کریمی در نطق پیش از دستور؛
تابناک: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه "وضعیت حاکم بر نظام بانکی" از جمله مهمترین موانعی است که اقتصاد ایران با آن مواجه است، گفت: تا وقتی که بانک‌ها صرفا به دنبال کسب بالاترین سود برای سهام‌داران خود هستند امیدی به اصلاح وضع حاضر وجود نخواهد داشت.
کد خبر: ۲۷۵۷۴۴
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۶ 10 August 2016

به گزارش تابناک مرکزی، علی‌اکبر کریمی در نشست علنی امروز (چهارشنبه 20 مردادماه) در نطق میان دستور خود اظهار داشت: اقتصاد ایران شرایط سخت سال 94 را پشت سر گذاشته است و در سال 95 همه مسئولان و فعالان اقتصادی  کشور تلاش می کنند که اقتصاد ملی از رکود خارج شده و به سمت رونق اقتصادی  حرکت کند و شاهد رشد مثبت، مستمر و پایدار در سال آتی باشیم.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: "وضعیت حاکم بر نظام بانکی" از جمله مهمترین موانعی است که اقتصاد ایران با آن مواجه است که به هیچ وجه در خدمت تولید نیست، وضعیت اعطای تسهیلات بانکی در کشور نشان می‌دهد بین تسهیلات بانکی پرداخت شده و بخش‌های اقتصادی مولد که از بالاترین ارزش‌افزوده برخوردار هستند ارتباطی منطقی و موثر وجود ندارد.

وی با بیان اینکه همچنین مشکل دیگر در شرایط کنونی بدهی‌های گسترده دولت است که به چند صد میلیارد تومان بالغ شده است، افزود: بالا بودن نرخ سود تسهیلات بانکی در مقایسه با نرخ سود مورد انتقال سرمایه گذاران و تولیدکنندگان انگیزه را لازم برای هر نوع فعالیت اقتصادی و تولیدی را به شدت کاهش داده است و این امر در شرایطی است که نرخ تورم نیز تک رقمی شده و به نظر می رسد تا وقتی که بانک ها صرفا به دنبال کسب بالاترین سود برای سهام‌داران خود هستند امیدی به اصلاح وضع حاضر وجود نخواهد داشت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در شرایط کنونی اقتصادی کشور مشکل اصلی در سمت عرضه اقتصاد نیست بلکه مشکل در سمت تقاضا است، گفت:تلاش‌های دولت برای ایجاد رونق اقتصادی باید با سیاست‌ها و برنامه‌های موثر در تحریک تقاضا معطوف باشد.

کریمی با بیان اینکه یکی دیکر از چالش های جدی در شرایط اقتصادی فعلی، وجود نابسامانی‌های مدیریتی و فساد در برخی از مجموعه های بنگاهی اقتصادی کشور است که عمدتا در حوزه بخش عمومی مدیریت می‌شوند، ادامه داد: به عنوان نمونه می‌توان به "صندوق ذخیره فرهنگیان" اشاره کرد، سرمایه "صندوق ذخیره فرهنگیان" از محل پس‌انداز ماهانه بیش از یک میلیون نفر از فرهنگیان عزیز کشور طی سال‌های گذشته همراه با کمک مالی دولت شکل گرفته است اما متاسفانه سپردن این صندوق به مدیریتی که از سلامت و کفایت لازم برخوردار نیست شرایط نابسامانی را برای این صندوق و  منافع موجود در آن رقم زده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین تاکید کرد: متاسفانه در این روزها خبرهای بدی از تخلفات مدیران این صندوق به گوش می‌رسد چرا باید وزیر آموزش و پرورش این مجموعه بزرگ اقتصادی و شرکت های تابع را با چند هزار میلیارد تومان ارزش به مدیران غیرحرفه ای بسپارد؟

کریمی با بیان اینکه یکی از شرکت‌های تابع این صندوق "شرکت ماشین‌سازی اراک" است که طی چند هفته اخیر شاهد اعتراضات کارکنان زحمتکش آن به اقدامات مدیران و مسئولانش بوده‌ایم، گفت: آقای فانی انتصاب فرد جوان از نزدیکان جنابعالی که هیچ تجربه‌ای در اداره بنگاه‌های بزرگ اقتصادی ندارد به عنوان رییس هیات مدیره شرکت ماشین‌سازی اراک که یکی از پرسابقه‌ترین و بنگاه های اقتصادی کشور است چه توجیهی دارد.

وی با بیان اینکه فامیل‌بازی کدام یک از معیارهای عدالت محوری ادعایی دولت تدبیر امید سازگار است؟، افزود: جناب آقای فانی از شما انتظار داریم در شرایطی که صنایع کشور گرفتار مشکلات ناشی از رکود شدید اقتصادی هستند با انتصاب مدیران نالایق مشکل و درد مضاعفی را به مردم تحمیل نکنید، لذا باید مشکل مدیریت شرکت ماشین‌سازی اراک را در اسرع‌وقت رفع کنید.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس همچنین ادامه داد: در راستای وظایف نظارتی مجلس شورای اسلامی و صیانت از حق بیش از یک میلیون فرهنگیان کشور "طرح تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان" آماده تقدیم به مجلس است.

کریمی همچنین اضافه کرد: میزان تولید گندم و خرید تضمینی آن تاکنون بیش از 10میلیون تن گندم اعلام که این میزان گندم تولیدی با ارزش 128هزار میلیارد تومان خریداری شده اما متاسفانه فقط 60هزار میلیارد تومان یعنی کمتر از 50 درصد به کشاورزان داده شده است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس افزود: در شرایطی که در استان مرکزی و شهرهای حوزه انتخابیه اینجانب از مشکلات اساسی رنج می‌برد، ضرورت رفع مشکلات به ویژه در حوزه زیست محیطی، آب کشاوری، آلودگی هوا در منطقه، صنعت و اشتغال ضروری است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه شایسته نیست استان مرکزی به عنوان پایتخت مفاخر، مشاهر و صنعت آخرین مقصد سفرهای ریاست جمهور و هیات دولت باشد، گفت: با وجود تاخیرغیرقابل توجیه در سفر هیات دولت به استان مرکزی در آستانه این سفر انتظار داریم از این فرصت برای حل مشکلات اساسی این استان استفاده شود و در آخر از تلاش وزیر بهداشت در اجرای طرح تحول سلامت در استان تقدیر می‌کنم.

انتهای پیام/ش

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مجتبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
سلام ازتابناک عزیزتشکرمیکنیم.خبرنگارمحترم تیترجنابعالی ملی است.ودردی ازاستان راحل نمیکند.بخصوص وقتیکه بانکها خدارابنده نیستند.البته تیترهای ملی مثل واگذاری مسولیت به قوم وخویش وزیر،یاکمی سن وبیتجربگی وغیرحرفه ای بودن رییس هیت مدیره جالبتربود.البته ضررهای کلیه فرهنگیان درحوزه ماشین سازی اراک .وضع حقوقی وعدم پرداخت چندین ماهه کارکنان ماشین سازی اراک درحوزه استانتی هم ازجذابیتهای خاص خودش برخورداراست.ازجناب کریمی هم متشکریم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار