کد خبر: ۱۲۷۰۹۲
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۳ 10 November 2015

مطالعات جدید نشان می‌دهد مردانی که سیگار می‌کشند نسبت به افراد غیرسیگاری بیشتر در معرض از دست دادن کروموزوم‌های Y سلول‌های خونی خود هستند.

سیگار کشیدن یکی از عوامل مهم سرطان زا در دنیاست. مطالعه ای جدید نشان می دهد که سیگار کشیدن می تواند با ایجاد نقصی در کروموزوم Y در سلول های خونی، یکی از فاکتورهای اصلی ایجاد سرطان در بین مردان باشد.

محققان دانشگاه آپسالا در سوئد به سرپرستی پروفسور «یان دومانسکی» با کشف ارتباط بین سیگار و آسیب ژنتیکی کروموزوم Y، هشداری به مردان سیگاری دادند. براساس یافته های آنها مردان سیگاری بیشتر از زنان در خطر ابتلا به سرطان هستند.

بسیاری از انسان ها 46 کروموزوم و دو کروموزوم جنسی در تمامی سلول هایشان دارند. زنان دو کروموزومX و مردان یک کروموزوم X و یک کروموزوم Y دارند.

کروموزوم Y شامل حدودا 60-50 ژن است که پروتئین های خاصی را کد می کنند. تغییر در پروتئین ها و ژن های داخل کروموزوم ها باعث بوجود آمدن بیماری خاص می شود. به طور مثال، نازایی مربوط به کروموزوم Y که تولید اسپرم در آن دچار اختلال می شود، به دلیل حذف ماده ژنتیکی در منطقه ای از کروموزوم Y اتفاق می افتد.

براساس یافته های این گروه تحقیقاتی، کشیدن سیگار باعث از دست دادن کروموزوم Y در سلول های خونی می شود که در نهایت منجر به سرطانی شدن سلول ها و ایجاد تومور می گردد. محققان می‌گویند از بین رفتن این کروموزوم کاملا با ابتلا به سرطان خون مرتبط است

منبع:خبرگزاری مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار