رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی؛
تابناک: رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی: طبق اعلام مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، استعمال دخانیات هر ساله موجب مرگ شش میلیون نفر در جهان می شود که از این تعداد 600 هزار نفر در اثر مواجهه با دود دست دوم آن جان خود را از دست می دهند.
کد خبر: ۳۰۱۹۰۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۰ 26 September 2016

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر حسن طاهر احمدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی به مناسبت فرا رسیدن چهارم مهر ماه "روز جهانی بهداشت محیط" پیامی صادر کرد.

متن پیام دکتر طاهراحمدی به این شرح است:

بِسمِ الله اَلرَّحمنِ اَلرَّحیم

روز جهانی بهداشت محیط فرصتی است تا با بیان اهمیت و جایگاه بسیار مهم و سهم آن در تحقق توسعه پایدار قدردان زحمات تلاشگران بهداشت محیط باشیم، بی شک حفاظت از زمین این امانت بی بدیل پروردگار که بستر رشد و بالندگی نوع بشر است وظیفه ای عمومی می باشد، امروزه صیانت از عوامل محیطی و محیط زیست و نقش آن در ارتقای سطح سلامت جامعه بر هیچ کس پوشیده نیست.

از آنجا که انسان سالم که محور توسعه پایدار است فقط در محیط سالم پرورش می یابد لذا توجه به بهداشت محیط و حفاظت از محیط زیست در تمام برنامه های توسعه ای اجتناب ناپذیر است، توجه به این نکته که بیش از 80 درصد از بیماریها در کشور های در حال توسعه ناشی از عوامل محیطی نظیر آب و فاضلاب می باشد ما را بر آن می دارد که در حوزه بهداشت محیط هرچه عمیق تر به تفکر نشته و بسیار کوشاتر باشیم.

امسال شعار روز جهانی بهداشت محیط « کنترل دخانیات، پاسخی در برابر همه گیری جهانی آن" می باشد و این نشان از اهمیت موضوع مبارزه با مصرف دخانیات از طریق فرهنگ سازی و انجام اقدامات پیشگیرانه، نه تنها در کشور و استان مرکزی بلکه در تمام کشور های جهان می باشد و باید اقدامات پیشگیرانه در همه حال جزو برنامه‌های اولویت‌دار قرار گرفته تا از بروز بسیاری از مشکلات جبران‌ناپذیر جلوگیری شود و به یقین پیشگیری از مصرف دخانیات یکی از راه‌های ارتقای سلامت در جامعه است زیرا که در حوزه سلامت، رسیدگی به سلامت فردی جزء مقوله‌هایی بوده که نیاز به توجه بیشتری دارد.

طبق اعلام مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، استعمال دخانیات هر ساله موجب مرگ شش میلیون نفر در جهان می شود که از این تعداد 600 هزار نفر در اثر مواجهه با دود دست دوم آن جان خود را از دست می دهند.

شواهد روشنی که ارتباط بین مصرف دخانیات و ابتلا به سرطان ریه، کلیه، حنجره و سر و گردن، پستان، مثانه، مری، لوزالمعده و معده را نشان می دهد وجود دارد و حدود نیمی از مصرف کنندگان دخانیات در سنین بهره وری و به صورت زود هنگام جان خود را از دست می دهند که این افراد به طور متوسط 10 سال زودتر از افراد غیر سیگاری می میرند. بنابراین مصرف دخانیات یک مسئله مهم بهداشت عمومی و بهداشت محیط در سراسر جهان است

اینجانب فرار رسیدن 26 سپتامبر مصادف با 4 مهر ( روز جهانی بهداشت محیط ) را به همکاران زحمت کش این حوزه و به تمامی فعالان عرصه بهداشت محیط، استادان، همکاران و دانشجویان گرانقدر تبریک می گویم. امروز فرصت مغتنمی است تا از زحمات عزیزان گمنام و بی ادعا که در شهر و روستا اهتمام ورزیده تا با ایجاد محیط سالم و عاری از هر گونه آلاینده ها ، راه را برای رسیدن به سلامت آحاد جامعه هموار سازند قدردانی نمایم.

دکتر حسن طاهر احمدی -  4 مهر 1395

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار