تابناک: این روزها پرونده احتمال اضافه‌شدن ۲هفته تعطیلی پاییزی به تعطیلات مدارس مورد توجه جدی مردم است و البته از سوی مسئولان بخش‌های مختلف نیز پیگیری می‌شود.
کد خبر: ۲۹۸۸۵۰
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۶ 19 September 2016

به گزارش تابناک مرکزی به نقل از همشهری، درحالي‌كه تصميم اوليه در اين زمينه منتظر رأي دولت و تصويب مجلس است، روز گذشته رئيس سازمان محيط ‌زيست با تأييد مذاكره با آموزش و پرورش براي تعطيلي دوهفته‌اي مدارس اظهار اميدواري كرد با اين كار دانش‌آموزان در روزهاي آلوده بتوانند راحت‌تر تنفس كنند.

معصومه ابتكار با بيان اينكه اين موضوع در جلساتي با حضور وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هاي مختلف بررسي شده تأكيد كرد: هنوز به نتيجه قطعي نرسيده‌ايم و سازمان همچنان در حال بررسي موضوع است.

اظهارات رئيس سازمان محيط‌زيست در حالي است كه وزير آموزش و پرورش ايجاد چنين تغييري در برنامه مدارس را پيچيده توصيف كرد.

علي اصغر فاني با تأكيد بر اينكه ما نمي‌توانيم به‌طور شناور مدارس‌مان را تعطيل كنيم گفت: اينكه در چه تاريخ‌هايي وارونگي هوا رخ مي‌دهد از ابهامات است اما ما استقبال مي‌كنيم و در كميته مشتركي با محيط‌زيست موضوع را بررسي مي‌كنيم زيرا سلامت دانش‌آموزان براي ما مهم است از سوي ديگر 10درصد مدارس دوشيفته هستند و اگر بخواهيم ساعات مدارس را تغيير دهيم به دانش‌آموزان لطمه وارد مي‌شود.

فاني در پاسخ به پرسش همشهري درباره اينكه درصورت تأييد گنجاندن تعطيلات پاييزه و با توجه به تأييد مضر بودن تعطيلات نوروزي نسبت به تعطيلات تابستاني از يك سو و مطالبه قديمي رهبر انقلاب در اين زمينه تا چه اندازه آماده پيگيري جابه‌جايي تعطيلي نوروز با تعطيلات پاييز هستيد گفت: ما آمادگي داريم كه هر كميته‌ يا شورايي كه براي بررسي موضوع تعطيلات وارونگي هوا و ساماندهي تعطيلات -به تعبير همشهري- تشكيل شود شركت و استدلال‌هاي كارشناسي خود را مطرح كنیم.

وي در واكنش به اينكه دبيركل شوراي‌عالي آموزش و پرورش به همشهري گفته كه تعطيلات كنوني توجيه علمي و آموزشي ندارد اينگونه توضيح داد: پرسش بنده اين است كه آيا جامعه آمادگي دارد تعطيلات نوروزي را كاهش دهيم؟ سال‌ها پيش اين كار انجام شد كه نافرجام ماند.

فاني همچنين گفت: اين بحث‌ها اگر حساب شده و دقيق و با توجه به همه عوامل تصميم‌گيري نشود، تجربه گذشته بازهم تكرار مي‌شود. بايد همه ابعاد را ببينيم هر آنچه به مصلحت كشور و دانش‌آموزان باشد را مي‌پذيريم. توجه داشته باشيد كه ما در آموزش و پرورش يك نظام صددرصد متمركز داريم؛ به اين معنا كه شروع و طول سال تحصيلي را مجلس تصويب كرده‌ است. وقتي شروع سال تحصيلي اول مهر باشد و طول سال تحصيلي هم مثلا 200روز آموزشي باشد و انتهاي سال تحصيلي هم تصويب شود نمي‌توان در آن تغيير ايجاد كرد.‌ من در مصاحبه قبلي با همشهري اعلام كردم تا زماني كه اين مصوبات به‌قوت خود باقي است امكان انعطاف در سال تحصيلي وجود ندارد

وزير آموزش و پرورش پيش از اين و در جريان پيگيري ساماندهي تعطيلات نوروزي گفته بود: موضوع تعطيلات نوروزي واقعا پيچيده است و تنها با اقدام ما حل نمي‌شود. اين بدين معنا نيست كه ما اين موضوع را دنبال نكنيم، واقعا داريم به اين موضوع فكر مي‌كنيم و به‌طور جد به‌دنبال راه‌حلي هستيم كه بتوانيم ‌بهره‌وري را در كشور افزايش دهيم. تعطيلي بي‌دليل براي ما مضر است. هر روز آموزشي براي ما حدود 120ميليارد تومان هزينه دارد. بنا بر اين اگر ما بتوانيم هر روز آموزشي را فعال نگه داريم 150ميليارد تومان صرفه جويي كرده‌ايم و مانع پرت رفتن آن شده‌ايم. من با شما هم‌نظر هستم كه بتوانيم حتي‌الامكان روزهاي آموزش و پرورش را افزايش بدهيم

اگرچه گفته شده آنچه در پيش‌نويس پيشنهادي براي دولت مطرح شده كاستن 2هفته از تعطيلات تابستان و اضافه شدن به تعطيلات پاييزي است اما شايد آنچه حالا با عنوان تعطيلات پاييزه مطرح‌شده، فرصت مناسبي باشد براي كم كردن از تعطيلات نوروز و انتقال به پاييز؛ تعطيلاتي كه براي 2هفته ارائه خدمات در تمام سيستم اقتصادي، اداري، سياسي و درماني را محدود مي‌كند.

در يكي از مناظرات ايام تبليغات رياست‌جمهوري سال92 محمدباقر نوبخت سخنگوي فعلي دولت كه به‌عنوان نماينده آقاي روحاني حضور داشت، بر ساماندهي ايام تعطيل در كشور تأكيد كرد. وي خرداد‌ماه امسال در سؤال همشهري درباره تحقق اين وعده گفت: درخصوص تعطيلات و اساسا نظام اداري، كميسيون اجتماعي دولت اقداماتي را انجام داده است.اين موضوع چندبار هم در جلسه هيأت وزيران مطرح شده است. قطعا اگر اين كميسيون جمع‌بندي انجام دهد كه قابليت اجرا داشته باشد حتما اجرا خواهد شد.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار