تابناک: معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به تالیف کتاب «انسان و محیط زیست» برای دانش‌آموزان از اختصاص دو واحد درسی «شناخت محیط زیست» برای دانشجویان خبر داد.
کد خبر: ۲۱۵۹۶۳
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۹ 20 April 2016

به گزارش تابناک مرکزی، مهناز مظاهری در کنفرانس ملی حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه کشور ما پنجمین کشور بهره‌مند از تنوع زیستی است، گفت: 8000 گونه گیاهی، 1727 گونه گیاهی انحصاری یا اندمیک در کشور ما وجود دارد. همچنین 272 منطقه جزو مناطق چهارگانه و تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است. این مناطق 7 تا 10 درصد کل عرصه سرزمینی کشور ما را در بر می‌گیرد که گلوگاه فعالیت سازمان محیط زیست همین‌جاست.

وی با بیان اینکه قصد داریم تا سال 2020 مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست را از 10 به 17 درصد برسانیم، اظهار کرد: کشور ما 250 تالاب دارد که 35 تالاب تحت عنوان تالاب بین‌المللی با وسعت 1.5 میلیون هکتار است.

به گزارش ایسنا معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه 1135 گونه مهره‌داران وحشی در ایران وجود دارد، افزود: 25 تا 30 گونه بی‌مهره داریم. همچنین پرندگان موجود در کشور ما معادل کل گونه‌های پرندگان قاره اروپا و دوسوم پرندگان خاورمیانه است.

مظاهری با تاکید بر اینکه آخرین بازماندگان جنگل‌های هیرکانی جهان در ایران وجود دارد، گفت: بنا به اصل 50 قانون اساسی همه افراد موظف هستند که حافظ محیط زیست باشند. این قانون یک وظیفه اجتماعی، فرهنگی و قانونی ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه شاخص سرانه مصرف منابع طبیعی 2.4 هکتار است، افزود: این در حالی است که میزان تولید طبیعی 0.8 هکتار است. بنابراین بهره‌برداری کشور ما از محیط زیست به اندازه سه کره زمین است.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه یک میلیون درخت بلوط در کشور ما از بین رفته، اظهار کرد: کاهش مخازن آبخوان‌های زیرزمینی، فشار بر حیات وحش از جمله چالش‌های زیست محیطی کشور ما محسوب می‌شود. در سال 2010 خلیج فارس 22 مورد نشتی نفتی داشت که از این 22 مورد، 21 مورد آن مربوط به ایران بوده است.

مظاهری با اشاره به اینکه سالانه 300 میلیون تن فاضلاب وارد خلیج فارس و 400 میلیون تن وارد دریای خزر می‌شود، اظهار کرد: در گذشته یک میلیون فوک خزری داشتیم اما امروزه تعداد آنها به 100 هزار کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه همه این موضوعات و چالش‌ها مربوط به حوزه محیط زیست است، گفت: همه انتظار داریم که حفاظت محیط زیست به تنهایی همه این بحران‌ها را حل کند.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ضرورت ایجاد همبستگی و همدلی برای حل بحران‌های زیست محیطی کشور گفت: باید دست به دست هم بدهیم تا میهن خود را آباد کنیم. این کاری است که امروزه در دنیا رایج است و اینطور نیست که مسوولان به بدگویی همدیگر بپردازند.

مظاهری با تاکید بر اینکه بدون همکاری و همبستگی و بدون پژوهش نمی‌توان مشکلات محیط زیست کشور را حل کرد، گفت: از وزارت آموزش و پرورش کشور که به طور بنیادین عمل می‌کند تشکر می‌کنیم زیرا برای اولین بار در کتاب چهارم دبستان، بخش کار و فناوری به محیط زیست اختصاص یافته است که تا مقاطع یازدهم بخش‌هایی از محیط زیست در کتب دانش‌آموزان گنجانده می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به تالیف کتاب انسان و محیط زیست به عنوان یک کتاب مستقل درسی برای دانش‌آموزان مدارس گفت: در حال تهیه سرفصل این کتاب هستیم. با دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی نیز تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده‌ایم تا مربیان مهدکودک آموزش محیط زیستی ببینند و محیط زیست وارد مهدکودک‌ها شود.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به تفاهم‌نامه این سازمان با وزارت علوم گفت: طبق تفاهم این دو دستگاه قرار شده دو واحد شناخت محیط زیست به عنوان واحد عمومی یا تخصصی در دانشگاه‌ها داشته باشیم. همچنین در بحث آموزش‌های همگانی، 15 مخاطب مختلف را اعم از خبرنگاران تا قضات شناسایی کرده‌ایم.

به گفته مظاهری، پایان‌نامه دانشجویان، قرار است دو رو شود و تنها یک یا دو نسخه کاغذی به دانشگاه بدهند و بقیه نسخه‌ها به صورت سی‌دی به دانشگاه‌ها تحویل داده شود زیرا برای هر یک کاغذ 10 لیتر آب مصرف می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مقابله با آلودگی صنایع و کارخانجات، مقابله با توسعه نیست، گفت: این امور به منظور حفظ حیات خود مردم صورت می‌گیرد. آموزش برای خانواده و زنان خانه‌دار نیز از جمله برنامه‌های سازمان محیط زیست است.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در حال حاضر 760 سازمان مردم نهاد محیط زیستی در کشور وجود دارد، گفت: باید این سازمان‌ها به لحاظ کیفی ارتقاء یابند. تهیه بانک اطلاعات حمایت از طرح‌های محیط زیست و شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از نخبگان محیط زیستی از دیگر برنامه‌های سازمان محیط زیست است.

مظاهری همچنین به سیاست‌های کلی محیط زیستی ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: بندهای 6، 7 و 8 به طور کلی روی مسائل آموزش، فرهنگ‌سازی و پژوهش تاکید دارد.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست به ضرورت ارزیابی خطر تولید و واردات محصولات دستکاری شده ژنتیکی اشاره کرد و گفت: ارزیابی خطر برای حفظ زیست بوم کشور یک ضرورت محسوب می‌شود. سازمان محیط زیست فناوری ستیز نیست بلکه معتقد است الگوی مصرف درست باید داشته باشیم و در شرایطی که 30 درصد مواد غذایی دور ریز می‌شود، نیاز به محصولات دستکاری ژنتیکی نداریم ولی می‌توانیم در جاهای دیگر با وجود ارزیابی‌های خطر از این مساله استفاده کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار