رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت:شهرداری‌ها اکنون با انباشت نیروهای عمومی مواجه هستند و بخش قابل توجهی از اعتبارات خود را در راستای تامین حقوق و مزایای این افراد از دست می‌دهند، در صورتی که اعتبارات باید برای کارهای عمرانی هزینه شود.
کد خبر: ۱۱۰۳۶۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۸ 04 May 2023

 


به گزارش تابناک مرکزی،مهدی سلیمیدر همایش شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای استان مرکزی افزود: نیاز است شهرداران نسبت به کاهش پست‌های عمومی اقدام و در راستای جذب نیروگاهی متخصص و کاردان گام بردارند.
معاون وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: اتمام طرح‌های نیمه تمام با اولویت‌بندی‌های کارشناسانه در دستور کار شهرداری‌های کشور قرار گیرد.
وی یادآورشد : نیاز است شهرداران و دهیاران تا پیش از اتمام طرح‌های نیمه تمام در شهرها و روستاها، طرح عمرانی جدیدی را آغاز نکنند.
وی با یادآوری وجود انبوهی از طرح‌های نیمه تمام در کشور ادامه داد: آغاز طرح‌های جدید پیش از اتمام طرح‌های عمرانی نیمه تمام خیانت به مردم است.
رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور خاطرنشان کرد: همچنین نیاز است اجرای طرح‌های عمرانی در شهرها و روستاهای کشور اولویت‌بندی و با همکاری شوراهای اسلامی شهرها نسبت به انجام آنها اقدام شود.
سلیمی گفت: شهرداران و دهیاران همکاری و تعامل با شوراهای اسلامی شهرها و روستاها را در دستور کار خود قرار داده و جایگاه‌ها در شوراها، دهیاری‌ها و شهرداری‌ها رعایت شود و حق یکدیگر را به رسمیت بشناسند.
وی عمده مشکلات شهرداران را عدم آشنایی با قوانین و مقررات دانست و گفت: شهرداران برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی نسبت به یادگیری قوانین و مقررات اقدام کرده و یا از مشاوران آگاه بهره‌گیری کنند.
رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور خاطرنشان کرد: شوراهای اسلامی شهر و روستا نیاز است نسبت به انتخاب خود دقت لازم را داشته باشند و شهرداری را انتخاب کنند که کمترین مشکل را با آنان داشته باشند.
سلیمی افزود: شوراهای اسلامی شهر و روستا باید شهرداران و دهیاران متخصص، کارآمد با روحیه جهادی و انقلابی را انتخاب کنند تا تمام وقت و ظرفیت خود را در راستای اجرای طرح‌های ماندگار بکار گیرند.
وی افزود: استان مرکزی کمترین مشکل را در این زمینه دارد شوراهای اسلامی شهر و روستای این خطه انتخاب افراد متخصص، کارآمد و انقلابی را به عنوان شهردار و دهیار در دستور کار خود قرار داده‌اند.
وی عوارض مالیات بر ارزش افزوده برای شهرداری‌ها و دهیاری‌ها را همانند پول نفت برای کشور دانست و گفت: این نهادهای خدماتی باید با ایجاد کارخانه‌های آسفالت و پمپ بنزین نسبت به ایجاد درآمد زایی برای شهرها و روستاها اقدام کنند.
رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ادامه داد: درآمد حاصل از مالیات بر ارزش افزوده باید برای فعالیت‌های عمرانی هزینه شود و اعتبارات از امسال طرح محور است و با پیشرفت طرح‌ها منابع مالی به شهرداری‌ها اختصاص می یابد.
سلیمی تقویت تجهیزات تخصصی استان‌ها را از جمله برنامه‌های دولت سیزدهم دانست و گفت: در راستای اجرای این مهم، منابع مالی این سازمان برای خرید تجهیزات در شهرها و روستاها، توسط استانداری‌های استان‌ها توزیع می شود.
وی گفت: توزیع اعتبارات توسط استانداری‌ها بر اساس شاخص های موجود انجام شده و در صورت بروز تخطی این اختیارات از استانداری‌ها گرفته می‌شود.
استاندار مرکزی هم گفت: کشور در مدت ۱۰ سال گذشته در زمینه برنامه‌های اقتصادی تعطیل بوده و برای جبران عقب افتادگی‌ها اقدامات بسیاری باید توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌ها انجام شود.
فرزاد مخلص الائمهافزود: کاهش فاصله مردم و مسئولان در دستور کار استاندار مرکزی قرار دارد و بر این اساس سال گذشته ۷۷۰ سفر شهرستانی توسط مسئولان استان انجام شده‌ است.
وی ادامه داد: ۷۰۰ سفر استانی در این مدت توسط مدیران کل و ۷۰ سفر توسط استاندار مرکزی انجام شده‌ است.
استاندار مرکزی گفت: اعتبارات قابل توجهی در این سفرها در مناطق محروم استان مرکزی توزیع شده‌ است.
مخلص الائمه با تاکید بر اولویت‌بندی انجام طرح‌ها در استان مرکزی افزود: برای نخستین بار در تاریخ این استان، اجرای برخی طرح‌ها به صورت شبانه‌روزی در حال انجام بوده و بهره برداری از برخی از این طرح ها پایان یافته است.
وی یاد آور شد: پل سنجان اراک در مدت ۱۱ سال گذشته ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت که با انجام کار جهادی ۷۰ درصد بقیه این طرح در مدت یک سال انجام و بهره‌برداری از آن آغاز شد.
فرماندار شهرستان اراک هم گفت: این شهرستان با جمعیت ۵۰ درصدی استان مرکزی ۳۲۶ عضو شورای اسلامی شهر و روستا، چهار شهرداری، ۹۴ دهیاری و ۱۳۹ نقطه روستایی دارد.
امیر هادی افزود: ۳۰۰ طرح عمرانی با اعتباری بالغ بر یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال منابع مالی سال گذشته در حوزه روستاهای شهرستان اراک اجرا شده‌ است.
وی با یادآوری وجود رسوب اعتبارات در سال‌های گذشته در شهرستان اراک ادامه داد: رسوب اعتبارات اکنون در این شهرستان به صفر رسیده و این شهرستان در این حوزه رتبه نخست را در سطح کشور دارد.
فرماندار شهرستان اراک خاطر نشان کرد: شهرداری‌ها و دهیاری‌های این شهرستان با وجود صنعتی بودن با مشکلاتی هستند که رفع آنها نیازمند توجه ویژه مسئولان به این مهم است.
هادی گفت: ساختار ضعیف دهیاری‌ها و جمعیت بالای روستاها به چالش اساسی برای دهیاری‌ها تبدیل شده است.
وی افزود: ماشین آلات پسماند فرسوده شهرداری‌های شهرستان اراک اکنون خدمات دهی ندارند.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی هم گفت: شوراها نشان از توسعه یافتگی یک کشور هستند و هر زمان کار به شورایی سپرده شود می‌تواند خروجی مناسبی داشته باشد.
حسن آصفری افزود: در قوانین ضعف‌های بسیاری در حوزه شوراها وجود دارد و اختیارات بسیار زیادی بر عهده شوراهای اسلامی قرار داده شده اما دست آنها در عمل کردن به آنها خالی است.
وی ادامه داد: نیاز است از نظرات شوراها برای انجام هرگونه اقدامات در شهرها استفاده شود.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نخستین حمایتی که مسئولان دولتی باید از شوراها داشته باشند این است که مدیران شوراها را بازوان اجرایی خود دانسته و از ایده‌ها و نظرات آنها در اقدامات شهری بهره‌مند شوند.
آصفری گفت: یک ریال از محل منابع مالی جرایم رانندگی در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به استان مرکزی اختصاص نیافته است.
نماینده مردم اراک، کمیجان خنداب در محلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ۸۰ درصد منابع مالی مالیات بر ارزش افزوده نیز بر اساس قانون باید به دهیاری‌های منطقه اختصاص یابد که این مهم در استان مرکزی محقق نشده‌ است.
آصفری یادآور شد: اتوبوس و مینی‌بوس‌هایی در سال‌های گذشته برای جابه جایی مسافران بین شهری استان مرکزی فعال بود که اکنون این وسایل عمومی غیرفعال شدند.
وی ادامه داد: تاکسی‌های شهر اراک اکنون فرسوده بوده و در شان مردم این شهرستان نیست.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: بزرگترین روستای کشور با جمعیت ۱۴ هزار نفر در شهرستان اراک وجود دارد که توسط دهیار اداره می شود و از احتیارات لازم برخوردار نیست.
نماینده مردم تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: شوراهای اسلامی از دستاوردهای جمهوری اسلامی است و در بر اساس قانون اساسی شوراها یک شغل نبوده و یک وظیفه شرعی است.
ولی الله بیاتی افزود: شوراهای اسلامی باید با یکدیگر تفاهم داشته و هرکجا لازم باشد باید از غرور خود در راستای تحقق اهداف شورا و شهر و روستاها بگذرد.
وی ادامه داد: طرح مشکلات در فضای مجازی به صلاح کشور نیست و موجب می شود مردم نسبت به مسئولان بد بین شوند.
نماینده مردم تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس شورای اسلامی با یادآوری مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص افزایش تعرفه بیمه تامین اجتماعی کارگران ساختمانی افزود: این مصوبه مجلس اشتباه بوده و باید اصلاح شود.
رئیس شورای اسلامی شهر اراک هم گفت: سهمی از منابع مالی تخلفات رانندگی به این شهر اختصاص نیافته است و اساسنامه سازمان‌های شهرداری‌ها براساس نیاز امروز به روز رسانی نشده است.
پیمان عین القضاتی افزود: نیاز است فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص جوانی جمعیت در سازمان دهیاری‌ها مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: نیاز است وضعیت نیروهای انسانی شهرداری ها مورد توجه قرار گیرد، اکنون برخی نیروهای غیرکارشناسی وارد شهرداری‌ها شده و نیروهای حجمی رسمی شده‌اند.
رئیس شورای اسلامی شهر اراک گفت: ۲ هزار و ۳۰۸ تاکسی فرسوده در این شهر وجود دارد که یک‌هزار دستگاه آنها فرسوده بوده و آخرین به روز رسانی تاکسی‌های اراک مربوط به سال ۹۶ بوده‌ است.
در پایان این نشست با حضور رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، استاندار مرکزی و برخی از مدیران استانی این استان از شوراهای اسلامی شهر و روستای این استان قدردانی شد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار