تابناک: دکترحسین سرمدیان: در چهارشنبه آخر سال گروه سنی نوجوان و جوان بیشترین آسیب را می بینند و با مراقبت های بیشتر از فرزندان به خصوص در این روزها می توان از آسیب هایی همچون، سوختگی ناشی از انفجار و آتش حجیم، اصابت ترکش و رسیدن نورهای خیره کننده به چشم، قطع عضو و معلولیت،آتش سوزی و انفجار در مناطق مسکونی و جلوگیری به عمل آورد.
کد خبر: ۱۹۸۵۲۷
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۸ 15 March 2016

به گزارش تابناک مرکزی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان مرکزی گفت: با توجه به اینکه بیشترین قربانیان چهارشنبه آخر سال کودکان و نوجوانان هستند لذا والدین باید فرزندان خود را از خطرات مواد منفجره و آتش زا آگاه کنند و آنان را از بازی با چنین موادی برحذر بدارند، والدین نقش مهمی در پیشگیری از حوادث به خصوص حوادث چهارشنبه آخر سال دارند و  با نظارت مستقیم بر نوجوانان ‌می توانند مسیر درست را به فرزندانشان نشان دهند و از بروز حوادث احتمالی بکاهند.

دکترحسین سرمدیان افزود: باید در نظر داشت که علاوه بر بالا بودن احتمال بروز آسیب در پی انفجار مواد محترقه، آلودگی صوتی که ایجاد می‌کنند، باعث آزار بیماران در منزل و مراکز درمانی می‌شود.

وی اظهار داشت: با انجام دادن اقدامات اولیه و فوری در برخورد با بیماران سوختگی ناشی از مواد منفجره می توان شدت جراحات وارده را به حداقل رساند، پس اگر در چهارشنبه آخر سال با مصدومی مواجهه شدید که دچار سوختگی شده است در لحظات اولیه اگر لباس فرد در اثر آتش‌سوزی در حال سوختن باشد، حتماً آن را از تن فرد بیرون بیاورید، اما چنانچه لباس به جایی از بدن مصدوم چسبیده بود هیچگاه آن قسمت را جدا نکنید و اگر فرد مصدوم ساعت، انگشتر، کمربند یا کفش دارد، حتماً از بدن مصدوم خارج کنید.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی تاکید کرد: افراد در صورت بروز هرگونه حریق و حادثه باید خونسردی خود را حفظ کرده و درصورت گسترده بودن حریق سریع افراد مسن و کودکان و دیگر افراد را از محل حریق بجای امن انتقال دهند و درصورت مصدومیت با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند.

وی توصیه کرد: در صورت تپش قلب یا وز وز گوش یا کاهش شنوایی به دنبال مواجهه با صدای نابهنجار انفجار شدید، حتماً فرد باید به پزشک متخصص مراجعه نماید.

دکتر سرمدیان بیان داشت: چنانچه چشم فردی دچار صدمه شد، باید به فرد مصدوم توصیه کنید چشم‌ها و پلک‌ها را دستکاری نکند و چشم فرد را طوری بپوشانید که فشاری به چشم وارد نشود و بلافاصله به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

وی ادامه داد: در روزهای آخر سال به خصوص در چهارشنبه آخر سال از نزدیک شدن به افرادی که مسائل ایمنی را رعایت نمی کنند، جداً بپرهیزید و بیاد داشته باشید که تماشاچیان معمولاً در خطر اصابت ترکش های ترقه ها و مواد منفجره هستند و سعی کنید در تیر رس ترکش ها نباشید و هیچگاه این مواد را به سمت افراد دیگر پرتاب نکنید.

ایشان در ادامه تصریح کرد: از پرتاب فشفشه، موشک و سایر مواد آتش زا روی شاخه درختان، پشت بام و بالکن منازل خودداری کنید و هرگز مواد آتش زا را در جیب، کیف و یا کمد منزل نگه داری نکنید، چون به سرعت با کمترین دما مشتعل می شوند.

وی در ادامه توصیه کرد: از آتش بازی کودکان جلوگیری کنید؛ همچنین از والدین گرامی خواسته می شود در روزهای آخر سال مراقبت بیشتری در رفت و آمد، بازی و سرگرمی های فرزندان خود داشته باشید و لوازم شخصی آنها را کنترل کنند.

ایشان در پایان اظهار داشت: در چهارشنبه آخر سال گروه سنی نوجوان و جوان بیشترین آسیب را می بینند و با مراقبت های بیشتر از فرزندان به خصوص در این روزها می توان از آسیب هایی همچون، سوختگی ناشی از انفجار و آتش حجیم، اصابت ترکش و رسیدن نورهای خیره کننده به چشم، قطع عضو و معلولیت،آتش سوزی و انفجار در مناطق مسکونی و جلوگیری به عمل آورد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار