفاتر ارتباط با صنعت دانشگاه ها باید پایان نامه ها را پالایش کنند و آنهایی که امکان تجاری سازی دارند را تشخیص دهند و در هیئت رئیسه مصوب کنند تا شرکتی شامل دانشگاه، استاد راهنما و دانشجو تشکیل شود.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار