رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی؛
تابناک: محمد حسینی از تاسیس پژوهشگاه ملی پالایش هوا در اراک با توجه به زیر ساخت های موجود خبر داد و خاطر نشان کرد: هزینه ساخت این پژوهشگاه از طریق اعتبارات ملی و عوارض آلایندگی هوا تامین می شود.
کد خبر: ۲۷۸۶۶۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۳ 15 August 2016

به گزارش تابناک مرکزی، محمد حسینی رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی با تبریک روز محیط بان و گرامیداشت شهدای محیط زیست با اشاره به جلسه امروز مجمع نمایندگان استان مرکزی با معصومه ابتکار ریاست سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: در این جلسه که محمود زمانی قمی استاندار مرکزی، ابراهیمی کارنامی ریاست محیط زیست استان مرکزی و جمعی از معاونان سازمان محیط زیست حضور داشتند در خصوص موضوعات حوزه محیط زیست و دغدغه اصلی و چندین ساله مردم که آلودگی هوا است و راهکارهای برون رفت از آن بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به در پیش بودن سفر ریاست جمهوری به استان مرکزی مقرر شد استاندار مواردی را در خصوص آلودگی هوا که تاثیر بسیار زیادی را بر حوزه بهداشت و سلامت مردم استان  گذاشته است مطرح کند و مجوزهای لازم اخذ شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبات قبلی دولت که کلانشهرها باید دارای مترو باشند گفت: در اکثر کلانشهر ها شاهد احداث مترو هستیم ولی در اراک خبری از ایجاد مترو نیست که برای این امر نیاز است مجوز کمیسیون ماده 215 گرفته شود تا همانند سایر استانها این طرح در ردیف طرح های عمرانی قرار گیرد و اعتبار قابل ملاحظه ای نیز برای آن در نظر گرفته شود.

وی طرح جامع تالاب میقان را نیازمند اعتبارات استانی و ملی دانست و تصریح کرد: یکی از علت های آلایندگی هوای استان به خصوص هوای اراک وجود ریزگردها هست که برخی منشاء خارجی دارند و برخی نیز به دلیل تالاب میقان است که برای رفع این موضوع قول های مساعد داده شد.

حسینی موضوع آلایندگی صنایع بزرگ استان به خصوص ایرالکو را موضوعی حساس برای مردم دانست و خاطر نشان کرد: مقرر شد مجوز دریافت تسهیلات بانکی لازم برای بازسازی دیگ ها و انتقال آند سازی به شهرک صنعتی خیرآباد در سفر هیات دولت به استان اخذ شود تا در مهلت مقرر شاهد انجام این اقدامات باشیم.

 وی افزود: در این جلسه مقرر شد خانم ابتکار قبل از سفر هیات دولت به استان مرکزی سفر داشته باشد تا در خصوص برنامه جامع کاهش آلودگی هوا که با مشکل اعتباری روبرو هست و مواردی که باید در خصوص جذب اعتبار قبل از سفر ریاست جمهور صورت گیرد رایزنی های زیست محیطی لازم را انجام دهیم.

رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی با بیان اینکه نباید نگاه درآمدی به مقوله عوارض آلایندگی داشته باشیم گفت: براساس پایش های صورت گرفته سازمان محیط زیست و با توجه به استاندارهای موجود شرکت پتروشیمی شازند اقداماتی را در جهت رفع آلایندگی انجام داده است اما دوستان با استناد به بند الف ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده که گفته است پتروشیمی و پالایشگاه جز صنایع آلاینده هستند از پرداخت یک درصد از فروش به عنوان عوارض آلایندگی صحبت میکنند.

وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه تلاش داریم این عوارض به صندوق محیط زیست انتقال پیدا کنند تا طرح های کاهش آلایندگی هوا در سراسر کشور تصویب و اقدامات لازم برای رفع آلودگی صورت گیرد و اینکه این درآمدها فقط در اختیار شهرداری ها و دهیاری ها قرار گیرد به نظر می رسد معقول نیست.

این مقام مسئول تصریح کرد: برای رفع نگرانی مردم و براساس استانداردهای مصوبه 3/1/95 هیات وزیران مقرر شد تیمی تخصصی از سازمان مرکزی حفاظت محیط زیست یکبار دیگر آلایندگی شرکت پتروشیمی شازند را مورد تحقیق قرار دهد.

حسینی تلاش برای رفع مشکلات شهرک صنعتی امیرکبیر و عدم دریافت مجوز به دلیل شرایط  منطقه هفتاد قله و صنایع مستقر در شهرک صنعتی نیم ور محلات به دلیل اینکه در محدوده منطقه حفاظت شده استان اصفهان است قرار گرفته است را اقدامی دیگر خواند و افزود: کنار هم قرار گرفتن ضنایع لبنی، پتروشیمی و پزشکی در شهرک صنعتی آشتیان با هیچ یک از استانداردهای زیست محیطی همخوانی ندارد و معضلات زیست محیطی بسیاری را برای شهرستان بوجود آورده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره استعلام پتروشیمی خمین گفت: براساس مطالعات صورت گرفته سازمان محیط زیست اقدامات لازم را انجام داده است اما بخش خصوصی و کارفرما اسناد و مدارک مورد نیاز را ارائه نکرده  و پاسخ محیط زیست را نداده است و قرار بر این شد در این باره تسریع کنند تا مشکلات پتروشیمی خمین رفع شود.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان از تاسیس پژوهشگاه ملی پالایش هوا در اراک با توجه به زیر ساخت های موجود خبر داد و خاطر نشان کرد: هزینه ساخت این پژوهشگاه از طریق اعتبارات ملی و عوارض آلایندگی هوا تامین می شود.

حسینی نبود ساختمان مجزای محیط زیست در شهرستان فراهان را بعد از گذشت قریب به 6 سال یه نقصیه دانست و بیان کرد: با توجه به قوانین محیط زیست در خصوص برداشت بی رویه شن و ماسه از بستر رودخانه ها و معادن استان که به محیط زیست استان لطمه زده است نقش نظارتی ندارد و این امر موجب تخریب بستر رودخانه ها ومعادن شده است چرا که در حیطه  وظایف استانداری در نظر گرفته شده است و در این جلسه مقرر شد در برنامه ششم نظارت و اختیار به محیط زیست برگردد.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار