رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اراک گفت: اعتبارات تملک شهرداری در سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر افزایش یافت.
کد خبر: ۱۰۶۷۷۸۲
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۶ 15 September 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی، داوود قربانی ، با اشاره به رویکرد فرهنگی شورای ششم و تاکید جدی بر حفظ و احیای هویت شهر اراک افزود: بناهای تاریخی شهر اراک بازتابی از تاریخ و فرهنگ شهر اراک و نشانگر اهداف، سلایق و نیازهای ساکنین این شهر در گذشته  است.
وی با تاکید بر اینکه توجه به بناهای تاریخی و کهن شهر، موجب حفظ و حراست از میراث ارزشمند به جا مانده از پیشینیان و غنی سازی تمدن و فرهنگ جامعه می شود، گفت: به واسطه معماری بی نظیر بناهای تاریخی و البته با مرمت صحیح و پیشگیری از وقوع هرگونه مخاطره برای چنین ساختمان هایی، می توان زمینه جذب گردشگر و اشتغال صدها جوان اراکی را فراهم آورد.
قربانی تاکید کرد: بی شک یکی از مهم ترین اهداف شورای ششم و کمیسیون فرهنگی شورا توجه خاص به بناهای تاریخی شهر اراک و حفظ و مرمت این بناها برای ارتقاء جایگاه تاریخ و فرهنگ شهر اراک در سطح ملی و بین المللی است. خانه های تاریخی اراک در سنوات گذشته با همکاری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی و همچنین شهرداری بافت تاریخی با هدف مرمت و جلوگیری از تخریب، شناسایی شده اند.
وی خانه های تاریخی شناسایی شده در شهر اراک را شامل خانه خاکباز، خانه آقا محسن عراقی، خانه حسن پور، خانه حاجباشی، خانه مصطفی ایرانی، خانه سید جواد عمار، خانه محسنی، خانه یارمحمدی، خانه قدمیان، خانه خواجه علی، خانه اسحاق منصوری و همدم مزرعه فراهانی و بانک شاهی برشمرد و افزود: در این میان، بخشی از این ابنیه نیاز به مرمت دارند، اما در هر صورت با توجه به قدمت ساختمان ها، حفاظت از تمامی بناهای فوق امری ضروری است.
رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهر اراک بیان کرد: با تصمیم شورای ششم، اعتبارات تملکات شهرداری در سال جاری از ۹۰ میلیارد به ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است که در صورت تحقق برخی منابع درآمدی شهرداری، این مبلغ تا سقف ۵۰۰ میلیارد تومان نیز افزایش خواهد داشت که در این صورت یک چهارم بودجه شهرداری در سال ۱۴۰۱ به تملکات در حوزه بازگشایی معابر شهری و خانه‌های تاریخی اختصاص خواهد یافت.
وی در خصوص خانه تاریخی مرحوم محسنی اراکی به عنوان یکی از مهمترین خانه های تاریخی شهر اراک اظهار کرد: این خانه که در منطقه عباس آباد، کوچه ارسطو واقع شده، مساحتی حدود ۱۳۰۰ متر مربع عرصه و ۶۵۰ متر مربع اعیان دارد و طی چند سال اخیر به ارزش ۱۵ میلیارد تومان از سوی شهرداری تملک شد و سپس مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. این بنای تاریخی در حال حاضر به عنوان موزه اسناد تاریخی شهر اراک مورد بهره برداری قرار گرفته و این اتفاق مثبت، اقدامی مهم جهت حفظ خانه های تاریخی و هویت شهر اراک بوده است.
قربانی اضافه کرد: تملک شش دانگ خانه تاریخی محسنی واقع در خیابان محسنی طی سال ۱۴۰۱ در صحن شورای شهر مصوب شد و در حال حاضر مراحل قانونی تملک این بنای ارزشمند در جریان است.
وی بیان کرد: خانه حاجباشی واقع در خیابان عضد، یکی دیگر از بناهای تاریخی ارزشمند و مهم شهر به شمار می رود که موقعیت جغرافیایی آن در مرکز شهر و محیط بکر و طبیعی آن در ازدحام ساختمان های سر به فلک کشیده شهری، غنای تاریخی و فرهنگی این بنا را دو چندان کرده است. اخیرا اعضای شورا بازدیدی از این خانه داشتند که بسیار مورد توجه قرار گرفت و یکی از اهداف شورای ششم تلاش برای تبدیل این ملک به عنوان یک جاذبه تاریخی و در عین حال گردشگری برای شهروندان و مسافران است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار