مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی؛
تابناک: مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: آتش سوزی در مراتع این استان از ابتدای سالجارای تا کنون حدود 60 درصد کاهش یافته است.
کد خبر: ۲۵۴۱۱۶
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۶ 01 July 2016

به گزارش تابناک مرکزی، یوسف یوسفی با بیان اینکه  419 هکتار از اراضی استان مرکزی سال گذشته دچار حریق شد که این رقم امسال به 253 هکتار کاهش یافته است گفت: فرهنگسازی و آگاه سازی مردم از خسارت های ناشی از تخریب مراتع از طریق برگزاری کلاس های آموزشی، چاپ و تکثیر اطلاعیه ها و نصب تابلوهای هشدار از دلایل کاهش آتش سوزی ها است.

وی ادامه داد: آتش سوزی های امسال در 108 هکتار از مراتع شهرستان خنداب، 81 هکتار از مراتع اراک، 47 هکتار از اراضی خمین و 17 هکتار از مراتع شهرستان شازند ایجاد شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی بیان کرد: عرصه های مرتعی این شهرستان ها مهترین کانون بحرانی آتش سوزی مراتع این استان هستند که در دهه اخیر بیشترین آمار این حادثه را به خود اختصاص داده اند.

آتش سوزی در مراتع استان مرکزی 60 درصد کاهش یافت

یوسفی گفت: اطفاء حریق در مراتع و منابع طبیعی علاوه بر خسارت 60 میلیون ریالی به هر هکتار از این اراضی از بین رفتن منظره زیبای طبیعت، نابودی پوشش گیاهی منطقه، نابودی میزان زیادی علوفه مورد نیاز دام ها، عدم جذب ذخیره نزولات آسمانی در مناطق مورد حریق، آسیب رساندن به محیط زیست، مساعد شدن زمینه فرسایش های آبی و بادی و شیوع آفات و امراض گیاهی را برای منطقه به همراه دارد.

وی اطلاع رسانی و اطفای آتش را دو راهکار مهم مقابله با نابودی مراتع بر اثر آتش سوزی عنوان کرد و گفت: فرهنگ سازی، چاپ و تکثیر و اطلاعیه،طرح شعار در سربرگ نامه های اداری، اطلاع رسانی از طریق فضای مجازی، فرهنگ سازی استانی و شهرستان برای پیشگیری و اطفای حریق از جمله اقدام های منابع طبیعی استان مرکزی برای آگاه سازی مردم از ضرر و زیان وقوع آتش سوزی در مراتع است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی، چرای غیر مجاز دام در مراتع را یکی دیگر از عوامل اصلی تخریب و از بین رفتن مراتع عنوان کرد افزود: 19 هزار و 583 راس دام غیر مجاز در بهار امسال از مراتع شهرستان های خنداب، خمین، شازند، کمیجان، زرندیه، ساوه و اراک خارج شده است.

آتش سوزی در مراتع استان مرکزی 60 درصد کاهش یافت

یوسفی حفاظت و احیای مراتع ملی را از مهمترین برنامه های این اداره کل عنوان کرد و گفت: در راستای حفظ و حراست از اراضی ملی و به منظور پیشگیری از وقوع جرم 141 فقره پرونده به مساحت یک هزار و 878 هکتار تشکیل و 18 پرونده به مساحت 104 هکتار از اراضی استان رفع تصرف شد.

استان مرکزی با 29 هزار و 530 کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و 82 صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که 70 درصد آن را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهند.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار