تابناک: معاون امور پیشگیری بهزیستی استان با بیان اینکه عامل اختلالات نابینایی و ناشنوایی درجامعه بیشتر ناشی از ازدواج های فامیلی است گفت: معلولیت و عقب ماندگی ذهنی از دیگر اختلالات این نوع ازدواج ها می باشد که این دو اختلال ، بیشترین سهم را در تهدید فرزندان به دنیا آمده از این زوج ها داراست.
کد خبر: ۳۰۹۶۵۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۷ 09 October 2016

به گزارش تابناک مرکزی، ازدواج های فامیلی منشا بسیاری از بیماری های ناشی از ژن های مشترک بین زوج ها است که میتواند باعث تولد فرزندان همراه با اختلالات بسیار باشد .طبق آمارهای گرفته شده از مرکز ژنتیک کشور، استان مرکزی با میزان 12 تا 20 درصد ازدواج های فامیلی دست و پنجه نرم میکند

استان مرکزی درگیر 12 تا 20 درصد ازدواج های فامیلی

کیانوش امینی معاون امور پیشگیری بهزیستی استان با بیان اینکه عامل اختلالات نابینایی و ناشنوایی درجامعه بیشتر ناشی از ازدواج های فامیلی است گفت: معلولیت و عقب ماندگی ذهنی از دیگر اختلالات این نوع ازدواج ها می باشد که این دو اختلال ، بیشترین سهم را در تهدید فرزندان به دنیا آمده از این زوج ها داراست.

خنداب در راس هرم ازدواج های فامیلی

امینی با بیان اینکه میزان ازدواج فامیلی در استان از 12 تا 20 درصد است گفت : شهرستان خنداب در استان مرکزی بیشترین سهم را در ازدواج های فامیلی دارد که میزان آن 20 درصد است.

وی با اشاره به اینکه شهرستان خنداب در راس هرم ازدواج های فامیلی دراستان مرکزی قرار دارد افزود: داشتن  فرهنگ هم فامیلی  در این شهرستان منجر به ازدواجهای فامیلی فراوان در این شهرستان می شود.

امینی افزود: فرهنگ هم فامیلی فرهنگی است که در آن تمایل بیشتربه سمت ازدواج های فامیلی است .

مشاوره های روانشناختی گامی به سوی مقابله با بیماری های ژنتیکی

امینی استفاده از مشاوره های روانشناختی و شناخت راه های مقابله با تولد فرزند ناسالم را موثر عنوان کرد و گفت: به منظور پیشگیری از معلولیت‌ها و تولد نوزادان معلول نیاز است که آزمایش‌های ژنتیک به طور جد توسط زوج‌های جوان انجام شود.

وی با بیان اهمیت انجام آزمایش های ژنتیک افزود : از 10 درصد از افرادی که ازدواج های فامیلی دارند به طور قطع ، 2 و نیم  درصد به تولد فرزند ناسالم منجر می شود که ناشی از مشترکات ژنی است.

امینی افزود: وجود بیماری های خاص  مثل دیابت در یک خانواده ممکن است باعث شود ژن مشترک بین زوج ها ، حامل آن بیماری باشد که  با ازدواج های فامیلی این ژن قدرتمند تر عمل می کند.

وجود 40 مرکز روانشناختی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی میزبان خدمت در استان

امینی با اشاره به اینکه 40 مرکز مشاوره ، اطلاع رسانی و آگاه سازی زوج ها در استان مرکزی را بر عهده دارند گفت : این مراکز با هدف سالم سازی نسل آینده و پیشگیری از اختلالات ناشی از ازدواج های فامیلی فعالیت میکنند چرا که پیشگیری از طریق مراکز مشاوره ، حلقه ی راه گشای ازدواج نسل جوان است.

وی با بیان اینکه خدمات ارائه شده در موسسات پیشگیری از آسیب های اجتماعی ، شامل فرآیند آشنایی ، خواستگاری، نامزدی، ازدواج و آغاز زندگی مشترک به زوجین است خاطرنشان کرد : حضور در مراکز مشاوره باید از سوی دو جنس انجام شود تا نتیجه خوبی حاصل شود اما متاسفانه آقایان نسبت به خانم ها استقبال کمتری را از این مراکز دارند که عدم حضور کم آقایان در این مراکز می تواند زوج ها را یک گام به طلاق  نزدیکتر کند.

مراجعه 230 نفر ،ماهانه به مراکز روانشناختی بهزیستی

امینی از استقبال خوب مردم از این مراکز گفت و افزود : در 6 ماهه نخست امسال حدود هزارو 300 نفر به این مراکز مراجعه کردند که با بررسی های انجام شده پانصد و 30 مورد از مراجعه کنندگان ازدواج غیر فامیلی داشتند.

وی ادامه داد: بررسی های آماری مراکز مشاوره ژنتیک استان نشان می دهد که حساسیت عمومی جامعه و خانواده ها نسبت به پیشگیری از معلولیت های پیش از تولد نوزادان، افزایش یافته است .

بهرمندی از مشاوره های غیرحضوری با سامانه 1480

گفتنی است مردم میتوانند از طرح 1480 که یک سامانه تلفنی است  از 8 صبح الی 8 شب از مشاوره های رایگان روان شناختی بهره مند شوند بدون اینکه هیچ هزینه تلفنی برای آنها به حساب آید.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار