کد خبر: ۲۱۳۶۳۰
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰ 17 April 2016
مسئولان و كارشناسان شركت آب منطقه ای، سازمان جهادكشاورزی، مدیریت بحران استانداری و نیروی انتظامی استان مركزی، تاثیرات مثبت و منفی بارش های پنج روز اخیر در این استان را مورد بررسی و ارزیابی قرار دادند. 
به گفته مدیر مطالعات منابع آب شركت آب منطقه ای مركزی، بارش های پنج روز اخیر از 24 تا 28 فروردین ماه جاری عمدتا مناطق غرب و جنوب غربی استان مركزی را تحت تاثیر مثبت خود قرار داده و در سایر مناطق بارش ها كمتر بوده است. 
عزت الله آمره ای گفت: بیشترین بارندگی در این بازه زمانی در شازند و خنداب با 120 میلیمتر، اراك 94 میلیمتر و كمیجان 93 میلیمتر بوده است. 
وی افزود: میانگین بارندگی سالانه استان مركزی در سال زراعی جاری از اول مهرماه 94 تا 28 فروردین ماه جاری 257 میلیمتر بوده كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 17 درصد و نسبت به مدت مشابه بلندمدت (30 ساله) هفت درصد رشد نشان می دهد. 
وی بیان كرد: بیشترین میزان بارندگی در همین مدت مربوط به شهرستان های شازند با 540 میلیمتر (26درصد رشد نسبت به بلندمدت) ، خنداب 323 میلیمتر (35 درصد رشد) ، اراك 322 میلیمتر (17 درصد رشد) ، كمیجان 288 میلیمتر (23 درصد رشد) بوده است. 
مدیر مطالعات منابع آب شركت آب منطقه ای مركزی گفت: در مقیاس بلندمدت (30 ساله) همچنین كمترین میزان بارندگی ها مربوط به شهرستان های زرندیه با 60 میلیمتر (59 درصد كاهش نسبت به بلندمدت) ، دلیجان 143 میلیمتر (5،5 درصد كاهش) ، خمین 204 میلیمتر (9 درصد كاهش) و ساوه 160 میلیمتر (حدود پنج درصد كاهش) بوده است. 
آمره ای در خصوص وضعیت رودخانه های استان مركزی بیان كرد: بارش های اخیر باعث سیلابی شدن عمده رودخانه های اصلی و مسیل های فرعی مناطق غربی و جنوب غربی استان مركزی از جمله رودخانه تیره و بزرگ در حوزه كمال صالح شده بطوری كه ورودی سیلاب به سد كمال صالح حدود 50 مترمكعب در ثانیه برآورد گردیده است. 
وی گفت: رودخانه قره چای در مناطق شازند، خنداب و كمیجان نیز سیلابی شده و در محل پل دو آب شازند ؛ دبی رودخانه حدود 35 مترمكعب در ثانیه و در محل جوشیروان خنداب به حدود 17 مترمكعب در ثانیه برآورد گردیده است. 
وی افزود: در هر كدام از رودخانه های گردو و شهدای صفری در شهر اراك نیز سیلاب با دبی دو متر مكعب در ثانیه جریان دارد و سایر مسیل های حوزه دریاچه میقان بعد از حدود 10 سال سیلابی شده و این درحالی است كه طی سالیان گذشته رودخانه های مذكور كاملا خشك بوده است. 
وی بیان كرد: مسیل های فرعی در شهرستان كمیجان از جمله مسیل شوره دره هم براثر بارش های اخیر سیلابی شده و دبی سیلاب آن حدود 25 مترمكعب در ثانیه برآورد می شود. 
این مسئول شركت آب منطقه ای استان مركزی گفت: بارندگی های اخیر بعد از حدود هشت سال باعث جریان سیلاب در رودخانه قره چای در شهرستان های شازند، خنداب ، كمیجان و تفرش تا محل سد الغدیر ساوه گردیده است. 
آمره ای درباره وضعیت آبی و حجم مخازن سدهای كمال صالح و الغدیر در حوزه بهره برداری استان مركزی نیز اظهاركرد: حجم مخزن سد كمال صالح بعد از بارندگی های اخیر به حدود 85 درصد رسیده است و احتمال سرریز شدن این سد وجود دارد. 
وی توضیح داد: سد كمال صالح با 110 میلیون مترمكعب گنجایش ، حجم آب ذخیره شده در دریاچه پشت آن هم اكنون به 90 میلیون متر مكعب بالغ می شود. 
وی گفت: سد الغدیر ساوه نیز با گنجایش حدود 300 میلیون متر مكعب هم اكنون با 10 درصد حجم مخزن به میزان 30 میلیون متر مكعب ذخیره آبی دارد. 
به گفته مدیر مطالعات منابع آب شركت آب منطقه ای مركزی ، در مجموع بارندگی ها و سیلاب های روزهای اخیر باعث تغذیه سفره های آب زیرزمینی شده و از طریق آبخیزداری، آبخوان داری، بندهای خاكی و غیره ، تغذیه مصنوعی دشت ها و منابع آبی زیرزمینی استان مركزی را باعث خواهد شد. 
آمره ای افزود: با وجود بارندگی های مناسب، با توجه به كسری ذخایر منابع آب زیرزمینی طی سالیان گذشته براثر خشكسالی های متوالی و بهره برداری های بی رویه از سفره های آب زیرزمینی، بارندگی های اخیر تنها باعث جبران بخشی از كسری مخازن آب های زیرزمینی خواهد شد و همچنان كسری سفره های آب زیرزمینی و كمبود آب مورد نیاز بخش های مختلف در استان مركزی وجود دارد كه نیاز است در مدیریت مصرف بهینه از منابع آب تمهیدات و اقدامات لازم به عمل آید. 
كارشناس معاونت تولیدات گیاهی سازمان جهاد كشاورزی استان مركزی نیز با اشاره به احتساب هر 20 میلیمتر بارش معادل یك نوبت آبیاری گفت: میزان بارندگی های اخیر در بخش زراعت كه عمده محصول آن گندم است ، برای حداقل دو نوبت آبیاری مزارع گندم ، جو و كلزا در كشت غرقابی محسوب می شود. 
سیداكبر بنی جمالی افزود: از همین رهگذ ؛ از نیاز به روشن شدن موتور چاه آب و به تبع آن اتلاف زمان ، انرژی ، مصرف سوخت و برق كاسته شده است. 
وی بیان كرد: از سوی دیگر میزان بارش های پنج روز اخیر نه تنها در مناطق دلیجان ، محلات و ساوه مناسب و موثر نبوده ، در مناطق خنداب و شازند نیز باعث ریزش گل و برگ درختان و وارد آمدن آسیب و خسارت به درختان میوه و سردرختی ها شده است. 
كارشناس معاونت تولیدات گیاهی سازمان جهاد كشاورزی استان مركزی در ادامه توضیح داد: با توجه به وجود دو دسته مزارع دیم ؛ این بارش ها در قسمت شمالی استان مركزی كه دارای مزارع دیم با رشد قابل قبول بوده تاثیر مثبت داشته است، اما در مزارع دیم شهرستان فرمهین و مناطق جنوبی استان مركزی كه به مدت 50 روز فاقد بارش بوده ، این بارندگی ها به مثابه نوشدارو پس از مرگ سهراب است زیرا شنی بودن خاك این مزارع ، تاثیر مثبتی در آبیاری آنها نداشته است. 
بنی جمالی گفت: در مجموع انتظار می رود بارش های اخیر در صورتی كه شرایط آب و هوایی به صورت نرمال به پیش برود در افزایش تولید محصولات گندم و جو استان مركزی موثر باشد. 
معاون برنامه ریزی سازمان جهادكشاورزی استان مركزی نیز از واردآمدن سیلاب ناشی از بارش های اخیر به یك مزرعه 10 هكتاری گندم و یك گلخانه در منطقه چقا واقع در بخش مركزی شهرستان اراك خبر داد. 
بهنام نصراللهی گفت: بطور متوسط از هر هكتار زمین زیركشت گندم آبی 4،5 تن محصول برداشت می شود، درصورتی كه به ازای هر تن گندم با نرخ تضمینی 11 میلیون ریال در نظر گرفته شود و صد در صد گندمزار مذكور از بین رفته باشد ، میزان خسارت این مزرعه حدود 495 میلیون ریال برآورد می شود. 
وی در خصوص یك واحد گلخانه هم كه در منطقه چقا براثر سیلاب آسیب دیده است ، اظهاركرد: میزان خسارت این گلخانه بسته به نوع كشت و اینكه زیرپوشش بیمه بوده است یا نه، تعیین خواهد شد. 
سرپرست اداره كل مدیریت بحران استانداری استان مركزی هم با تاكید بر اینكه بارندگی های اخیر خساراتی در استان بر جای گذاشته است، گفت: میزان دقیق این خسارت ها از سوی كارشناسان مربوطه در حال بررسی است. 
عباسعلی نظیری افزود: براثر این بارش ها درروستای قلعه چی شازند سرریز سد داشتیم كه اگر سد می شكست سه روستای پایین دست سد در معرض تهدید بود، اما با اقدام سریع ماموران اداره كل راه و شهرسازی مسیر جریان آب به وسیله لودر و بیل مكانیكی عوض شد و از خسارت های جانی و مالی جلوگیری به عمل آمد. 
وی اظهاركرد: سرریز سد خاكی مودر در محدوده شهرستان اراك هم كه در 30 سال گذشته بی سابقه بود راه روستایی مرزیجران را مسدود كرد، اما با اقدامات فوری اداره كل راه و شهرسازی استان راه مذكور بازگشایی شد. 
سرپرست اداره كل مدیریت بحران استانداری استان مركزی گفت: در شهرك های كوثر و شهید نبئی واقع در منطقه سنجان شش واحد مسكونی دچار آبگرفتگی شد كه ماموران آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراك نسبت به تخلیه آب از این واحدها اقدامات لازم را انجام دادند. 
نظیری افزود: بارش های اخیر همچنین در مجتمع رضوان واقع در منطقه فوتبال اراك باعث فرورریختن یك دیوار شد كه در مسیر جریان حركت سیلاب قرار داشت، این موضوع نیز از سوی شهرداری اراك در حال بررسی است. 
وی اظهاركرد: ورود سیلاب به یك مزرعه ده هكتاری زیركشت گندم و یك گلخانه واقع در منطقه چقا از توابع شهرستان اراك و آوار چندین واحد مسكونی قدیمی در تعدادی از روستاهای استان از دیگر پیامدهای بارش های بهاره امسال در استان مركزی بوده است. 
سرپرست معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مركزی نیز از جان باختن یك كارگر بر اثر ریزش دیوار یك كوره آجر پزی در شهرستان اراك خبر داد و گفت: دیوار این كوره آجر پزی بر اثر شدت باران سست شده و به یكباره ریزش كرده است. 
سرگرد محمود خلجی افزود: ریزش دیوار این كوره آجرپزی در جاده فراهان در حوالی روستای مشهد میقان روز گذشته به پلیس 110 گزارش شد . 
گزارش احمد الهی 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار