کد خبر: ۱۴۰۶۲۹
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۷ 06 December 2015

انقلاب اسلامی ایران به پشتوانه حضور مردم و به رهبری خمینی کبیر به پیروزی رسید و نقطه عطفی را در تاریخ جهان بر جای گذاشت، در این عرصه جنبش دانشجویی ثابت کرد که همواره به عنوان شاقول حرکت های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی شناخته می شود و البته آن را در عرصه  جنگ 8 ساله تحمیلی نیز به رخ کشید. امروز اما جنبش دانشجویی به لحاظ پیچ تاریخی جهان در جایگاه بسیار ویژه ای قرار دارد و ضربان حرکت او نه تنها نبض جامعه ایران بلکه شریان جهان اسلام را تحت تاثیر قرار می دهد، لذا قدم های این جنبش باید حساب شده تر و دقیق تر از قبل باشد، در آینده پیشرو جنبش دانشجویی به چندین نکته مهم می بایست توجه ویژه داشته، که اجمالا بدان پرداخته خواهد شد.

- امروز که عرصه جنگ سخت جای خود را به جنگ نرم داده، جنبش دانشجویی باید بداند که استقلال و پیشرفت فرهنگ، پایه استقلال و پیشرفت در اقتصاد و سیاست بوده، که اساس قدرت بازدارندگی ملت‌ها در برابر دنیای سلطه است، پس باید کار فرهنگی آن هم به شکل جبهه ای، راهبرد اصلی این جریان باشد و توزیع محصولات فرهنگی که مبین گفتمان انقلاب اسلامی است، در دستور کار عملیاتی تشکلهای دانشجویی قرار گیرد.

- هر حکومتی برای الگو قرار گرفتن علاوه بر پشتوانه ایدئولوژیک، نیاز به اثبات کارامدی دارد و این مهم محقق نمی شود مگر به سیمای پیشرفت، پیشرفتی که عدالت را به همراه خود به ارمغان بیاورد، ایران به پشتوانه ایدئولوژی اسلامی خود توانسته است فکر نوینی را به جهانیان معرفی کند و با سلاح مقاومت کارآمدی خود را نشان دهد، اما ادامه این راه منوط به تولید هر چه بیشتر علم به عنوان گرانبهاترین کالای جهانی است، علمی که می تواند زمینه ساز ایجاد یک اقتصاد ایمن و جامعه ای بی نیاز و مستقل باشد.

- ایجاد بستر مناسب آزاداندیشی و تبادل آرا که به تولید فکر نو و تفکر و تعقل دانشجو می انجامد و خوراک اساتید متعهد و متخصص را فراهم می آورد در این مقطع به شدت حس می شود و جنبش دانشجویی باید با تمام توان خود برای تحقق این خواسته که رهبر معظم انقلاب بارها بر آن تاکید کرده اند همت گمارد.

- لازمه دانشگاه پویا، دانشجوی با نشاط است و نشاط سیاسی یکی از تاثیر گذارترین حیطه های دانشجویان می باشد. جنبش دانشجویی بنا بر وظیفه خود باید این نشاط سیاسی و فضای تضارب آرا را بوجود بیاورد، کار سیاسی به معنای آگاهی بخشی سیاسی و شناساندن عرصه سیاست به دانشجویان است و نه بر اساس مطامع حزبی که سیاسیون از خود نشان می دهند.

- نقد عالمانه و واقع بینانه نسبت به فضای کشور تکمیل کننده پازل پیشرفت است و انتقاد به فضای اجتماعی از وضع موجود به وضع مطلوب دستور کار جنبش دانشجویی است، استقلال جنبش دانشجویی که قطعا به استقلال دانشگاه می انجامد، در کنار آرمانخواهی به همراه مصلحت سنجی و بدور از محافظه کاری جلوه گر زیباترین شعارهای انقلاب خواهد بود و این سازکاری است که نسبت جنبش دانشجویی را با نهاد های مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کشور مشخص می کند.

علی پاسلاربندری

کارشناس ارشد علوم سیاسی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار