رئیس مرکز پذیرش و هماهنگی گروه‌های هدف سازمان بهزیستی کشور، رویکرد سازمان بهزیستی را مددکاری برشمرد.
کد خبر: ۱۱۰۴۲۳۳
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۵ 08 May 2023

 

به گزارش تابناک مرکزی،محمدمهدی امیری در نشست تخصصی روابط اداره پذیرش و هماهنگی گروه‌های هدف بهزیستی استان مرکزی در اراک، افزود: رویکرد محوری این سازمان، بازتوانی، توانمندسازی و حفظ حرمت انسانی است، از این رو برای ارایه خروجی مناسب باید بسترهای لازم از جمله زیرساخت‌ها و انگیزه ایجاد شود.
وی با بیان اینکه۱۷۰ خدمت ذیل ۵۳ وظیفه اصلی این نهاد حمایتی، به جامعه هدف ارائه می‌شود یادآورشد: این عدد در مقابل شرایط و مشکلات اقتصادی و اجتماعی که با سفره گروه‌های هدف گره خورده، قابل توجه و نشان از اهمیت این موضوع است.
وی تاکید کرد: گروه‌های جامعه هدف بهزیستی از افراد عادی جامعه متمایز هستند و رسیدگی به نیازهای اولویت‌دار این قشر شامل معیشت، مسکن و درمان، دشوار است.
رئیس مرکز پذیرش و هماهنگی گروه‌های هدف سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: افزایش رضایتمندی ارباب رجوع و تکریم مددجویان باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و کارکنان این نهاد حمایتی باید تمام دستورالعمل‌های لازم را فرا گیرند، در غیر اینصورت به افراد ارجاع غلط می‌دهند.
وی ادامه داد: توسعه زیرساخت‌ها در راستای ارتقای کیفیت ارایه خدمات به جامعه هدف و نگاه ویژه به حوزه پذیرش از نکات در حال اجرا است و حذف فعالیت‌های غیرمطلوب و تمرکز بر اصل از مواردی است که مدنظر مدیریت سازمان بهزیستی است.
رئیس مرکز پذیرش و هماهنگی گروه‌های هدف سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: این جامعه هدف به دلیل آسیب‌پذیر بودن برای بیان مشکلات، نیازمند گوش شنوا، مهارت شنیداری، تاب‌آوری و رعایت حقوق شهروندی است که کارکنان ادارات پذیرش باید به این مهم پایبند باشند.
امیری عنوان کرد: چگونگی فرآیند پذیرش، نحوه برخورد روانشناسانه با مددجویان، آموزش مددکاری و سایر موارد مربوط به حوزه تخصصی پذیرش پرداخت، اجرای صحیح دستورالعمل و موازین قانونی و سازمانی از جمله موضوعاتی است که باید مدنظر ویژه کارکنان این نهاد حمایتی باشد.
رئیس مرکز پذیرش و هماهنگی گروه‌های هدف سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: جزیره‌ای عمل کردن یکی از معایب سازمان است که در راستای رفع این مشکل از هیچ کوششی نباید دریغ کرد و با یک خرد جمعی، انسجام و هم افزایی، پاسخگوی نیازهای این قشر آسیب‌پذیر بود.
امیری گفت: خط قرمز سازمان، شناسایی نیازهای مددجویان است و با توجه به رویکرد تحولی سازمان باید افراد مشمول که تاکنون شناسایی نشده‌اند را شناسایی و با برپایی میزخدمت و دیدار چهره به چهره ضابطه‌مند، گام‌های موثرتری در راستای رفع مشکلات این جامعه هدف برداشت.
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی هم گفت: پاسخگویی به نیازها و حفظ کرامت جامعه هدف در اولویت اقدامات این نهاد حمایتی است و دستورالعمل‌های مربوط به این قشر در حوزه اشتغال و مسکن نیز با جدیت دنبال می‌شود.
محمود حسین آبادی افزود: به‌غیر از پاسخگویی حضوری به نیازهای این جامعه هدف، در سامانه سامد، مکاتبات با وزارتخانه و نمایندگان مجلس، گام‌های موثری در راستای تجمیع اطلاعات برای مددجویان تحت پوشش برداشته می‌شود.
وی تاکید کرد: این باور وجود دارد که پاسخ‌ها باید اقناع کننده باشد و برای تحقق این مهم، ایجاد تعامل و هم‌افزایی بین‌بخشی امری ضروری است.
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی ادامه داد: ارایه خدمات برای دانش‌آموزان استثنایی به صورت موردی، پیگیری بحث ماده ۱۶ معتادین متجاهر و شناسایی موسسان در این حوزه، برپایی میز خدمت در مساجد و حضور بی واسطه میان جامعه هدف و شناسایی مراکز غیردولتی در راستای رفع نیازهای جامعه هدف از جمله اقدامات اولویت‌داری است که با جدیت دنبال می‌شود.
حسین آبادی، حلقه مفقوده این نهاد حمایتی را آموزش، توانمندسازی و ساماندهی فعالیت‌ها عنوان کرد و گفت: تدابیر ویژه‌ای در راستای ایجاد اشتغال خرد اندیشیده شده است.
وی ادامه داد: توجه به آموزش و بازآموزی امری ضروری است تا دستورالعمل‌های جدید نیز پیگیری شود و با توجه به تغییرات اجتماعی و فرهنگی نیاز است ارایه آموزش‌ها متناسب با نیاز روز جامعه هدف مورد توجه باشد.
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی افزود: هم‌اکنون ارزیابی از وضعیت اولیه وجود ندارد و باید این مهم بر اساس یک مقیاس مشخص احصا شود تا پس از چند ماه بتوان برآوردی از وضعیت ثانویه کسب کرد.
حسین آبادی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های ستاد پذیرش در این نهاد حمایتی بیان کرد: در ستاد پذیرش، مباحث حمایتی از تخصصی پررنگ‌تر و برجسته‌تر است که می‌طلبد به مباحث تخصصی نیز توجه ویژه‌ای شود تا فعالیت‌های سازمان نادیده گرفته نشود.
وی خاطرنشان کرد: در ستاد پذیرش، حفظ کرامت و حریم مددکاران نیز مدنظر است و با توجه به اینکه تلاش‌های زیادی در این بخش صورت می‌گیرد،نیاز است به این حوزه نگاه ویژه‌ای صورت گیرد و تعامل و همکاری در تمام شهرستان‌های این ستاد نیز مشهود است که جای قدر دانی دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار