کد خبر: ۱۲۷۳۱۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸ 11 November 2015

بی‌شك استفاده از ماهواره در خانه‌ها و بی‌توجهی والدین به برنامه‌هایی كه تناسبی با سن و سال فرزندان ندارد، تهدیدی جدی برای آنها و جامعه به شمار می‌رود، با توجه به آسیب‌های برنامه‌های ماهواره‌ای باید برنامه‌های رادیو و تلویزیون برای جذب مخاطب متنوع و جذاب شود. با وجود اینكه برنامه‌های ماهواره‌ای دارای محتوای علمی و آموزنده نیز هستند، اما امروزه اكثر جوانان ماهواره را برای استفاده از برنامه‌های علمی آن انتخاب نمی‌كنند و بیشتر تمایل به دیدن برنامه‌هایی دارند كه آن را در برنامه‌های داخل كشور نمی‌یابند. انسان باید چشم و گوش خود را به عنوان ورودی ذهن كنترل كند، هم‌اكنون هدف از جنگ نرم تسخیر افكار جوانان و نوجوانان است كه می‌توان از صهیونیست به عنوان تنها حامی رسانه‌های غربی یاد كرد. رسانه‌های غربی در سال 73 با رویكرد تسخیر افكار جوانان 3 شبكه فارسی زبان را تاسیس كردند، اما امروزه سیطره فعالیت این گروه با ایجاد 125 شبكه فارسی زبان گسترش یافته است.
نگاه مسئولان به تفاوت‌های فرهنگی ایران با غرب برای ساخت برنامه‌های رادیو و تلویزیون و جذب مخاطب بسیار اهمیت دارد، فرهنگ غرب مبتنی بر لیبرال دموكراسی است و این در حالی است كه فرهنگ دینی و اسلامی بر جمهوری اسلامی ایران حاكم است. ماهواره‌ها آخرین دستاوردهای رسانه‌ای غرب برای تحقق اهدافی است كه از سال‌ها پیش و با اتخاذ سیاست‌های آمریكا برای رویارویی با انقلاب اسلامی تحت عنوان تهاجم فرهنگی تدارك دیده شده بود.
در واقع این ابزار به غرب این امكان را می‌دهد تا از مسیری سر راست و كم هزینه و با هدف قرار دادن باورهای دینی و مبانی اخلاقی محتوای این انقلاب را با سست كردن بنیان خانواده دستخوش چالش‌های تدریجی و القای فرهنگ انفعال و بی‌تفاوتی قرار دهد.
رواج بی‌بند و باری در خانواده‌ها، مدگرایی و اعتقاد پیدا كردن به خرافه پرستی، رسومات و رفتارهای غیر اصولی و مشكل ‌ساز، بروز مشكلات شخصیتی، از بین رفتن حریم خانواده و... از مضرات استفاده از ماهواره است.
هم‌اكنون موج جدید شبكه‌های فارسی زبان در به دام انداختن طعمه‌های جدید آغاز شده است، موجی كه بسیاری از آسیب ‌شناسان نسبت به آن هشدار داده‌اند.
اغلب برنامه‌های پخش شده در این رسانه‌ها در تضاد با ارزش‌های ایرانی و اسلامی و هنجارهای عمومی جامعه و مروج فرهنگ و ارزش‌های سازندگان و گردانندگان این شبكه‌هاست. اگر چه سبك زندگی تبلیغ شده در این برنامه‌ها مخاطبان عام را مد نظر دارد، اما هر برنامه به طور اختصاصی به پیام‌ رسانی و الگو سازی برای مخاطبان خاص خود نیز می‌پردازد. ترویج خانواده‌های بی‌سامان، بی‌اهمیت جلوه دادن احترام به والدین، هویت‌زدایی از خانواده، مدگرایی، تجمل‌گرایی، تعصب‌زدایی از كانون خانواده، كمرنگ شدن باورهای دینی و... از اهدافی است كه در برنامه‌های شبكه‌های فارسی زبان با هدف خاصی دنبال می‌شود.
امروزه مسئولان کمتر به برنامه‌های تفریحی و علمی جوانان توجه می‌كنند، برنامه‌های تلویزیون با چندین بار تكرار بدون هیچ نوآوری و خلاقیتی خسته كننده شده و همین امر عاملی شده تا اكثر جوانان برای تفریح و پر كردن اوقات فراغت خود به تماشای برنامه‌های ماهواره‌ای بپردازند.
توجه به برنامه‌های هنری و مورد علاقه جوانان در كشور می‌تواند تا حد بسیاری جوانان را از برنامه‌های نامناسب ماهواره دور كند، اما در این خصوص فكر اساسی نمی‌شود. جوانان امروز تمایل بسیاری به موسیقی دارند، بنابراین یكی از راهكارهای مناسب برای دور كردن جوانان از برنامه‌های نامناسب ماهواره اختصاص دادن یك شبكه موسیقی برای جوانان است تا بتوان تا حدودی از فساد اخلاقی و اجتماعی كه ممكن است با دیدن برنامه‌های ماهواره گرفتار آن شوند، جلوگیری كنیم.منبع همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار