مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: تنوع زیستی به طور کلی شکل های گوناگون حیات در روی کره زمین را شامل می شود.
کد خبر: ۱۱۰۶۵۱۱
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۱ 22 May 2023

 

به گزارش تابناک مرکزی،یوسف یوسفی به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی افزود: به طور تخصصی تر تنوع زیستی را  می توان  مجموعه ای از ذخایر ژنی موجود در یک گونه و یا یک اکوسیستم اطلاق کرد که حاصل صد ها ملیون سال تکامل است که زمینه‌ساز رفاه انسان حال و آینده است و کاهش سریع آن، طبیعت و بشر را تهدید می‌کند.
یوسفی با اشاره باینکه تنوع زیستی به‌عنوان دارایی جهانی، ارزش فوق‌العاده‌ای برای نسل‌های آینده دارد و برخی از فعالیت‌های انسانی عامل کاهش تعداد گونه‌ها شده است، بیان داشت : بر اساس گزارش ارزیابی جهانی در مورد تنوع زیستی و خدمات اکوسیستم در سال ۲۰۱۹، مهم‌ترین عامل اصلی ازبین‌رفتن تنوع زیستی تغییرات اقلیمی، گونه‌های مهاجم، بهره‌برداری بیش از حد از منابع طبیعی، آلودگی و شهرنشینی است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: تنوع زیستی به عنوان ارزشمندترین گنجینه حیات بشری و سرمایه های طبیعی هر منطقه است كه حراست و ارتقاء آن در كیفیت چرخه زیستی و حیات نفش مهم و كلیدی دارد.
وی اظهار داشت : روز ۲۲ می مصادف با اول خرداد از طرف سازمان ملل متحد با هدف ارتقاء آگاهی مردم و افزایش سطح بینش مردم نسبت به تنوع زیستی به عنوان روز جهانی "  تنوع زیستی "  نامگذاری شده است .
وی افزود: منشا تنوع زیستی تکامل است، زمانی که ما یک گونه را از بین می بریم، در واقع محصول میلیون ها سال زمان و صرف انرژی که منجر به تکامل آن گونه شده است را از بین برده ایم. انقراض یک گونه سفری بی بازگشت است و همه تلاش ها و ثروت های جهان برای بازگرداندنش بی ثمر خواهد بود.
وی اظهار داشت : آنچه که حفظ تنوع زیستی را برای ما انسان ها دارای اهمیت ویژه ای می کند نقش و کارکرد تنوع زیستی در تامین غذا، تامین معاش، کاربرد های پزشکی، تجارت و صنعت، کاربرد کشاورزی و بسیاری کاربرد های دیگر آن  است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی خاطر نشان کرد: این استان دارای ۱۳ منطقه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست کشور است که سیصد و شش هزار و و نهصد و نود هشت هکتار وسعت دارد ودر خاستگاه سوم كشور در حوزه تنوع زیستی است که  نماد تنوع زیستی استان کل (پازن ) می باشد  و تاكنون ۳۳۵گونه جانوری شامل ۵۳ گونه پستاندار، ۲۰۵ گونه پرنده، ۵۴ گونه خزنده، ۴گونه دوزیست، ۱۹ گونه ماهی بومی  و یكهزار و ۳۳۶ گونه گیاهی در آن شناسایی شده است.
یوسفی ادامه داد : بر اساس اطلاعات اتحادیه جهانی حفاظت از محیط زیست  (IUCN) پانزده گونه جانوری ایران در معرض انقراض شدید قرار دارد كه دو گونه آن شامل كركس و خروس كولی در زیستگاه های استان مركزی زیست میکنند وبراساس آخرین مطالعات انجام شده در استان مرکزی ۱۷ گونه پستاندار ، ۲۲ گونه پرنده و ۲ گونه خزنده در معرض تهدید هستند .
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی  در پایان حفظ محیط زیست و تنوع زیستی را امری همگانی و مستلزم هم‌افزایی بیشتر مردم و مسئولان اعلام کرد و تاکید کرد: برای حفظ تنوع زیستی در كشور مشاركت و همدلی مردم ضروری است و بهترین حافظان تنوع زیستی در واقع ساكنان همان مناطق هستند .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار