سفیر کشور ساحل عاج در ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران امکانات و ظرفیت‌های مناسبی در به روز رسانی دانش فنی دارد و کشور ساحل عاج خواستار همکاری با این کشور است.
کد خبر: ۱۰۶۸۲۰۷
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۴ 18 September 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی،تاماکولو واتارا در بدو ورود به اراک در پاویون دولت استان مرکزی در جمع خبرنگاران افزود:۱۹ شرکت ایرانی در این کشور فعالیت‌های اقتصادی و تجاری دارند.
وی یادآورشد: به رغم روابط سیاسی مناسب بین ۲ کشور ایران و ساحل عاج، روابط اقتصادی به میزانی که باید باشد نیست در صورتی که ظرفیت‌های فنی و مهندسی ایرانی به میزانی است که می تواند کمک بسیاری به کشور عاج داشته باشد.
وی ادامه داد: ۱۹ شرکت از ایران در کشور عاج فعالیت اقتصادی دارند که انتظار این کشور خیلی بیشتر از این میزان است.
سفیر کشور ساحل عاج در ایران ادامه داد: باعث خوشحالی دولت کشور ساحل عاج است که شرکت‌ها و ظرفیت‌های ایرانی وارد این کشور شده و در آن مستقر شوند.
واتارا با تاکید بر آشنایی هرچه بیشتر ظرفیت های ۲ کشور گفت: این مهم نقش مهمی در افزایش همکاری‌های اقتصادی بین کشور ایران و ساحل عاج دارد.
وی ادامه داد: روابط ۲ کشور ایران و ساحل عاج به سالیان دور برمی‌گردد و آشنایی هرچه بیشتر ظرفیت‌های اقتصادی، افزایش تجارت و صادرات بین ۲ کشور را به همراه دارد.
سفیر کشور ساحل عاج در ایران اظهار داشت: اقتصاد این کشور بر مبنای کشاورزی است و امکانات و دانش کشاورزی جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی در به روز رسانی کشاورزی کشور ساحل عاج دارد.
واتارا بازدید از کارخانجات استان مرکزی را از جمله اهداف خود برای سفر به این استان عنوان کرد و گفت: امید است با بازدید از شرکت‌های صنعتی اراک و ساوه و آشنایی هرچه بیشتر با ظرفیت‌های این استان زمینه همکاری‌های اقتصادی بین کشور ساحل عاج و این استان افزایش یابد.
سفیر کشور ساحل عاج در ایران افزود: حجم مبادلات جمهوری اسلامی ایران و ساحل عاج تاکنون خوب بوده و انتظار می رود این حجم مبادلات اقتصادی ۲ کشور بیش از پیش افزایش یابد.
واتارا با یادآوری عدم فعالیت شرکت‌های صنعتی و تجاری اراک در ساحل عاج گفت: اکنون شرکت‌هایی از شهر ساوه در این کشور مستقر و فعالیت اقتصادی دارند.
وی ادامه داد: امید است در این سفر زمینه فعالیت شرکت‌های صنعتی و اقتصادی اراک در کشور ساحل عاج فراهم شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی هم گفت: این استان علاوه بر اینکه استانی صنعتی است جزو ۱۰ استان کشاورزی کشور ایران است و با توجه به اینکه ساحل عاج کشوری کشاورزی است این استان می‌تواند روابط تجاری مناسبی با کشور ساحل عاج داشته باشد.
حسن میرزاخانی افزود: با توجه به نرخ رشد جمعیت ۲ و ۶ دهم درصدی کشور ساحل عاج و نیاز ساخت مسکن در این کشور، استان مرکزی می‌تواند در زمینه ساخت مسکن به این کشور کمک کند.
وی با یادآوری تولید ۴۰ درصد کاکائوی جهان توسط کشور ساحل عاج گفت: با توجه به ظرفیت‌های صنایع تبدیلی استان مرکزی، این استان می‌تواند در زمینه خدمات فنی و مهندسی در این زمینه به کشور ساحل عاج کمک کند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی افزود: این استان از ظرفیت‌های مناسبی در زمینه تولید ادوات کشاورزی و آفت کش‌ها برخوردار است و با توجه به رویکرد ۲ کشور در زمینه کشاورزی ، زمینه صادرات این محصولات به کشور ساحل عاج وجود دارد.
میرزاخانی تاکید کرد: استان مرکزی ظرفیت مناسبی در زمینه تولید آبمیوه‌های خوراکی دارد و زمینه همکاری در این زمینه نیز بین این استان و کشور ساحل عاج وجود دارد.
وی گفت: با توجه به ظرفیت‌های تولید ظروف شیشه‌ای در شهرستان ساوه و نیاز ساحل عاج به این محصولات، استان می تواند تامین کننده این محصولات در کشور ساحل عاج باشد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی اظهار داشت: ظرفیت‌های مناسبی در زمینه تولید لبنیات از جمله پنیر و شیر خشک در این استان وجود دارد و زمینه صادرات این محصولات نیز به کشور ساحل عاج وجود دارد.
میرزاخانی یادآور شد: استان مرکزی پس از استان البرز و آذربایجان غربی سومین صادرکننده، از کشور ایران به ساحل عاج است وانتظار می‌رود در بازدید سفیر کشور ساحل عاج از ظرفیت های صنعتی استان، زمینه تقویت مراودات تجاری بین این استان و ساحل عاج فراهم شود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی هم گفت: ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار کالا سال گذشته از کشور ایران به ساحل عاج صادر شده که این میزان صادرات در پنج ماه امسال نسبت به سال گذشته ۲۷۰ درصد افزایش داشته است.
ناصر بیگی افزود: ۳۹ میلیون دلار کالا در پنج ماه امسال از جمهوری اسلامی ایران به کشور ساحل عاج صادر شد که افزایش سهم استان مرکزی از این صادرات از جمله اهداف سفیر کشور ساحل عاج به استان است.
وی ادامه داد: سهم استان مرکزی از صادرات کالا در سال جاری از کشور به ساحل عاج ۲ و هفت دهم درصد بود که حجم و وزن صادراتی که امسال از این استان به کشور ساحل انجام شد به میزان تمام صادراتی بود که از کشور در سال گذشته به این کشور انجام شده‌ است.
بازدید از شرکت واگن پارس، دیدار با استاندار استان مرکزی، نشست با فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی اراک، بازدید از شرکت تاکا، بازدید از شرکت کبیر ریس تهران، بازدید از شرکت افق دارو پارس و بازدید از شرکت نیکسان صنعت از جمله برنامه‌های سفر سفیر کشور ساحل عاج به استان مرکزی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار