تابناک: رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: علت گرانی در ماه های گذشته ناشی از کمبود عرضه در میادین به علت ذبح بی رویه دام های مولد، سیل مناطق جنوبی کشور، شیوع بیماری تب برفکی و توالی رویدادهای مذهبی است.
کد خبر: ۳۰۶۹۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۸ 04 October 2016

به گزارش تابناک مرکزی به نقل از ایرنا؛ علی اصغر ملکی افزود: قیمت هرکیلوگرم دام زنده در آستانه ماه محرم به ۱۴۵ تا ۱۵۰ هزار ریال و لاشه گوسفندی بدون دنبه تحویل به مغازه دار بین ۳۳۰ تا ۳۴۰ هزار ریال رسید که شقه بدون دنبه با ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش به نرخ هر کیلو گرم ۳۸۰ هزار ریال در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد.

وی اظهارداشت: قیمت انواع فرآورده گوشت گوسفندی همچون ران، گردن، راسته، ماهیچه ، سردست، کله و پاچه برای مصارف خاص به طور مجزا با قیمت های متفاوت عرضه می شود.

رییس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران تصریح کرد:ذبح بره های ماده در دو تا سه سال گذشته در سن پایین، باعث کمبود گوسفندهای مولد شده است.

وی یادآورشد: قبل از عید قربان معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی برای تعادل بازار اقدام به کاهش روند صادارت دام زنده کرده بود.

به گفته این مقام مسئول، استمرار رویدادهای مذهبی قربان و ایام سوگواری محرم و صفر موجب افزایش تقاضا و در نهایت رشد قیمت گوشت گوسفندی شده و امسال علاوه بر بروز سیل در مناطق جنوبی کشور به دلیل افزایش بارندگی ها، شیوع بیماری تب برفکی نیز بخشی از دام های سبک را از بین برد.

ملکی معتقد است، برای متعادل سازی بازار گوشت گوسفندی نیاز است تا شرکت پشتیبانی امور دام با عرضه گوشت منجمد وارد بازار شود تا قیمت این محصول در ماه پرمصرف محرم تا حدی تعادل پیدا کند.

به گفته وی چنانچه شرکت مزبور وارد عرصه نشود، با وجود تلاش های صورت گرفته برای تعادل قیمت گوشت گوسفند، احتمال دارد با شرایط متفاوتی روبرو شویم.

سال گذشته هر کیلوگرم دام زنده گوسفندی با قیمت بین ۱۲۰ تا ۱۲۵ هزار ریال و در عید قربان امسال بین ۱۳۵ تا ۱۴۰ هزار ریال عرضه شده بود.

سالیانه بیش از ۸۰۰ هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید و برای تامین نیاز داخلی ۱۰ درصد گوشت مورد نیاز نیز از خارج تامین می شود.

براساس آمارها سرانه تولید گوشت قرمز کشور برای هر نفر ۱۰٫۵ کیلوگرم و سرانه مصرف آن ۱۱٫۵ کیلوگرم است در حالی که سرانه مصرف جهانی گوشت قرمز به ازای هر نفر بدون احتساب گوشت خوک ۱۳ کیلوگرم است.

/انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار