استاندار مرکزی گفت: شرایط اقلیمی استان و شهر اراک نیز برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مناسب است و صنایع برای رهایی از سوخت فسیلی باید از این انرژی‌ها بهره‌گیری کنند.
کد خبر: ۱۱۰۲۰۹۰
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۸ 25 April 2023

 


به گزارش تابناک مرکزی،فرزاد مخلص‌الائمه در نشست کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی در اراک، افزود: توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر تا حد زیادی آلودگی هوای شهر اراک را کاهش می‌دهد.
وی یادآورشد : آلودگی هوای اراک یکی از مسایل کلان استان مرکزی است که تاکنون با اقدامات صورت گرفته بسیاری از عوامل آلاینده در این شهر رفع شده است.
وی بیان کرد: رفع سایر منابع آلاینده شهر اراک با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در دستور کار ویژه است و باقی مانده راه با سرعت و شتاب طی می‌شود.
استاندار مرکزی ادامه داد: آلودگی هوای اراک کلان مسئله است و نباید اجرای طرح‌های مختلف برای رفع این معضل موکول به ساعات اداری شود و دستگاه‌های متولی باید تلاش شبانه‌روزی داشته باشند.
مخلص‌الائمه از زحمات و تلاش افرادی که در مهار آتش‌سوزی تالاب میقان اراک مشارکت داشتند تشکر کرد و گفت: برای رفع آلودگی هوای اراک مانند زمان بروز حوادث و بلایا، همه باید پای کار باشند تا نتیجه مطلوب و دلخواه حاصل شود.
وی تصریح کرد: استان مرکزی و شهر اراک پتانسیل قوی و مناسبی در راستای انرژی‌های تجدیدپذیر دارد و بزرگترین و تنها کارخانه تولید تجهیزات این انرژی در این استان است که باید در این خصوص بهره‌گیری لازم صورت گیرد.
مخلص‌الائمه در بخش دیگری از سخنانش گفت: شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان مرکزی باید در اسرع وقت، موقعیت بوستان‌های جدید خود را برای توسعه فضای سبز به اداره‌کل منابع طبیعی این استان اعلام کنند.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی هم گفت: شعار امسال هفته زمین پاک، «سرمایه‌گذاری در زمین، توسعه بازیافت و بهره‌وری سبز» نامگذاری شده است.
یوسف یوسفی افزود: برنامه‌های فرهنگی در راستای تحقق این شعار باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی یادآور شد: پویش «مسیر سبز ایران سبز» که در کشور در حال اجرا است، از استان مرکزی آغاز شد و در راستای آن زباله‌های سطح جاده‌ها چندین سال است که پاکسازی می‌شود و این طرح مهم باید حمایت ویژه شود.
رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی هم گفت: اراک سال گذشته چهار روز پاک، ۲۲۳ روز سالم، ۱۰۲ روز ناسالم برای گروه‌های سنی حساس، ۳۱ روز ناسالم برای همه گروه‌های سنی، ۲ روز خطرناک و ۳ روز بسیار ناسالم داشت.
 علیرضا محرابیان افزود: آلاینده مسئول در ۶ ماهه اول سال گذشته، ذرات کمتر از ۲ و نیم و در ۶ ماهه دوم ذرات کمتر از ۲ و نیم میکرون و دی‌اکسید گوگرد به علت استفاده نیروگاه از سوخت مازوت بود.
وی بیان کرد: تعداد روزهای ناسالم اراک در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، با کاهش ۲۷ درصدی همراه بود و از ۱۶۵ روز ناسالم در سال ۱۴۰۰ به ۱۳۸ روز در سال گذشته رسید.
رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون، شهر اراک سه روز ناسالم در کارنامه خود به ثبت رسانده است.
محرابیان یادآور شد: اراک سال گذشته در بین کلانشهرهای آلوده کشور با ۱۳۸ روز ناسالم، رتبه پنجم را به خود پس از اهواز، کرج، اصفهان و تهران اختصاص داد.
معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان مرکزی هم گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، امسال گرد و غبار عربی به شکل سال‌های گذشته وجود ندارد.
 رضا مرادی افزود: از ابتدای سال زراعی جاری ( اول مهرماه سال گذشته) تاکنون ۱۷۵ میلیمتر بارندگی در استان مرکزی به ثبت رسیده که باید تا این زمان به ۲۴۰ میلیمتر می‌رسید.
وی بیان کرد: میزان بارش‌های سال زراعی جاری این استان نسبت به بلند مدت ۲۷ درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل، هفت درصد کمتر است.
معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان مرکزی ادامه داد: انتظاراتی که از بارش‌های فروردین‌ماه امسال وجود داشت، محقق نشد و در مجموع الگوی بارش خوبی در سال زراعی جاری در استان مرکزی رخ نداد.
مرادی اظهار کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، بارش‌های هفته آینده در این استان نیز کمتر از نرمال است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار