استاندار مرکزی گفت:تعیین تکلیف چاه‌های آب کشاورزی ضروری است و پرونده ۲ هزار و ۱۹ چاه آب کشاورزی فرم یک استان مرکزی باید تا فصل پاییز امسال تعیین تکلیف شود.
کد خبر: ۱۱۰۱۹۲۹
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۴ 24 April 2023

 

به گزارش تابناک مرکزی،فرزاد مخلص‌الائمه در نشست شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان مرکزی افزود:انتظار می رود مدیران در این خصوص اهتمام جدی تری داشته باشند.
وی یادآورشد: صنایع این استان بدون فوت وقت و با توجه به بند چهار تبصره هشت بودجه سال جاری، نسبت به برداشت از پساب اقدام کنند.
استاندار مرکزی افزود: در صورتیکه صنایع نسبت به استفاده از پساب تخصیصی اقدام نکنند، این میزان تخصیص ابطال می‌شود و جای گلایه‌ای وجود ندارد.
وی اظهار کرد: اکنون مشتری و متقاضی برای استفاده از پساب صنایع در استان وجود دارد و باید سهمیه هریک از صنایع در استفاده از این پساب تعیین تکلیف شود.
استاندار مرکزی در ادامه در خصوص انتقال آب سد کوچری به ساوه نیز گفت: این طرح انتقالی برای ساوه از طرح های اولویتدار است که در سفر رییس جمهور به استان مرکزی اعتبار خوبی به آن تخصیص داده شد.
مخلص‌الائمه، درباره انتقال آب از دریا به فلات مرکزی هم توضیح داد و افزود: باید بین کم آبی و بهینه‌سازی مصرف آب، انتخاب صورت گیرد که با صرفه جویی در آب آشامیدنی و کشاورزی، می‌توان از هزینه سنگین جلوگیری کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی هم گفت: منابع آبی در سال‌های نه چندان دور به مباحث چالشی تبدیل می‌شود.
علی‌اکبر اسدی افزود: استان مرکزی به عنوان قطب مهم صنعتی کشور مطرح است، بنابراین باید آب مورد نیاز این صنایع تامین شود.
وی بیان کرد: اکنون در ۲ قطب صنعتی استان مرکزی در شهرستان‌های ساوه و زرندیه، وضعیت آب در شرایط قرمز قرار دارد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی ادامه داد: باید برای استفاده از پساب صنایع برنامه‌ریزی مدونی در استان شکل گیرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی با بیان اینکه، ۱۸۴ مترمکعب متوسط بارندگی این استان است، گفت: این میزان بارندگی نسبت به بلندمدت ۲۲ درصد و نسبت به سال گذشته چهار و نیم درصد کاهش دارد.
عزت‌الله آمری افزود: بارش‌های خوبی در سال جاری تاکنون در استان رخ داده اما به دلیل اینکه بارندگی‌ها منجر به جریان سیلابی نشد، مخازن سدهای استان مرکزی تکمیل نیست.
وی بیان کرد: اکنون ۵۲ درصد سد کمال صالح اراک پُر است اما در سال گذشته در این وقت سال، ۶۰ میلیون مترمکعب ذخیره داشت.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی گفت: اکنون مخزن سد الغدیر ساوه ۱۹ درصد معادل ۵۲ میلیون مترمکعب‌ آب دارد در حالیکه این سد ۲۷۷ میلیون مترمکعب حجم، ذخیره دارد و سال گذشته در این وقت سال، ۴۰ درصد مخزن سد الغدیر ساوه آب داشت.
آمری بیان کرد: اکنون ۲۰ میلیون مترمکعب آب در ساوه قابل توزیع است در حالیکه سال گذشته در این موقع سال، ۶۰ تا ۷۰ میلیون مترمکعب آب توزیع شد.
وی در ادامه به وضعیت چاه‌های آب کشاورزی استان مرکزی اشاره کرد و گفت: باید سال گذشته ۲۵۰ حلقه چاه بدون پروانه کشاورزی در استان مسدود می‌شد که به دلایل اجتماعی این هدف محقق نشد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی افزود: تاکنون ۱۶۵ حلقه چاه آب کشاورزی از مجموع ۲۵۰ حلقه چاه کشاورزی بدون پروانه کشاورزی در استان مسدود شده است.
آمری اظهار کرد: ۳۰۰ حلقه چاه کشاورزی استان مرکزی برای تعادل بخشی به سفرهای آب زیرزمینی باید تعیین تکلیف شود.
وی بیان کرد: یک‌هزار و ۹۴۷ حلقه چاه آب کشاورزی بدون پروانه کشاورزی از سال ۹۴ در استان مرکزی مسدود شده که عملکرد قابل قبولی است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی اضافه کرد: نصب کنتور هوشمند بر روی ۸۰۰ حلقه چاه‌ آب کشاورزی در این استان هدفگذاری شده که تاکنون ۴۸۸ کنتور هوشمند نصب شده است.
آمری درباره انتقال آب از دریا به فلات مرکزی هم گفت: در این طرح، ۱۷ استان کشور از دریا برای مصارف آب آشامیدنی و صنعت بهره‌مند می‌شوند.
وی عنوان کرد: تاکنون هفت استان فعالیت‌هایی در طرح مطالعاتی، اجرایی و مقدمات انتقال را در دستور کار دارند که در این راستا، انتقال ۶ خط پیش بینی شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی ادامه داد: اهمیت اجرای این طرح در مشارکت صنایع بزرگ است که نمونه آن مشارکت صنایع اصفهان و مس کرمان برای بهره‌مندی از مزایای انتقال آب است.
آمری گفت: استان مرکزی می‌تواند از خط سوم این انتقال آب که به اصفهان می‌رود، استفاده کند.
وی تاکید کرد: در افق ۱۴۵۰، استان مرکزی به ۱۷۴ میلیون مترمکعب آب برای مصرف آب آشامیدنی در مناطق شهری و روستایی نیاز دارد.
آمری اظهار کرد: صنایع استان مرکزی به ۶۰ میلیون مترمکعب آب نیاز دارد که در افق ۱۴۵۰ به ۱۰۸ میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد.
وی افزود: برای اجرای آن لازم است، مشاور طرح انتقال به استان مرکزی دعوت و مسیر عبور بررسی و با  برآورد اعتبار از وزارتخانه برای آن تخصیص در نظر گرفته شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی عنوان کرد: برخی صنایع مانند پتروشیمی، پالایشگاه، واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی و شهرک صنعتی کاوه پُر آب‌بر هستند.
شهردار اراک هم گفت: با کاهش نزولات آسمانی، در اقتصاد آب‌ مطالعه کافی نشده تا ارزش آن انجام شود و تا زمانیکه منابع مصرفی کنترل نشود و فرهنگ‌سازی لازم صورت نگیرد، نمی‌توان منابع آب را مدیریت کرد.
علیرضا کریمی افزود: باید بهره‌گیری از فناوری نوین در مصرف منابع آبی در دستور کار ویژه قرار گیرد.
وی در ادامه بیان کرد: ۲۵۰ لیتر در ثانیه آب پساب برای فضای سبز اراک به وسعت یک‌هزار و ۶۰۰ هکتار خریداری شد.
سرپرست هواشناسی استان مرکزی هم گفت: تابستان امسال میزان بارندگی خاصی در استان پیش‌بینی نشده است.
سعیدرضا عرب افزود: در سال زراعی جاری حدود ۱۸۸ میلمیتر بارندگی در استان مرکزی دریافت شد که نسبت به شرایط نرمال، ۲۷ درصد کاهش دارد.
وی با بیان اینکه شاید تا آغاز فصل تابستان ۲۰ میلیمتر دیگر بارش در استان دریافت شود، اظهار کرد: بارندگی‌ها به شکل پراکنده تا نیمه خردادماه امسال ادامه دارد و در تابستان به نظر نمی‌رسد که بارشی در استان ثبت شود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری مرکزی هم گفت: حفر چاه در باغ ویلاها در استان منجر به مشکلاتی شده و صاحبان این اماکن به سهولت تجهیزات حفر چاه را در باغ ویلاها نصب می‌کنند که با توجه به شرایط کم آبی باید نسبت به این مهم با جدیت ورود کرد.
امید محترمی افزود: در برخی از روستاهای استان مرکزی تعداد زیادی چاه غیرمجاز وجود دارد، اما در برخی از روستاها با ۷۰ خانوار حتی یک حلقه چاه وجود ندارد و باید در عمل، عدالت مورد توجه قرار گیرد زیرا در غیر اینصورت به دلیل نبود منابع آب در روستاها، مهاجرت روستاییان افزایش می‌یابد.
وی ادامه داد: اکنون که فصل کشت هندوانه و سیب زمینی در استان فرا رسیده باید فرهنگ‌سازی و اطلاع‌سانی لازم در خصوص مصرف آب انجام شود.
مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی ادامه داد: با استفاده از تکنولوژی می‌توان برای کشت هندوانه مصرف آب را مدیریت و از هدر رفت آب جلوگیری کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار