استاندار مرکزی گفت: اجرای الگوی کشت نیازمند مشارکت جمعی و برنامه‌ریزی دقیق است و نمی‌توان آن را جدا از نظام مدیریت آب کشور دانست.
کد خبر: ۱۰۸۵۶۷۳
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۵ 04 January 2023

 

به گزارش تابناک مرکزی،فرزاد مخلص‌الائمه در آیین رونمایی از سند الگوی کشت استان مرکزی در اراک، افزود: تلاش برای توسعه و پیشرفت کشور در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد و برای تحقق این مهم تمام ظرفیت‌ها به‌کار گرفته شده است.
وی یادآورشد: کشور در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی، در زمینه سیم‌خاردار وابسته بود، اما اکنون به برکت انقلاب اسلامی جزو کشورهای پیشرفته دنیا در زمینه‌های مختلف از جمله به روزترین تسلیحات نظامی است.
وی ادامه داد: سرحدات فرهنگی، اقتصادی و فرهنگی کشور به برکت انقلاب اسلامی هزاران کیلومتر توسعه‌ یافته و موفقیت‌های این مرز و بوم روز به روز در حال افزایش است.
استاندار مرکزی اضافه کرد: الگوی کشت سال‌ها همواره مورد توجه سیاستمداران بود و از زمانیکه نفت در اقتصاد ایران وارد شد، این طرح تحت تاثیر اقتصاد نفتی قرار گرفت و از دستور کار خارج شد اما دولت سیزدهم تمام تلاش خود را برای اجرای این طرح به کار گرفته است.
مخلص‌الائمه عنوان کرد: استان مرکزی جایگاه مهمی در زمینه تولید محصولات استراتژیک و اساسی در کشور دارد که علاوه بر تامین نیاز شهروندان، بخش زیادی از تولیدات خود را به استان‌های همجوار ارسال می‌کند.
وی افزود: اجرای طرح الگوی کشت دستوری بود و اگر اراده‌ای برای اجرای آن نباشد، به سرنوشت سایر راهبردها دچار می‌شود.
استاندار مرکزی افزود: طرح الگوی کشت با ده‌ها موضوع مدیریت و نظام‌های متعددی در کشور گره خورده و مدیران اجرایی، استانی و شهرستانی باید موانع را شناسایی و اتصال را برقرار کنند.
وی عنوان کرد: فرمانداران در شهرستان‌ها متولی اصلی اجرای الگوی کشت هستند و باید به عنوان محور اصلی در این رابطه گفتمان‌سازی لازم را با فعالان عرصه کشاورزی انجام دهند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی هم گفت: طرح الگوی کشت تضمین کننده امنیت و اقتدار غذایی کشور است و باید همه ظرفیت‌ها برای اجرای آن در استان بکار گرفته شود، ایجاد اقتدار غذایی و سپس حاکمیت غذایی از برنامه های مهم وزارت جهاد کشاورزی است.
علی صفری افزود: با ایجاد اقتدار غذایی علاوه بر تامین موادغذایی داخل، می‌توان نسبت به توسعه صادرات نیز در این بخش برنامه‌ریزی کرد که این مهم اقتدار هرچه بیشتر کشور را به همراه دارد و در فضای دیپلماسی نیز تاثیرگذار است.
وی ادامه داد: اجرای طرح اصلاح الگوی کشت در بخش کشاورزی از جمله برنامه‌هایی است که از ۵۰ سال گذشته در کشور مطرح شد و تاکنون اجرایی نشده‌ است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: با توجه به اینکه بخش کشاورزی، خصوصی‌ترین بخش در کشور است، نمی‌توان برای کشاورزان تعیین و تکلیف کرد که چه محصولی توسط آنان کشت شود و کشت محصولات بر اساس صرفه اقتصادی این محصولات توسط کشاورزان انجام می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اضافه کرد: چهار میلیون و ۴۰۰ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی در کشور وجود دارد که ۱۰۰هزار نفر از این بهره‌برداران در استان مرکزی فعالیت می‌کنند و با توجه به اینکه کشاورزان مالکیت زمین و آب را دارند نمی‌توان برای آنان تعیین و تکلیف کرد.
صفری ادامه داد: توصیه‌ای عمل کردن در بخش کشاورزی به دلیل دارا بودن مالکیت زمین و آب توسط کشاورزان از جمله عواملی بود که تاکنون طرح الگوی کشت در کشور اجرایی نشده‌ است.
وی با یادآوری تدوین و رونمایی از طرح الگوی کشت توسط وزارت جهاد کشاورزی گفت: اجرای این طرح نیازمند هماهنگی فرا دستگاهی است و برای اجرای این طرح وزارتخانه‌های نیرو و کشور و سازمان حفاظت محیط زیست و سایر نهادها باید همکاری لازم را با وزارت جهاد کشاورزی داشته‌ باشند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: اجرای طرح الگوی کشت علاوه بر اینکه فرادستگاهی است، فرا قوه‌ ای نیز بوده و دولت به تنهایی نمی‌تواند این طرح را اجرا کند و مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه نیز برای اجرای این طرح باید به دولت کمک کنند.
صفری تاکید کرد: طرح الگوی کشت بر اساس ایجاد مطلوبیت برای کشاورزان تدوین شده و با ایجاد مشوق‌ها و حمایت‌های در نظر گرفته شده، به گونه‌ای طراحی شده که بهره‌برداران این بخش وقتی سود اقتصادی کشت محصولات کشاورزی را محاسبه می‌کنند به سمت اجرای این طرح تمایل یافته و محصولاتی که مورد نظر دولت است در زمین‌های کشاورزی کشت می‌کنند.
وی افزود: طرح الگوی کشت بر اساس ظرفیت‌ها، اقلیم، بافت خاک و محدودیت‌های آبی استان‌ها تدوین شده‌ است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: الگوی کشت برای استان‌های شمالی که از اقلیم مناسبی برخوردار هستند کشت برنج و برای این استان کشت گندم، جو و کلزا در نظر گرفته شده‌ است.
صفری اظهار داشت: الزامات و مشوق‌هایی که برای اجرای طرح الگوی کشت در کشور در نظر گرفته شده نیازمند اعتبار است و مجلس شورای اسلامی باید در بودجه سال آینده اعتباراتی برای اجرای مشوق‌های این طرح در بودجه سال آینده مصوب کند.
وی افزود: سه روش برای اجرای طرح الگوی کشت در کشور تعریف شده که اجرای هر سه روش باید صرفه جویی ارزی، افزایش تولید و عملکرد و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی را به همراه داشته باشد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی همراهی و همکاری مردم، کشاورزان و بهره‌برداران را کلید اجرای صحیح و کامل طرح الگوی کشت در استان عنوان کرد و گفت: بدون همکاری و همراهی مردم امکان اجرای هیچ طرحی وجود ندارد و با همراه کردن کشاورزان و بهره‌برداران می‌توان زمینه اجرای این طرح را در استان و کشور فراهم کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار