معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در جلسه شواری اداری استان مطرح کرد؛
تابناک: معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه ایران کشوری است که دارای فرهنگ ریشه دار کارآفرینی است گفت: بزرگترین خیانت نفت به ایران از بین بردن فرهنگ کارآفرینی است و شرکت های دانش بنیان در تلاش هستند فضای حاکم بر کسب و کار را تغییر دهند.
کد خبر: ۲۸۷۰۶۳
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰ 29 August 2016

به گزارش تابناک مرکزی، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان در نهمین جلسه شورای اداری استان مرکزی با اشاره به اینکه ما ملتی با چندین هزار سال فرهنگ هستیم که در حوزه علم و فناوری افتخارات و شخصیت های فوق العاده ای همچون ابن سینا، رازی، فارابی را داشته ایم گفت: ما برای کار آفرینی و ایجاد شغل به فرهنگ و ایده و نگاه جدیدی نیاز داریم و روش هایی که در صد سال گذشته به علت وجود نفوذ نفت در بودجه وجود داشته است باید فراموش شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: فراموشی ظرفیت های انسانی و سرکوب استعدادهای کار آفرین بزرگترین خیانت فروش نفت به ایران بوده است که سبب از بین رفتن فرهنگ کارآفرینی شده است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان نیاز سیستم کارآفرینی را وجود آدم های خودباور، نوآور و خلاق دانست و تصریح کرد: اینکه تنها معنی اشتغال را در استخدام ببینیم سبب از بین رفتن توانایی ها و استعدادهای جوانان ایرانی می شود اقتصاد دانش بینان که امروز به یک گفتمان تبدیل شده است نیاز مبرم جامعه ایران است.

این مقام مسئول بزرگترین نعمت ایران را وجود نیروی انسانی توانمند و خلاق دانست و با ذکر این مطلب که آمار فارغ التحصیلان مهندسی دانشگاه های ما باعث شده است ایران بعد از کشورهای چین، هند و روسیه در رتبه چهارم تولید مهندس در دنیا قرار بگیرد خاطر نشان کرد: لازمه اقتصاد دانش بنیان و خلاق نیروی انسانی تحصیل کرده ای است که از کشورش طلبکار نباشد.

وی افزود: اینکه ایران از ذخایر غنی نفت و گاز برخوردار است دیگر سرمایه تلقی نمی شود و این تفکر که می توانیم ایران را همچون گذشته ازطریق درامدهای نفتی اداره کنیم غلط است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به تسهیلات در نظر گرفته شده همچون معافیت های مالیاتی، گمرگی در قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: باید فضای حاکم بر کسب و کار تغییر کند اینکه امروز در بنیاد ملی نخبگان شاهد بازگشت مغزها به کشور هستیم به خاطر گسترش شرکت های دانش بنیانی است که زمینه کارهای پژوهشی و علمی را فراهم کرده اند.

ستاری نیروی انسانی خلاق و توانمند، تشکیل تیم پژوهشی قوی که با اعتقاد و عشق کنار هم قرار گرفته باشند، ایده و اختراع را از مولفه های اصلی شرکت های دانش بنیان ذکر و بیان کرد: بخش خصوصی به جای سرمایه‌گذاری روی ساختمان و سکه باید در حوزه شرکت های دانش بنیان وارد شوند.

وی ادامه داد: شرکت هایی که با پول دولت تاسیس میشوند قطعا از رانت هایی استفاده کرده اند که با قطع شدن آنها شاهد زمین خوردن آن شرکت خواهیم بود.

رئیس بنیاد ملی نخبگان لازمه تغییر تفکر نفتی در اقتصاد ایران را بها دادن به نگرش های دانش بنیان عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: امروز برای حل تمام معضلات اجتماعی به افرادی نیاز داریم که از تفکر نفتی عبور کرده اند و به ایده و نوآوری و خلاقیت فکر می کنند.

وی ادامه داد: ایران 94 درصد تولید زعفران دنیا را بر عهده دارد که کل صادرات ما در این بخش 450 میلیون دلار است این در شرایطی است که گردش مالی زعفران در دنیا 8 و نیم میلیارد دلار است که حاصل فروش مشتقات زعفران است این بدان معناست که ما در این بخش تنها به خام فروشی اکتفا کرده ایم و از سایر حوزه ها غافل مانده ایم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه  60 تا 70 درصد صنایع دستی ما به خاطر فرهنگ غلط نفت محور بودن در این سال ها از بین رفته است گفت: فرهنگ با استفاده از روش های غلط توسعه پیدا نمی کند  امروز برای صادر کردن فرهنگ خود به زیر ساخت های قوی اقتصادی احتیاج داریم .

ستاری تصریح کرد: در حال حاضر مواد اولیه خام نمی توانند اقتصاد کشور مارا به حرکت در بیاورند   این اتفاق که امروز بودجه کشور تنها وابستگی 20 درصدی به فروش نفت را نشان میدهد علامت مثبتی است .

معاون علمی و فناوری در رابطه با چگونگی تشکیل شرکت های دانش بنیان خاطر نشان کرد: افرادی که در این شرکت ها مشفول به کار شده اند هیچ کدام پدر پولدار نداشته اند و با چنین فرهنگی هم بزرگ نشده اند کارآفرین باید خلاقیت و ابتکار لازم را داشته باشد که این فرهنگ جدیدی است که ما به دنبال آن هستیم.

وی ادامه داد: بحث گفتمان سازی در خصوص شرکت های دانش بنیان باید اتفاق بیافتد جوانان باید اعتمادبه نفس داشته باشند و اگر شکست خوردند دوباره بلند شوند و روی پای خود بایستند کار کنند و ناامید نشوند خودشان باید اشتغال ایجاد کنند

رئیس بنیاد ملی نخبگان تلاش دولت را گسترش تفکری دانست که بر مبنای آن افرادی خلاق و نوآور بتوانند فعالیت کنند و افزود: مدافع کارآفرین بودن و ارائه مدلی موفق در حوزه کسب و کار باید مورد توجه قرار گیرد تا با توجه به زیر ساخت های موجود شاهد حضور بخش خصوصی و حمایت از شرکت های دانش بنیان باشیم.

ستاری تصریح کرد:  ایرانیان فرهنگ ریشه دار کارآفرینی دارند که متاسفانه در طی ساالهای گذشته به فراموشی سپرده شده است و باید از طریق فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی دوباره احیا شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور سهم استان مرکزی را در حوزه شرکت های دانش بنیان سهم کمی توصیف کرد و گفت: چتر حمایت از شرکت های دانش بنیان با قانون جدید گسترده شده است و برای رفع مشکل اشتغال نیاز است در استان مرکزی به توسعه شرکت های دانش بنیان بیاندیشیم.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
بي لياقتي مديران را به گردن نفت نيندازيد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار