به گزارش تابناک مرکزی، "حضور و غیاب با امضا در مدت زمان فرجه ی امتحانات" و یا "پر نکردن فرم ارزشیابی"سوژه ی داغ صحبت دانشجویان دانشگاه اراک شده است. خرداد ماه و نزدیکی به امتحانات پایان ترم، همراه با یک شباهت در مقایسه با سال های گذشته بوده است، شباهتی با نام "برنامه ریزی سراسر غلط آموزش دانشگاه" و اشتباهات پایان ناپذیر دیگر.
انگار نه انگار که قشر دانشجو
هم خواسته ای دارد و امثال " آموزش" ها برای پیشرفت و برنامه ریزی بهتر برای
همین دانشجو به وجود آمده اند. لازم به ذکر و بسیار مهم است، قصد نویسنده در این نوشته،
نه سیاه نمایی و بد نشان دادن شرایط است و نه انتقادی که کلیه زحمات قابل تقدیر را زیر سوال ببرد، تنها این سوال مطرح است
که چرا با وجود سیلی از درخواست ها و اعتراضات جدی همراه با دلایل مستحکم نسبت به برنامه
ریزی آموزشی، در ترم های بعد نیز همان اشتباهات، آگاهانه یا نا آگاهانه تکرار و تکرار
می شوند؟ آیا واقعا مسئولین مربوط کشیده شدن ماجرا تا پای "تحصن" چندباره
را ندیده اند، یا نمی خواهند ببینید؟
در این بین نکات بسیار مهمی مطرح
است:
- همان طور که گفته شد هدف از
نوشته نه سیاه نمایی است و نه مسیری به سمت تنبلی و تضعیف بنیه علمی دانشجو، بلکه چراغی
است برای نشان روشن شدن اعتراض دانشجو بر اشتباهات متعدد برنامه ریزی آموزشی دانشگاه.
- این سوال به طور جد مطرح است
که ریاست و آموزش دانشگاه اراک، چند بار به اعتراضات جدی دانشجویان
درباره ی "برنامه ریزی آموزشی" و یا سایر موارد مطرح شده، اهمیت داده اند
و چند بار پای صحبت های دانشجویان و استدلال حرف های آنان نشسته اند؟ اگر اهمیتی برای
این اعتراض ها و دانشجو قائلند و پای صحبت های دانشجویان نشسته اند، از نتایج بگویند
و برای دانشجویان روشن کنند بر چه مبنا و دلایلی تصمیم بر چنین روشی از برنامه ریزی
و تقویم آموزشی گرفته اند؟ اگر هم اهمیتی قایل نیستند پس باید گفت: مگر خلاف این است
که ریاست و مسئولین مربوط برای تعالی، رشد و تریبت دانشجو بر سرکارند؟
- آموزش دانشگاه اراک بر چه اساسی،
تاریخ شروع، پایان و تعطیلی میان ترم مخصوصا ترم های بهاره را مشخص می کند؟ در تمام
کشور دانشجویان چند صباحی قبل از امتحانات
پایان ترم، مشغول جمع بندی درس های خود هستند، اما در دانشگاه اراک، با چنگ و دندان
و به زور و سلاح حضور غیاب با امضا، دانشجو را بر سر کلاسی که هیچ بازده ای در آن تاریخ
به خصوص ندارد کشانده تا مبادا یک دانشجو، در حال درس خواندن در تاریخ فرجه برای امتحانات مهم پایان ترم و یا چند ساعت حضور بیشتر
در کانون گرم خانواده خود باشد.
- نکته ی دیگر در مورد ابتکار
نامبارک "حضور و غیاب با امضای دانشجو" است. دقیقا مسئولین مربوط در کدام
نقطه از کشور و یا دانشگاه های بزرگ دنیا، این شیوه ی مدرن را در حال استفاده دیده
اند و بر چه مبنایی این روش را به کار گرفته اند؟ مگر برخلاف این موضوع است که حضور
غیاب بر عهده ی استاد است و حتی یک ابزار برای تعیین نمره دانشجو که از قضا "استادان
محبوب از نظر استقبال دانشجو از درس" و کلاس هایی که "بیشترین حضور دانشجو
ها را در خود دارند"،استاد مربوط کمترین حضور و غیاب را بر سر کلاس خود انجام
می دهند؟
- نکته ی بسیار مهم مطرح شده
دیگر، رفتار ناشایست و چه بسا زننده با دانشجویان شبانهی دانشگاه است، دانشجویانی
که اگر شهریه ترم بعد خود را پیشاپیش واریز نکنند حقی به نام انتخاب واحد را نخواهند
داشت، گویا که دانشجوی شبانه، قصد فرار به آن سوی مرز ها را دارد و این کار باعث ماندگار
شدن او در دانشگاه و مانع از فرار مغزها می شود!