تابناک: رئیس سازمان زمین شناسی گفت: زلزله بیش از ده هزار نفر کشته برجای گذاشته است که از نظر بلایای طبیعی ایران در رتبه شانزدهم دنیا قرار دارد.
کد خبر: ۲۸۴۱۲۱
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۹ 24 August 2016

به گزارش تابناک مرکزی، کره ای معاون وزیر و رئیس سازمان زمین شناسی در نشست با تشکلها و فعالان حوزه معدن استان مرکزی گفت: در مخاطرات طبیعی بیش از یک درصد منابع کل جهان که منابع مس و روی و آهن است را علاوه بر وجود ذخایر معدنی داریم از طرف دیگر در بحث مخاطرات در سال 2010 سومین کشور در بحث بلایای طبیعی بوده ایم به طوری که زلزله ها بیش از ده هزار کشته داده است کشور ما در رتبه شانزدهم جهان قرار گرفته است باید این مزیت ها و تهدید ها مبنای برنامه ریزی قرار گیرند.

رئیس سازمان زمین شناسی در بحث ایجاد مراکز گفت: در کشور های کانادا و آمریکا در هر ایالات یک مرکز زمین شناسی که ما در 5 استان در حال حاضر مشغول به فعالیت می باشند. اما ما باید در هر استان یک مرکز زمین شناسی داشته باشیم که در زمینه تخصصی زمین شناختی فعالیت کنند.

کره ای ادامه داد: سازمان زمین شناسی سازمان پیشرویی است که حدود تعداد پست های تکراری در کل کشور کمتر از 10 عدد می باشد که در این موضوع تعداد اندکی از کشور ها به این گونه عمل می کنند. که این فرایند 7 سال به طول انجامید.

وی بیان داشت: پایگاه داده ها بعد از ابلاغیه مقام معظم رهبری در سال 79 تاسیس شد که کشور ما از جمله اولین کشور هایی بود که در این زمینه کار کرد و موفق به احداث 81 پایگاه داده شده است.

کره ای گفت: بهترین کار این است که آزمایشکاه ها در دانشگاه ها ایجاد شود که مزیت فراوانی دارد اما کمک همکاران را میطلبد.

رئیس سازمان زمین شناسی با اشاره به این موضو ع که کشور ما عهده دار ژئوپارک خاور میانه است گفت: ما باید در بحث اکتشافات به عمق حرکت کنیم که کشور هایی که در این زمینه فعالیت می کنند تولیدات و اکتشافات را به سه برابر رسانده اند.

وی افزود: با گرفتن معدن کارها و نیروهای به نتیجه مطلوب نمیرسیم که در این زمینه دولت باید بهترین راه کار ها را ارائه دهد.

 در ادامه این نشست میرزایی عضو هیئت مدیره تشکلها و فعالان حوزه معدن استان مرکزی بیان داشت: سازمان زمین شناسی به عنوان متولی علوم زمین فعالیت میکند که با تولید نقشه ها و لایه های اطلاعاتی که مد نظر است برای شناسایی کشور وظیفه اصلی را ایفا میکند.

وی افزود: سازمان زمین شناسی پوشش های لازم را به عمل آورده که سازمان جوانی است اما در این بخش یک عقب ماندگی تاریخی به وجود آمده که انجمن زمین شناسی دنیا زمین شناسی ایران را به عنوان 8 زمین شناسی برتر انتخاب کرده است.

میرزایی در ادمه تصریح کرد: کشور ما به غیر نفت و گاز دارای معادن خوبی است همچنین 6 فاز کانی زایی مجزا در کشور شکل گرفته است.

ایشان با اشاره به این که ما رخ نمایی خیلی خوبی داریم اذعان کردند: کشور ما بهشت زمین شناسی تلقی میشود.

عضو هیئت مدیره تشکلها و فعالان حوزه معدن استان مرکزی با بیان اینکه رویکرد سازمان از دو دهه تغییر کرده و به سمت اکتشافات نوین سوق داده شده است گفت: تهیه نقشه ها در ایران با مقیاس 25000/1 انجام می شود که در دنیا تنها 6 کشور به این مقیاس دست یافته اند.

میرزایی همچمین با اشاره به اعطای 21 گواهی کشف از سمت این سازمان بیان داشت: سازمان زمین شناسی توانسته پردازش اطلاعات و تهیه تجیزات را بومی کند که میتواند جای جای این سرزمین را تا 250 کیلو متر رصد کند.

عضو هیات مدیره تشکلها و فعالان حوزه معدن استان مرکزی در ادامه افزود: در حال حاضر خیلی از بخش ها را به بخش خصوص واگذار کرده ایم که منجر به کشف بیش از 9300 معدن جدید شده است.

وی با اشاره به تولید بیش از 3000 هزار تن طلا در دنیا بیان داشت که ما باید تولید خود را به 30 تن برسانیم.

میرزایی در خاتمه افزود: طرح اکتشاف طلا را مهندس کره ای مطرح کردند که در آن زمان بیش ار 1400 محدوده امید بخش از طلا کشف شد و استان ما در حال حاضر در بحث طلا ورود پیدا کرده و تولیدات خود را دارد.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار