معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق گفت: ایجاد شهرک‌های تخصصی خورشیدی باید مدنظر ویژه قرار گیرد و ایجاد آن در تمام استان‌ها تا پایان سال جاری هدفگذاری شده است.
کد خبر: ۱۱۰۴۶۰۲
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۰ 10 May 2023

 

به گزارش تابناک مرکزی،محمود کمانی در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و چالش‌های توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر استان مرکزی در محل دانشگاه اراک، افزود:۶ هزار مگاوات ظرفیت برای ایجاد نیروگاه‌ها در شهرک‌های صنعتی و ایجاد شهرک‌های تخصصی خورشیدی پیش‌بینی شده است.
معاون وزیر و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق گفت: پاداش مشترکان برق خانگی که اصلاح الگوی بهینه مصرف را نسبت به سال گذشته مدنظر ویژه قرار دهند و میزان مصرف را کاهش دهند، با موافقت وزیر نیرو در تابستان امسال ۲۰ برابر افزایش یافت.
وی افزود: طرح تشویق مشترکان برق خانگی از سال گذشته کلید خورد و امید است با این اقدام وزارت نیرو و تعامل و هم‌افزایی مردم، تابستان امسال قطع برق خانگی رخ ندهد و محدودیتی در تامین برق حوزه کشاورزی و صنعت نباشد.
وی تاکید کرد: سال گذشته نیاز پیک مصرف برق کشور به حدود ۷۰ هزارمگاوات رسید که با تمهیدات وزارت نیرو در این سال، ۶ هزار مگاوات نیروگاه جدید اضافه شد و میزان ناترازی نیز به حدود ۱۰ هزار مگاوات رسید و در راستای کاهش میزان مصرف برق اقداماتی انجام شد که یکی از آنها تشویق مردم به کاهش مصرف، بدون اعمال قطعی در بخش خانگی بود و با موفقیت‌های چشمگیری همراه شد.
معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق اظهار کرد: سال گذشته رشد مصرف برق در بخش خانگی رخ نداد و برای بسیاری از صنایع کوچک نیز، هیچگونه محدودیتی اعمال نشد.
کمانی ادامه داد: پارسال صنایع مستقر در شهرک‌ها یک روز با هماهنگی وزارت صمت مشمول محدودیت شدند که البته می‌توانستند این میزان کاهش را در روزهای دیگر جبران کنند.
وی بیان کرد: ۲۰ میلیون کولر آبی در کشور وجود دارد و طرحی در ساتبا (سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق) دنبال می‌شود تا موتور کولرهای آبی به سیتسم جدید کم مصرف (bldc) تبدیل شود تا از این طریق، صرفه‌جویی پنج هزار مگاواتی صورت گیرد.
معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق اضافه کرد: رشد دانش حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر شتاب زیادی گرفته و راندمان نرم بازار در نیروگاه‌های تجدیدپذیر از ۲۴ درصد در حوزه‌های پژوهشی به ۳۶ درصد ‌رسیده‌ است.
کمانی با بیان اینکه ساخت نیروگاه‌های حرارتی زمان‌بر اما ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر بسیار کمتر است، گفت: ضریب تولید نیروگاه‌های خورشیدی، حرارتی که به تازگی مطرح است، بسیار بالا و مناسب اقلیم گرم کشور است و میزان سرمایه‌گذاری موردنیاز برای تولید تجهیزات انرژی‌های تجدیدپذیر کاهش یافته است.
وی تصریح کرد: نرخ تمام شده یک کیلووات ساعت انرژی فسیلی سه‌هزار تومان است در حالیکه این مقدار با انرژی‌های تجدیدپذیر به کمتر از ۲ هزار تومان کاهش می‌یابد.
معاون وزیر نیرو افزود: اکنون تولید روزانه گاز در کشور به یک میلیارد مترمکعب در روز رسیده و در بخش نیروگاهی میزان مصرف سوخت معادل ۸۰ میلیارد مترمکعب است.
کمانی گفت: در فروردین ماه سال گذشته، زمین نیروگاه خورشیدی محلات تامین شد و این نیروگاه به دلیل ساده‌ای توسط یک دستگاه نظارتی متوقف شد که باید اقدامات زیرساختی این طرح انجام شود، هر چند بخش عمده‌ای از مباحث مربوط به قیمت‌گذاری و مقررات انجام شده است.
وی افزود: در استان مرکزی با وجود صنعتی بودن، تنها ۲۲ مگاوات پروانه ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر صادر شده است و ۶۵ درصد بار استان از بخش صنعتی است و ظرفیت خوبی برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر دارد که انتظار است، صنعتگران در اسرع وقت نسبت به ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر اقدام کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار