سرپرست وزارت جهادکشاورزی گفت: مرغدارانی که نهاده دولتی دریافت می‌کنند، نباید تولید خود را به قیمت آزاد عرضه کنند.
کد خبر: ۱۱۰۶۲۲۲
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۲ 20 May 2023

 

به گزارش تابناک مرکزی،سید محمد آقامیری در نشست تشکل‌های بخش کشاورزی استان مرکزی در سالن جلسات بیت تاریخی امام راحل در شهرستان خمین، افزود: اگر مرغدار مرغ را با قیمت مصوب توزیع نکند قطعا مرغ از ترکیه وارد می کنیم.
وی یادآورشد :مرغدار اجازه ندارد اگر نهاده یارانه ای می‌گیرد مرغ را به قیمت بالاتر بفروشد، امروز مردم انتظار همراهی دارند. قول داده ایم اگر ماهیانه ۵۰ هزار تن مرغ تحویل داده شود مرغد مازاد این تولید را می توانند تا ۳۱ فروردین ۱۴۰۳صادر کنند. این مهم برای تخم مرغ نیز اجرا شد و تاکنون بالغ بر ۳ هزار تن تخم مرغ صادر شده است.
وی ادامه داد: قیمت شیر اعلام و از حدود ۱۴ هزار و ۴۰۰ تا ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان درخصوص آن بحث شد و در نهایت با ۲۵ درصد افزایش قیمت ۱۵ هزار تومان جهت حمایت از تولید کننده مصوب و ابلاغ شد. همچنین درخصوص قیمت گوشت مرغ، اتحادیه سراسری مرغداران با امضای اعضای هیات مدیره، نرخ را تعیین کرده و تعهد داده اند که اگر قیمت ما تایید شود قول می دهیم تا ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ قیمت مرغ از ۷۳ هزار تومان فراتر نخواهد رفت اما امروز ما گلایه داریم که چرا به این تعهد عمل نشد؟ در صورتی که حمایت های لازم صورت گرفت.
وی در خصوص واردات مرغ از ترکیه خاطرنشان کرد: زمانی که سفره مردم در حال جمع شدن باشد هرکاری امکان باشد انجام می دهیم، وقتی کاهش مرغ وجود داشته باشد و مرغدار مرغ را با قیمت مصوب توزیع نمی کند قطعا مرغ از ترکیه وارد می کنیم و به نفع و ضرر مرغدار توجهی نداریم چراکه مرغدار هم به ضرر مردم توجه نمی کند.
آقامیری جهاد کشاورزی را مسئول امنیت غذایی کشور دانست و افزود: بخش کشاورزی باید مراقب تامین، دسترسی، سلامت و امنیت غذایی تولید شده باشد.
وی با بیان اینکه سلامت مردم برای مصرف غذای سالم خط قرمز است. اظهار کرد: بخش خصوصی و تعاونی و تشکل ها توانشان بیشتر از دولت است البته تعاونی‌های که جمعیت بیشتری از تولید کنندگان و بهره برداران را تحت پوشش خود داشته باشند.
سرپرست وزارت جهادکشاورزی افزود: اتحادیه‌هایی که حداقل ۸۰ درصد از فعالان اقتصادی عضو آن باشند قابل اعتماد هستند.
سرپرست وزارت جهادکشاورزی گفت: دیگر اجازه دریافت پول از سوی وارد کننده نهاده قبل از واردات داده نمی شود و کالایی که در کشور مبدا است اجازه پیش فروشی ندارد.
آقامیری گفت: زمانی که نهاده به لنگرگاه برسد اجازه پیش فروش داده می شود و تحویل باید تا ۱۵ روز انجام شود و جرایمی برای کسانی‌که تحویل ندهند در نظر گرفته میشود، تقسیم بازار در این وزارت خانه هدف‌گذاری می شود.
وی تصریح کرد: در سامانه یک تیک برای اتحادیه در نظر گرفته شد تا بداند به چه کسی نهاده می دهد و چه کسی باید مرغ را تحویل دهد.
سرپرست وزارت جهادکشاورزی گفت: کسی که نهاده یارانه ای دریافت می‌کند اجازه ندارد مرغ را به قیمت بازار آزاد بفروشد.
آقامیری با اشاره به تولید ۱۳۰ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور، گفت: بخش کشاورزی باید مراقب فراهم کردن و دسترسی همگان به غذا و سلامت و امنیت غذایی محصول تولید شده باشد و به طور کلی کیفیت و کمیت را مورد توجه قرار دهد چراکه سلامت مردم و مصرف غدای سالم خط قرمز ما است.
آقا میری ادامه داد: سیاست وزارت جهادکشاورزی این است که کار را به مردم بسپارد؛ بخش خصوصی و تعاونی و تشکل ها توان بیشتری نسبت به دولت دارند، البته اتحادیه هایی موفق تر و مورد اعتماد هستند که تعداد بیشتری از اعضا را به خود جذب کرده و مجموعه بزرگتری داشته باشند.
استاندار مرکزی هم با بیان اینکه ناکارآمدی مهمترین تهدید درونی کشور است گفت:در استان با مطالبات انباشته و قدیمی و گره های کاملا شناخته شده مواجه هستیم.
فرزاد مخلص الائمه افزود: بخش کشاورزی دولت بدون توقف و تعطیلی تمام توجه خود را باید معطوف به این بخش کند.
استاندار مرکزی اظهار کرد: انتظار است وزارت جهاد کشاورزی در سریع ترین زمان جلسه هم اندیشی با استانداران برگزار و مسایل حوزه کشاورزی را از دیدگاه استانداران ببینند.
مخلص الائمه تصریح کرد: متهم اول ناکارآمدی وزارت کشاورزی ساختارها هستند و تا این ساختار در وزارت کشاورزی اصلاح نشود تغییر ایجاد نمی شود.
وی با تقدیر از کشاورزان استان مرکزی گفت: بخش مردمی مظلوم ترین بخش کشاورزی است.
مخلص الائمه افزود: حوزه صنعت استان بخشی کاملا مرتبط با کشاورزی است و واحد کمباین سازی مصداقی از این ارتباط است.
استاندار مرکزی افزود: مشکل تاریخی بین صنعت و کشاورزی در ایجاد صنایع تبدیلی است و این موضوع باید بین جهاد و صمت اصلاح شود.
مخلص الائمه بیان کرد: در حوزه آرد و نان نظارت با جهاد کشاورزی است و باید مداخله موثرتری داشته باشیم و عدم موفقیت با این شیوه آشکار شده است.
وی تاکید کرد: با وجود همه مشکلات و مسایل که وجود دارد ۱۲۵ درصد تحویل گندم به سیلوها افزایش یافته است.
استاندار مرکزی با بیان اینکه بعد از صنعت نفت، مرغ و طیور بیشترین درآمد را دارد افزود: اختلافات باید رفع و پای سواستفاده کنندگان قطع شود، دولت برای ثبات قیمت تلاش می‌کند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار