تابناک: مدیر کل امور اجرایی زکات کمیته امداد گفت: اولین همایش زکات در ۱۱ خرداد برگزار می شود و ۳۰ هزار روستا مشمول زکات واجب هستند.
کد خبر: ۲۳۶۴۴۵
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۷ 27 May 2016

به گزارش تابناک مرکزی، مهدی دهقان، مدیر کل امور اجرایی زکات کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: دریافت 320 میلیارد تومان دریافت زکات را به شورای مرکزی دریافت زکات متعهد شدیم اما توانستیم 231 میلیارد آن را محقق کنیم.

وی افزود: در رویکرد جدید ما در بخش زکات 60 درصد آن هزینه فقرا می شود و 40 درصد آن به پروژه های عمرانی اختصاص می یابد.

وی با بیان اینکه پرداخت زکات نیاز به تبلیغ و ترویج دارد، گفت: دولت تعهد کرده بود سال 94، 100 میلیارد تومان را به ما به عنوان زکات تخصیص دهد اما این امر محقق نشد و مقداری رکود در دریافت زکات داشتیم.

مدیر کل اجرایی زکات کمیته امداد با اشاره به توزیع 231 میلیارد تومان زکات گفت: 131 میلیارد زکات واجب بود، 30 میلیارد تومان فطریه و 70 میلیارد تومان مستحب بود.

دهقان تصریح کرد: 121 میلیارد تومان زکات صرف پروژه های عام المنفعه، 110 میلیارد تومان صرف نیازمندان شده است.

وی اضافه کرد: تعداد 3578 مورد جهیزیه با مبلغ هشت و نیم میلیارد از بخش زکات تامین شد. همچنین در بخش درمان سه هزار 26 نفر با اعتبار 4 هزار میلیارد تومان درمان شدند.

وی بیان کرد: در بخش تحصیل 17 هزار و 142 نفر تحت پوشش قرار گرفتند و یک هزار و 227 واحد منزل با هزینه 14 میلیارد تومان ساخته شد.

دهقان بیان کرد: 800 میلیون تومان هزینه آزادی زندانیان از طریق دریافتی های زکات شد و 80 میلیارد تومان نیز صرف پوشاک، افطاری و وسایل مورد نیاز شده است.

مدیر کل امور اجرایی زکات بیان کرد: 653 مورد مسجد، 19 حوزه علمیه، 8 کتابخانه، 101 خانه عالم، 299 حسنیه از هزینه زکات احداث شده است. همچنین 86 خانه عالم، 18 حوزه علمیه، 1608 مسجد، 2 کتابخانه و 392 حسینیه مورد بازسازی و تعمیر قرار گرفتند.

وی خاطرنشان کرد: 30 هزار روستا مشمول زکات هستند که موارد 9 گانه زکات واجب را دارند، 20 هزار روستا پرداخت کننده زکات هستند و 5 هزار روستا اقلام زکات را ندارند.

وی بیان کرد: 5 هزار و 567 نفر مبلغ داریم و تعداد 32 هزار و 700 نفر نیز به عنوان نیروی افتخاری مبلغ زکات هستند.

دهقان به ترتیب استان های گلستان، آذربایجان غربی، کردستان، خوزستان و مازندران را رتبه دار در پرداخت زکات برشمرد.

وی از برگزاری اولین همایش زکات در کشور خبر داد و گفت: اولین همایش زکات در سازمان حج و زیارت یازدهم خرداد پیش از ماه مبارک رمضان برگزار می شود.

وی کمیته فقه و زکات، زکات و حکومت صالحین، زکات و هنر رسانه، جایگاه زکات در دانشگاه، زکات و اقتصاد مقاومتی را پنج کمیته تشکیل شده ذیل این همایش دانست.

وی با بیان اینکه در پایان ماه مبارک رمضان نیز همایش فطریه را خواهیم داشت، گفت: در پایان اجلاس دانشنامه تخصصی استخراج خواهیم کرد و در میان مبلغان توزیع می کنیم. /

پایان پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار